Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bülk Distance
(08-Oct-2025, 08:08 PM)mvdriel schreef: Ik zou fietsen bij voorkeur altijd vergelijken met dezelfde banden en proefrijden met banden waarmee je er ook in de praktijk mee gaat rijden.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik hoef niet te weten hoe hard een vm op super banden kan waarmee ik geen ww-verkeer kan rijden.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , NielsKo , Willeke_IGKT , 365cycle
De Pro One SR wordt volgens mij steeds weer verward met de Pro One TT versie. De laatste is de band die de die-hard racers gebruiken, maar niet door mij op mijn test Bulks.

Op de site van Schwalbe is het moeilijk duidelijkheid krijgen qua aanduidingen. Beide worden namelijk met SR Super Race aangeduid. Dus ik heb maar even een nieuwe gewogen die ik op de plank heb liggen en dan blijkt dat de banden die ik onder de Distance en vanwege de goede ervaring nu ook de MK1 heb liggen, niet de doorgeknalde TimeTrial versie is. Die TT weegt namelijk maar 160gram en die waarvan ik een voorraadje heb aangelegd wegen ruim 200gram. Volgens mij kun je ze direct onderscheiden door het verschil in kleur van de wangen.

Vergelijk:
"gewone" Pro One SR 28-406
https://www.schwalbe.com/nl/Schwalbe-Pro...s-11654473

De timetrial SR-TT versie 28-406
https://www.schwalbe.com/nl/Schwalbe-Pro...n-11654263

Dus kunnen we nu eindelijk de notie achter ons laten dat ik de boel belazer door proefrijders op hyper bandjes te laten rijden die niet deugen voor normaal gebruik. De Pro-One SR V-Guard is bij Bike24 verkrijgbaar voor nog geen €50,- Hij heeft V-Guard antilek Probeer m eens zou ik zeggen, het is een hele fijne band, rijdt heel llcht, is comfortabel en goed voor een redelijke draaicirkel bij gesloten wielkasten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TheoZw
Ik heb in ieder geval zeker niet het gevoel gehad dat je niet eerlijk was. Ik heb gevraagd naar de banden, en gewoon een normaal en eerlijk antwoord gekregen.

In vond de hele omgang voor en tijdens de rit prettig en open. En als je iets te verkopen hebt lijkt het mij logisch dat je zorgt dat het product in optima forma beschikbaar is. En dat was het ook!
Antwoord }
Bedankt door: Veloquest , Willeke_IGKT , twilwel
Ik heb een set POSR liggen, besteld bij bike24 voor inderdaad minder dan 50, maar was verbaasd om op de doos TT te zien staan. Heb daarmee gereden in Assen. Heb ook nog 'echte' TT liggen, met lichtere (kleur!) wangen, ik zal beide eens wegen het is inderdaad vrij onduidelijk.

Ik gebruik de POSR niet voor normaal gebruik of woonwerk want zelfs als ze 'ruim 200 gram' zijn, zijn ze heel fragiel en gaan ze maar heel erg kort mee. Ter vergelijk: een CCU32 weegt 290. De oudere gewone Pro One vond ik ook dezelfde reden ook ongeschikt; 1x een noodstop met blokkeren en ik had een gat in de buitenband (en daardoor ook in de Biba) en kon ze weggooien binnen de eerste 200km.

POSR zijn natuurlijk wel echt heel erg snelle bandjes, waarom zou je ze anders onder je fiets steken? Hetzelfde geldt voor tpu of latex binnenbanden. En het is goed als men zich daarvan bewust is als men komt proefrijden. Ze heten niet voor niets Super Race Wink

@datakneder: ik zou in jouw geval ook de Snoek proberen. Daar pas jij ook in, en die fiets is sneller dan de Distance (bij gelijke banden). De Distance is wel wat praktischer voor onderhoud en kan iets meer bagage in mee.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , mvdriel , NielsKo , 365cycle
(, 07:00 AM)Arend-Jan schreef: @datakneder: ik zou in jouw geval ook de Snoek proberen. Daar pas jij ook in, en die fiets is sneller dan de Distance (bij gelijke banden). De Distance is wel wat praktischer voor onderhoud en kan iets meer bagage in mee.


Zodra er een snoek tankstuur in Nederland is, zal ik die zeker proberen!  thumb Ook een tuna tankstuur zal ik direct proberen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Die verwacht ik zeker niet.

In een Snoek-met-tankbesturing zou ik zelf iig niet meer passen, dat vereist namelijk vrije ruimte rond de schouders en armen, en die heb ik niet.
Het kost ook bagageruimte; ik wil nog weleens wat kleins naast de stoel neerleggen maar met tankbesturing zit dat dan soms in de weg.

Bij gewone ligfietsen vind ik onderstuur trouwens wel echt fantastisch. En in een vm ook, maar dan heb je simpelweg gewoon een iets ruimere (bredere) vm nodig dan voor een tiller.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , mvdriel , 365cycle
Eens met de opvatting dat buba en biba genoemd moeten worden bij een velo review.

Voordat ik wat over de POSR zeggen wilde, wilde ik er eerst vaker er mee rijden bij verschillende temperaturen. TPU biba's.
Eerste conclusie: Bij 15 graden was het verschil verbazingwekkend groot. Had serieus een WTF gevoel.
Menig bocht moest ik bijremmen omdat ik sneller ging dan anders/verwacht. Ook op slechter wegdek.
Zoals hier https://www.strava.com/segments/5320071
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , mvdriel , TheoZw , NielsKo , 365cycle
Tank besturing is iets wat ik ook ooit wil uitproberen en op dit moment is de Distance een goede optie daarvoor, waarschijnlijk niet de enige.

Ik heb op open liggers altijd de voorkeur voor onderstuur, dus waarom niet in een VM.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
Harry is gewoon slim.
De meeste proefritten gebeuren bij relatief lage snelheid. En dan is bij de huidige generatie vm's de rolweerstand gewoon dominant, samen met een perfecte afstelling van sporing natuurlijk. Als je dat optimaliseert voor je demofietsen dan rijden ze heerlijk licht en zijn ze makkelijker te verkopen. Zo simpel is het! En dat neem ik hem absoluut niet kwalijk. Je moet je er alleen wel van bewust zijn, en misschien je eigen velo eens goed over de loep nemen als je ze vergelijkt.
Antwoord }
In mijn beleving moet een velomobiel ook gewoon tiptop klaar staan voor een proefrit. Sporing zuiver, voldoende lucht in de banden en voorzien van banden die geschikt zijn voor weggebruik.
CCU en Pro One SR zitten beide in die "range".
De CCU is voor mijn gevoel een veel robuustere band dan de Pro One, in alle versies. Die band concurreert meer met de gewone One, maar is zowel sneller als betrouwbaarder.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , mvdriel , twilwel
Tsja, een band die je na 1 noodstop kan weggooien (en dus vereist dat je met een reserve rondrijdt als je niet wil stranden) vind ik ongeschikt voor dagelijks gebruik maar dat mag iedereen voor zichzelf bepalen of ervaren

Je fiets trekt wel fijn rap op met zulke bandjes, dat is zeker
Antwoord }
(, 06:53 PM)Arend-Jan schreef: Tsja, een band die je na 1 noodstop kan weggooien (en dus vereist dat je met een reserve rondrijdt als je niet wil stranden) vind ik  ongeschikt voor dagelijks gebruik maar dat mag iedereen voor zichzelf bepalen of ervaren
Eens. Zeker voor onze regio is dat niet geschikt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel
Ruim 200 gram zei je toch?
Je hebt wel een bijzondere definitie van 'ruim', Harry

[Afbeelding: IMG-20251009-214455.jpg]
Deze tekst vind ik ook wel vrij duidelijk: ze noemen het zelf een compromisloze high-end tijdritband
[Afbeelding: IMG-20251009-214501.jpg]
Foto met EAN erop; heb jij wel exact dezelfde als ik?
[Afbeelding: IMG-20251009-214511.jpg]
Het is de band die ik bestelde op bike24, inclusief V-guard en ni inderdaad nog steeds <50 euro
[Afbeelding: Screenshot-2025-10-09-22-24-41-498-com-a...chrome.jpg][Afbeelding: IMG-20251009-214536.jpg]
Dit is jouw 'ruim 200 gram': 199 gram
[Afbeelding: IMG-20251009-214556.jpg]
Misschien weegt het elastiekje -2 gram Wink

Ter vergelijking, hieronder een oudere Pro One.
Dit is dus het type dat ik na 1 noodstop kon weggooien, en die is dus zwaarder dan de nieuwe POSR
[Afbeelding: IMG-20251009-215114-2.jpg]

En dit is een POTT:RE (dit is de aller-aller-allersnelste Pro One versie "record edition"). 
Dit is jouw '160 gram': 171 gram
[Afbeelding: IMG-20251009-215200.jpg] [Afbeelding: IMG-20251009-220033.jpg]

En dit een CCU 32-406: 301 gram
[Afbeelding: IMG-20251009-215315-2.jpg]
Die weegt dus ruim! Wink anderhalf keer zoveel als een POSR (die stiekem voor time trial is)

Door mijn eerdere ervaring met Pro One durf ik met de Super Race nu niet te forenzen (en zeker in de herfst niet). Ik heb de POSR klaarliggen voor wedstrijden en de POTTRE gebruik ik komende winter misschien in de velodromes.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , Willeke_IGKT
Ik heb exact hetzelfde artikel en EAN nummer en bij mij staat er niks geen TT op.
Bij Ginkgo gehaald https://shop.ginkgo-veloteile.de/Laufrad...406mm.html
Daar staat 205 gram. De mijne, met iets van 400km slijtage, gewogen met niet geijkte keukenweegschaal, zonder elastiekje: 201 gram.

[Afbeelding: 20251009-225801.jpg]

[Afbeelding: 20251009-225809.jpg]

[Afbeelding: 20251009-225817.jpg] [Afbeelding: POSR-artikelnummer-closeup.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Arend-Jan , Willeke_IGKT , twilwel
Goh, dan weegt dat elastiekje dus écht -2 gram  Big Grin Wink

Bijzonder dat ze blijkbaar verschillende verpakkingen hebben voor hetzelfde artikelnummer  Doh
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Heb ze zelf vanmorgen toch ook maar weer gemonteerd, om het te voelen bij woonwerk ritten.
En ja, ze zijn echt sneller dan CCU, dat is best duidelijk. Eenmaal op snelheid kost het gewoon duidelijk minder vermogen om die snelheid vast te houden.

Wind tegen (niet veel, maar toch), 41,2 gemiddeld bij 152W is gewoon echt heel erg goed
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , mvdriel , twilwel
(5 uren geleden)Arend-Jan schreef: Wind tegen (niet veel, maar toch), 41,2 gemiddeld bij 152W is gewoon echt heel erg goed

Met TPU biba?
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel
Nee, latex (Vittoria). Maar dat is niet veranderd, had dezelfde latex bibas in de CCU32.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , Hoekie
(, 09:49 PM)Arend-Jan schreef: Ruim 200 gram zei je toch?
Je hebt wel een bijzondere definitie van 'ruim', Harry

Ik had 203 gram op de weegschaal.

Citaat:Dit is jouw 'ruim 200 gram': 199 gram

Nee, dat is "jouw" weegschaal en dus "jouw" bijna 200 gram. Je hebt een bijzondere definitie van wat jouw en mijn is.

Citaat:Dit is jouw '160 gram': 171 gram

Wederom, dat is "jouw" 160 gram.  Ik heb die TT versie niet (wat dus juist m'n punt is) en ik noem daarom voor de TT versie de Schwalbe specificaties en die zegt 160gram. Zie de link in mijn bericht boven.

Citaat:Foto met EAN erop; heb jij wel exact dezelfde als ik?

Ik weet het niet zeker. Met Schwalbe is alles mogelijk. Ik heb de mijne niet van Bike24, maar van Velomobileworld. Daar was geen doos bij en geen EAN. Ik heb ze geïdentificeerd aan het gewicht. Van 203 gram.... maak er voor mijn part 200gram van vanwege de rekker die m bij elkaar hield.
Waarom noemde ik dat gewicht? 200gram voor de V-guard versie is 17% zwaarder dan "jouw" "zware" TT band van 171gram en het zijn allebeide VOUWbanden (zie verder onder waarom ik dat zo precies benoem) Oftewel, er zit meer rubber en antilek op de V-Guard versie.

Citaat:En dit een CCU 32-406: 301 gram
[Afbeelding: IMG-20251009-215315-2.jpg]
Die weegt dus ruim! Wink anderhalf keer zoveel als

De CCU is een DRAADband (ik vind het echt bijzonder dat ik dat moet uitspellen) dus dat meergewicht zit m niet zozeer in wang en loopvlak, maar in breedte en hieldraad. Volgens Bike24 is ie maar 290 gram, je hebt dus een zware CCU met 301gram, of weegt tape en wrapper 11gram? Buitengewoon licht iig.voor een 32-406 DRAADband.

Citaat:een POSR (die stiekem voor time trial is)

Volgens jou dan (en de foute verpakking die je kreeg). Ik gebruik m gewoon dagelijks. Maar stiekum is ie zo snel dat ik m ook wel in wedstrijden gebruik. Geen Blue Flange meer en geen TT versies waar moeilijk aan te komen is. 

Citaat:Door mijn eerdere ervaring met Pro One durf ik met de Super Race nu niet te forenzen (en zeker in de herfst niet). Ik heb de POSR klaarliggen voor wedstrijden en de POTTRE gebruik ik komende winter misschien in de velodromes.

Ik heb je rijstijl gezien en vind het dus best aannemelijk dat het geen forensband is voor jou.

Ik heb in mijn forenzentijd ook wel de oude Pro-One gereden maar die viel voor mij puur af vanwege de lekgevoeligheid bij nat wegdek. De grip was wel zeer goed bij nattigheid en ik remde er ook geen vlakke kant aan. Ik heb m tubeless gehad, maar nadat ik de band er niet af kreeg onderweg, was ik er klaar mee. Nu de nieuwe POSR met V-Guard 200gram dus wél antilek heeft en iets gemakkelijker te monteren/demonteren is, ga ik m ook in de winter rijden. Ik vermoed dat ie echt aanzienlijk beter rolt dan de CCU bij kou. De oude PO heb ik wat dat betreft positief in herinnering.
De CCU valt elke winter tegen. Maar het is wel een verrassend robuuste band (voor een, in de zomer, licht rollende band) met geweldig goede grip.

Tenslotte: de Schwalbe marketing is .... bijzonder. Ze zetten op verschillende banden Marathon en Super Race en het is aan de klant ze uit elkaar te houden. Een band kan bij Schwalbe plots compleet anders geconstrueerd zijn en volledig andere eigenschappen hebben (Shredda), terwijl de naam dezelfde blijft. Eigenlijk rijd ik alleen om die reden al veel liever met Continentals. Ik ga op het moment overstag voor Pro-One SR want Continental heeft in 28mm breedte geen band die ik zou willen rijden.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: mvdriel, PieterTrapt, twilwel, 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Bülk Distance
Ruim 200 gram zei ...twilwel — 02:35 PM
Medeliggers onderweg
Een half jaar/jaar/2...Wim -de roetsende — 02:27 PM
Northlandvelo.NL is live
Ik heb je ruitenwi...blokdoorn — 02:15 PM
Alpen 2025
Goed om te weten dat...Mauricem — 01:47 PM
Bülk Distance
Nee, latex (Vittoria...Arend-Jan — 01:31 PM
Bülk Distance
Wind tegen (niet v...Hoekie — 10:46 AM
Medeliggers onderweg
Ik kwam vanochtend e...Gideonaut — 10:28 AM
Bülk Distance
Heb ze zelf vanmorge...Arend-Jan — 09:17 AM
Medeliggers onderweg
Ik zag net een witte...Hardloper — 09:08 AM
Alpen 2025
Landeck - Reschenpas...De tovenaar — 08:54 AM
Zwarte fietsen ?
Hij had geen sma...Wim -de roetsende — 08:25 AM
Bülk Distance
Goh, dan weegt dat e...Arend-Jan — 07:05 AM
Bülk Distance
Ik heb exact hetzelf...Hoekie — 11:03 PM
Bülk Distance
Ruim 200 gram zei je...Arend-Jan — 09:49 PM
Zwarte fietsen ?
Hij had geen smartph...blokdoorn — 09:27 PM
Northlandvelo.NL is live
Ja, ik heb een WAW...365cycle — 08:54 PM
Bülk Distance
Tsja, een band die...365cycle — 08:52 PM