Bülk Distance
|
Berichten: 6.876
Topics: 174
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2975
9594 x bedankt in 4640 berichten
(08-Oct-2025, 08:08 PM)mvdriel schreef: Ik zou fietsen bij voorkeur altijd vergelijken met dezelfde banden en proefrijden met banden waarmee je er ook in de praktijk mee gaat rijden.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik hoef niet te weten hoe hard een vm op super banden kan waarmee ik geen ww-verkeer kan rijden.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 332
Topics: 14
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 467
981 x bedankt in 326 berichten
De Pro One SR wordt volgens mij steeds weer verward met de Pro One TT versie. De laatste is de band die de die-hard racers gebruiken, maar niet door mij op mijn test Bulks.
Op de site van Schwalbe is het moeilijk duidelijkheid krijgen qua aanduidingen. Beide worden namelijk met SR Super Race aangeduid. Dus ik heb maar even een nieuwe gewogen die ik op de plank heb liggen en dan blijkt dat de banden die ik onder de Distance en vanwege de goede ervaring nu ook de MK1 heb liggen, niet de doorgeknalde TimeTrial versie is. Die TT weegt namelijk maar 160gram en die waarvan ik een voorraadje heb aangelegd wegen ruim 200gram. Volgens mij kun je ze direct onderscheiden door het verschil in kleur van de wangen.
Vergelijk:
"gewone" Pro One SR 28-406
https://www.schwalbe.com/nl/Schwalbe-Pro...s-11654473
De timetrial SR-TT versie 28-406
https://www.schwalbe.com/nl/Schwalbe-Pro...n-11654263
Dus kunnen we nu eindelijk de notie achter ons laten dat ik de boel belazer door proefrijders op hyper bandjes te laten rijden die niet deugen voor normaal gebruik. De Pro-One SR V-Guard is bij Bike24 verkrijgbaar voor nog geen €50,- Hij heeft V-Guard antilek Probeer m eens zou ik zeggen, het is een hele fijne band, rijdt heel llcht, is comfortabel en goed voor een redelijke draaicirkel bij gesloten wielkasten.
Berichten: 1.182
Topics: 26
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 752
2408 x bedankt in 1108 berichten
Ik heb in ieder geval zeker niet het gevoel gehad dat je niet eerlijk was. Ik heb gevraagd naar de banden, en gewoon een normaal en eerlijk antwoord gekregen.
In vond de hele omgang voor en tijdens de rit prettig en open. En als je iets te verkopen hebt lijkt het mij logisch dat je zorgt dat het product in optima forma beschikbaar is. En dat was het ook!
Berichten: 524
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 256
1630 x bedankt in 519 berichten
, 07:00 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 11:25 AM door Arend-Jan.)
Ik heb een set POSR liggen, besteld bij bike24 voor inderdaad minder dan 50, maar was verbaasd om op de doos TT te zien staan. Heb daarmee gereden in Assen. Heb ook nog 'echte' TT liggen, met lichtere (kleur!) wangen, ik zal beide eens wegen het is inderdaad vrij onduidelijk.
Ik gebruik de POSR niet voor normaal gebruik of woonwerk want zelfs als ze 'ruim 200 gram' zijn, zijn ze heel fragiel en gaan ze maar heel erg kort mee. Ter vergelijk: een CCU32 weegt 290. De oudere gewone Pro One vond ik ook dezelfde reden ook ongeschikt; 1x een noodstop met blokkeren en ik had een gat in de buitenband (en daardoor ook in de Biba) en kon ze weggooien binnen de eerste 200km.
POSR zijn natuurlijk wel echt heel erg snelle bandjes, waarom zou je ze anders onder je fiets steken? Hetzelfde geldt voor tpu of latex binnenbanden. En het is goed als men zich daarvan bewust is als men komt proefrijden. Ze heten niet voor niets Super Race
@datakneder: ik zou in jouw geval ook de Snoek proberen. Daar pas jij ook in, en die fiets is sneller dan de Distance (bij gelijke banden). De Distance is wel wat praktischer voor onderhoud en kan iets meer bagage in mee.
Berichten: 1.182
Topics: 26
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 752
2408 x bedankt in 1108 berichten
, 09:07 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 09:08 AM door datakneder.)
(, 07:00 AM)Arend-Jan schreef: @datakneder: ik zou in jouw geval ook de Snoek proberen. Daar pas jij ook in, en die fiets is sneller dan de Distance (bij gelijke banden). De Distance is wel wat praktischer voor onderhoud en kan iets meer bagage in mee.
Zodra er een snoek tankstuur in Nederland is, zal ik die zeker proberen!  Ook een tuna tankstuur zal ik direct proberen.
Berichten: 524
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 256
1630 x bedankt in 519 berichten
, 09:24 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 11:24 AM door Arend-Jan.)
Die verwacht ik zeker niet.
In een Snoek-met-tankbesturing zou ik zelf iig niet meer passen, dat vereist namelijk vrije ruimte rond de schouders en armen, en die heb ik niet.
Het kost ook bagageruimte; ik wil nog weleens wat kleins naast de stoel neerleggen maar met tankbesturing zit dat dan soms in de weg.
Bij gewone ligfietsen vind ik onderstuur trouwens wel echt fantastisch. En in een vm ook, maar dan heb je simpelweg gewoon een iets ruimere (bredere) vm nodig dan voor een tiller.
Berichten: 2.091
Topics: 121
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8163
3257 x bedankt in 1523 berichten
, 09:32 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 09:42 AM door Hoekie.)
Eens met de opvatting dat buba en biba genoemd moeten worden bij een velo review.
Voordat ik wat over de POSR zeggen wilde, wilde ik er eerst vaker er mee rijden bij verschillende temperaturen. TPU biba's.
Eerste conclusie: Bij 15 graden was het verschil verbazingwekkend groot. Had serieus een WTF gevoel.
Menig bocht moest ik bijremmen omdat ik sneller ging dan anders/verwacht. Ook op slechter wegdek.
Zoals hier https://www.strava.com/segments/5320071
Berichten: 2.522
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 38452
3836 x bedankt in 1660 berichten
Tank besturing is iets wat ik ook ooit wil uitproberen en op dit moment is de Distance een goede optie daarvoor, waarschijnlijk niet de enige.
Ik heb op open liggers altijd de voorkeur voor onderstuur, dus waarom niet in een VM.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 524
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 256
1630 x bedankt in 519 berichten
Harry is gewoon slim.
De meeste proefritten gebeuren bij relatief lage snelheid. En dan is bij de huidige generatie vm's de rolweerstand gewoon dominant, samen met een perfecte afstelling van sporing natuurlijk. Als je dat optimaliseert voor je demofietsen dan rijden ze heerlijk licht en zijn ze makkelijker te verkopen. Zo simpel is het! En dat neem ik hem absoluut niet kwalijk. Je moet je er alleen wel van bewust zijn, en misschien je eigen velo eens goed over de loep nemen als je ze vergelijkt.
Berichten: 6.458
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13450
10405 x bedankt in 5052 berichten
In mijn beleving moet een velomobiel ook gewoon tiptop klaar staan voor een proefrit. Sporing zuiver, voldoende lucht in de banden en voorzien van banden die geschikt zijn voor weggebruik.
CCU en Pro One SR zitten beide in die "range".
De CCU is voor mijn gevoel een veel robuustere band dan de Pro One, in alle versies. Die band concurreert meer met de gewone One, maar is zowel sneller als betrouwbaarder.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 524
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 256
1630 x bedankt in 519 berichten
, 06:53 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 06:57 PM door Arend-Jan.)
Tsja, een band die je na 1 noodstop kan weggooien (en dus vereist dat je met een reserve rondrijdt als je niet wil stranden) vind ik ongeschikt voor dagelijks gebruik maar dat mag iedereen voor zichzelf bepalen of ervaren
Je fiets trekt wel fijn rap op met zulke bandjes, dat is zeker
Berichten: 6.458
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13450
10405 x bedankt in 5052 berichten
(, 06:53 PM)Arend-Jan schreef: Tsja, een band die je na 1 noodstop kan weggooien (en dus vereist dat je met een reserve rondrijdt als je niet wil stranden) vind ik ongeschikt voor dagelijks gebruik maar dat mag iedereen voor zichzelf bepalen of ervaren Eens. Zeker voor onze regio is dat niet geschikt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 524
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 256
1630 x bedankt in 519 berichten
, 09:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:56 PM door Arend-Jan.)
Ruim 200 gram zei je toch?
Je hebt wel een bijzondere definitie van 'ruim', Harry
![[Afbeelding: IMG-20251009-214455.jpg]](https://i.postimg.cc/y3mmvrbx/IMG-20251009-214455.jpg)
Deze tekst vind ik ook wel vrij duidelijk: ze noemen het zelf een compromisloze high-end tijdritband
![[Afbeelding: IMG-20251009-214501.jpg]](https://i.postimg.cc/N266pPzf/IMG-20251009-214501.jpg)
Foto met EAN erop; heb jij wel exact dezelfde als ik?
![[Afbeelding: IMG-20251009-214511.jpg]](https://i.postimg.cc/kRQQfhpB/IMG-20251009-214511.jpg)
Het is de band die ik bestelde op bike24, inclusief V-guard en ni inderdaad nog steeds <50 euro
![[Afbeelding: Screenshot-2025-10-09-22-24-41-498-com-a...chrome.jpg]](https://i.postimg.cc/YjfPbpLy/Screenshot-2025-10-09-22-24-41-498-com-android-chrome.jpg) ![[Afbeelding: IMG-20251009-214536.jpg]](https://i.postimg.cc/bSxx3FBY/IMG-20251009-214536.jpg)
Dit is jouw 'ruim 200 gram': 199 gram
![[Afbeelding: IMG-20251009-214556.jpg]](https://i.postimg.cc/8fRRtn0V/IMG-20251009-214556.jpg)
Misschien weegt het elastiekje -2 gram
Ter vergelijking, hieronder een oudere Pro One.
Dit is dus het type dat ik na 1 noodstop kon weggooien, en die is dus zwaarder dan de nieuwe POSR
En dit is een POTT:RE (dit is de aller-aller-allersnelste Pro One versie "record edition").
Dit is jouw '160 gram': 171 gram
En dit een CCU 32-406: 301 gram
![[Afbeelding: IMG-20251009-215315-2.jpg]](https://i.postimg.cc/8Jr9PNjn/IMG-20251009-215315-2.jpg)
Die weegt dus ruim!  anderhalf keer zoveel als een POSR (die stiekem voor time trial is)
Door mijn eerdere ervaring met Pro One durf ik met de Super Race nu niet te forenzen (en zeker in de herfst niet). Ik heb de POSR klaarliggen voor wedstrijden en de POTTRE gebruik ik komende winter misschien in de velodromes.
Berichten: 2.091
Topics: 121
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8163
3257 x bedankt in 1523 berichten
, 11:03 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 11:27 PM door Hoekie.)
Ik heb exact hetzelfde artikel en EAN nummer en bij mij staat er niks geen TT op.
Bij Ginkgo gehaald https://shop.ginkgo-veloteile.de/Laufrad...406mm.html
Daar staat 205 gram. De mijne, met iets van 400km slijtage, gewogen met niet geijkte keukenweegschaal, zonder elastiekje: 201 gram.
Berichten: 524
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 256
1630 x bedankt in 519 berichten
Goh, dan weegt dat elastiekje dus écht -2 gram
Bijzonder dat ze blijkbaar verschillende verpakkingen hebben voor hetzelfde artikelnummer
Berichten: 524
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 256
1630 x bedankt in 519 berichten
6 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 uren geleden door Arend-Jan.)
Heb ze zelf vanmorgen toch ook maar weer gemonteerd, om het te voelen bij woonwerk ritten.
En ja, ze zijn echt sneller dan CCU, dat is best duidelijk. Eenmaal op snelheid kost het gewoon duidelijk minder vermogen om die snelheid vast te houden.
Wind tegen (niet veel, maar toch), 41,2 gemiddeld bij 152W is gewoon echt heel erg goed
Berichten: 2.091
Topics: 121
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8163
3257 x bedankt in 1523 berichten
5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door Hoekie.)
(6 uren geleden)Arend-Jan schreef: Wind tegen (niet veel, maar toch), 41,2 gemiddeld bij 152W is gewoon echt heel erg goed
Met TPU biba?
Berichten: 524
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 256
1630 x bedankt in 519 berichten
2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door Arend-Jan.)
Nee, latex (Vittoria). Maar dat is niet veranderd, had dezelfde latex bibas in de CCU32.
Berichten: 332
Topics: 14
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 467
981 x bedankt in 326 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 54 minuten geleden door twilwel.)
(, 09:49 PM)Arend-Jan schreef: Ruim 200 gram zei je toch?
Je hebt wel een bijzondere definitie van 'ruim', Harry
Ik had 203 gram op de weegschaal.
Citaat:Dit is jouw 'ruim 200 gram': 199 gram
Nee, dat is "jouw" weegschaal en dus "jouw" bijna 200 gram. Je hebt een bijzondere definitie van wat jouw en mijn is.
Citaat:Dit is jouw '160 gram': 171 gram
Wederom, dat is "jouw" 160 gram. Ik heb die TT versie niet (wat dus juist m'n punt is) en ik noem daarom voor de TT versie de Schwalbe specificaties en die zegt 160gram. Zie de link in mijn bericht boven.
Citaat:Foto met EAN erop; heb jij wel exact dezelfde als ik?
Ik weet het niet zeker. Met Schwalbe is alles mogelijk. Ik heb de mijne niet van Bike24, maar van Velomobileworld. Daar was geen doos bij en geen EAN. Ik heb ze geïdentificeerd aan het gewicht. Van 203 gram.... maak er voor mijn part 200gram van vanwege de rekker die m bij elkaar hield.
Waarom noemde ik dat gewicht? 200gram voor de V-guard versie is 17% zwaarder dan "jouw" "zware" TT band van 171gram en het zijn allebeide VOUWbanden (zie verder onder waarom ik dat zo precies benoem) Oftewel, er zit meer rubber en antilek op de V-Guard versie.
Citaat:En dit een CCU 32-406: 301 gram
![[Afbeelding: IMG-20251009-215315-2.jpg]](https://i.postimg.cc/8Jr9PNjn/IMG-20251009-215315-2.jpg)
Die weegt dus ruim! anderhalf keer zoveel als
De CCU is een DRAADband (ik vind het echt bijzonder dat ik dat moet uitspellen) dus dat meergewicht zit m niet zozeer in wang en loopvlak, maar in breedte en hieldraad. Volgens Bike24 is ie maar 290 gram, je hebt dus een zware CCU met 301gram, of weegt tape en wrapper 11gram? Buitengewoon licht iig.voor een 32-406 DRAADband.
Citaat:een POSR (die stiekem voor time trial is)
Volgens jou dan (en de foute verpakking die je kreeg). Ik gebruik m gewoon dagelijks. Maar stiekum is ie zo snel dat ik m ook wel in wedstrijden gebruik. Geen Blue Flange meer en geen TT versies waar moeilijk aan te komen is.
Citaat:Door mijn eerdere ervaring met Pro One durf ik met de Super Race nu niet te forenzen (en zeker in de herfst niet). Ik heb de POSR klaarliggen voor wedstrijden en de POTTRE gebruik ik komende winter misschien in de velodromes.
Ik heb je rijstijl gezien en vind het dus best aannemelijk dat het geen forensband is voor jou. @365cycle idem dito
Ik heb in mijn forenzentijd ook wel de oude Pro-One gereden maar die viel voor mij puur af vanwege de lekgevoeligheid bij nat wegdek. De grip was wel zeer goed bij nattigheid en ik remde er ook geen vlakke kant aan. Ik heb m tubeless gehad, maar nadat ik de band er niet af kreeg onderweg, was ik er klaar mee. Nu de nieuwe POSR met V-Guard 200gram dus wél antilek heeft en iets gemakkelijker te monteren/demonteren is, ga ik m ook in de winter rijden. Ik vermoed dat ie echt aanzienlijk beter rolt dan de CCU bij kou. De oude PO heb ik wat dat betreft positief in herinnering.
De CCU valt elke winter tegen. Maar het is wel een verrassend robuuste band (voor een, in de zomer, licht rollende band) met geweldig goede grip.
Tenslotte: de Schwalbe marketing is .... bijzonder. Ze zetten op verschillende banden Marathon en Super Race en het is aan de klant ze uit elkaar te houden. Een band kan bij Schwalbe plots compleet anders geconstrueerd zijn en volledig andere eigenschappen hebben (Shredda), terwijl de naam dezelfde blijft. Eigenlijk rijd ik alleen om die reden al veel liever met Continentals. Ik ga op het moment overstag voor Pro-One SR want Continental heeft in 28mm breedte geen band die ik zou willen rijden.
(, 07:00 AM)Arend-Jan schreef: @datakneder: ik zou in jouw geval ook de Snoek proberen. Daar pas jij ook in,
Datakneder is vrijwel net zo lang als ik en heeft brede schouders. Die past echt niet in een Snoek, al haal je de stoel eruit.
Berichten: 1.182
Topics: 26
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 752
2408 x bedankt in 1108 berichten
(1 uur geleden)twilwel schreef: Datakneder is vrijwel net zo lang als ik en heeft brede schouders. Die past echt niet in een Snoek, al haal je de stoel eruit.
Ik kan me weinig momenten in mijn leven herinneren dat mensen vinden dat ik brede schouders heb.  Maar gezien hoeveel moeite ik moet doen om om me in een Bülk Distance te proppen, kan ik me voorstellen dat het voor Twilwel goed te beoordelen is of ik in een Snoek pas. Maar zoals Arend-Jan aangaf gaat die voorlopig niet in tankstuur komen en is het niet relevant of ik in een Snoek pas. Eenmaal in de Bülk was het prima, maar komende vanuit een WAW is het in- en uitstappen wel even wat anders.
Ik heb bij het testrijden uitgebreid met Twilwel gepraat over bandenkeuzes. Hij kiest duidelijk voor deze band op basis van zijn ervaring. En ik kan ook mijn Marathon Plus bandjes in 2000 km aan gort rijden. Rijgedrag is ook een belangrijke factor in de slijtage van een band. Hoe sneller je rijdt, hoe groter de kans op een situatie waar een noodstop nodig is. Maar er zijn ook mensen hier op het forum die een 'snelle' band willen omdat ze gewoon minder energie kwijt willen zijn en niet zozeer hun snelheid verhogen. Ook de locatie binnen Nederland is natuurlijk van invloed op de noodzaak tot een mogelijke noodstop.
En als laatste even een opmerking over hoe er gecommuniceerd wordt in dit draadje. Ik zou het op prijs stellen dat mensen niet het gaan hebben over andermans uitspraken. De informatie die lezers willen krijgen is prima te doen door je te richten op je eigen keuzes en de bijbehorende onderbouwing.
Berichten: 524
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 256
1630 x bedankt in 519 berichten
7 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 minuten geleden door Arend-Jan.)
Ik heb best brede schouders (voor een fietser). Heb het op verschillende manieren getracht te meten (met een deurpost en ook liggend) en kom op 52 of 53cm. Maar het hangt er dan ook nog vanaf wat je bouw is; een drukpunt op de kop van een botje is veel vervelender dan op een spier. Qua lengte vergis ik me dan flink, ik ben maar 1.82 lang.
Qua communicatie: ik zou 203 gram niet 'ruim 200' noemen, maar ~200, juist omdat wij geen gekalibreerde weegschalen hebben en de steekproef 1 exemplaar betreft. Zoiets zijn echter geen regels voor, en dat hoeft ook niet, maar omwille van transparantie is het fijn dat er nu duidelijkheid is, ondanks de onduidelijkheid vanuit Schwalbe.
Hij rolt inderdaad prachtig, dit bandje. Hoop dat ik mijn reserve-CCU niet snel nodig heb
|
Gebruikers die dit topic lezen: Jeroen S, ZoefZoef, 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Bülk Distance
|
Ik heb best brede sc...Arend-Jan — 03:52 PM |
Bülk Distance
|
Datakneder is vrij...datakneder — 03:38 PM |
Alpen 2025
|
Tsja, er zit een ver...De tovenaar — 03:04 PM |
Bülk Distance
|
Ruim 200 gram zei ...twilwel — 02:35 PM |
Medeliggers onderweg
|
Een half jaar/jaar/2...Wim -de roetsende — 02:27 PM |
Northlandvelo.NL is live
|
Ik heb je ruitenwi...blokdoorn — 02:15 PM |
Alpen 2025
|
Goed om te weten dat...Mauricem — 01:47 PM |
Bülk Distance
|
Nee, latex (Vittoria...Arend-Jan — 01:31 PM |
Bülk Distance
|
Wind tegen (niet v...Hoekie — 10:46 AM |
Medeliggers onderweg
|
Ik kwam vanochtend e...Gideonaut — 10:28 AM |
Bülk Distance
|
Heb ze zelf vanmorge...Arend-Jan — 09:17 AM |
Medeliggers onderweg
|
Ik zag net een witte...Hardloper — 09:08 AM |
Alpen 2025
|
Landeck - Reschenpas...De tovenaar — 08:54 AM |
Zwarte fietsen ?
|
Hij had geen sma...Wim -de roetsende — 08:25 AM |
Bülk Distance
|
Goh, dan weegt dat e...Arend-Jan — 07:05 AM |
Bülk Distance
|
Ik heb exact hetzelf...Hoekie — 11:03 PM |
Bülk Distance
|
Ruim 200 gram zei je...Arend-Jan — 09:49 PM |
|