Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Parool: Ode aan de gewone fiets én de velomobiel!
#1
‘Ook als je níét binnen de Ring woont is de gewone fiets op alle fronten beter dan een fatbike’

door Yaïr da Costa 29 juli 2025

"Vorige week bracht Joanna van Dorp uit Diemen in een ingezonden brief een ode aan de fatbike. Een fenomeen dat mij, door de vele negatieve ervaringen ermee, spontaan een allergische reactie bezorgt.

Een van de dingen die de fatbike volgens Joanna ‘ideaal’ maken is dat het ‘schoon’ vervoer zou zijn. Dat is een veelvoorkomende misvatting. De productie van de lithium-ionaccu’s die in de meeste fatbikes zitten gaat vaak gepaard met grote CO2-uitstoot (door mijnbouw en transport), waterverbruik (bijvoorbeeld bij winning in droge gebieden) en mogelijke sociale problemen (zoals kinderarbeid in de mijnen).

Verder kost de productie van accu’s veel energie. Dan heb ik het nog niet over productie van het zwaardere frame en de dikkere banden van de fietsen. Hierdoor is ‘de SUV onder de fietsen’ ook nog eens veel zwaarder dan een gewone fiets. Meer gewicht en frontaal oppervlak betekent meer rol- en luchtweerstand, waardoor een rit meer energie kost dan met een normaal frame en banden.

Zolang niet alle elektriciteit duurzaam is opgewekt, draag je alleen al op dat vlak met een fatbike bij aan meer CO2-uitstoot. Door het grote gewicht zijn de gevolgen van een ongeluk met een fatbike aanzienlijk groter en ernstiger, wat weer een grotere belasting van het zorgsysteem oplevert. Iedereen met gezond verstand zou dus moeten weten dat het niet gewenst is een fatbike te nemen.

Wat is er toch mis met de gewone fiets, waarbij je op eigen kracht vooruitkomt? Ja, ook als je níét binnen de Ring woont, want ik fietste ook jarenlang van de Bijlmer – toch een stukje verder dan Diemen – naar het stadscentrum voor mijn werk. Daar doe je, afhankelijk van hoe hard je je best doet, tussen de 25 en 35 minuten over. Daarmee belast je het milieu (en het zorgsysteem) aanzienlijk minder dan wanneer je voor een fatbike kiest. En voor mijn woon-werkverkeer van Amsterdam naar Lelystad pak ik tegenwoordig een nog mooiere fiets waarmee je op alleen spierkracht vooruitkomt: de velomobiel.

Gewone fiets is gezonder
Als laatste argument wil ik het gezondheidsvoordeel benadrukken van de gewone fiets, omdat je daarmee écht op eigen kracht vooruitkomt. Op de gewone fiets is je reistijd óók sporttijd.Je hoeft die tijd dus niet meer apart in de sportschool te besteden. Die lichaams-beweging levert je ook nog een significant gezondheidsvoordeel. Je kwaliteit van leven wordt verbeterd en je bent niet alleen fysiek – maar ook mentaal – uitgedaagd wanneer je zonder trapondersteuning vooruit moet zien te komen.

Dus, Joanna, ‘wij buitengebieders’ zouden vooral de gewone fiets moeten pakken, tenzij je fysiek uitgedaagd bent vanwege leeftijd of een andere oorzaak. Dat is niet alleen maar beter voor onze samenleving, maar vooral ook beter voor jezelf.


Bron: https://www.parool.nl/columns-opinie/opi...~ba420162/
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
#2
Mooi stukje van Yaïr!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , mvdriel , PieterTrapt
#3
(, 09:56 PM)365cycle schreef: Mooi stukje van Yaïr!
Is hij eigenlijk actief op ons forum?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Geen idee eigenlijk
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(, 10:25 PM)PieterTrapt schreef:
(, 09:56 PM)365cycle schreef: Mooi stukje van Yaïr!
Is hij eigenlijk actief op ons forum?

Nieuwe velonaut Quest XS nr 134 meldt zich
https://ligfietsers.nl/thread-2371.html
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#6
(, 07:19 PM)PieterTrapt schreef: ‘Ook als je níét binnen de Ring woont is de gewone fiets op alle fronten beter dan een fatbike’

door Yaïr da Costa 29 juli 2025

"Vorige week bracht Joanna van Dorp uit Diemen in een ingezonden brief een ode aan de fatbike. Een fenomeen dat mij, door de vele negatieve ervaringen ermee, spontaan een allergische reactie bezorgt.

Een van de dingen die de fatbike volgens Joanna ‘ideaal’ maken is dat het ‘schoon’ vervoer zou zijn. Dat is een veelvoorkomende misvatting. De productie van de lithium-ionaccu’s die in de meeste fatbikes zitten gaat vaak gepaard met grote CO2-uitstoot (door mijnbouw en transport), waterverbruik (bijvoorbeeld bij winning in droge gebieden) en mogelijke sociale problemen (zoals kinderarbeid in de mijnen).

Verder kost de productie van accu’s veel energie. Dan heb ik het nog niet over productie van het zwaardere frame en de dikkere banden van de fietsen. Hierdoor is ‘de SUV onder de fietsen’ ook nog eens veel zwaarder dan een gewone fiets. Meer gewicht en frontaal oppervlak betekent meer rol- en luchtweerstand, waardoor een rit meer energie kost dan met een normaal frame en banden.

Zolang niet alle elektriciteit duurzaam is opgewekt, draag je alleen al op dat vlak met een fatbike bij aan meer CO2-uitstoot. Door het grote gewicht zijn de gevolgen van een ongeluk met een fatbike aanzienlijk groter en ernstiger, wat weer een grotere belasting van het zorgsysteem oplevert. Iedereen met gezond verstand zou dus moeten weten dat het niet gewenst is een fatbike te nemen.

Wat is er toch mis met de gewone fiets, waarbij je op eigen kracht vooruitkomt? Ja, ook als je níét binnen de Ring woont, want ik fietste ook jarenlang van de Bijlmer – toch een stukje verder dan Diemen – naar het stadscentrum voor mijn werk. Daar doe je, afhankelijk van hoe hard je je best doet, tussen de 25 en 35 minuten over. Daarmee belast je het milieu (en het zorgsysteem) aanzienlijk minder dan wanneer je voor een fatbike kiest. En voor mijn woon-werkverkeer van Amsterdam naar Lelystad pak ik tegenwoordig een nog mooiere fiets waarmee je op alleen spierkracht vooruitkomt: de velomobiel.

Gewone fiets is gezonder
Als laatste argument wil ik het gezondheidsvoordeel benadrukken van de gewone fiets, omdat je daarmee écht op eigen kracht vooruitkomt. Op de gewone fiets is je reistijd óók sporttijd.Je hoeft die tijd dus niet meer apart in de sportschool te besteden. Die lichaams-beweging levert je ook nog een significant gezondheidsvoordeel. Je kwaliteit van leven wordt verbeterd en je bent niet alleen fysiek – maar ook mentaal – uitgedaagd wanneer je zonder trapondersteuning vooruit moet zien te komen.

Dus, Joanna, ‘wij buitengebieders’ zouden vooral de gewone fiets moeten pakken, tenzij je fysiek uitgedaagd bent vanwege leeftijd of een andere oorzaak. Dat is niet alleen maar beter voor onze samenleving, maar vooral ook beter voor jezelf.


Bron: https://www.parool.nl/columns-opinie/opi...~ba420162/
Deze man had moeten emigreren naar Cuba in de jaren 70 / 80 van de vorige eeuw, een droomland, alle Cubanen een zwarte fiets uit China zonder motor, toendertijd probeerde men deze allemaal dezelfde fiets gedachte ook in Nederland te verkopen, gelukkig niets van terecht gekomen.
Als er nieuwe ontwikkelingen zijn blijven zure reacties niet lang uit, veel succes hebben ze daar gelukkig niet mee gehad, anderen voorschrijven wat ze te doen en te denken hebben, komt niet overal goed aan.
Laten we blij zijn dat wie een fiets wil grote keuze heeft, en dat de jeugd wat anders wil hoort bij jong zijn.
Als we alles moeten gaan verbieden wat mogelijk gevaarlijk is , word het stil op straat.
Overigens, hoeveel lezers heeft dat krantje nog?
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie
#7
Ik vind jouw reactie juist vrij zuur PlantageBohémien Big Grin

Een fatbike... Heb je er weleens op gereden? Het is echt geen fietsen. Ding is zonder motor amper vooruit te krijgen, gewoon echt inefficiënt (dat dus met mijn vermogen), de houding is dramatisch om echt te trappen. Veel beter dan een auto maar die dingen zijn scooters met trappers voor de sier. Prima dat het hip is, maar gezond is het zeker niet.

Als laatste: in de jaren 70/80 van de vorige eeuw was Yaïr nog helemaal niet geboren.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#8
Daarnaast gaat het de briefschrijver niet om het afzeiken van de fatbike, maar om het aantonen van de onzin van de argumenten van de schrijfster van de ode aan de fatbike.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375 - besteld: Challenge Fujin

Ik heb niet teveel fietsen, ik heb voor elke omstandigheid een voor mij ideale fiets!
Antwoord }
#9
(3 uren geleden)365cycle schreef: Ik vind jouw reactie juist vrij zuur PlantageBohémien Big Grin

Een fatbike... Heb je er weleens op gereden? Het is echt geen fietsen. Ding is zonder motor amper vooruit te krijgen, gewoon echt inefficiënt (dat dus met mijn vermogen), de houding is dramatisch om echt te trappen. Veel beter dan een auto maar die dingen zijn scooters met trappers voor de sier. Prima dat het hip is, maar gezond is het zeker niet.

Als laatste: in de jaren 70/80 van de vorige eeuw was Yaïr nog helemaal niet geboren.

Ik had vroeger een Zündapp, je weet wel, een fiets met hulpmotor, oftewel bromfiets. Daar kon je ook mee fietsen, want het was er 1 met trappers die je in 'voetensteunstand' of 'fietsstand' kon zetten.
Dat je ermee kon fietsen betekende niet dat je dat wilde. Datzelfde geldt voor welke ondersteunde fiets dan ook.
Nu zijn de fatbikes natuurlijk makkelijk te herkennen, en dus makkelijk af te zeiken, maar ik maak me sterk dat er ook niemand met een van Mooff ooit maar 1 meter zonder ondersteuning heeft gereden.
Logisch ook wel; een fiets met ondersteuning is bedoeld om de ondersteuning te gebruiken, anders koop je wel een fiets zonder ondersteuning.
Antwoord }
#10
Mij komt het stuk van Yaïr over als genuanceerd . Niks afzeiken, zuur of verbieden. Helemaal goed.

Uit eigen ervaring:
Een ebike met naafmoter en rotatiesensor of een ebike met middenmoter en torquesensor is een wereld van verschil.
- De eerste werkt ook zonder spanning op de ketting! Fatbike en ebike met voorwielmoter van Stella bijvoorbeeld. En daarmee 25 km scooters.
- Bij de tweede kan je heel goed met moter uit fietsen en bijvoorbeeld bij wind tegen op stand 1 of 2 je nog steeds redelijk moet trappen. Dat kan je fietsen noemen. Gazelle of Batavus met Bosch middenmoter bijvoorbeeld. En ja, op stand 5 wordt ook dat een 25km scooter. Ik noem die stand inmiddels 'fatbike mode'.

Instanties zijn inmiddels ook bekend met dit verschil en dit wordt als mogelijkheid gezien ter identificatie voertuig.
Antwoord }
#11
(3 uren geleden)365cycle schreef: Een fatbike... Ding is zonder motor amper vooruit te krijgen, gewoon echt inefficiënt (dat dus met mijn vermogen), 

Klopt, ik had een leerling op school die meeging op kamp met zo'n fatbike of zoals ik het noem: een vetbuik. Hij was ook echt de enige op onze school die zo'n ding had.

Hij mocht van mij meefietsen, maar dan wel zonder ondersteuning.

Het is ongeveer 6km fietsen. Hij heeft het gered, maar het was echt geen feest voor hem. Over een spoorwegovergang  Doh  moest ik hem zelfs even duwen. Dat was waarschijnlijk één van de gênantste dingen die hij ooit in zijn leven had meegemaakt.

Toch heb ik hem later een mooi compliment gegeven, want hij heeft het dus wel gedaan en gehaald. 

Moraal van dit verhaal: Je kunt met een fatbike fietsen, maar niet ver, ook niet hard en het is zeker geen pretje.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR
#12
(1 uur geleden)Wim -de roetsende schreef:
(3 uren geleden)365cycle schreef: Een fatbike... Ding is zonder motor amper vooruit te krijgen, gewoon echt inefficiënt (dat dus met mijn vermogen), 

Klopt, ik had een leerling op school die meeging op kamp met zo'n fatbike of zoals ik het noem: een vetbuik. Hij was ook echt de enige op onze school die zo'n ding had.

Hij mocht van mij meefietsen, maar dan wel zonder ondersteuning.

Het is ongeveer 6km fietsen. Hij heeft het gered, maar het was echt geen feest voor hem. Over een spoorwegovergang  Doh  moest ik hem zelfs even duwen. Dat was waarschijnlijk één van de gênantste dingen die hij ooit in zijn leven had meegemaakt.

Toch heb ik hem later een mooi compliment gegeven, want hij heeft het dus wel gedaan en gehaald. 

Moraal van dit verhaal: Je kunt met een fatbike fietsen, maar niet ver, ook niet hard en het is zeker geen pretje.
In de stad waar ik inkopen doe fietst al 3 jaar een vrouw van rond de 60 jr, en rond de 1.60 m lang rond met een fatbike met duimengas, ook in de winter.
En ik begrijp wel waarom, bij sneeuw en op kasseien zijn dikke banden een voordeel, en ze zit niet zo hoog, geeft misschien een veiliger gevoel, dan kan de prijs ook nog een rol spelen, in iedergeval, het is haar keuze van mobiliteit, als zij zich daar goed bij voelt moet ze dat gewoon doen, gaat verder niemand iets aan.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: PlantageBohémien, 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Een fatbike... D...PlantageBohémien — 12:13 PM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Een fatbike... Din...Wim -de roetsende — 11:00 AM
Beginnende ligfietser
Dank voor je reactie...martinR — 10:40 AM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Mij komt het stuk va...Hoekie — 10:36 AM
Medeliggers onderweg
Is dat niet ZoefZo...Frutsel — 10:12 AM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Ik vind jouw react...Frutsel — 10:05 AM
Routeplanning
Ik ben weer een toch...De tovenaar — 09:58 AM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Daarnaast gaat het d...Atrike — 09:37 AM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Ik vind jouw reactie...365cycle — 09:03 AM
Nieuwe velonaut Quest XS nr 134 meldt z...
1 De naam is Yaïr,...Wim -de roetsende — 09:00 AM
Medeliggers onderweg
Is dat niet ZoefZoef...365cycle — 08:58 AM
Beginnende ligfietser
Wat biedt Emmerich...Fietsbennie — 07:39 AM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
‘Ook als je níét b...PlantageBohémien — 03:56 AM
Medeliggers onderweg
Ik kwam vanavond een...Frutsel — 11:59 PM
Beginnende ligfietser
Welkom! Hier nog e...datakneder — 11:41 PM
Beginnende ligfietser
En dan gaat ze dus n...Lopopodium — 10:51 PM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Mooi stukje van Ya...Hoekie — 10:51 PM