Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Parool: Ode aan de gewone fiets én de velomobiel!
#1
‘Ook als je níét binnen de Ring woont is de gewone fiets op alle fronten beter dan een fatbike’

door Yaïr da Costa 29 juli 2025

"Vorige week bracht Joanna van Dorp uit Diemen in een ingezonden brief een ode aan de fatbike. Een fenomeen dat mij, door de vele negatieve ervaringen ermee, spontaan een allergische reactie bezorgt.

Een van de dingen die de fatbike volgens Joanna ‘ideaal’ maken is dat het ‘schoon’ vervoer zou zijn. Dat is een veelvoorkomende misvatting. De productie van de lithium-ionaccu’s die in de meeste fatbikes zitten gaat vaak gepaard met grote CO2-uitstoot (door mijnbouw en transport), waterverbruik (bijvoorbeeld bij winning in droge gebieden) en mogelijke sociale problemen (zoals kinderarbeid in de mijnen).

Verder kost de productie van accu’s veel energie. Dan heb ik het nog niet over productie van het zwaardere frame en de dikkere banden van de fietsen. Hierdoor is ‘de SUV onder de fietsen’ ook nog eens veel zwaarder dan een gewone fiets. Meer gewicht en frontaal oppervlak betekent meer rol- en luchtweerstand, waardoor een rit meer energie kost dan met een normaal frame en banden.

Zolang niet alle elektriciteit duurzaam is opgewekt, draag je alleen al op dat vlak met een fatbike bij aan meer CO2-uitstoot. Door het grote gewicht zijn de gevolgen van een ongeluk met een fatbike aanzienlijk groter en ernstiger, wat weer een grotere belasting van het zorgsysteem oplevert. Iedereen met gezond verstand zou dus moeten weten dat het niet gewenst is een fatbike te nemen.

Wat is er toch mis met de gewone fiets, waarbij je op eigen kracht vooruitkomt? Ja, ook als je níét binnen de Ring woont, want ik fietste ook jarenlang van de Bijlmer – toch een stukje verder dan Diemen – naar het stadscentrum voor mijn werk. Daar doe je, afhankelijk van hoe hard je je best doet, tussen de 25 en 35 minuten over. Daarmee belast je het milieu (en het zorgsysteem) aanzienlijk minder dan wanneer je voor een fatbike kiest. En voor mijn woon-werkverkeer van Amsterdam naar Lelystad pak ik tegenwoordig een nog mooiere fiets waarmee je op alleen spierkracht vooruitkomt: de velomobiel.

Gewone fiets is gezonder
Als laatste argument wil ik het gezondheidsvoordeel benadrukken van de gewone fiets, omdat je daarmee écht op eigen kracht vooruitkomt. Op de gewone fiets is je reistijd óók sporttijd.Je hoeft die tijd dus niet meer apart in de sportschool te besteden. Die lichaams-beweging levert je ook nog een significant gezondheidsvoordeel. Je kwaliteit van leven wordt verbeterd en je bent niet alleen fysiek – maar ook mentaal – uitgedaagd wanneer je zonder trapondersteuning vooruit moet zien te komen.

Dus, Joanna, ‘wij buitengebieders’ zouden vooral de gewone fiets moeten pakken, tenzij je fysiek uitgedaagd bent vanwege leeftijd of een andere oorzaak. Dat is niet alleen maar beter voor onze samenleving, maar vooral ook beter voor jezelf.


Bron: https://www.parool.nl/columns-opinie/opi...~ba420162/
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
#2
Mooi stukje van Yaïr!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , mvdriel , PieterTrapt
#3
(, 09:56 PM)365cycle schreef: Mooi stukje van Yaïr!
Is hij eigenlijk actief op ons forum?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Geen idee eigenlijk
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(, 10:25 PM)PieterTrapt schreef:
(, 09:56 PM)365cycle schreef: Mooi stukje van Yaïr!
Is hij eigenlijk actief op ons forum?

Nieuwe velonaut Quest XS nr 134 meldt zich
https://ligfietsers.nl/thread-2371.html
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , PieterTrapt
#6
(, 07:19 PM)PieterTrapt schreef: ‘Ook als je níét binnen de Ring woont is de gewone fiets op alle fronten beter dan een fatbike’

door Yaïr da Costa 29 juli 2025

"Vorige week bracht Joanna van Dorp uit Diemen in een ingezonden brief een ode aan de fatbike. Een fenomeen dat mij, door de vele negatieve ervaringen ermee, spontaan een allergische reactie bezorgt.

Een van de dingen die de fatbike volgens Joanna ‘ideaal’ maken is dat het ‘schoon’ vervoer zou zijn. Dat is een veelvoorkomende misvatting. De productie van de lithium-ionaccu’s die in de meeste fatbikes zitten gaat vaak gepaard met grote CO2-uitstoot (door mijnbouw en transport), waterverbruik (bijvoorbeeld bij winning in droge gebieden) en mogelijke sociale problemen (zoals kinderarbeid in de mijnen).

Verder kost de productie van accu’s veel energie. Dan heb ik het nog niet over productie van het zwaardere frame en de dikkere banden van de fietsen. Hierdoor is ‘de SUV onder de fietsen’ ook nog eens veel zwaarder dan een gewone fiets. Meer gewicht en frontaal oppervlak betekent meer rol- en luchtweerstand, waardoor een rit meer energie kost dan met een normaal frame en banden.

Zolang niet alle elektriciteit duurzaam is opgewekt, draag je alleen al op dat vlak met een fatbike bij aan meer CO2-uitstoot. Door het grote gewicht zijn de gevolgen van een ongeluk met een fatbike aanzienlijk groter en ernstiger, wat weer een grotere belasting van het zorgsysteem oplevert. Iedereen met gezond verstand zou dus moeten weten dat het niet gewenst is een fatbike te nemen.

Wat is er toch mis met de gewone fiets, waarbij je op eigen kracht vooruitkomt? Ja, ook als je níét binnen de Ring woont, want ik fietste ook jarenlang van de Bijlmer – toch een stukje verder dan Diemen – naar het stadscentrum voor mijn werk. Daar doe je, afhankelijk van hoe hard je je best doet, tussen de 25 en 35 minuten over. Daarmee belast je het milieu (en het zorgsysteem) aanzienlijk minder dan wanneer je voor een fatbike kiest. En voor mijn woon-werkverkeer van Amsterdam naar Lelystad pak ik tegenwoordig een nog mooiere fiets waarmee je op alleen spierkracht vooruitkomt: de velomobiel.

Gewone fiets is gezonder
Als laatste argument wil ik het gezondheidsvoordeel benadrukken van de gewone fiets, omdat je daarmee écht op eigen kracht vooruitkomt. Op de gewone fiets is je reistijd óók sporttijd.Je hoeft die tijd dus niet meer apart in de sportschool te besteden. Die lichaams-beweging levert je ook nog een significant gezondheidsvoordeel. Je kwaliteit van leven wordt verbeterd en je bent niet alleen fysiek – maar ook mentaal – uitgedaagd wanneer je zonder trapondersteuning vooruit moet zien te komen.

Dus, Joanna, ‘wij buitengebieders’ zouden vooral de gewone fiets moeten pakken, tenzij je fysiek uitgedaagd bent vanwege leeftijd of een andere oorzaak. Dat is niet alleen maar beter voor onze samenleving, maar vooral ook beter voor jezelf.


Bron: https://www.parool.nl/columns-opinie/opi...~ba420162/
Deze man had moeten emigreren naar Cuba in de jaren 70 / 80 van de vorige eeuw, een droomland, alle Cubanen een zwarte fiets uit China zonder motor, toendertijd probeerde men deze allemaal dezelfde fiets gedachte ook in Nederland te verkopen, gelukkig niets van terecht gekomen.
Als er nieuwe ontwikkelingen zijn blijven zure reacties niet lang uit, veel succes hebben ze daar gelukkig niet mee gehad, anderen voorschrijven wat ze te doen en te denken hebben, komt niet overal goed aan.
Laten we blij zijn dat wie een fiets wil grote keuze heeft, en dat de jeugd wat anders wil hoort bij jong zijn.
Als we alles moeten gaan verbieden wat mogelijk gevaarlijk is , word het stil op straat.
Overigens, hoeveel lezers heeft dat krantje nog?
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie
#7
Ik vind jouw reactie juist vrij zuur PlantageBohémien Big Grin

Een fatbike... Heb je er weleens op gereden? Het is echt geen fietsen. Ding is zonder motor amper vooruit te krijgen, gewoon echt inefficiënt (dat dus met mijn vermogen), de houding is dramatisch om echt te trappen. Veel beter dan een auto maar die dingen zijn scooters met trappers voor de sier. Prima dat het hip is, maar gezond is het zeker niet.

Als laatste: in de jaren 70/80 van de vorige eeuw was Yaïr nog helemaal niet geboren.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#8
Daarnaast gaat het de briefschrijver niet om het afzeiken van de fatbike, maar om het aantonen van de onzin van de argumenten van de schrijfster van de ode aan de fatbike.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375 - besteld: Challenge Fujin

Ik heb niet teveel fietsen, ik heb voor elke omstandigheid een voor mij ideale fiets!
Antwoord }
#9
(11 uren geleden)365cycle schreef: Ik vind jouw reactie juist vrij zuur PlantageBohémien Big Grin

Een fatbike... Heb je er weleens op gereden? Het is echt geen fietsen. Ding is zonder motor amper vooruit te krijgen, gewoon echt inefficiënt (dat dus met mijn vermogen), de houding is dramatisch om echt te trappen. Veel beter dan een auto maar die dingen zijn scooters met trappers voor de sier. Prima dat het hip is, maar gezond is het zeker niet.

Als laatste: in de jaren 70/80 van de vorige eeuw was Yaïr nog helemaal niet geboren.

Ik had vroeger een Zündapp, je weet wel, een fiets met hulpmotor, oftewel bromfiets. Daar kon je ook mee fietsen, want het was er 1 met trappers die je in 'voetensteunstand' of 'fietsstand' kon zetten.
Dat je ermee kon fietsen betekende niet dat je dat wilde. Datzelfde geldt voor welke ondersteunde fiets dan ook.
Nu zijn de fatbikes natuurlijk makkelijk te herkennen, en dus makkelijk af te zeiken, maar ik maak me sterk dat er ook niemand met een van Mooff ooit maar 1 meter zonder ondersteuning heeft gereden.
Logisch ook wel; een fiets met ondersteuning is bedoeld om de ondersteuning te gebruiken, anders koop je wel een fiets zonder ondersteuning.
Antwoord }
#10
Mij komt het stuk van Yaïr over als genuanceerd . Niks afzeiken, zuur of verbieden. Helemaal goed.

Uit eigen ervaring:
Een ebike met naafmoter en rotatiesensor of een ebike met middenmoter en torquesensor is een wereld van verschil.
- De eerste werkt ook zonder spanning op de ketting! Fatbike en ebike met voorwielmoter van Stella bijvoorbeeld. En daarmee 25 km scooters.
- Bij de tweede kan je heel goed met moter uit fietsen en bijvoorbeeld bij wind tegen op stand 1 of 2 je nog steeds redelijk moet trappen. Dat kan je fietsen noemen. Gazelle of Batavus met Bosch middenmoter bijvoorbeeld. En ja, op stand 5 wordt ook dat een 25km scooter. Ik noem die stand inmiddels 'fatbike mode'.

Instanties zijn inmiddels ook bekend met dit verschil en dit wordt als mogelijkheid gezien ter identificatie voertuig.
Antwoord }
#11
(11 uren geleden)365cycle schreef: Een fatbike... Ding is zonder motor amper vooruit te krijgen, gewoon echt inefficiënt (dat dus met mijn vermogen), 

Klopt, ik had een leerling op school die meeging op kamp met zo'n fatbike of zoals ik het noem: een vetbuik. Hij was ook echt de enige op onze school die zo'n ding had.

Hij mocht van mij meefietsen, maar dan wel zonder ondersteuning.

Het is ongeveer 6km fietsen. Hij heeft het gered, maar het was echt geen feest voor hem. Over een spoorwegovergang  Doh  moest ik hem zelfs even duwen. Dat was waarschijnlijk één van de gênantste dingen die hij ooit in zijn leven had meegemaakt.

Toch heb ik hem later een mooi compliment gegeven, want hij heeft het dus wel gedaan en gehaald. 

Moraal van dit verhaal: Je kunt met een fatbike fietsen, maar niet ver, ook niet hard en het is zeker geen pretje.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
#12
(9 uren geleden)Wim -de roetsende schreef:
(11 uren geleden)365cycle schreef: Een fatbike... Ding is zonder motor amper vooruit te krijgen, gewoon echt inefficiënt (dat dus met mijn vermogen), 

Klopt, ik had een leerling op school die meeging op kamp met zo'n fatbike of zoals ik het noem: een vetbuik. Hij was ook echt de enige op onze school die zo'n ding had.

Hij mocht van mij meefietsen, maar dan wel zonder ondersteuning.

Het is ongeveer 6km fietsen. Hij heeft het gered, maar het was echt geen feest voor hem. Over een spoorwegovergang  Doh  moest ik hem zelfs even duwen. Dat was waarschijnlijk één van de gênantste dingen die hij ooit in zijn leven had meegemaakt.

Toch heb ik hem later een mooi compliment gegeven, want hij heeft het dus wel gedaan en gehaald. 

Moraal van dit verhaal: Je kunt met een fatbike fietsen, maar niet ver, ook niet hard en het is zeker geen pretje.
In de stad waar ik inkopen doe fietst al 3 jaar een vrouw van rond de 60 jr, en rond de 1.60 m lang rond met een fatbike met duimengas, ook in de winter.
En ik begrijp wel waarom, bij sneeuw en op kasseien zijn dikke banden een voordeel, en ze zit niet zo hoog, geeft misschien een veiliger gevoel, dan kan de prijs ook nog een rol spelen, in iedergeval, het is haar keuze van mobiliteit, als zij zich daar goed bij voelt moet ze dat gewoon doen, gaat verder niemand iets aan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#13
In het geval van die vrouw kan ik mij voorstellen dat het een goede keuze is.

Maar voor de vele tieners hier is het, naar mijn inziens, geen goede keuze.

Er is niets mis met gezonde tieners die een aantal jaren op fietsen zonder ondersteuning naar de middelbare school 5 km of minder ver fietsen. Ze bouwen daarmee spieren op en leren in het verkeer te rijden op snelheden waar hun hersenen mee om kunnen gaan.

Kinderen die nog op de basisschool al een opgevoerde e-bike hebben, fatbike of skinny, zijn niet veilig aan het leren.

Let wel, ik laat ruimte voor kinderen die lichamelijk niet kunnen fietsen op een normale fiets, tieners die ver weg op school zitten (ik nam de bus) en oudere tieners op niet opgevoerde e-bikes.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , PlantageBohémien
#14
(11 uren geleden)365cycle schreef: Ik vind jouw reactie juist vrij zuur PlantageBohémien Big Grin

Een fatbike... Heb je er weleens op gereden? Het is echt geen fietsen. Ding is zonder motor amper vooruit te krijgen, gewoon echt inefficiënt (dat dus met mijn vermogen), de houding is dramatisch om echt te trappen. Veel beter dan een auto maar die dingen zijn scooters met trappers voor de sier. Prima dat het hip is, maar gezond is het zeker niet.

Als laatste: in de jaren 70/80 van de vorige eeuw was Yaïr nog helemaal niet geboren.
Je begrijpt me niet helemaal, dat andere mensen de maat nemen staat veel mensen tegen, mij ook, misschien komt dat omdat in de tijd waarin ik opgroeide je leven bepaalde, het was gewoon dat mensen zeggen hoe je te leven had, en dan zichzelf als voorbeeld stellen.
Mensen willen zelf hun keuze maken, ik ben eigenlijk aanhanger van de groene beweging, daar is me persoonlijk ook niets teveel.
Alleen het succes van die groene beweging blijft beperkt door de toon en het gelijk willen hebben, argumenten niet ter discussie willen stellen, daarmee kom je niet verder, win je geen aanhangers, is bij ligfietsers net zo, althans sommige, met een motor op de fiets moet je je bijna verontschuldigen, die man komt weer aandragen met een afgekloven verhaal dat een lithium accu vervuilend zou zijn, lithium is gewoon een grondstof zoals zovele andere, de moderne mens kan niet leven zonder grondstoffen, wil een velomobiel de weg op moet er ook eerst een wegenbouwer komen om een weg aan te leggen, zand,, cement grind, asfalt, anders is het plezier er snel af, op een modderweg wil niemand fietsen ook die meneer van dat artikel niet.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#15
Ik begrijp je heel goed, maar wat je mist is dat Yaïr hier bewust tegengas geeft om een discussie aan te zwengelen, en dat een fatbike kopen geen vrije keuze is. Het is met succes aan de jeugd opgedrongen door marketeers, en het beperkt hun vrijheid op meerdere manieren: 
  • De fiets is slechter fietsbaar met de ondersteuning uit
  • Er is geen enkele kracht nodig om vooruit te komen, dus de conditie van de jeugd gaat erop achteruit
Gevolg van beide punten is de hun actieradius dus ook beperkt is tot hoe ver de fatbike met een snel slechter wordende accu kan. Ik hoorde tieners laatst praten over dat naar het centrum en terug niet haalbaar is als de metro niet rijdt, ivm de accu van de fatbike. Mijn uk fietste dat al met mij toen hij zes was; z'n vriendje ging op z'n achtste met ons mee. Ouders van dat vriendje wisten niet of hij dat wel zou kunnen, maar ondanks een middag in een museum struinen was het geen enkel probleem. 

Sterker nog: mijn uk is er van overtuigd dat hij de 160 km naar opa en oma in twee dagen kan fietsen op zijn gewone fiets, en ik denk inderdaad dat hij dat kan.

Ik geloof niet in de overlast door de fatbike "plaag", maar zie het niet als vrije keuze, en ze maken de leefwereld van onze toekomstige volwassenen kleiner.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#16
(8 uren geleden)PlantageBohémien schreef: een vrouw van rond de 60 jr, en rond de 1.60 m lang rond met een fatbike met duimengas, ook in de winter.
En ik begrijp wel waarom, bij sneeuw en op kasseien zijn dikke banden een voordeel, en ze zit niet zo hoog, geeft misschien een veiliger gevoel, dan kan de prijs ook nog een rol spelen, in iedergeval, het is haar keuze van mobiliteit, als zij zich daar goed bij voelt moet ze dat gewoon doen, gaat verder niemand iets aan.

Goed voorbeeld en het klopt dat het mij ook niets aan gaat. Ik heb niet eens die wens.

Het heeft echter weinig van doen met mijn voorbeeld.

Ik heb het over een volledig gezonde jongeman van 11 jaar die door een slechte beslissing van zijn ouders (Nee, we laten jouw gewone fiets niet meer repareren, maar we kopen een Fatbike van ruim €1000,-) nu op z'n Fatbike rondrijdt. 
Prima, maar als je met school ergens heen gaat, dan doe je dat net als de andere kinderen gewoon fietsend.



(6 uren geleden)365cycle schreef: ........en dat een fatbike kopen geen vrije keuze is. Het is met succes aan de jeugd opgedrongen door marketeers, en het beperkt hun vrijheid op meerdere manieren: 
  • De fiets is slechter fietsbaar met de ondersteuning uit
  • Er is geen enkele kracht nodig om vooruit te komen, dus de conditie van de jeugd gaat erop achteruit

Ik geloof niet in de overlast door de fatbike "plaag", maar zie het niet als vrije keuze, en ze maken de leefwereld van onze toekomstige volwassenen kleiner.

Juist.

Binnen bepaalde groepen jongeren MOET je gewoon zo'n ding hebben. Daar komen ze blijkbaar niet onderuit.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Ik had een platt...ZoefZoef — 08:22 PM
Routeplanning
Het ligt er aan we...365cycle — 07:33 PM
Routeplanning
Tegenwoordig zwe...Hardloper — 07:19 PM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
een vrouw van rond...Wim -de roetsende — 05:45 PM
Routeplanning
Weet niet of Bas...De tovenaar — 04:15 PM
Routeplanning
Tegenwoordig zweer...365cycle — 04:03 PM
Routeplanning
Ik gebruik weleens K...Hardloper — 03:51 PM
Routeplanning
Tegenwoordig zweert ...De tovenaar — 03:42 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Ik had een platter...liggende daan — 03:27 PM
Medeliggers onderweg
Is dat niet ZoefZo...ZoefZoef — 02:00 PM
Routeplanning
Tip; pak Komoot er o...365cycle — 02:00 PM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Ik begrijp je heel g...365cycle — 01:57 PM
Medeliggers onderweg
Geen idee meer :)365cycle — 01:47 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Ik had een plattere ...Snoek043 — 01:04 PM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Ik vind jouw react...PlantageBohémien — 12:45 PM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
In het geval van die...Willeke_IGKT — 12:36 PM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Een fatbike... D...PlantageBohémien — 12:13 PM