Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Challenge Fujin eerste generatie: risico
#1
Photo 
Hoi beste ligfietsers,

Ik heb contact met de verkoper van een Challenge fujin. Ik heb geen ervaring met ligfietsen, behalve één dag 15 jaar geleden toen ik voor mijn verjaardag een dagje ben gaan rijden op een Fujin wat me toen super bevallen is. Aangezien de prijs best laag is en ik mezelf wel eens een uitspatting wil gunnen leek deze fiets me wel iets. 

Met wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat het een eerste generatie Fujin is en AI waarschuwt dat die haarscheurtje ontwikkelen rond de balhoofdbuis en in de liggende achtervork langs de lasnaad. Ik kan beide uiteraard checken bij aankoop, maar het is voor mij ook wel een behoorlijke reis om bij de verkoper te geraken. Is iemand die wat gevoel heeft voor hoe groot die problemen waren: ontwikkelt elke Fujin van die generatie vroeg of laat dit probleem, of is het iets wat maar een kleine groep trof? Sowieso is die fiets 20 jaar oud en hij ziet eruit alsof de eigenaar er behoorlijk mee gereden heeft, dus als het een veel voorkomend probleem is, ben ik geneigd me terug te trekken. 

(ik hoop dat dit mag: fotootje van de fiets waarover het gaat: [Afbeelding: c2ccf818-8f79-4e31-9f89-7bddb87a39fa?rul...mp_eps%24_86])

Alle meningen worden gewaardeerd. Ik heb 27/6/2026 met de verkoper afgesproken. 

Hartelijk dank bij voorbaat!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ik heb hier in de schuur een gescheurd Fujin-frame liggen. Wat mij is verteld is dat dit vooral voorkomt bij geveerde achtervorken. Op jouw foto zie ik een geveerde achtervork. Ik ben niet zuinig met mijn Fujin omgesprongen, maar voor mij is de ervaring (n=1), dat hij uiteindelijk scheurt.
Antwoord }
Bedankt door: EnriceV82 , Willeke_IGKT
#3
Welkom op het forum! Je zegt dat alle meningen welkom zijn. Dus hier komt de mijne.

De fiets is minimaal 25 jaar oud en alle garantie is al lang verlopen. Als er 4.000 km per jaar gemiddeld mee gereden is, dan heeft de fiets 100.000 km afgelegd. Er kunnen allerlei gebreken ontstaan. Daarom is de prijs ook zo laag.  Deze fiets heeft het kennelijk al heel veel jaren zonder framebreuken goed gedaan, maar in het verleden behaalde resultaten  bieden geen garantie voor de toekomst. 

Tweewielligfietsen worden al heel lang heel weinig meer nieuw verkocht. Dat betekent dat de tweedehandsmarkt nu vooral bestaat uit echt oude fietsen. Het zou goed zijn als mensen overwogen om eens een nieuwe tweewielligfiets te kopen zodat het aanbod door producenten blijft en het mogelijk blijft om tweewielige ligfietsen van goede kwaliteit te blijven rijden.  Deze opmerking is niet zozeer bedoeld voor de topicstarter hier, maar het is een stokpaardje van mij.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: EnriceV82 , Willeke_IGKT
#4
Het maakt uiteraard ook uit hoe lang en zwaar de vorige en toekomstige berijders waren / zijn. Heb je lange benen, dan heb je ook wat meer krachten rond het balhoofd.

En mocht je bang zijn te vallen als er wat breekt. De kans is het grootst dat je bij het wegrijden ineens merkt dat het frame zwabbert. De meeste krachten ontstaan bij het wegrijden, en dat is het moment van breken. Tweemaal bij het aluminium frame van mijn Optima Orca dan toch.
Antwoord }
Bedankt door: EnriceV82 , Willeke_IGKT
#5
(55 minuten geleden)Lopopodium schreef: Het maakt uiteraard ook uit hoe lang en zwaar de vorige en toekomstige berijders waren / zijn. Heb je lange benen, dan heb je ook wat meer krachten rond het balhoofd.

En mocht je bang zijn te vallen als er wat breekt. De kans is het grootst dat je bij het wegrijden ineens merkt dat het frame zwabbert. De meeste krachten ontstaan bij het wegrijden, en dat is het moment van breken. Tweemaal bij het aluminium frame van mijn Optima Orca dan toch.

Tja, ik weet nog niet hoe de vorige eigenaar eruit zag, alvast iets kleiner dan ik. Ikzelf weeg droog aan de haak 95kg, dus niet bepaald een pluimgewichtje vrees ik met behoorlijk getrainde benen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Lopopodium, NielsKo, 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Challenge Fujin eerste generatie: risico
Het maakt uiteraar...EnriceV82 — 11:03 AM
Challenge Fujin eerste generatie: risico
Het maakt uiteraard ...Lopopodium — 10:55 AM
Challenge Fujin eerste generatie: risico
Welkom op het forum!...Roepers — 09:42 AM
Challenge Fujin eerste generatie: risico
Ik heb hier in de sc...datakneder — 09:26 AM
Challenge Fujin eerste generatie: risico
Hoi beste ligfietser...EnriceV82 — 09:16 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... ik het knopje va...LigfietsWilsum — 07:39 AM
Zomercompetitie 2026
Ziet er een beetje j...Lopopodium — 11:30 PM
Zomercompetitie 2026
Schrijf je vooral ...datakneder — 11:20 PM
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
Dan ben ik benieuw...Hoekie — 08:37 PM
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
Stichtse brug (E...Niels van der Wal — 07:48 PM
Zomercompetitie 2026
Zoals beloofd staat ...Boyd Maduro — 06:09 PM
Moordenaar op een ligfiets?
Voor de nieuwsgierig...Lopopodium — 12:55 PM
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
Zo, morgen de te...Hoekie — 12:11 PM
Medeliggers onderweg
Op de heenweg nu ook...Hoekie — 12:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is niet echt goe...melle z — 08:32 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Alle Baron ligfietse...Jeroen S — 07:46 AM
Moordenaar op een ligfiets?
Gisteravond keken we...TvWijk — 01:34 AM