Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Challenge Fujin eerste generatie: risico
#1
Photo 
Hoi beste ligfietsers,

Edit: aankoop inmiddels uitgesteld - de beperkte maar duidelijke reacties gaven voldoende richting om te weten dat de nostalgische gevoelens voor de Fujin met 15kg extra en een ander gebruik voor ogen, niet voldoende zijn om de aankoop te verantwoorden :-). 

Ik heb contact met de verkoper van een Challenge fujin. Ik heb geen ervaring met ligfietsen, behalve één dag 15 jaar geleden toen ik voor mijn verjaardag een dagje ben gaan rijden op een Fujin wat me toen super bevallen is. Aangezien de prijs best laag is en ik mezelf wel eens een uitspatting wil gunnen leek deze fiets me wel iets. 

Met wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat het een eerste generatie Fujin is en AI waarschuwt dat die haarscheurtje ontwikkelen rond de balhoofdbuis en in de liggende achtervork langs de lasnaad. Ik kan beide uiteraard checken bij aankoop, maar het is voor mij ook wel een behoorlijke reis om bij de verkoper te geraken. Is iemand die wat gevoel heeft voor hoe groot die problemen waren: ontwikkelt elke Fujin van die generatie vroeg of laat dit probleem, of is het iets wat maar een kleine groep trof? Sowieso is die fiets 20 jaar oud en hij ziet eruit alsof de eigenaar er behoorlijk mee gereden heeft, dus als het een veel voorkomend probleem is, ben ik geneigd me terug te trekken. 

(ik hoop dat dit mag: fotootje van de fiets waarover het gaat: [Afbeelding: c2ccf818-8f79-4e31-9f89-7bddb87a39fa?rul...mp_eps%24_86])

Alle meningen worden gewaardeerd. Ik heb 27/6/2026 met de verkoper afgesproken. 

Hartelijk dank bij voorbaat!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ik heb hier in de schuur een gescheurd Fujin-frame liggen. Wat mij is verteld is dat dit vooral voorkomt bij geveerde achtervorken. Op jouw foto zie ik een geveerde achtervork. Ik ben niet zuinig met mijn Fujin omgesprongen, maar voor mij is de ervaring (n=1), dat hij uiteindelijk scheurt.
Antwoord }
Bedankt door: EnriceV82 , Willeke_IGKT
#3
Welkom op het forum! Je zegt dat alle meningen welkom zijn. Dus hier komt de mijne.

De fiets is minimaal 25 jaar oud en alle garantie is al lang verlopen. Als er 4.000 km per jaar gemiddeld mee gereden is, dan heeft de fiets 100.000 km afgelegd. Er kunnen allerlei gebreken ontstaan. Daarom is de prijs ook zo laag.  Deze fiets heeft het kennelijk al heel veel jaren zonder framebreuken goed gedaan, maar in het verleden behaalde resultaten  bieden geen garantie voor de toekomst. 

Tweewielligfietsen worden al heel lang heel weinig meer nieuw verkocht. Dat betekent dat de tweedehandsmarkt nu vooral bestaat uit echt oude fietsen. Het zou goed zijn als mensen overwogen om eens een nieuwe tweewielligfiets te kopen zodat het aanbod door producenten blijft en het mogelijk blijft om tweewielige ligfietsen van goede kwaliteit te blijven rijden.  Deze opmerking is niet zozeer bedoeld voor de topicstarter hier, maar het is een stokpaardje van mij.

Groet,

Marco
Antwoord }
#4
Het maakt uiteraard ook uit hoe lang en zwaar de vorige en toekomstige berijders waren / zijn. Heb je lange benen, dan heb je ook wat meer krachten rond het balhoofd.

En mocht je bang zijn te vallen als er wat breekt. De kans is het grootst dat je bij het wegrijden ineens merkt dat het frame zwabbert. De meeste krachten ontstaan bij het wegrijden, en dat is het moment van breken. Tweemaal bij het aluminium frame van mijn Optima Orca dan toch.
Antwoord }
Bedankt door: EnriceV82 , Willeke_IGKT
#5
(6 uren geleden)Lopopodium schreef: Het maakt uiteraard ook uit hoe lang en zwaar de vorige en toekomstige berijders waren / zijn. Heb je lange benen, dan heb je ook wat meer krachten rond het balhoofd.

En mocht je bang zijn te vallen als er wat breekt. De kans is het grootst dat je bij het wegrijden ineens merkt dat het frame zwabbert. De meeste krachten ontstaan bij het wegrijden, en dat is het moment van breken. Tweemaal bij het aluminium frame van mijn Optima Orca dan toch.

Tja, ik weet nog niet hoe de vorige eigenaar eruit zag, alvast iets kleiner dan ik. Ikzelf weeg droog aan de haak 95kg, dus niet bepaald een pluimgewichtje vrees ik met behoorlijk getrainde benen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Als je lang bent, zou ik sowieso kijken naar een fiets met twee grote wielen. Er staan Nazca Gauco’s en Nazca Pioneers op marktplaats. Met stalen frames, die breken minder abrupt dan aluminium en zijn bij breken ook makkelijker te lassen.

Ik ben iets lichter dan jij, bijna twee meter lang en ook met sterke benen. Ik zou niet meer op aluminium durven fietsen.
Antwoord }
Bedankt door: EnriceV82 , Willeke_IGKT
#7
Allen, alvast erg bedankt. In combinatie met nog wat meer internet zoekwerk, denk ik dat voor mijn bouw en gebruik (forenzen met laptop en tas) die Fujin een onlogische keuze is. Ik heb de verkoper geinformeerd en ga met de tips van Lopopodium een andere richting uitgaan.
Antwoord }
#8
Check die fiets gewoon op zichtbare (haar)scheurtjes en koop dat ding gewoon als ie verder goed rijdt.

Ik heb een stuk voor 40 ligfietsen gereden en nooit een probleemkoop gehad. Veelal oudere fietsen.
Antwoord }
Bedankt door: EnriceV82 , Willeke_IGKT
#9
(5 uren geleden)EnriceV82 schreef: Allen, alvast erg bedankt. In combinatie met nog wat meer internet zoekwerk, denk ik dat voor mijn bouw en gebruik (forenzen met laptop en tas) die Fujin een onlogische keuze is. Ik heb de verkoper geinformeerd en ga met de tips van Lopopodium een andere richting uitgaan.

Ik denk dat dit een verstandige keuze is.

Er staat een hele mooie M5CHR te koop: https://ligfiets.net/advertisements/20764

Heel mooi, ook nog iets meer geld.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Er staat wel een waarschuwing bij:
Citaat:Proefrijden is geen probleem, mits je al ervaring met ligfietsen hebt. Deze is niet geschikt voor beginners.
.

Ben je na een dagje proefrijden vele jaren terug geen beginner?

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(58 minuten geleden)Roepers schreef: Er staat wel een waarschuwing bij:
Citaat:Proefrijden is geen probleem, mits je al ervaring met ligfietsen hebt. Deze is niet geschikt voor beginners.
.

Ben je na een dagje proefrijden vele jaren terug geen beginner?

Groet,

Marco

Oeps, dat had ik gemist. 

Wel vreemd trouwens dat je ervaring nodig hebt voor één van de meest stabiele ligfietsen ooit.

Ik vermoed dat de verkoper geen risico wil lopen met vallende beginners.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
Ik werd aangesprok...Wim -de roetsende — 05:03 PM
wat ze zeggen
Kinderen, die nog zo...Wim -de roetsende — 05:02 PM
Challenge Fujin eerste generatie: risico
Er staat wel een w...Wim -de roetsende — 04:58 PM
Challenge Fujin eerste generatie: risico
Er staat wel een waa...Roepers — 04:55 PM
Challenge Fujin eerste generatie: risico
Allen, alvast erg ...Wim -de roetsende — 04:50 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Gideonaut, die brede...Jeroen S — 04:02 PM
Challenge Fujin eerste generatie: risico
Check die fiets gewo...ZoefZoef — 02:35 PM
wat ze zeggen
Ik kreeg vandaag van...Willeke_IGKT — 12:57 PM
Medeliggers onderweg
Ik werd aangesproken...datakneder — 12:43 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
.. het echt lekker w...datakneder — 12:29 PM
Challenge Fujin eerste generatie: risico
Allen, alvast erg be...EnriceV82 — 12:02 PM
Challenge Fujin eerste generatie: risico
Als je lang bent, zo...Lopopodium — 11:52 AM
Challenge Fujin eerste generatie: risico
Het maakt uiteraar...EnriceV82 — 11:03 AM
Challenge Fujin eerste generatie: risico
Het maakt uiteraard ...Lopopodium — 10:55 AM
Challenge Fujin eerste generatie: risico
Welkom op het forum!...Roepers — 09:42 AM
Challenge Fujin eerste generatie: risico
Ik heb hier in de sc...datakneder — 09:26 AM
Challenge Fujin eerste generatie: risico
Hoi beste ligfietser...EnriceV82 — 09:16 AM