Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Berichten: 2.541
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2040
2413 x bedankt in 1072 berichten
12-Sep-2022, 08:15 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Sep-2022, 08:43 AM door Roepers.)
Ik vind het wel een leuk weetje dat geel op een verkeerslicht inderdaad niet geel is en eerder oranje.
Volgens Wikipedia wordt het in het Engels inderdaad amber genoemd.
Ik denk altijd bij de weeralarm dat code geel en code oranje eigenlijk hetzelfde had moeten zijn, want die codes zijn toch van stoplichten afgeleid?
Maar voor Gert inderdaad erg schrikken, als de automobilisten je bijna ondersteboven rijden terwijl je groen hebt. Ze hadden niet eens oranje.
Groet,
Marco
Berichten: 893
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 163
1537 x bedankt in 624 berichten
(11-Sep-2022, 10:04 PM)Bob Hagendijk schreef: Dat is inderdaad spannend ja... Zelfs met verkeerslichten moet je het verkeer in de gaten blijven houden... En dit was dan nog per ongeluk. Helaas is oranje nog regelmatig een reden om flink gas te geven met als gevolg dat ze ruim over de maximum snelheid door rood vliegen
Kruispunten zijn conflict situaties waarbij het recht van de sterkste geldt.
Stoplichten zijn lijnrechters, maar er is geen Var.
De wet verwijst naar normatief gedrag omdat er geen geld is voor preventie.
Fietsen is leuk, maar ook een overlevingstocht.
Niels, leeft!, van der Wal
Berichten: 1.213
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 137
2069 x bedankt in 753 berichten
(12-Sep-2022, 07:09 AM)PietV* schreef: Leuk om lezen dat het gele verkeerslicht oranje wordt genoemd. We kennen namelijk alleen groen, geel en rood in het verkeer. Het gele licht is wat amberkleurig omdat weggebruikers die wat kleurenblind zijn die kleur beter kunnen waarnemen.
Dus daarom rijdt iedereen door geel. Men denkt dat het oranje is, en daarover staat niets in de wet.
Ik herinner me wel onlangs een akkefietje met Tesla zelfrijdende auto's die steeds afremden voor een laagstaande volle maan omdat die werd geïnterpreteerd als een geel stoplicht.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(12-Sep-2022, 07:09 AM)PietV* schreef: Leuk om lezen dat het gele verkeerslicht oranje wordt genoemd. We kennen namelijk alleen groen, geel en rood in het verkeer. Het gele licht is wat amberkleurig omdat weggebruikers die wat kleurenblind zijn die kleur beter kunnen waarnemen. Kleurenblinden kunnen prima waarnemen. Die met deuteranomalie kunnen tinten tussen rood en groen alleen slechter onderscheiden. Ik moet zeggen dat het oranje van een Nederlands verkeerslicht juist vrij veel op het rood lijkt, een meer gele tint zou veel beter te onderscheiden zijn.
Berichten: 676
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 645
506 x bedankt in 281 berichten
. als ik “groen” heb kijk ik extra goed uit
Berichten: 1.475
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 672
2437 x bedankt in 1136 berichten
Gelukkig staan de kleuren van een verkeerlicht in een vaste volgorde. Het maakt dus verder niet zoveel uit welke kleur ze hebben/hoe je de kleur waarneemt. De bovenste lamp aan is wachten, de middelste lamp aan betekent stoppen, tenzij dit een gevaarlijke situatie oplevert, en de onderste lamp aan betekent je mag doorrijden.
Berichten: 1.213
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 137
2069 x bedankt in 753 berichten
(12-Sep-2022, 07:18 AM)ZoefZoef schreef: Oei, ik gebruik het woord stoplicht foutief!
Daar erger ik mij dus groen en geel aan
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 5.894
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2121
7494 x bedankt in 3687 berichten
(12-Sep-2022, 12:04 PM)Bart Verbeek schreef: (12-Sep-2022, 07:18 AM)ZoefZoef schreef: Oei, ik gebruik het woord stoplicht foutief!
Daar erger ik mij dus groen en geel aan
Ik geel en oranje
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.646
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2082
1967 x bedankt in 767 berichten
Gelukkig ben ik kleurendoof.
Berichten: 634
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1355 x bedankt in 598 berichten
(12-Sep-2022, 07:09 AM)PietV* schreef: (11-Sep-2022, 10:04 PM)Bob Hagendijk schreef: Helaas is oranje nog regelmatig een reden om flink gas te geven met als gevolg dat ze ruim over de maximum snelheid door rood vliegen Leuk om lezen dat het gele verkeerslicht oranje wordt genoemd. We kennen namelijk alleen groen, geel en rood in het verkeer. Het gele licht is wat amberkleurig omdat weggebruikers die wat kleurenblind zijn die kleur beter kunnen waarnemen. En dan te bedenken dat ik eerst stoplicht wilde typen, maar mijn inmiddels overleden opa nog steeds achterin mijn hoofd roept dat die niet bestaan maar dat het verkeerslichten zijn. Mijn opa was ook politieman, en was ook erg principieel in dat soort dingen. Hij begreep niet dat het in levens van anderen een stuk minder belangrijk is, zal wel beroepsdeformatie zijn.
Berichten: 5.418
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10674
8236 x bedankt in 4063 berichten
12-Sep-2022, 10:02 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Sep-2022, 10:03 PM door 365cycle.)
Kom op mijn routes anders genoeg stoplichten tegen hoor. Eén rijd ik inmiddels consequent door na uitkijken. Knopje doet niets. Heb er al eens een paar minuten gestaan, midden in de nacht. Niet één medeweggebruiker gespot. Zo'n kruispunt is gevaarlijk door ondervoeding.
Berichten: 1.956
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29318
2864 x bedankt in 1275 berichten
Zaterdag avond, de weg langs het havengebied van Amsterdam aan het Noordzeekanaal, vrijwel geen auto verkeer op de weg, helemaal geen verkeer op de zijwegen en alle stoplichten op het fietspad op rood tot je er vlak bij bent.
Je gaat er op rekenen dat ze op groen springen net voor je er door rijdt. In dit geval was het ook zo, een eerdere keer was er wel verkeer op een zijweg en kon ik nog net op tijd stoppen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
En dan te bedenken dat verkeerslichten helemaal niet nodig zijn voor fietsers of voetgangers. Bedenk zelf maar: hoeveel VRI's ken je voor uitsluitend die twee weggebruikers? En die die er zijn, hoe betuttelend voelt dat aan?
Overigens opvallend: tot een jaar of twintig geleden gingen veel verkeerslichten, zeker op minder drukke wegen, 's nachts in knippermodus, dat zie ik nu nergens meer? Weet iemand waarom?
Berichten: 43
Topics: 2
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 106
69 x bedankt in 36 berichten
(12-Sep-2022, 12:01 PM)Frutsel schreef: Gelukkig staan de kleuren van een verkeerlicht in een vaste volgorde. Het maakt dus verder niet zoveel uit welke kleur ze hebben/hoe je de kleur waarneemt. De bovenste lamp aan is wachten, de middelste lamp aan betekent stoppen, tenzij dit een gevaarlijke situatie oplevert, en de onderste lamp aan betekent je mag doorrijden.
Niet altijd: https://instagram.com/verkeerdlicht?igshid=YmMyMTA2M2Y=
OO Oo oo Ooo
Berichten: 1.475
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 672
2437 x bedankt in 1136 berichten
(13-Sep-2022, 07:58 AM)Bacchus schreef: En dan te bedenken dat verkeerslichten helemaal niet nodig zijn voor fietsers of voetgangers. Bedenk zelf maar: hoeveel VRI's ken je voor uitsluitend die twee weggebruikers? En die die er zijn, hoe betuttelend voelt dat aan?
Overigens opvallend: tot een jaar of twintig geleden gingen veel verkeerslichten, zeker op minder drukke wegen, 's nachts in knippermodus, dat zie ik nu nergens meer? Weet iemand waarom?
Als de lichten op rood staan, en pas op groen gaan als er auto's aankomen, remt dat de snelheid. Bij knipperend oranje rijdt men eerder gewoon door. (Tenminste dat is de theorie)
Berichten: 307
Topics: 22
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 499
201 x bedankt in 104 berichten
Nou is er bij Delftse Hout eindelijk de Noordeindseweg gerenoveerd (het was een aaneenschakeling van kuilen en gaten - reden om daar met de VM zo min mogelijk te rijden) en ligt er fijn asfalt - maar hebben ze drempels neergelegd waar de Strada vanaf 35km/h gaat vliegen. Vandaag werd ook duidelijk waarom: het hele gebied is nu 30km/h-zone (op de Tweemolentjeskade was tot nog toe geen beperking). Ik snap waarom dat zo is (recreatiegebied), maar vind het persoonlijk wel jammer, want sinds de renovatie was dit een van mijn favoriete woon-werk-routes, tenminste in één richting (de andere kant op kom ik niet over de brug zonder dat de neus van de Strada krassen krijgt... ). Dat wordt dus kiezen: tijdverlies voorlief nemen, te hard rijden of een andere route kiezen (die dan weer andere problemen heeft). Luxe problemen, ik weet, ik weet...
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(21-Sep-2022, 09:29 AM)emgaron schreef: maar hebben ze drempels neergelegd waar de Strada vanaf 35km/h gaat vliegen. Dat is wel een trend in weginrichtingsland: drempels met airtime voor ligfietsers op kruissnelheid. Goirle heeft er ook een paar in het fietspad. Dat geld kunnen ze beter stoppen in snelheidsremmende maatregelen die wel werken.
Citaat:Vandaag werd ook duidelijk waarom: het hele gebied is nu 30km/h-zone. [...] Dat wordt dus kiezen: tijdverlies voorlief nemen, te hard rijden of een andere route kiezen (die dan weer andere problemen heeft). Luxe problemen, ik weet, ik weet...
Tijdverlies van een minuut op 2 km? Snelheidslimiet bestaat niet voor fietsers, afgezien van artikel 5. Andere route of zelfs afwisselen maakt het interessant, toch? Luxeproblemen, inderdaad, je zal maar op de A4 of A13 in je koekblik moeten aansluiten in de zoveelste file, lijkt me een stuk erger.
Berichten: 5.418
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10674
8236 x bedankt in 4063 berichten
Op zich sta ik in deze nog wel achter emgaron: We moeten fietsen stimuleren om het klimaat te sparen, dus moeten we de fietsforens geen strobreed in de weg leggen.
Berichten: 307
Topics: 22
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 499
201 x bedankt in 104 berichten
(21-Sep-2022, 10:03 AM)Bacchus schreef: Snelheidslimiet bestaat niet voor fietsers Euh - wel dus, want de borden gelden ook voor fietsers. Alleen de "ingebouwde" 50km/h binnen de bebouwde kom niet.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
Berichten: 5.418
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10674
8236 x bedankt in 4063 berichten
21-Sep-2022, 02:14 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Sep-2022, 02:15 PM door 365cycle.)
(21-Sep-2022, 01:44 PM)emgaron schreef: Euh - wel dus, want de borden gelden ook voor fietsers. Alleen de "ingebouwde" 50km/h binnen de bebouwde kom niet. Ja en nee. Je kan niet "zomaar" bekeurd worden omdat een snelheidsmeter niet verplicht is. Denk wel dat je al gauw een artikel 5 te pakken hebt als je te hard fietst en die zijn niet goedkoop.
Ik rijd meestal dus met het verkeer mee. In de 30-zone die ik regelmatig doorkruis is dat helaas vaker 40 dan eronder.
Berichten: 307
Topics: 22
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 499
201 x bedankt in 104 berichten
(21-Sep-2022, 02:14 PM)365cycle schreef: (21-Sep-2022, 01:44 PM)emgaron schreef: Euh - wel dus, want de borden gelden ook voor fietsers. Alleen de "ingebouwde" 50km/h binnen de bebouwde kom niet.
Ja en nee. Je kan niet "zomaar" bekeurd worden omdat een snelheidsmeter niet verplicht is.
Dat is niet hetzelfde als "bestaat niet". En als ik er met de auto 30 zou rijden vanwege dat bord ga ik het met de VM ook doen - alles andere zou behoorlijk hypokriet zijn.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
Berichten: 5.418
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10674
8236 x bedankt in 4063 berichten
21-Sep-2022, 04:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Sep-2022, 04:36 PM door 365cycle.)
(21-Sep-2022, 02:18 PM)emgaron schreef: Dat is niet hetzelfde als "bestaat niet". En als ik er met de auto 30 zou rijden vanwege dat bord ga ik het met de VM ook doen - alles andere zou behoorlijk hypokriet zijn. Een rechter zal een normale boete altijd laten schieten. Je valt dan dus terug op artikel 5 WVW en da's niet grappig.
En nee, ik ben het ook niet geheel eens met je stelling. Met de auto breng je een hoop meer kinetische energie mee dan je met je velomobiel ooit zal doen. Alle verhalen over de betere remmen van een auto ten spijt is het me ook al 2x gelukt om niet gevaarlijk dicht bij een vol in de ABS remmende moderne auto te komen, ondanks dat we vanaf dezelfde snelheid kwamen.
Blijft over: De uitwerking van het voertuig op je omgeving, en de situatie ter plekke.
Ik rijd momenteel best regelmatig in Nieuwegein, de weg waar ik over moet is voor een belangrijk deel ingericht als 50-weg. Het is er breed, er liggen wel verhoogde kruispunten maar ik denk dat ik er met 70 overheen kan zonder dat er een wieltje los komt, er is een gescheiden fietsstrook (die wél link is, want vanaf de fietsstrook is het overzicht een stuk minder, en automobilisten lijken daar ook te vinden dat je gewoon rechtsaf mag slaan als er een fietser schuin achter of naast je zit). De limiet is er echter 30.
Rijd ik er met de auto? Dan houd ik me aan de regels en heb ik zéker geen zin in een bekeuring, ook al vind ik eigenlijk ook dat het niet echt onverantwoord is om er 5 of 10 km/h sneller te rijden. De snelheidsbegrenzer gaat dan op 31 echte km/h en ik tokkel op m'n gemakje door de wijk. Dat veroorzaakt in dat soort gebieden regelmatig frustratie; de laatste keer was ik er met een Peugeot E-208 en zag ik de bestuurder achter me zenuwachtig slingeren om mij duidelijk te maken dat ik door moest rijden. Lekker boeiend, ik mag niet harder. Parkeer hem er desnoods achterin. Het ding weegt 1500 kg, kan prima tegen een stootje en hij is tóch niet van mij.
Met de velomobiel is dat anders; ook al rijd ik er 60, dan veroorzaak ik bij sommige mensen nog frustratie omdat ik op de weg rijd. Daarnaast kan zo'n bumperklever bij mij als velonaut een hoop meer kwaad doen dan dat ze bij zo'n Peugeotje kunnen. Ik kies dan dus eieren voor m'n geld; het risico op een bekeuring is bij 40 km/h nihil, de kans op een aanrijding is kleiner dan met de auto (want om de meeste obstakels kan ik heen sturen), het is goed voor m'n eigen veiligheid en het schiet nog lekker op ook.
Naast dit alles is er nog m'n standpunt m.b.t. routes: Een automobilist kan ook over de snelweg. Voor mij is dit een onderdeel van mijn route naar de klant; er is geen betere snelfietsroute. Ik verwacht niet dat men rekening houdt met velonauten, echt niet. Daarvoor zijn we gewoon met te weinig. Maar dat er geen alternatief is (of binnen afzienbare tijd komt) waar met een speed pedelec veilig 45 km/h gereden kan en mag worden vind ik persoonlijk niet kunnen in deze tijd.
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7445
2588 x bedankt in 1227 berichten
(21-Sep-2022, 01:25 PM)365cycle schreef: Op zich sta ik in deze nog wel achter emgaron: We moeten fietsen stimuleren om het klimaat te sparen, dus moeten we de fietsforens geen strobreed in de weg leggen.
Eindelijk spreekt de RAI Vereniging zich ook uit:
Stimuleer ook het gebruik van de fiets en scooter voor korte tot middellange afstanden. Zo neemt de keuzevrijheid toe, kunnen meer consumenten en ondernemers direct CO2 besparen en dalen de kosten.
Het zijn inkoppertjes voor ieder weldenkend mens.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(21-Sep-2022, 01:44 PM)emgaron schreef: (21-Sep-2022, 10:03 AM)Bacchus schreef: Snelheidslimiet bestaat niet voor fietsers Euh - wel dus, want de borden gelden ook voor fietsers. Alleen de "ingebouwde" 50km/h binnen de bebouwde kom niet. Klopt, dat is een belangrijke nuance maar, naast de niet-verplichte snelheidsmeter op de fiets die 365cycle al noemt, worden snelheidslimieten ook niet op fietspaden aangegeven, dus de kans dat je überhaupt geen snelheidslimiet hebt kunnen zien is aanzienlijk.
Een artikel 5 is veel logischer en zal beter stand houden.
Berichten: 1.956
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29318
2864 x bedankt in 1275 berichten
Kan iemand artikel 5 uitleggen?
Ik zie het al een aantal keer vermeld maar weet niet wat ermee bedoeld wordt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.646
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2082
1967 x bedankt in 767 berichten
|
Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|