Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
(12-Apr-2022, 08:28 PM)Bas_ligfiets schreef: Mijn DFXL kan echter niet meer kwijt dan 35mm

Met nauwkeurig afstellen schijnt 38mm te passen. Dan heb je ineens een stuk meer mogelijkheden, zelfs brede tubeless is een optie. En een goede tubeless is bij 6 bar flexibeler en dus sneller en comfortabeler dan een normale band met biba.
Antwoord }
Bedankt door:
(12-Apr-2022, 08:38 PM)365cycle schreef:
(12-Apr-2022, 08:28 PM)Bas_ligfiets schreef: Mijn DFXL kan echter niet meer kwijt dan 35mm

Met nauwkeurig afstellen schijnt 38mm te passen. Dan heb je ineens een stuk meer mogelijkheden, zelfs brede tubeless is een optie. En een goede tubeless is bij 6 bar flexibeler en dus sneller en comfortabeler dan een normale band met biba.

De oudere DF-en hebben nog kleinere wielkasten. Later werden ze met grotere wielkasten geleverd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
De mijne heeft nog de kleine wielkasten. Een jaar later zijn ze vergroot meen ik. Aanlopen doen ze vooral aan de binnenzijde. Als de voorwielen belast zijn zitten ze mooi in de wielkasten. Rondom lopen ze niet aan. Met sturen gaat de bovenkant en de voor/achter binnenkant aanlopen, alles in de bovenste kwart. Het is wellicht meer de breedte die aanloopt dan de hoogte. Als ik naast mij fiets sta, lopen de banden wel een beetje onderin de wielkasten aan in hoogte. Met de 32mm banden is het redelijk te doen.
Antwoord }
Bedankt door:
(12-Apr-2022, 09:38 PM)Wim -de roetsende schreef:
De oudere DF-en hebben nog kleinere wielkasten. Later werden ze met grotere wielkasten geleverd.

(12-Apr-2022, 10:15 PM)Bas_ligfiets schreef: De mijne heeft nog de kleine wielkasten. Een jaar later zijn ze vergroot meen ik. Aanlopen doen ze vooral aan de binnenzijde. Als de voorwielen belast zijn zitten ze mooi in de wielkasten. Rondom lopen ze niet aan. Met sturen gaat de bovenkant en de voor/achter binnenkant aanlopen, alles in de bovenste kwart. Het is wellicht meer de breedte die aanloopt dan de hoogte. Als ik naast mij fiets sta, lopen de banden wel een beetje onderin de wielkasten aan in hoogte. Met de 32mm banden is het redelijk te doen.
Dat klopt. Onder de nieuwere DF'en passen 38mm banden zonder problemen, en wordt het pas moeilijk bij een 43mm.
De oude (zoals mijn DF XL 263) kunnen tot 38mm, met wat mitsen en maren m.b.t. de afstelling van de wielophanging. Ik had wat gedoe met 28mm banden en wilde breder, daarom ben ik daar destijds over aan het babbelen geweest met de heren uit Dronten. Betrof toen de Schwalbe G-One, die ik eigenlijk tubeless wilde gaan rijden.
Voor e.e.a. rond was had ik de DF echter verkocht.
Antwoord }
Bedankt door:
Vandaag de ccu 50-559 onder mijn Strada gezet. 

Onderstaand de Schwalbe Almotion 55-559 die eraf is gekomen. Deze is bij mij precies 55mm breed. Na 9000km is het profiel nog best aardig. Het dubbele lukt misschien niet, maar 15000km moet denk ik wel te halen zijn. 
[Afbeelding: 20220416-105020.jpg]

Daarna de ccu eronder. De wangen voelen ongeveer zo soepel en dun als van de Schwalbe Almotion. Het loopvlak lijkt iets stugger, maar dit kan ook zijn omdat dit een nieuwe band is een de Almotion al wat ervaring heeft. Ook kan je door de draad van de ccu het loopvlak wat minder makkelijk vervormen dan de Almotion (vouwband).
De ccu met 49mm op 5 bar. De band legt makkelijk met de hand om.
[Afbeelding: 20220416-113724.jpg]

Na het monteren heb ik het achterwiel weer recht gezet. Bij inveren met de hand hoor ik niks aanlopen.  So far so good.
Nu nog even een stukje fietsen om te kijken hoe het voelt en of er drempel af nog steeds niets aanloopt.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , ThijsR
Bij deze een update over de ccu 50-559. Inmiddels heb ik ruim 1200km met de band gereden. Alleen bij heel diep inveren loopt de band nog iets aan, dus heb ik toch de rechterwang maar voorzien van een laagje Bison rubber repair. 
Wat gevoel betreft is de ccu ongeveer net zo snel als de Almotion. Het helpt natuurlijk ook dat mijn wiel nu gewoon weer recht staat. Maar meten is weten natuurlijk, dus heb ik Wim Schermer gevraagd of hij de banden wilde testen. Dat wilde hij wel.
Op Hemelvaartsdag ben ik met met twee extra banden en kampeeruitrusting (voor een rondje IJsselmeer) achterin om 7 uur 's morgens vertrokken. Net geen dauwtrappen, maar wel lekker rustig op de weg.
Bij Wim hebben we de banden getest (zie hier het resultaat). Mijn gevoel klopte dus goed met de meting. Een iets hogere rolweerstand, maar in combinatie met het wiel weer recht waarschijnlijk voor mij gelijk. Met €18,25 exclusief verzendkosten is het ook nog eens geen dure band. Met verzendkosten erbij kwam het op €22,- inclusief verzendkosten. Waar ik ze gekocht heb staan ze nu helaas in backorder. Als iemand nog interesse heeft heb ik er nog eentje in de aanbieding.
Antwoord }
Bij welke temperatuur?
Antwoord }
Bedankt door: Arjen Hoogcarspel
(28-May-2022, 10:23 PM)Hoekie schreef: Bij welke temperatuur?

19,7°C

Wim doet alle standaard testen in zijn garage. Het is daar dankzij goede isolatie in combinatie met verwarming of koeling (afhankelijk van het seizoen) een hele constante temperatuur.

Het was me inderdaad al opgevallen dat de titels van de kolommen zijn weggevallen. De temperatuur staat in de laatste kolom. Bij de andere 26" banden was het dus 21°C.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
3 maanden op F- lites gereden en maar 1x lek gereden.  Deze zaten nog (Als nieuw) op de nauwelijks gereden fiets, dus vanaf maart weer erop gelegd.
Deze week 5x lek gereden op alleen de F-lites, telkens.

Nu deze oude F lites eraf en ga ze alleen nog maar als thuiskomertjes gebruiken.
Maar hopen dat de nieuwere Go-cycle banden van een betere kwaliteit zijn.

Als dat net zo'n drama wordt dan gaan er toch heel snel de schwalbe marathon er weer op, hiermee heb ik 2 maanden zonder lek te rijden mee gefietst in de wintermaanden.
Mijn achterband (schwalbe marathon) heeft in 5 maanden nog nooit lek gereden.
Da's toch ook wel lekker, met 300km in de week.
Maar het comfort van deze licht lopende F lite/go cycle band zou ik dan wel heel erg gaan missen.
Het verschil in snelheid was 5km/u, op deze lichtlopende banden en erg merkbaar bij telkens accelereren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Afgelopen week twee marathon greenguard bandjes gekocht 40-406, nadat ik de inhoud van 'banden-banden-banden' met veel belangstelling tot me had genomen. Nu bleek vanmorgen dat ze niet passen in de wielkast van mijn dfxl. Dat is erg jammer. Er zaten G-one 40-406 op. Vreemd dat met dezelfde bandenmaat er toch verschil blijkt te zijn. Vermoedelijk nu twee nieuwe marathon bandjes in de aanbieding...? Groet, Kees
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(12-Jun-2022, 06:31 PM)KeesJoosse schreef: Afgelopen week twee marathon greenguard bandjes gekocht 40-406, nadat ik de inhoud van 'banden-banden-banden' met veel belangstelling tot me had genomen. Nu bleek vanmorgen dat ze niet passen in de wielkast van mijn dfxl. Dat is erg jammer. Er zaten G-one 40-406 op. Vreemd dat met dezelfde bandenmaat er toch verschil blijkt te zijn. Vermoedelijk nu twee nieuwe marathon bandjes in de aanbieding...? Groet, Kees

Bij twijfel (of een ander merk banden van dezelfde maat Big Grin ) Ymte mailen is mijn advies.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik dacht dat de max breedte 35 was voor de DF XL?

Oh, ik zie dat de G-One 40 ook een optie is in de configurator...
Antwoord }
Bedankt door:
De G-one is standaard smaller dan wat er op staat. Toen ik nog een G-One had, 40-406, gaf de schuifmaat 38 aan.
Daarnaast scheelt het ook ietsje tussen een smallere of bredere velg.
Antwoord }
Bedankt door:
Ik heb er Marathon+ 35-406 op liggen. Misschien niet de snelste band, maar wel stevig Smile
Antwoord }
Bedankt door:
(12-Jun-2022, 06:31 PM)KeesJoosse schreef: Er zaten G-one 40-406 op. Vreemd dat met dezelfde bandenmaat er toch verschil blijkt te zijn.
De oude G-One is 37~38mm, afhankelijk van de batch.
De Marathon is vaker 41mm dan 40mm.

(12-Jun-2022, 08:14 PM)Frutsel schreef: Ik dacht dat de max breedte 35 was voor de DF XL?

Oh, ik zie dat de G-One 40 ook een optie is in de configurator...
De oudere DF XL kon tot 35mm zonder gedoe, 38mm was met wat prutsen met ophanging en afstellingen te doen.
De nieuwere hebben geen problemen met 40mm. Omslagpunt lag ergens rond #300 (voor de XL, voor de "kleine" weet ik het niet). 
Er zijn overigens ook een paar oude omgebouwd!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(10-Jun-2022, 09:06 PM)GerDilven schreef: 3 maanden op F- lites gereden en maar 1x lek gereden.  Deze zaten nog (Als nieuw) op de nauwelijks gereden fiets, dus vanaf maart weer erop gelegd.
Deze week 5x lek gereden op alleen de F-lites, telkens.

Nu deze oude F lites eraf en ga ze alleen nog maar als thuiskomertjes gebruiken.
Maar hopen dat de nieuwere Go-cycle banden van een betere kwaliteit zijn.

Als dat net zo'n drama wordt dan gaan er toch heel snel de schwalbe marathon er weer op, hiermee heb ik 2 maanden zonder lek te rijden mee gefietst in de wintermaanden.
Mijn achterband (schwalbe marathon) heeft in 5 maanden nog nooit lek gereden.
Da's toch ook wel lekker, met 300km in de week.
Maar het comfort van deze licht lopende F lite/go cycle band zou ik dan wel heel erg gaan missen.
Het verschil in snelheid was 5km/u, op deze lichtlopende banden en erg merkbaar bij telkens accelereren.

Ik rijd met de gocycles vooral lek als het nat weer is en er schelpenpaadjes in de route zitten. De eerste 3000-4000km gaat ok. Daarna wordt het minder. Ik vermijd nu schelpenpaden bij nat weer.
Ik moet nog eens aan een paar foss binnenbanden komen in de goede maat. Hiermee schijn je de gocycles tot op de draad af te kunnen rijden zonder lek. Ze lopen daardoor wel minder licht, maar het leek me nog wel aantrekkelijk voor in de winter, want het is dan nog altijd beter dan de Schwalbe Marathon Greenguard wat rolweerstand betreft. 
Ik heb ook wel eens gedacht aan een extra set wielen, zodat ik snel kan wisselen op basis van weer. Met mijn Strada kan ik in een paar minuten wielen wisselen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(15-Jun-2022, 04:14 PM)Arjen Hoogcarspel schreef: Ik moet nog eens aan een paar foss binnenbanden komen in de goede maat. Hiermee schijn je de gocycles tot op de draad af te kunnen rijden zonder lek. Ze lopen daardoor wel minder licht, maar het leek me nog wel aantrekkelijk voor in de winter, want het is dan nog altijd beter dan de Schwalbe Marathon Greenguard wat rolweerstand betreft. 
Ik heb minder goede ervaringen met de Foss biba's. Binnen 1500 km had ik er vijf of zes lek. Ik had geen stickertjes meebesteld dus heb ze alleen vervangen. Het was allemaal dezelfde batch, dus dat zou de oorzaak kunnen zijn, maar je zou dus ook een slechte batch kunnen hebben.
Overigens zijn ze wel degelijk snel, voor mijn gevoel zelfs sneller dan de SV7C (de dunne biba voor brede sloffen). Technisch gezien zou ik met mijn bandenmaat ook nog SV6A mogen rijden en die zijn dan misschien wel lichter, maar dan rek ik ze wel maximaal op. Vond ik teveel risico. Het enige dat dan nog rapper is, is tubeless of latex biba's; voor in de winter is tubeless niet helemaal ideaal en latex is helemaal irritant want ik wil gewoon 4 weken kunnen zonder de bandenpomp.
Antwoord }
(15-Jun-2022, 07:14 PM)365cycle schreef: Ik heb minder goede ervaringen met de Foss biba's. Binnen 1500 km had ik er vijf of zes lek.

Hoe ben je er toen aan gekomen. Bij Ali is de maat die ik nodig heb telkens op. 

Misschien is het inderdaad wel een slechte batch geweest. Van wat ik lees moet je ze ook in een bepaalde richting een op een speciale manier monteren. Zou het kunnen dat het daar nog wat mee te maken heeft?

Piet Keunis heeft een F-lite toch serieus opgereden met maar twee keer een langzame leegloper. Zie dit berichtje op Wim zijn blog.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik heb ze destijds volgens mij op een Franse webwinkel besteld, met Frans ventiel en in de juiste maat voor mijn bandjes. Montage-instructie heb ik nauwkeurig opgevolgd maar mocht niet baten.

Voor wie overigens ruimere wielkasten in z’n DF wil: onthoud vooral even dat dat mogelijk is als je een keer schade rijdt ofzo. Heb gisteren eens van dichtbij bekeken hoe dat eruit ziet en het is echt netjes gedaan. Je moet er dan wel mee naar Oostenrijk als je het door dezelfde persoon wil laten doen.
Antwoord }
Doet Werner dat?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
(19-Jun-2022, 09:59 AM)Wim -de roetsende schreef: Doet Werner dat?
Ik ben de naam van de beste man kwijt, zal het later even opzoeken.
Antwoord }
Bedankt door:
(15-Jun-2022, 07:14 PM)365cycle schreef:
(15-Jun-2022, 04:14 PM)Arjen Hoogcarspel schreef: Ik moet nog eens aan een paar foss binnenbanden komen in de goede maat.
Ik heb minder goede ervaringen met de Foss biba's. Binnen 1500 km had ik er vijf of zes lek.
Dat waren er dus vijf. De zesde zat blijkbaar nog in mijn binnenbandendoosje in de Milan. Ik heb 'm gistermiddag gemonteerd:

(23-Jun-2022, 08:10 PM)365cycle schreef: …m’n rechter voorband ontplofte bij 60 km/h, en niet m’n achterband  Big Grin

Het ding is echt aan flarden. Druk misschien te hoog opgelopen met de temperaturen van nu?
M’n laatste Foss zit er nu in.


Foss binnenbanden: Een tweeluik.

[Afbeelding: fosstubes.jpg]
Ik koop ze niet meer.
Antwoord }
(19-Jun-2022, 11:03 AM)365cycle schreef:
(19-Jun-2022, 09:59 AM)Wim -de roetsende schreef: Doet Werner dat?
Ik ben de naam van de beste man kwijt, zal het later even opzoeken.

Klomp.
Antwoord }
(15-Jun-2022, 04:14 PM)Arjen Hoogcarspel schreef:
(10-Jun-2022, 09:06 PM)GerDilven schreef: 3 maanden op F- lites gereden en maar 1x lek gereden.  Deze zaten nog (Als nieuw) op de nauwelijks gereden fiets, dus vanaf maart weer erop gelegd.
Deze week 5x lek gereden op alleen de F-lites, telkens.

Nu deze oude F lites eraf en ga ze alleen nog maar als thuiskomertjes gebruiken.
Maar hopen dat de nieuwere Go-cycle banden van een betere kwaliteit zijn.

Als dat net zo'n drama wordt dan gaan er toch heel snel de schwalbe marathon er weer op, hiermee heb ik 2 maanden zonder lek te rijden mee gefietst in de wintermaanden.
Mijn achterband (schwalbe marathon) heeft in 5 maanden nog nooit lek gereden.
Da's toch ook wel lekker, met 300km in de week.
Maar het comfort van deze licht lopende F lite/go cycle band zou ik dan wel heel erg gaan missen.
Het verschil in snelheid was 5km/u, op deze lichtlopende banden en erg merkbaar bij telkens accelereren.

Ik rijd met de gocycles vooral lek als het nat weer is en er schelpenpaadjes in de route zitten. De eerste 3000-4000km gaat ok. Daarna wordt het minder. Ik vermijd nu schelpenpaden bij nat weer.
Ik moet nog eens aan een paar foss binnenbanden komen in de goede maat. Hiermee schijn je de gocycles tot op de draad af te kunnen rijden zonder lek. Ze lopen daardoor wel minder licht, maar het leek me nog wel aantrekkelijk voor in de winter, want het is dan nog altijd beter dan de Schwalbe Marathon Greenguard wat rolweerstand betreft. 
Ik heb ook wel eens gedacht aan een extra set wielen, zodat ik snel kan wisselen op basis van weer. Met mijn Strada kan ik in een paar minuten wielen wisselen.

Mijn route bevat 0.5km onverharde buitenweg met steentjes die dus mogelijk in het rubber blijven steken.
4 van de 5 lekkages was een scherp steentje.
Ik vind het toepassen van een foss anti lekband een compromis aan de buitenband.

Momenteel ben ik nieuwe go cycle banden aan het testen.
Nog niet lek gereden in een paar dagen heel slecht weer.
Met mooie zonnige dagen pak ik de tweewieler mee, dus vooralsnog niet lang genoeg kunnen testrijden met de go cycle  banden. Mogelijk over 1 maand een gepaste reactie.
Antwoord }
(10-Jun-2022, 09:06 PM)GerDilven schreef: Mijn route bevat 0.5km onverharde buitenweg met steentjes die dus mogelijk in het rubber blijven steken.
4 van de 5 lekkages was een scherp steentje.
Ik vind het toepassen van een foss anti lekband een compromis aan de buitenband.

Momenteel ben ik nieuwe go cycle banden aan het testen.
Nog niet lek gereden in een paar dagen heel slecht weer.
Met mooie zonnige dagen pak ik de tweewieler mee, dus vooralsnog niet lang genoeg kunnen testrijden met de go cycle  banden. Mogelijk over 1 maand een gepaste reactie.

Ja de Foss is een compromis. Als het alternatief echter een marathon greenguard is dan denk ik dat gocycle met foss nog steeds beter is. Ik maak me meer zorgen over de opmerking van 365cycle. Als dat altijd zo gaat is de Foss ook geen goede optie. 

Ik ben benieuwd naar je ervaring met de nieuwe gocycles. Bij mij is het voorlopig even shredda 40-406 voor op een carbon quest xs. Ik twijfel nog hevig over de gocycles voor proberen. Met de 40mm banden heb ik nu al moeite met de draaicirkel in sommige bochten van mij woon-werk rit.
Misschien is 42-406 ccu nog een optie. Die heb je ook in 50-406. Op het Duitse velomobiel forum zijn daar gemengde ervaringen mee. Sommigen rijden veel lek, anderen juist niet. Wel schreef iemand dat hij 10.000km deed met een setje voorbanden. Dat is een stuk met meer dan wat ik met de gocycles heb gehaald. Bij koud weer schijnen ze alleen veel trager te worden. Daar heb je met de gocycles dan weer bijna geen last van.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(26-Jun-2022, 09:43 PM)Arjen Hoogcarspel schreef: Ja de Foss is een compromis. Als het alternatief echter een marathon greenguard is dan denk ik dat gocycle met foss nog steeds beter is. Ik maak me meer zorgen over de opmerking van 365cycle. Als dat altijd zo gaat is de Foss ook geen goede optie. 
Ik wisselde die dag van een Schwalbe SV7 (niet de ultralight) naar een Foss, en de Foss is echt sneller. Qua tempo is het zeker geen compromis. Dat ze op z'n minst slechte batches verkopen en je daar eigenlijk nergens mee terecht kan (want in Nederland kan je ze niet bestellen) vind ik zorgelijker. Voorlopig blijf ik gewoon even bij normale biba's. Heb in de DF latex zitten en hoewel het rap rolt en volgens mij ook betrouwbaarder is, is iedere dag pompen ook onwijs irritant. Met de SV7's ga ik in 5-6 weken/2000 km van 6-7 bar naar 4-5 bar. Heerlijk om er gewoon niet naar om te hoeven kijken.
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Hank past voor gee...Frutsel — 09:25 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Na lang speuren heb ...Lopopodium — 07:15 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Hank past voor geen ...melle z — 07:05 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb ook Ublock....Frutsel — 06:47 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Bij de M5 Blueglide ...De tovenaar — 06:27 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb ook Ublock. M...Lopopodium — 06:01 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb alleen de e...Frutsel — 05:10 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Heeft een van jullie...Hardloper — 04:34 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Klopt helemaal wat M...Jeroen S — 03:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ai, en dat in deze t...Jeroen S — 02:58 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb alleen de eer...Lopopodium — 12:15 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Excuus, ik sch...Tijanus — 12:07 PM
SL in Grou
Ik had die adver...Tijanus — 12:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat...ZoefZoef — 03:23 AM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat ...Willeke_IGKT — 01:20 AM
Tocht met een CruzBike door GCN
Excuus, ik schaa...Wim -de roetsende — 12:24 AM