Banden, banden en nog eens banden
|
Berichten: 6.050
Topics: 154
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2230
7848 x bedankt in 3840 berichten
31-Jan-2025, 10:15 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Jan-2025, 10:16 AM door Wim -de roetsende.)
(31-Jan-2025, 09:39 AM)Snoek043 schreef: Rijden jullie allemaal met latex binnenbanden?
Ik kan me perfect voorstellen hoe die Duitsers met hun pro one TT in het hoge noorden eenvoudig aan een gangetje van 65 km/u gemiddeld rijden.
Nee, nog nooit mee gereden. Ik heb wel een paar Foss binnenbanden liggen. Die zijn van Polymeer. Heb ik nu op mijn reservewiel van de DF liggen. Het voordeel ervan zou moeten zijn dat ze langzaam leeglopen, als ze lek zijn.
Ik kan mij sowieso eigenlijk niet voorstellen hoe mensen het voor elkaar krijgen om 65km/u te fietsen op een vlakke weg.
Met deze temperaturen fiets ik tussen de 30 en de 35km/u.
Als het straks weer echt warm wordt, dan ben ik al heel blij als ik soms boven de 40km/u kom.
Onderweg naar Dronten heb ik in de polder op een mooie zomerdag wel eens boven de 45km/u gereden, maar daar heb je dan ook een mooie lange aanloop
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 41
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 23
72 x bedankt in 37 berichten
31-Jan-2025, 01:12 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Jan-2025, 01:29 PM door Snoek043.)
Ik probeer dat enkel bij warmer weer, in de winter beperk ik me tot rustigere duurtrainingen. Het potentieel van een velomobiel is mij wel duidelijker geworden na gestructureerde workouts, maar belangrijker: consistentie in mijn trainingen. Een paar weken niets doen is enorm nefast voor je conditie. Zeker in mijn geval, waar het de bedoeling was om op te bouwen. Ik kan me niet voorstellen wat voor basisconditie @365cycle of andere forumleden moeten hebben, die bijna dagelijks rijden.
Toen ik destijds een Milan SL had, dacht ik wel snel even richting de 50 km/u te rijden. Dat viel hard tegen, boven 40 km/u vergde erg veel krachten. Een velomobiel die arriveert tijdens koude wintermaanden of de zomer is natuurlijk ook een hemelsbreed verschil. Ik weet nog goed dat ik advies vroeg aan Holger Seidel, die me een 6-tal maanden gaf. 150 watt trappen indoor was destijds ook een reality check, ik moest mijn volledige aandacht erbij houden om niet stil te vallen. Om maar te zeggen, de conditie die ik toen had door af en toe eens te mountainbiken stelde weinig voor. Met de Milan SL werd 50 km/u na verloop van tijd een gewoonte, al heb ik volgens mij altijd met CCS gereden met butyl, CCU/pro one TT al dan niet met latex was mij toen volledig onbekend.
Op het Duitse forum is er een topic (help, my velomobile is not fast enough) waarbij men praat over innovatieve ontwikkelingen die de velomobiel sneller moeten maken, zelfs bij lagere snelheden. Los van alle creatieve ideeën/suggesties die moeten bijdragen tot een efficiëntere velomobiel, frustreert de titel van het topic mij wel een beetje. Ben Parke zegt bijvoorbeeld dat een velomobiel nooit snel genoeg kan zijn. Excuseer? Op mijn trajecten kan ik eigenlijk alle Strava segmenten van profrenners pakken op een willekeurige dag. Zelfs zonder te weten waar de segmenten starten of eindigen, eindig ik gegarandeerd in de top 5. Dat is trouwens een compliment aan de velomobiel, niet voor mezelf. Ik verander het vervoersmiddel telkens na elke rit. Hier in België worden opgevoerde fatbikes van de baan gehaald en in beslag genomen, maar ik rijd met de Snoek nog eens 20 km/u sneller als ik wil. Misschien maar best om wat onder de radar te blijven, denk ik dan.
Waar men het over het Duitse forum dan bijvoorbeeld over heeft, is over spiegels die je over het algemeen een luttele paar watt kosten, richtingaanwijzers of lichten die beter zouden moeten worden geïmplementeerd, enzoverder. Snelle banden en training, 2 zaken die je gecombineerd een snelheidswinst van 20-30 km/u kunnen opleveren, zijn dan achterhaald lees ik ginds. Het lijkt mij trouwens onwaarschijnlijk dat je 5 watt gaat merken, tenzij je ongetraind bent en moeite hebt om een (lager) wattage aan te houden. 1 persoon, een zekere Julian die met zijn getunede DF absurde gemiddeldes haalt, heeft ook nood aan wat extra verbeteringen. In zijn geval kan ik het nog enigzins begrijpen, zoals Ruben en Stephan die met hun Milan's op een dijk racen bij 70+ en elke watt telt. Maar verbeteringen die zelfs invloed hebben op lagere snelheden waardoor je minder vermoeid raakt... Sjah, dan denk ik: fiets gewoon wat vaker? Om je een voorbeeld te geven, laatst reed ik bijna 130 kilometer met mijn MTB om de Snoek te gaan ophalen bij EM velomobiel. Mijn fietscomputer zei dat mijn stamina onder de 1% zat, ik reed met de Snoek zonder racedak terug aan 40-45 km/u gemiddeld aan een relatief lage hartslag. Met de MTB werd dat na verloop van tijd, zelfs bij lagere snelheden, hoger en hoger.
De Snoek van Eva, destijds door mezelf getest in Dronten op prachtig asfalt (de Ketelmeerdijk vond ik bijvoorbeeld al een erg goed fietspad), reed in vergelijking met mijn Milan SL bijna 10 km/u sneller. 58 km/u bij 200 watt was ongezien, geeneens uitgerust met latex banden of een raceband. Nu goed, ik was niet gewend aan goed asfalt en de vergelijking met de Milan SL was feitelijk oneerlijk, al was de Snoek merkbaar sneller.
Als ik dan zie wat er mogelijk is zonder blessures en snelle banden, en dat men tegenwoordig met 75 km/u gemiddeld in Aldenhoven rijdt, denk ik bij mezelf, het is wel goed geweest, niet? Ik herinner me een discussie waarbij @365cycle suggereerde dat een geoptimaliseerde velomobiel eventueel wel de Tour de France zou kunnen winnen, Ben Parke wuifde dat weg. Dat men op dat gebied nog niet het uiterste uit een velomobiel gehaald heeft, ga ik volledig mee akkoord. Bergaf en op het vlakke is een velomobiel zoveel sneller. Bij een velomobiel kan je eigenlijk door snel even te stoppen je wheel covers verwijderen om korter te draaien, en qua gewicht zitten Daniel's snelste modellen op minder dan 16 kg. Een profrenner als Pogacar zijnde trapt gedurende zes (!!) uur in zone 2 op zijn koersfiets 370 watt non-stop. Stel je even voor wat dat betekent in een velomobiel. Wattage zal wat lager zijn, maar nog steeds beduidend meer dan 300.
Excuses dat ik off-topic ging, bericht mag gerust verplaatst worden.
Berichten: 239
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 635
457 x bedankt in 231 berichten
(31-Jan-2025, 09:39 AM)Snoek043 schreef: Rijden jullie allemaal met latex binnenbanden?
Nee, al mijn fietsen staan nu op butyl.
Maar, als ik het ooit in mijn hoofd haal dat Quifje op Blue Flanges mag rollen, dan zal er ook wel een latex binnenbandje in gaan.
Bij afgelopen Lelystad-Enkhuizen-Lelystad reed de winnaar Matthias König op Schwalbe POSR/latex voor en Conti GP5000/butyl achter. Nummer twee, heer Düsentrieb reed volgens mij op Schwalbe POSR voor en Vittoria Corsa Pro Speed achter. Wat voor binnenbanden hij heeft gebruikt weet ik niet. Het is maar net de vraag hoe eenzijdig je wilt optimaliseren. De Vittoria Corsa Pro Speed is echt nog wel iets sneller dan de Conti GP5000, maar ook een flink stuk minder lekbestendig, en de dijk tussen Lelystad en Enkhuizen heeft echt slechter wegdek dan de Ketelmeerdijk (die, ook naar Nedelrandse normen, serieus goed is). Een Vittoria Pista Oro is nog weer iets sneller dan een Vittoria Corsa Pro Speed, maar hij heet niet voor niks 'Pista'. Hij lijkt zelfs specifiek bedoeld voor houten wielerbanen.
In de wijze woorden van Ymte: Een heel snelle band kan opeens ook heel langzaam zijn.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 6.050
Topics: 154
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2230
7848 x bedankt in 3840 berichten
(31-Jan-2025, 02:02 PM)Tijanus schreef: In de wijze woorden van Ymte: Een heel snelle band kan opeens ook heel langzaam zijn.
Prachtig, deze evenaart de legendarische uitspraken van JC.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.033
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1741 x bedankt in 935 berichten
(31-Jan-2025, 02:02 PM)Tijanus schreef: Maar, als ik het ooit in mijn hoofd haal dat Quifje op Blue Flanges mag rollen, dan zal er ook wel een latex binnenbandje in gaan. Mijn collega die ons Eco Marathon team leidt vroeg mij vanmorgen wat een goed alternatief voor deze banden is, want blijkbaar maakt Michelin ze niet meer.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 239
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 635
457 x bedankt in 231 berichten
(31-Jan-2025, 02:15 PM)melle z schreef: (31-Jan-2025, 02:02 PM)Tijanus schreef: Maar, als ik het ooit in mijn hoofd haal dat Quifje op Blue Flanges mag rollen, dan zal er ook wel een latex binnenbandje in gaan. Mijn collega die ons Eco Marathon team leidt vroeg mij vanmorgen wat een goed alternatief voor deze banden is, want blijkbaar maakt Michelin ze niet meer.
Volgens heer Düsentrieb zijn Blue Flange, Schwalbe POTT en POSR "praktisch even snel", zonder daar precieze getallen bij te leveren. De "smalle" Blue Flange in 35 mm is inderdaad al een tijdje unobtainium, bij de jubileumdag in Utrecht zag ik er eentje op een Elan recordfiets, en dat is gelijk de enige die ik ooit van dichtbij gezien heb.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 1.033
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1741 x bedankt in 935 berichten
31-Jan-2025, 02:44 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Jan-2025, 02:45 PM door melle z.)
Voor de Eco Marathon zijn er nu klaarblijkelijk allerlei nieuwe technische eisen, onder andere dat banden niet ouder mogen zijn dan de houdbaarheidsdatum (blijkbaar staat die er op of moet die erop staan). Met wat geluk hebben zij nog een aantal goede blauwe banden die over de datum zijn, want hoewel de maximum snelheid met een beetje doortrappen ruim twee keer zo hoog is zijn dergelijke eisen er gelukkig niet voor mijn Human Powered team.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 41
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 23
72 x bedankt in 37 berichten
(31-Jan-2025, 02:02 PM)Tijanus schreef: (31-Jan-2025, 09:39 AM)Snoek043 schreef: Rijden jullie allemaal met latex binnenbanden?
Nee, al mijn fietsen staan nu op butyl.
Maar, als ik het ooit in mijn hoofd haal dat Quifje op Blue Flanges mag rollen, dan zal er ook wel een latex binnenbandje in gaan.
Bij afgelopen Lelystad-Enkhuizen-Lelystad reed de winnaar Matthias König op Schwalbe POSR/latex voor en Conti GP5000/butyl achter. Nummer twee, heer Düsentrieb reed volgens mij op Schwalbe POSR voor en Vittoria Corsa Pro Speed achter. Wat voor binnenbanden hij heeft gebruikt weet ik niet. Het is maar net de vraag hoe eenzijdig je wilt optimaliseren. De Vittoria Corsa Pro Speed is echt nog wel iets sneller dan de Conti GP5000, maar ook een flink stuk minder lekbestendig, en de dijk tussen Lelystad en Enkhuizen heeft echt slechter wegdek dan de Ketelmeerdijk (die, ook naar Nedelrandse normen, serieus goed is). Een Vittoria Pista Oro is nog weer iets sneller dan een Vittoria Corsa Pro Speed, maar hij heet niet voor niks 'Pista'. Hij lijkt zelfs specifiek bedoeld voor houten wielerbanen.
In de wijze woorden van Ymte: Een heel snelle band kan opeens ook heel langzaam zijn.
Ik heb een filmpje gezien van die wedstrijd. De snelheid waarmee ze daar kwamen aanrijden was niet normaal, ik dacht serieus dat het soms versneld afgespeeld was.
Berichten: 5.623
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11171
8668 x bedankt in 4263 berichten
(31-Jan-2025, 02:02 PM)Tijanus schreef: Nummer twee, heer Düsentrieb reed volgens mij op Schwalbe POSR voor en Vittoria Corsa Pro Speed achter. Klopt dat wel? Ik zag toen een foto van zijn W9s Special, en volgens mij zag ik daar wel degelijk een blauwe wang onder de rand uit komen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 239
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 635
457 x bedankt in 231 berichten
(31-Jan-2025, 03:49 PM)365cycle schreef: (31-Jan-2025, 02:02 PM)Tijanus schreef: Nummer twee, heer Düsentrieb reed volgens mij op Schwalbe POSR voor en Vittoria Corsa Pro Speed achter. Klopt dat wel? Ik zag toen een foto van zijn W9s Special, en volgens mij zag ik daar wel degelijk een blauwe wang onder de rand uit komen.
Je hebt gelijk, de achterband vond ik opvallend (want niet een of andere GP5000 versie), de voorbanden waren 'gewoon' een set van de standaard snelle opties BlueFlange / POSR / POTT en daarmee minder opvallend. Net even teruggezocht in het draadje van LEL2024 voor de bevestiging, toen was het feestje van Ymte waar die W9(S) ook te bewonderen was nog wat verser in het geheugen.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 1.818
Topics: 107
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7474
2627 x bedankt in 1244 berichten
31-Jan-2025, 09:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Jan-2025, 09:33 PM door Hoekie.)
Blue Flange en Erlkönig zitten nog boven de POSR/POTT toch?
En tevens totaal niet practisch voor de alledag.
Berichten: 5.623
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11171
8668 x bedankt in 4263 berichten
(31-Jan-2025, 01:12 PM)Snoek043 schreef: Ik kan me niet voorstellen wat voor basisconditie @365cycle of andere forumleden moeten hebben, die bijna dagelijks rijden. Valt momenteel tegen hoor. Al zit er nog altijd een pak in om een keer een lange rit te doen, het is een stuk minder dan in de tijd dat "effe" naar Limburg reed voor een toertocht en daarna door naar Zeeland :+
(31-Jan-2025, 01:12 PM)Snoek043 schreef: al heb ik volgens mij altijd met CCS gereden met butyl, CCU/pro one TT al dan niet met latex was mij toen volledig onbekend. Als je veel kilometers maakt gaat de prijs voor mij ook nog meetellen. Een CCU is betaalbaar en butyl biba's ook. Ik rijd dus nog altijd op die combinatie. Bij metingen komen Foss en andere TPU binnenbanden er meestal als iets trager uit dan een lichte butyl, en ik voel eerlijk gezegd ook geen voordeel tijdens het rijden.
(31-Jan-2025, 01:12 PM)Snoek043 schreef: frustreert de titel van het topic mij wel een beetje. Ben Parke zegt bijvoorbeeld dat een velomobiel nooit snel genoeg kan zijn. Excuseer? Op mijn trajecten kan ik eigenlijk alle Strava segmenten van profrenners pakken op een willekeurige dag. Zelfs zonder te weten waar de segmenten starten of eindigen, eindig ik gegarandeerd in de top 5. Klopt, maar vergis je niet: wij zijn geen wereldtop, maar wel behoorlijk sterk. Er zijn zat minder sterke personen die óók zonder tijdverlies een velomobiel zouden kunnen gebruiken wanneer ze nog fors efficiënter waren. Mijn actieradius zou ook flink vergroten als mijn fiets nog fors efficiënter zou zijn. Ik zou echt veel op 80 kilometerwegen rijden als ik met laten we zeggen 270W vermogen 80 km/h zou kunnen kruisen. Dan maar wat harder sprinten om op tempo te komen, heb ik er graag voor over. Maar graag wel op banden die een beetje lekbestendig zijn en geen €200 per 1000 kilometer kosten.
(31-Jan-2025, 01:12 PM)Snoek043 schreef: Hier in België worden opgevoerde fatbikes van de baan gehaald en in beslag genomen, maar ik rijd met de Snoek nog eens 20 km/u sneller als ik wil. Misschien maar best om wat onder de radar te blijven, denk ik dan. Eens. Het is nu legaal, laten we proberen het zo te houden dat er geen beperkende wetgeving voor verzonnen wordt.
(31-Jan-2025, 01:12 PM)Snoek043 schreef: Maar verbeteringen die zelfs invloed hebben op lagere snelheden waardoor je minder vermoeid raakt... Sjah, dan denk ik: fiets gewoon wat vaker? Toch is dat niet voor iedereen een optie. Ik zei het al: wij zijn relatief sterk. Het aantal vrouwen dat ik ken dat een FTP rond of boven de 200W heeft kan ik op één hand tellen. Een velomobiel wordt voor hun gewoon bruikbaarder als ieder laatste wattje eruit gepeuterd is. Juist om die reden had ik de roze SL ook behoorlijk goed voor elkaar; de vorige eigenaresse was niet uitzonderlijk atletisch en had door wat mooie vrouwelijke rondingen ook wel wat kilo's mee te slepen. Toch kon ze met die SL best vaak stukjes 40 kruisen, 30+ ging eigenlijk altijd wel. En dat dan nog op CCU + Michelin Wild Run'R, niet op superbanden.
(31-Jan-2025, 01:12 PM)Snoek043 schreef: Mijn fietscomputer zei dat mijn stamina onder de 1% zat, Garmin? Die heeft bij mij wel flink tijd nodig gehad om enigszins zuiver te zijn. Hij stond bij mij ooit al op "leeg" toen ik halverwege een retourtje Dronten was. Vervolgens ben ik nog 45 km/h kruisend naar huis gereden
(31-Jan-2025, 01:12 PM)Snoek043 schreef: Als ik dan zie wat er mogelijk is zonder blessures en snelle banden, en dat men tegenwoordig met 75 km/u gemiddeld in Aldenhoven rijdt, denk ik bij mezelf, het is wel goed geweest, niet? Voor mij is het inderdaad wel goed geweest. Daarom rijd ik nu ook een fiets die zeker nog wel in de top mee kan doen, maar in de eerste plaats ook wel gewoon praktisch, en die lekker optrekt. Aan de andere kant zou ik het wél leuk vinden als ICB ook weer echt een racemonster gaat bedenken.
(31-Jan-2025, 01:12 PM)Snoek043 schreef: Ik herinner me een discussie waarbij @365cycle suggereerde dat een geoptimaliseerde velomobiel eventueel wel de Tour de France zou kunnen winnen, Ben Parke wuifde dat weg. Dat men op dat gebied nog niet het uiterste uit een velomobiel gehaald heeft, ga ik volledig mee akkoord. Bergaf en op het vlakke is een velomobiel zoveel sneller. Bij een velomobiel kan je eigenlijk door snel even te stoppen je wheel covers verwijderen om korter te draaien, en qua gewicht zitten Daniel's snelste modellen op minder dan 16 kg. Een profrenner als Pogacar zijnde trapt gedurende zes (!!) uur in zone 2 op zijn koersfiets 370 watt non-stop. Stel je even voor wat dat betekent in een velomobiel. Wattage zal wat lager zijn, maar nog steeds beduidend meer dan 300. Ik weet niet of het wattage per se lager zal zijn. Een velomobielrijder zal meer een sprinter worden, omdat je hogere pieken nodig hebt om snel te kunnen rijden met een velomobiel. Daarnaast is een grote rijder bijna even aerodynamisch als een kleinere. Ik vermoed dus dat een velomobiel-Tour de France vooral zwaardere rijders gaat laten zien, die naar verhouding daardoor een lichtere velomobiel hebben, dus meer absoluut vermogen trappen en op het vlakke nog heel wat sneller zijn.
En ja, ik blijf bij wat ik zei: met het geld wat in racefietsen gestoken wordt zou een velomobiel óók op de Tour na verloop van tijd sneller zijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 271
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 354
809 x bedankt in 267 berichten
(31-Jan-2025, 09:32 PM)Hoekie schreef: Blue Flange en Erlkönig zitten nog boven de POSR/POTT toch?
En tevens totaal niet practisch voor de alledag.
Ik heb weleens een zomer met Erlkoenigs gereden. Dat is wel een kick, zulke licht lopende bandjes. Het gaat ook best goed, alleen zijn ze erg snel versleten door het dunne loopvlak. 1500 a 2000km, meer kon ik er niet uit halen. Als je goed in de slappe was zit en niet op ziet tegen wat vaker een lekke band, kun je er zomers best mee uit de voeten.
De 35-406 Blue Flange is ietsjes sneller misschien, maar die rem je zo aan flarden bij een noodstop. Dat is dan wel een heel dure band voor alledag. Het is wat mij betreft echt alleen voor race doeleinden.
De met afstand snelste band die ik uit eigen ervaring ken is de Blue Flange in 44-406. Dat is echt waanzinnig hoe soepel en snel dat rolt. Het grote probleem was dat de toelaatbare druk erg laag is (ik meen van 2,5bar) en dat betekent dat je als een dronken zeeman door de bochten heen hobbelt. Dat is niet fijn op hoge snelheid.
Ik heb er eens een 6-uurs op de buitenbaan van Sloten mee gedaan, maar alleen links om dat gezwabber door de bochten te voorkomen. De
rechter band was een GoCycle 50-406. Er is op die baan maar 1 flauwe bocht naar rechts dus dat lukte nog wel. Helaas ging in het laatste uur de latex binnenband lek, maar evengoed haalde ik er een voor mijn doen bijzonder goed resultaat mee.
Berichten: 1.033
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1741 x bedankt in 935 berichten
Ik heb gistermiddag nog even gekeken wat er voor banden op ons laatste Eco Marathon voertuig zitten en tot mijn verbazing zijn dat Michelin 45/75 R16 radiaalbanden (niet voor gebruik op de openbare weg staat er op!). Dat moeten oudjes zijn, want volgens mij worden die al heel lang niet meer gemaakt.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 239
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 635
457 x bedankt in 231 berichten
01-Feb-2025, 04:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Feb-2025, 05:02 PM door Tijanus.)
(01-Feb-2025, 10:11 AM)melle z schreef: Ik heb gistermiddag nog even gekeken wat er voor banden op ons laatste Eco Marathon voertuig zitten en tot mijn verbazing zijn dat Michelin 45/75 R16 radiaalbanden (niet voor gebruik op de openbare weg staat er op!). Dat moeten oudjes zijn, want volgens mij worden die al heel lang niet meer gemaakt.
Die zijn inderdaad vrij zeker 'over datum'. En ik meen op het Duitse forum wel eens gelezen te hebben dat Michelin liever niet wil dat je er harder dan 25 per uur mee rijdt (maar ach, dat staat ook op mijn Thule fietskar) en liever ook geen bochten. Zoiets.
(31-Jan-2025, 10:27 PM)365cycle schreef: En ja, ik blijf bij wat ik zei: met het geld wat in racefietsen gestoken wordt zou een velomobiel óók op de Tour na verloop van tijd sneller zijn.
Hmmm, andere remmen voor in de afdaling en de luchtkoeling flink opschroeven (leuk, een FTP van > 400 W, maar dan produceer je dus ook > 1200 W warmte...) lijken me wel een eerste vereiste. Maar verder?
Even op een suikerzakje:
De Tour van 2024 had 53.000 hoogtemeters.
Laten we zeggen dat ongeveer een kwart, 13.000 hm in 'rollende' hellingen zitten waar de voordelen van de velomobiel nog zwaarder wegen dan de nadelen.
Dan hou je 40.000 hm 'echt klimwerk' over. Gemiddelde klimsnelheid van een kanshebber in de Tour is misschien 1600 'VAM', oftewel hoogtemeters per uur. Dat betekent voor 40.000 hm klimwerk totaal 25 uur klimmen. Laten we eens zeggen dat je in een velomobiel (+10kg gewicht) rond 20% trager klimt. Dan verlies je bergop dus 20% van 25 uur, is in totaal 5 uur op een hele Tour. Bergaf liggen de verhoudingen wat anders (topsnelheid van een velomobiel zal hoger zijn, maar gemiddelde snelheid in een (bochtige) afdaling niet noodzakelijk), dus reken eens met een uur extra tijd voor de velomobiel in de afdaling. Totaal +6 uur in de bergen.
Nu het 'vlakke' gedeelte van de Tour. Zeg van de 3500 km rond 1100 km 'bergachtig' (met 40.000 hm kom je dan op 7,2% gemiddeld voor het klimwerk, want je moet die berg (vaak) ook weer af, klinkt wel in de goede orde van grootte), dus 2400 km 'vlak' (en rollend, maar dat onderscheid negeer ik even). Als we op het vlakke rekenen met een snelheid van 45 km/u voor de racefiets tegen 60 km/u voor de velomobiel kom ik op 53 uur en 20 minuten voor de racefiets tegen 40 uur voor de velomobiel. Een winst van 13 uur en 20 minuten dus.
Netto (winst vlak - verlies bergen) zou een velomobiel dan 7 uur en 20 minuten sneller zijn.
En ik heb niet het idee dat ik vreselijk 'naar de velomobiel' toe gerekend heb, dus het lijkt mij goed mogelijk.
Het gaat evenwel nooit gebeuren natuurlijk. Een Tour per velomobiel is niet veel meer dan een grote tijdrit, en hoewel dat een vrij zuivere vorm van fietsen is, is het ook (zeker op die afstand) tergend saai om naar te kijken. Geen pelotons meer, geen ploegenspel, geen kopgroep, geen eenzame vluchter als iedereen eenzaam is, geen mimiek van de lijdende renner, geen bondjes, geen slecht samenwerkende groep, geen heroische beelden, geen Tour. Nog afgezien van de extra gevaren in dat afdaling. Een valpartij in de bergen loopt op de racefiets nog verrassend vaak relatief goed af. Met een velomobiel zie ik veel meer van die ongelukken een zeer ernstige afloop hebben. Ook in een rotovelo met rolkooi...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 1.033
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1741 x bedankt in 935 berichten
(01-Feb-2025, 04:55 PM)Tijanus schreef: Die zijn inderdaad vrij zeker 'over datum'. Maar met hun platte loopvlak niet echt geschikt voor tweewielers lijkt me. Er was gister niemand in de werkplaats om het aan te vragen, maar ik denk dat de wielen/ banden die er nu opzitten alleen voor tests zijn.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 6.050
Topics: 154
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2230
7848 x bedankt in 3840 berichten
01-Feb-2025, 05:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Feb-2025, 05:27 PM door Wim -de roetsende.)
(01-Feb-2025, 04:55 PM)Tijanus schreef: (31-Jan-2025, 10:27 PM)365cycle schreef: En ja, ik blijf bij wat ik zei: met het geld wat in racefietsen gestoken wordt zou een velomobiel óók op de Tour na verloop van tijd sneller zijn. De Tour van 2024 had 53.000 hoogtemeters.
Netto (winst vlak - verlies bergen) zou een velomobiel dan 7 uur en 20 minuten sneller zijn.
En ik heb niet het idee dat ik vreselijk 'naar de velomobiel' toe gerekend heb, dus het lijkt mij goed mogelijk.
Derk Thijs heeft in 2001 toen hij net 43 was geworden de Tour-de-France gereden op 2 van zijn Rowingbikes.
De Thys 222 en de 240.
https://rowingbike.com/events/rowingbike...overzicht/
https://rowingbike.com/events/rowingbike...de-france/
Was toen ook ligfiets.net nieuws:
https://ligfiets.net/news/135
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 5.623
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11171
8668 x bedankt in 4263 berichten
Haha wat een baas
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.050
Topics: 154
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2230
7848 x bedankt in 3840 berichten
01-Feb-2025, 10:02 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Feb-2025, 10:05 PM door Wim -de roetsende.)
(01-Feb-2025, 09:47 PM)365cycle schreef: Haha wat een baas
Nog meer een baas is Theo Homan. Hij reed de 100-cols tocht in Frankrijk.
66.000 hoogtemeters en 4000km in 22 dagen.
Kijk hier: https://rowingbike.com/posts/theo-homan-...frankrijk/
Extra info voor ZoefZoef:
En ongelofelijk dat er na die 4000 100- Collen kilometers na omdraaien van de kabel er nog eens 2100 bijgezet zijn op dat ene kabeltje van 30 gram :-) Het is ”bad for business’’ als de spullen zo lang meegaan, maar ik heb er wel lol in :-)
Zo goed zijn die kabeltjes van Derk dus
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 41
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 23
72 x bedankt in 37 berichten
11 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 uren geleden door Snoek043.)
@365 cycle
Ik zag laatst een kort fragmentje van een vrouw die voor het eerst een velomobiel testte. "Wat een raket", was haar reactie. Lijkt me fijn eens een test te zien van 3 personen die met een velomobiel, elektrische fiets (25 km/u) en een koersfiets een 20-tal kilometer rijden, om dan telkens van fiets te wisselen. Vooral bij wind tegen rijdt de velomobiel in een andere klasse. Zolang ze die test niet uitvoeren in druk stadsverkeer natuurlijk. 25 km/u zou men toch moeiteloos moeten behalen, waarbij het met een koersfiets toch aanzienlijk meer krachten kost. Je geeft het zelf al aan met het voorbeeld van die roze SL. Voor snelheden van 40 km/u is vaak toch een sterke wielrenner nodig.
Ik gebruik inderdaad een garmin, al viel op dat mijn hartslag met mijn mountainbike enorm de hoogte in ging naar het einde toe. Ritjes van 130 kilometer ben ik niet gewend met zo'n fiets, maar met de Snoek lag de hartslag 20 tellen lager op de terugrit, snelheid x2. In een velomobiel kan je dus rustig recupereren.
PS: bestaat er zoiets als een lichte butyl?
(01-Feb-2025, 04:55 PM)Tijanus schreef: (01-Feb-2025, 10:11 AM)melle z schreef: Ik heb gistermiddag nog even gekeken wat er voor banden op ons laatste Eco Marathon voertuig zitten en tot mijn verbazing zijn dat Michelin 45/75 R16 radiaalbanden (niet voor gebruik op de openbare weg staat er op!). Dat moeten oudjes zijn, want volgens mij worden die al heel lang niet meer gemaakt.
Die zijn inderdaad vrij zeker 'over datum'. En ik meen op het Duitse forum wel eens gelezen te hebben dat Michelin liever niet wil dat je er harder dan 25 per uur mee rijdt (maar ach, dat staat ook op mijn Thule fietskar) en liever ook geen bochten. Zoiets.
(31-Jan-2025, 10:27 PM)365cycle schreef: En ja, ik blijf bij wat ik zei: met het geld wat in racefietsen gestoken wordt zou een velomobiel óók op de Tour na verloop van tijd sneller zijn.
Hmmm, andere remmen voor in de afdaling en de luchtkoeling flink opschroeven (leuk, een FTP van > 400 W, maar dan produceer je dus ook > 1200 W warmte...) lijken me wel een eerste vereiste. Maar verder?
Even op een suikerzakje:
De Tour van 2024 had 53.000 hoogtemeters.
Laten we zeggen dat ongeveer een kwart, 13.000 hm in 'rollende' hellingen zitten waar de voordelen van de velomobiel nog zwaarder wegen dan de nadelen.
Dan hou je 40.000 hm 'echt klimwerk' over. Gemiddelde klimsnelheid van een kanshebber in de Tour is misschien 1600 'VAM', oftewel hoogtemeters per uur. Dat betekent voor 40.000 hm klimwerk totaal 25 uur klimmen. Laten we eens zeggen dat je in een velomobiel (+10kg gewicht) rond 20% trager klimt. Dan verlies je bergop dus 20% van 25 uur, is in totaal 5 uur op een hele Tour. Bergaf liggen de verhoudingen wat anders (topsnelheid van een velomobiel zal hoger zijn, maar gemiddelde snelheid in een (bochtige) afdaling niet noodzakelijk), dus reken eens met een uur extra tijd voor de velomobiel in de afdaling. Totaal +6 uur in de bergen.
Nu het 'vlakke' gedeelte van de Tour. Zeg van de 3500 km rond 1100 km 'bergachtig' (met 40.000 hm kom je dan op 7,2% gemiddeld voor het klimwerk, want je moet die berg (vaak) ook weer af, klinkt wel in de goede orde van grootte), dus 2400 km 'vlak' (en rollend, maar dat onderscheid negeer ik even). Als we op het vlakke rekenen met een snelheid van 45 km/u voor de racefiets tegen 60 km/u voor de velomobiel kom ik op 53 uur en 20 minuten voor de racefiets tegen 40 uur voor de velomobiel. Een winst van 13 uur en 20 minuten dus.
Netto (winst vlak - verlies bergen) zou een velomobiel dan 7 uur en 20 minuten sneller zijn.
En ik heb niet het idee dat ik vreselijk 'naar de velomobiel' toe gerekend heb, dus het lijkt mij goed mogelijk.
Het gaat evenwel nooit gebeuren natuurlijk. Een Tour per velomobiel is niet veel meer dan een grote tijdrit, en hoewel dat een vrij zuivere vorm van fietsen is, is het ook (zeker op die afstand) tergend saai om naar te kijken. Geen pelotons meer, geen ploegenspel, geen kopgroep, geen eenzame vluchter als iedereen eenzaam is, geen mimiek van de lijdende renner, geen bondjes, geen slecht samenwerkende groep, geen heroische beelden, geen Tour. Nog afgezien van de extra gevaren in dat afdaling. Een valpartij in de bergen loopt op de racefiets nog verrassend vaak relatief goed af. Met een velomobiel zie ik veel meer van die ongelukken een zeer ernstige afloop hebben. Ook in een rotovelo met rolkooi...
Door gebruik van allerlei hulpmiddelen worden wielrenners (vaak adhv zendertjes in de oren) op tijd verwittigd van tussenstanden, qua spanning kan dat wel tellen. Lang geleden wist een wielrenner van niets, en werden er bordjes met seconden aan de kant van de weg getoond, die niet meer waren dan een schatting.
Los van duels tussen Pogacar en Vingegaard vind ik een gemiddelde tourrit ook verschrikkelijk saai hoor. Hoe mensen het voor elkaar krijgen om 6-7 uur lang naar dat schouwspel te kijken is mij een compleet raadsel. Maar ieder zijn ding.
Trouwens, laat de velomobiel eventueel weg en vervang deze door een M5 carbon High Racer. Die zou het ook eenvoudig winnen, lijkt mij. Verschillende wedstrijden gedocumenteerd op Bram Moens zijn site bewijzen het. Zelfs bergop.
Berichten: 2.041
Topics: 58
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 30679
2991 x bedankt in 1335 berichten
Ik heb moeite om als ik alleen rij een kruis snelheid van 25 km/u aan te houden maar dat is meer afhankelijk van verkeer en route. Als ik achter iemand aan kan rijden lukt het me wel. Maar meer is eigenlijk te snel. Aan de andere kant zal ik op een e-bike ook vaak minderen naar 20.
En op een koers fiets zul je mij echt nooit krijgen.
Ik had zaterdag na drie korte ritjes, samen nog geen 5 km, al zadelpijn.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.623
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11171
8668 x bedankt in 4263 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door 365cycle.)
(11 uren geleden)Snoek043 schreef: Ik zag laatst een kort fragmentje van een vrouw die voor het eerst een velomobiel testte. "Wat een raket", was haar reactie. Lijkt me fijn eens een test te zien van 3 personen die met een velomobiel, elektrische fiets (25 km/u) en een koersfiets een 20-tal kilometer rijden, om dan telkens van fiets te wisselen. Vooral bij wind tegen rijdt de velomobiel in een andere klasse. Zolang ze die test niet uitvoeren in druk stadsverkeer natuurlijk. 25 km/u zou men toch moeiteloos moeten behalen, waarbij het met een koersfiets toch aanzienlijk meer krachten kost. Een velomobiel rijdt gewoon heel anders dan een rechtopfiets, en omdat er in de stad minder ruimte is en veel meer gebeurt is dat dus ingewikkelder als je het niet gewend bent. Zelfs ervaren velonauten (bijvoorbeeld één van de Rotte Rijders) hebben daar moeite mee als ze het weinig doen: Kortgeleden reden we met één Tuna en twee Snoeken dwars door Rotterdam. Ik ken de stad heel goed en had dus een soepele route om te komen waar we moesten zijn (Man met Bril koffie), dat gaat dus ook soepel en ik ben tijdens zo'n ritje vooral bezig met opletten of de rest nog volgt. De Snoek L rijder moest hier en daar bij een kruispunt steken terwijl ik ruimte over had. Dat is niet alleen routekennis, maar ook echt inschattingsvermogen en ervaring. Wat daarnaast handig is in de stad is sprintvermogen: bij één fietsverkeerslicht (Goudsesingel richting Oostplein) trok ik fel op. Eén van de Snoek-rijders kwam meteen mee en ging nadat het fietspad bij de autorijbaan geveogd werd net als ik links tegen de stippellijn tussen fietsstrook en autorijbaan rijden. We reden met het verkeer mee (krap over de 40 km/h), en dan voorkom je daarmee dat auto's je kunnen inhalen, maar ook dat je bereikbaar bent voor een open zwaaiende deur of een automobilist uit een zijstraat die snel ff in wil voegen.
(11 uren geleden)Snoek043 schreef: Je geeft het zelf al aan met het voorbeeld van die roze SL. Voor snelheden van 40 km/u is vaak toch een sterke wielrenner nodig. Klopt. Even gekeken, op haar eerste rit van 100+ km reed ze 22 km/h gemiddeld met de SL. Dat is inclusief een stukje onervaren voorzichtigheid, een paar pittige klimmetjes, en een stukje lopen om bij een pontje te komen. Tegen het einde merkte ik dat haar benen op waren (omhoog de Zeelandbrug op), maar ik mocht niet helpen Haar hart en longen konden al best leveren (ze loopt vaak hard), maar haar benen waren deze mate van fietsen toen zeker niet gewend.
Met weinig ervaring 100+ kilometer 22 gemiddeld op welke rechtop- of bukfiets dan ook is een beste uitdaging.
(11 uren geleden)Snoek043 schreef: Ik gebruik inderdaad een garmin, al viel op dat mijn hartslag met mijn mountainbike enorm de hoogte in ging naar het einde toe. Ritjes van 130 kilometer ben ik niet gewend met zo'n fiets, maar met de Snoek lag de hartslag 20 tellen lager op de terugrit, snelheid x2. In een velomobiel kan je dus rustig recupereren. Klopt, en die velomobiel "egaliseert" de vermogensinput heel erg.
(11 uren geleden)Snoek043 schreef: PS: bestaat er zoiets als een lichte butyl? Jazeker, voor jouw Snoek heb je de SV6 (100gr geloof ik) en de SV6A (70gr?). Of dat licht is is natuurlijk relatief, maar Schwalbe noemt het wel "Extra Light"
(11 uren geleden)Snoek043 schreef: Trouwens, laat de velomobiel eventueel weg en vervang deze door een M5 carbon High Racer. Die zou het ook eenvoudig winnen, lijkt mij. Verschillende wedstrijden gedocumenteerd op Bram Moens zijn site bewijzen het. Zelfs bergop. Dat laatste is interessant. Als ik met mijn vermogen en gewicht op een net opgebouwde M5 CHR de Alpe d'Huez zou moeten beklimmen zou ik dat vermoedelijk met zo'n 9 a 10 km/h kunnen doen. Bij dat soort snelheden wordt balans al een uitdaging, op het steilste stuk (15%) helemaal. Bram Moens en vele andere ligfietsers waren altijd al sterk, maar echte wereldtoppers in wedstrijdconditie hebben we volgens mij nog niet in wedstrijden in ons kleine ligfietswereldje gehad. Ik wil niemand beledigen, maar bijvoorbeeld 6W/kg heb ik gewoon nog niemand meer dan 20 minuten zien trappen (voor mij zou dat ruim 550W betekenen, ga ik nooit halen ).
Naarmate een renner lichter en sterker is, wordt de uitdaging met balans echter kleiner. De sterkste klimmers rijden de Alpe d'Huez in minder dan 40 minuten, dat is rond de 21 km/h gemiddeld. Als je dan op de steilste 15% even moet pieken om laten we zeggen 14 km/h aan te houden kan je gewoon comfortabel omhoog trappen.
Het enige dat een CHR voor zo'n sterke rijder mijns inziens mist is een mogelijkheid om in een steile klim de stoel iets rechterop te kunnen zetten. Op lange vlakke stukken vond ik de Milan/Bülk-houding prettiger dan die in de DF, maar in een klim vind ik de DF nog steeds de sterkste velomobiel die ik gereden heb. In de Tuna heb ik qua houding de gulden middenweg gezocht, maar het blijft een compromis.
(10 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Ik heb moeite om als ik alleen rij een kruis snelheid van 25 km/u aan te houden maar dat is meer afhankelijk van verkeer en route. Als ik achter iemand aan kan rijden lukt het me wel. Maar meer is eigenlijk te snel. Aan de andere kant zal ik op een e-bike ook vaak minderen naar 20.
En op een koers fiets zul je mij echt nooit krijgen.
Ik had zaterdag na drie korte ritjes, samen nog geen 5 km, al zadelpijn. In jouw geval ben ik ook wel benieuwd hoe dat straks met de Bülk is.
Laatste dingetje, wél ontopic; Peter van ICB plaatste op Strava dat hij vermoedt dat de 35-349 CCU met koud weer lekkerder rolt dan de 32-406. Typisch genoeg had ik exact die indruk afgelopen weekend ook; ik heb zelfs tegen een tweetal Snoek-rijders gezegd dat ik de indruk had dat de Tuna beter doorrolt dan hun Snoek L.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.818
Topics: 107
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7474
2627 x bedankt in 1244 berichten
5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door Hoekie.)
(7 uren geleden)365cycle schreef: ..dat de 35-349 CCU met koud weer lekkerder rolt dan de 32-406...
En de 42-406 weer lekkerder?
Welke velgen (binnen breedte) ?
Een 32-406 scheelt in breedte van 29 (16 binnen breedte) tot 37 (25 binnen breedte) afhankelijk van welke velg gebruikt wordt.
Een 32-406 ziet er daardoor heel anders uit van vorm. En zal dus anders rollen.
Berichten: 5.623
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11171
8668 x bedankt in 4263 berichten
(5 uren geleden)Hoekie schreef: En de 42-406 weer lekkerder? Zou kunnen. Ik heb de 42-406 onder m'n vouwfiets en ik kan daar ook met deze kou nog behoorlijk hard op rijden (tot zo'n 35 km/h kruissnelheid, zonder wind). Heb dan echt het gevoel dat de wind me vanaf heel lage snelheden al verreweg het meeste parten speelt.
(5 uren geleden)Hoekie schreef: Welke velgen (binnen breedte) ? De standaard velgen van de Snoek L, niets speciaals voor zware rijders ofzo. Ik weet niet precies welke dat zijn.
Onder de Tuna liggen ook de standaard velgen, daarvan kan ik ff nakijken welke het zijn.
(5 uren geleden)Hoekie schreef: Een 32-406 scheelt in breedte van 29 (16 binnen breedte) tot 37 (25 binnen breedte) afhankelijk van welke velg gebruikt wordt.
Een 32-406 ziet er daardoor heel anders uit van vorm. En zal dus anders rollen. Klopt, ik weet dat ze een heel andere vorm krijgen. Of ze dan ook echt anders rollen kan ik alleen van je aannemen. Ik ken er geen logische verklaring voor en heb het ook nog nooit vergeleken gezien in een rolweerstandtest (voor zowel theorie als test: jij toevallig wel?)
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.818
Topics: 107
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7474
2627 x bedankt in 1244 berichten
2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door Hoekie.)
Heb geen rolweerstand testen gedaan. Maar alleen het sturen voelt al anders.
Op o.a. het Duitse forum wordt er wel het e.e.a. over gezegd. In het kort: breder is beter dan smaller.
De Remerx velgen op de Snoeks zijn heel smal.
Berichten: 364
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 194
1093 x bedankt in 360 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Arend-Jan.)
(5 uren geleden)Hoekie schreef: Een 32-406 scheelt in breedte van 29 (16 binnen breedte) tot 37 (25 binnen breedte) afhankelijk van welke velg gebruikt wordt.
Ik heb eerder zoiets gehoord, van Mark, en het recent nagemeten. CCU32 is onder mijn SnoekL (met de standaard velgen voor rijders tot 85kg) 32,5mm en onder de QV 36,5 (de standaard 25mm velg).
De standaard SnoekL velgen vind ik drama (omleggen van banden gaat echt zwaar bij die krengen), maar 4mm breedte merk je helaas wel vrij duidelijk terug in toegenomen draaicirkel, dus ik heb ze toch nog maar even niet gewisseld.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|