Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
(, 09:39 AM)Snoek043 schreef: Rijden jullie allemaal met latex binnenbanden?  


Ik kan me perfect voorstellen hoe die Duitsers met hun pro one TT in het hoge noorden eenvoudig aan een gangetje van 65 km/u gemiddeld rijden.

Nee, nog nooit mee gereden. Ik heb wel een paar Foss binnenbanden liggen. Die zijn van Polymeer. Heb ik nu op mijn reservewiel van de DF liggen. Het voordeel ervan zou moeten zijn dat ze langzaam leeglopen, als ze lek zijn.


Ik kan mij sowieso eigenlijk niet voorstellen hoe mensen het voor elkaar krijgen om 65km/u te fietsen op een vlakke weg.
Met deze temperaturen fiets ik tussen de 30 en de 35km/u.
Als het straks weer echt warm wordt, dan ben ik al heel blij als ik soms boven de 40km/u kom.
Onderweg naar Dronten heb ik in de polder op een mooie zomerdag wel eens boven de 45km/u gereden, maar daar heb je dan ook een mooie lange aanloop  Big Grin Wink
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Snoek043 , 365cycle
Ik probeer dat enkel bij warmer weer, in de winter beperk ik me tot rustigere duurtrainingen.  Het potentieel van een velomobiel is mij wel duidelijker geworden na gestructureerde workouts, maar belangrijker: consistentie in mijn trainingen.  Een paar weken niets doen is enorm nefast voor je conditie.  Zeker in mijn geval, waar het de bedoeling was om op te bouwen.    Ik kan me niet voorstellen wat voor basisconditie @365cycle of andere forumleden moeten hebben, die bijna dagelijks rijden.  

Toen ik destijds een Milan SL had, dacht ik wel snel even richting de 50 km/u te rijden.  Dat viel hard tegen, boven 40 km/u vergde erg veel krachten.  Een velomobiel die arriveert tijdens koude wintermaanden of de zomer is natuurlijk ook een hemelsbreed verschil.  Ik weet nog goed dat ik advies vroeg aan Holger Seidel, die me een 6-tal maanden gaf.  150 watt trappen indoor was destijds ook een reality check, ik moest mijn volledige aandacht erbij houden om niet stil te vallen.  Om maar te zeggen, de conditie die ik toen had door af en toe eens te mountainbiken stelde weinig voor.  Met de Milan SL werd 50 km/u na verloop van tijd een gewoonte, al heb ik volgens mij altijd met CCS gereden met butyl, CCU/pro one TT al dan niet met latex was mij toen volledig onbekend. 

Op het Duitse forum is er een topic (help, my velomobile is not fast enough) waarbij men praat over innovatieve ontwikkelingen die de velomobiel sneller moeten maken, zelfs bij lagere snelheden.  Los van alle creatieve ideeën/suggesties die moeten bijdragen tot een efficiëntere velomobiel, frustreert de titel van het topic mij wel een beetje.   Ben Parke zegt bijvoorbeeld dat een velomobiel nooit snel genoeg kan zijn.  Excuseer?  Op mijn trajecten kan ik eigenlijk alle Strava segmenten van profrenners pakken op een willekeurige dag.  Zelfs zonder te weten waar de segmenten starten of eindigen, eindig ik gegarandeerd in de top 5. Dat is trouwens een compliment aan de velomobiel, niet voor mezelf.  Ik verander het vervoersmiddel telkens na elke rit.  Hier in België worden opgevoerde fatbikes van de baan gehaald en in beslag genomen, maar ik rijd met de Snoek nog eens 20 km/u sneller als ik wil. Misschien maar best om wat onder de radar te blijven, denk ik dan.

Waar men het over het Duitse forum dan bijvoorbeeld over heeft, is over spiegels die je over het algemeen een luttele paar watt kosten, richtingaanwijzers of lichten die beter zouden moeten worden geïmplementeerd, enzoverder.  Snelle banden en training, 2 zaken die je gecombineerd een snelheidswinst van 20-30 km/u kunnen opleveren, zijn dan achterhaald lees ik ginds.  Het lijkt mij trouwens onwaarschijnlijk dat je 5 watt gaat merken, tenzij je ongetraind bent en moeite hebt om een (lager) wattage aan te houden.  1 persoon, een zekere Julian die met zijn getunede DF absurde gemiddeldes haalt, heeft ook nood aan wat extra verbeteringen.  In zijn geval kan ik het nog enigzins begrijpen, zoals Ruben en Stephan die met hun Milan's op een dijk racen bij 70+ en elke watt telt. Maar verbeteringen die zelfs invloed hebben op lagere snelheden waardoor je minder vermoeid raakt...  Sjah, dan denk ik: fiets gewoon wat vaker? Om je een voorbeeld te geven, laatst reed ik bijna 130 kilometer met mijn MTB om de Snoek te gaan ophalen bij EM velomobiel. Mijn fietscomputer zei dat mijn stamina onder de 1% zat, ik reed met de Snoek zonder racedak terug aan 40-45 km/u gemiddeld aan een relatief lage hartslag. Met de MTB werd dat na verloop van tijd, zelfs bij lagere snelheden, hoger en hoger.

De Snoek van Eva, destijds door mezelf getest in Dronten op prachtig asfalt (de Ketelmeerdijk vond ik bijvoorbeeld al een erg goed fietspad), reed in vergelijking met mijn Milan SL bijna 10 km/u sneller.  58 km/u bij 200 watt was ongezien, geeneens uitgerust met latex banden of een raceband.  Nu goed, ik was niet gewend aan goed asfalt en de vergelijking met de Milan SL was feitelijk oneerlijk, al was de Snoek merkbaar sneller. 

Als ik dan zie wat er mogelijk is zonder blessures en snelle banden, en dat men tegenwoordig met 75 km/u gemiddeld in Aldenhoven rijdt, denk ik bij mezelf, het is wel goed geweest, niet?  Ik herinner me een discussie waarbij @365cycle suggereerde dat een geoptimaliseerde velomobiel eventueel wel de Tour de France zou kunnen winnen, Ben Parke wuifde dat weg.  Dat men op dat gebied nog niet het uiterste uit een velomobiel gehaald heeft, ga ik volledig mee akkoord.  Bergaf en op het vlakke is een velomobiel zoveel sneller.  Bij een velomobiel kan je eigenlijk door snel even te stoppen je wheel covers verwijderen om korter te draaien, en qua gewicht zitten Daniel's snelste modellen op minder dan 16 kg.  Een profrenner als Pogacar zijnde trapt gedurende zes (!!) uur in zone 2 op zijn koersfiets 370 watt non-stop.  Stel je even voor wat dat betekent in een velomobiel.  Wattage zal wat lager zijn, maar nog steeds beduidend meer dan 300.

Excuses dat ik off-topic ging, bericht mag gerust verplaatst worden.
Antwoord }
(, 09:39 AM)Snoek043 schreef: Rijden jullie allemaal met latex binnenbanden? 

Nee, al mijn fietsen staan nu op butyl.
Maar, als ik het ooit in mijn hoofd haal dat Quifje op Blue Flanges mag rollen, dan zal er ook wel een latex binnenbandje in gaan.

Bij afgelopen Lelystad-Enkhuizen-Lelystad reed de winnaar Matthias König op Schwalbe POSR/latex voor en Conti GP5000/butyl achter. Nummer twee, heer Düsentrieb reed volgens mij op Schwalbe POSR voor en Vittoria Corsa Pro Speed achter. Wat voor binnenbanden hij heeft gebruikt weet ik niet. Het is maar net de vraag hoe eenzijdig je wilt optimaliseren. De Vittoria Corsa Pro Speed is echt nog wel iets sneller dan de Conti GP5000, maar ook een flink stuk minder lekbestendig, en de dijk tussen Lelystad en Enkhuizen heeft echt slechter wegdek dan de Ketelmeerdijk (die, ook naar Nedelrandse normen, serieus goed is). Een Vittoria Pista Oro is nog weer iets sneller dan een Vittoria Corsa Pro Speed, maar hij heet niet voor niks 'Pista'. Hij lijkt zelfs specifiek bedoeld voor houten wielerbanen.

In de wijze woorden van Ymte: Een heel snelle band kan opeens ook heel langzaam zijn.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Snoek043 , Willeke_IGKT
(10 uren geleden)Tijanus schreef: In de wijze woorden van Ymte: Een heel snelle band kan opeens ook heel langzaam zijn.

Prachtig, deze evenaart de legendarische uitspraken van JC.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(10 uren geleden)Tijanus schreef: Maar, als ik het ooit in mijn hoofd haal dat Quifje op Blue Flanges mag rollen, dan zal er ook wel een latex binnenbandje in gaan.
Mijn collega die ons Eco Marathon team leidt vroeg mij vanmorgen wat een goed alternatief voor deze banden is, want blijkbaar maakt Michelin ze niet meer.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(10 uren geleden)melle z schreef:
(10 uren geleden)Tijanus schreef: Maar, als ik het ooit in mijn hoofd haal dat Quifje op Blue Flanges mag rollen, dan zal er ook wel een latex binnenbandje in gaan.
Mijn collega die ons Eco Marathon team leidt vroeg mij vanmorgen wat een goed alternatief voor deze banden is, want blijkbaar maakt Michelin ze niet meer.

Volgens heer Düsentrieb zijn Blue Flange, Schwalbe POTT en POSR "praktisch even snel", zonder daar precieze getallen bij te leveren. De "smalle" Blue Flange in 35 mm is inderdaad al een tijdje unobtainium, bij de jubileumdag in Utrecht zag ik er eentje op een Elan recordfiets, en dat is gelijk de enige die ik ooit van dichtbij gezien heb.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Voor de Eco Marathon zijn er nu klaarblijkelijk allerlei nieuwe technische eisen, onder andere dat banden niet ouder mogen zijn dan de houdbaarheidsdatum (blijkbaar staat die er op of moet die erop staan). Met wat geluk hebben zij nog een aantal goede blauwe banden die over de datum zijn, want hoewel de maximum snelheid met een beetje doortrappen ruim twee keer zo hoog is zijn dergelijke eisen er gelukkig niet voor mijn Human Powered team. Smile
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(10 uren geleden)Tijanus schreef:
(, 09:39 AM)Snoek043 schreef: Rijden jullie allemaal met latex binnenbanden? 

Nee, al mijn fietsen staan nu op butyl.
Maar, als ik het ooit in mijn hoofd haal dat Quifje op Blue Flanges mag rollen, dan zal er ook wel een latex binnenbandje in gaan.

Bij afgelopen Lelystad-Enkhuizen-Lelystad reed de winnaar Matthias König op Schwalbe POSR/latex voor en Conti GP5000/butyl achter. Nummer twee, heer Düsentrieb reed volgens mij op Schwalbe POSR voor en Vittoria Corsa Pro Speed achter. Wat voor binnenbanden hij heeft gebruikt weet ik niet. Het is maar net de vraag hoe eenzijdig je wilt optimaliseren. De Vittoria Corsa Pro Speed is echt nog wel iets sneller dan de Conti GP5000, maar ook een flink stuk minder lekbestendig, en de dijk tussen Lelystad en Enkhuizen heeft echt slechter wegdek dan de Ketelmeerdijk (die, ook naar Nedelrandse normen, serieus goed is). Een Vittoria Pista Oro is nog weer iets sneller dan een Vittoria Corsa Pro Speed, maar hij heet niet voor niks 'Pista'. Hij lijkt zelfs specifiek bedoeld voor houten wielerbanen.

In de wijze woorden van Ymte: Een heel snelle band kan opeens ook heel langzaam zijn.

Ik heb een filmpje gezien van die wedstrijd.  De snelheid waarmee ze daar kwamen aanrijden was niet normaal, ik dacht serieus dat het soms versneld afgespeeld was.   Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(10 uren geleden)Tijanus schreef: Nummer twee, heer Düsentrieb reed volgens mij op Schwalbe POSR voor en Vittoria Corsa Pro Speed achter.
Klopt dat wel? Ik zag toen een foto van zijn W9s Special, en volgens mij zag ik daar wel degelijk een blauwe wang onder de rand uit komen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(9 uren geleden)365cycle schreef:
(10 uren geleden)Tijanus schreef: Nummer twee, heer Düsentrieb reed volgens mij op Schwalbe POSR voor en Vittoria Corsa Pro Speed achter.
Klopt dat wel? Ik zag toen een foto van zijn W9s Special, en volgens mij zag ik daar wel degelijk een blauwe wang onder de rand uit komen.

Je hebt gelijk, de achterband vond ik opvallend (want niet een of andere GP5000 versie), de voorbanden waren 'gewoon' een set van de standaard snelle opties BlueFlange / POSR / POTT en daarmee minder opvallend. Net even teruggezocht in het draadje van LEL2024 voor de bevestiging, toen was het feestje van Ymte waar die W9(S) ook te bewonderen was nog wat verser in het geheugen.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Blue Flange en Erlkönig zitten nog boven de POSR/POTT toch?
En tevens totaal niet practisch voor de alledag.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(11 uren geleden)Snoek043 schreef: Ik kan me niet voorstellen wat voor basisconditie @365cycle of andere forumleden moeten hebben, die bijna dagelijks rijden. 
Valt momenteel tegen hoor. Al zit er nog altijd een pak in om een keer een lange rit te doen, het is een stuk minder dan in de tijd dat "effe" naar Limburg reed voor een toertocht en daarna door naar Zeeland :+ 

(11 uren geleden)Snoek043 schreef: al heb ik volgens mij altijd met CCS gereden met butyl, CCU/pro one TT al dan niet met latex was mij toen volledig onbekend.
Als je veel kilometers maakt gaat de prijs voor mij ook nog meetellen. Een CCU is betaalbaar en butyl biba's ook. Ik rijd dus nog altijd op die combinatie. Bij metingen komen Foss en andere TPU binnenbanden er meestal als iets trager uit dan een lichte butyl, en ik voel eerlijk gezegd ook geen voordeel tijdens het rijden.

(11 uren geleden)Snoek043 schreef: frustreert de titel van het topic mij wel een beetje.   Ben Parke zegt bijvoorbeeld dat een velomobiel nooit snel genoeg kan zijn.  Excuseer?  Op mijn trajecten kan ik eigenlijk alle Strava segmenten van profrenners pakken op een willekeurige dag.  Zelfs zonder te weten waar de segmenten starten of eindigen, eindig ik gegarandeerd in de top 5.
Klopt, maar vergis je niet: wij zijn geen wereldtop, maar wel behoorlijk sterk. Er zijn zat minder sterke personen die óók zonder tijdverlies een velomobiel zouden kunnen gebruiken wanneer ze nog fors efficiënter waren. Mijn actieradius zou ook flink vergroten als mijn fiets nog fors efficiënter zou zijn. Ik zou echt veel op 80 kilometerwegen rijden als ik met laten we zeggen 270W vermogen 80 km/h zou kunnen kruisen. Dan maar wat harder sprinten om op tempo te komen, heb ik er graag voor over. Maar graag wel op banden die een beetje lekbestendig zijn en geen €200 per 1000 kilometer kosten.

(11 uren geleden)Snoek043 schreef: Hier in België worden opgevoerde fatbikes van de baan gehaald en in beslag genomen, maar ik rijd met de Snoek nog eens 20 km/u sneller als ik wil.  Misschien maar best om wat onder de radar te blijven, denk ik dan.
Eens. Het is nu legaal, laten we proberen het zo te houden dat er geen beperkende wetgeving voor verzonnen wordt.

(11 uren geleden)Snoek043 schreef: Maar verbeteringen die zelfs invloed hebben op lagere snelheden waardoor je minder vermoeid raakt...  Sjah, dan denk ik: fiets gewoon wat vaker?
Toch is dat niet voor iedereen een optie. Ik zei het al: wij zijn relatief sterk. Het aantal vrouwen dat ik ken dat een FTP rond of boven de 200W heeft kan ik op één hand tellen. Een velomobiel wordt voor hun gewoon bruikbaarder als ieder laatste wattje eruit gepeuterd is. Juist om die reden had ik de roze SL ook behoorlijk goed voor elkaar; de vorige eigenaresse was niet uitzonderlijk atletisch en had door wat mooie vrouwelijke rondingen ook wel wat kilo's mee te slepen. Toch kon ze met die SL best vaak stukjes 40 kruisen, 30+ ging eigenlijk altijd wel. En dat dan nog op CCU + Michelin Wild Run'R, niet op superbanden.

(11 uren geleden)Snoek043 schreef: Mijn fietscomputer zei dat mijn stamina onder de 1% zat,
Garmin? Die heeft bij mij wel flink tijd nodig gehad om enigszins zuiver te zijn. Hij stond bij mij ooit al op "leeg" toen ik halverwege een retourtje Dronten was. Vervolgens ben ik nog 45 km/h kruisend naar huis gereden Tongue 

(11 uren geleden)Snoek043 schreef: Als ik dan zie wat er mogelijk is zonder blessures en snelle banden, en dat men tegenwoordig met 75 km/u gemiddeld in Aldenhoven rijdt, denk ik bij mezelf, het is wel goed geweest, niet?
Voor mij is het inderdaad wel goed geweest. Daarom rijd ik nu ook een fiets die zeker nog wel in de top mee kan doen, maar in de eerste plaats ook wel gewoon praktisch, en die lekker optrekt. Aan de andere kant zou ik het wél leuk vinden als ICB ook weer echt een racemonster gaat bedenken.

(11 uren geleden)Snoek043 schreef: Ik herinner me een discussie waarbij @365cycle suggereerde dat een geoptimaliseerde velomobiel eventueel wel de Tour de France zou kunnen winnen, Ben Parke wuifde dat weg.  Dat men op dat gebied nog niet het uiterste uit een velomobiel gehaald heeft, ga ik volledig mee akkoord.  Bergaf en op het vlakke is een velomobiel zoveel sneller.  Bij een velomobiel kan je eigenlijk door snel even te stoppen je wheel covers verwijderen om korter te draaien, en qua gewicht zitten Daniel's snelste modellen op minder dan 16 kg.  Een profrenner als Pogacar zijnde trapt gedurende zes (!!) uur in zone 2 op zijn koersfiets 370 watt non-stop.  Stel je even voor wat dat betekent in een velomobiel.  Wattage zal wat lager zijn, maar nog steeds beduidend meer dan 300.
Ik weet niet of het wattage per se lager zal zijn. Een velomobielrijder zal meer een sprinter worden, omdat je hogere pieken nodig hebt om snel te kunnen rijden met een velomobiel. Daarnaast is een grote rijder bijna even aerodynamisch als een kleinere. Ik vermoed dus dat een velomobiel-Tour de France vooral zwaardere rijders gaat laten zien, die naar verhouding daardoor een lichtere velomobiel hebben, dus meer absoluut vermogen trappen en op het vlakke nog heel wat sneller zijn. 
En ja, ik blijf bij wat ik zei: met het geld wat in racefietsen gestoken wordt zou een velomobiel óók op de Tour na verloop van tijd sneller zijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(3 uren geleden)Hoekie schreef: Blue Flange en Erlkönig zitten nog boven de POSR/POTT toch?

En tevens totaal niet practisch voor de alledag.


Ik heb weleens een zomer met Erlkoenigs gereden. Dat is wel een kick, zulke licht lopende bandjes. Het gaat ook best goed, alleen zijn ze erg snel versleten door het dunne loopvlak. 1500 a 2000km, meer kon ik er niet uit halen. Als je goed in de slappe was zit en niet op ziet tegen wat vaker een lekke band, kun je er zomers best mee uit de voeten.

De 35-406 Blue Flange is ietsjes sneller misschien, maar die rem je zo aan flarden bij een noodstop. Dat is dan wel een heel dure band voor alledag. Het is wat mij betreft echt alleen voor race doeleinden.

De met afstand snelste band die ik uit eigen ervaring ken is de Blue Flange in 44-406. Dat is echt waanzinnig hoe soepel en snel dat rolt. Het grote probleem was dat de toelaatbare druk erg laag is (ik meen van 2,5bar) en dat betekent dat je als een dronken zeeman door de bochten heen hobbelt. Dat is niet fijn op hoge snelheid.
Ik heb er eens een 6-uurs op de buitenbaan van Sloten mee gedaan, maar alleen links om dat gezwabber door de bochten te voorkomen. De
rechter band was een GoCycle 50-406. Er is op die baan maar 1 flauwe bocht naar rechts dus dat lukte nog wel. Helaas ging in het laatste uur de latex binnenband lek, maar evengoed haalde ik er een voor mijn doen bijzonder goed resultaat mee.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: twilwel, 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
M9 - 1 jaar oud - 5000km - €9000,-
Ik push geen neder...365cycle — 12:56 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Als je er nog rest...ZoefZoef — 12:50 AM
Banden, banden en nog eens banden
Blue Flange en E...twilwel — 12:48 AM
Kilometer topic
571 recreatieve km. ...Josligfiets — 12:27 AM
M9 - 1 jaar oud - 5000km - €9000,-
Ik push geen nederla...Willeke_IGKT — 12:09 AM
Kilometer topic
Vandaag de laatste 7...Tijanus — 12:02 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Als je er nog restje...Jeroen S — 12:01 AM
Winkels gezocht met kleding geschikt vo...
Ik ben erg blij met ...Jeroen S — 11:56 PM
M9 - 1 jaar oud - 5000km - €9000,-
De tante heeft in ...365cycle — 11:49 PM
Winkels gezocht met kleding geschikt vo...
Welkom op het forum ...Willeke_IGKT — 11:38 PM
M9 - 1 jaar oud - 5000km - €9000,-
Ik heb best veel erv...Willeke_IGKT — 11:33 PM
Winkels gezocht met kleding geschikt vo...
Bedankt Hardloper. ...Renaud — 11:14 PM
Bijzonder creatieve uitspatting op een ...
Ja, mits je een ri...365cycle — 11:14 PM
Kilometer topic
Deze maand 913 km en...Roepers — 11:13 PM
M9 - 1 jaar oud - 5000km - €9000,-
Het is gewoon oh z...365cycle — 11:07 PM
Medeliggers onderweg
Eigenlijk niet onder...365cycle — 10:29 PM
Banden, banden en nog eens banden
Ik kan me niet voors...365cycle — 10:27 PM