Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
(7 uren geleden)Snoek043 schreef: Rijden jullie allemaal met latex binnenbanden?  


Ik kan me perfect voorstellen hoe die Duitsers met hun pro one TT in het hoge noorden eenvoudig aan een gangetje van 65 km/u gemiddeld rijden.

Nee, nog nooit mee gereden. Ik heb wel een paar Foss binnenbanden liggen. Die zijn van Polymeer. Heb ik nu op mijn reservewiel van de DF liggen. Het voordeel ervan zou moeten zijn dat ze langzaam leeglopen, als ze lek zijn.


Ik kan mij sowieso eigenlijk niet voorstellen hoe mensen het voor elkaar krijgen om 65km/u te fietsen op een vlakke weg.
Met deze temperaturen fiets ik tussen de 30 en de 35km/u.
Als het straks weer echt warm wordt, dan ben ik al heel blij als ik soms boven de 40km/u kom.
Onderweg naar Dronten heb ik in de polder op een mooie zomerdag wel eens boven de 45km/u gereden, maar daar heb je dan ook een mooie lange aanloop  Big Grin Wink
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Snoek043 , 365cycle
Ik probeer dat enkel bij warmer weer, in de winter beperk ik me tot rustigere duurtrainingen.  Het potentieel van een velomobiel is mij wel duidelijker geworden na gestructureerde workouts, maar belangrijker: consistentie in mijn trainingen.  Een paar weken niets doen is enorm nefast voor je conditie.  Zeker in mijn geval, waar het de bedoeling was om op te bouwen.    Ik kan me niet voorstellen wat voor basisconditie @365cycle of andere forumleden moeten hebben, die bijna dagelijks rijden.  

Toen ik destijds een Milan SL had, dacht ik wel snel even richting de 50 km/u te rijden.  Dat viel hard tegen, boven 40 km/u vergde erg veel krachten.  Een velomobiel die arriveert tijdens koude wintermaanden of de zomer is natuurlijk ook een hemelsbreed verschil.  Ik weet nog goed dat ik advies vroeg aan Holger Seidel, die me een 6-tal maanden gaf.  150 watt trappen indoor was destijds ook een reality check, ik moest mijn volledige aandacht erbij houden om niet stil te vallen.  Om maar te zeggen, de conditie die ik toen had door af en toe eens te mountainbiken stelde weinig voor.  Met de Milan SL werd 50 km/u na verloop van tijd een gewoonte, al heb ik volgens mij altijd met CCS gereden met butyl, CCU/pro one TT al dan niet met latex was mij toen volledig onbekend. 

Op het Duitse forum is er een topic (help, my velomobile is not fast enough) waarbij men praat over innovatieve ontwikkelingen die de velomobiel sneller moeten maken, zelfs bij lagere snelheden.  Los van alle creatieve ideeën/suggesties die moeten bijdragen tot een efficiëntere velomobiel, frustreert de titel van het topic mij wel een beetje.   Ben Parke zegt bijvoorbeeld dat een velomobiel nooit snel genoeg kan zijn.  Excuseer?  Op mijn trajecten kan ik eigenlijk alle Strava segmenten van profrenners pakken op een willekeurige dag.  Zelfs zonder te weten waar de segmenten starten of eindigen, eindig ik gegarandeerd in de top 5. Dat is trouwens een compliment aan de velomobiel, niet voor mezelf.  Ik verander het vervoersmiddel telkens na elke rit.  Hier in België worden opgevoerde fatbikes van de baan gehaald en in beslag genomen, maar ik rijd met de Snoek nog eens 20 km/u sneller als ik wil. Misschien maar best om wat onder de radar te blijven, denk ik dan.

Waar men het over het Duitse forum dan bijvoorbeeld over heeft, is over spiegels die je over het algemeen een luttele paar watt kosten, richtingaanwijzers of lichten die beter zouden moeten worden geïmplementeerd, enzoverder.  Snelle banden en training, 2 zaken die je gecombineerd een snelheidswinst van 20-30 km/u kunnen opleveren, zijn dan achterhaald lees ik ginds.  Het lijkt mij trouwens onwaarschijnlijk dat je 5 watt gaat merken, tenzij je ongetraind bent en moeite hebt om een (lager) wattage aan te houden.  1 persoon, een zekere Julian die met zijn getunede DF absurde gemiddeldes haalt, heeft ook nood aan wat extra verbeteringen.  In zijn geval kan ik het nog enigzins begrijpen, zoals Ruben en Stephan die met hun Milan's op een dijk racen bij 70+ en elke watt telt. Maar verbeteringen die zelfs invloed hebben op lagere snelheden waardoor je minder vermoeid raakt...  Sjah, dan denk ik: fiets gewoon wat vaker? Om je een voorbeeld te geven, laatst reed ik bijna 130 kilometer met mijn MTB om de Snoek te gaan ophalen bij EM velomobiel. Mijn fietscomputer zei dat mijn stamina onder de 1% zat, ik reed met de Snoek zonder racedak terug aan 40-45 km/u gemiddeld aan een relatief lage hartslag. Met de MTB werd dat na verloop van tijd, zelfs bij lagere snelheden, hoger en hoger.

De Snoek van Eva, destijds door mezelf getest in Dronten op prachtig asfalt (de Ketelmeerdijk vond ik bijvoorbeeld al een erg goed fietspad), reed in vergelijking met mijn Milan SL bijna 10 km/u sneller.  58 km/u bij 200 watt was ongezien, geeneens uitgerust met latex banden of een raceband.  Nu goed, ik was niet gewend aan goed asfalt en de vergelijking met de Milan SL was feitelijk oneerlijk, al was de Snoek merkbaar sneller. 

Als ik dan zie wat er mogelijk is zonder blessures en snelle banden, en dat men tegenwoordig met 75 km/u gemiddeld in Aldenhoven rijdt, denk ik bij mezelf, het is wel goed geweest, niet?  Ik herinner me een discussie waarbij @365cycle suggereerde dat een geoptimaliseerde velomobiel eventueel wel de Tour de France zou kunnen winnen, Ben Parke wuifde dat weg.  Dat men op dat gebied nog niet het uiterste uit een velomobiel gehaald heeft, ga ik volledig mee akkoord.  Bergaf en op het vlakke is een velomobiel zoveel sneller.  Bij een velomobiel kan je eigenlijk door snel even te stoppen je wheel covers verwijderen om korter te draaien, en qua gewicht zitten Daniel's snelste modellen op minder dan 16 kg.  Een profrenner als Pogacar zijnde trapt gedurende zes (!!) uur in zone 2 op zijn koersfiets 370 watt non-stop.  Stel je even voor wat dat betekent in een velomobiel.  Wattage zal wat lager zijn, maar nog steeds beduidend meer dan 300.

Excuses dat ik off-topic ging, bericht mag gerust verplaatst worden.
Antwoord }
(7 uren geleden)Snoek043 schreef: Rijden jullie allemaal met latex binnenbanden? 

Nee, al mijn fietsen staan nu op butyl.
Maar, als ik het ooit in mijn hoofd haal dat Quifje op Blue Flanges mag rollen, dan zal er ook wel een latex binnenbandje in gaan.

Bij afgelopen Lelystad-Enkhuizen-Lelystad reed de winnaar Matthias König op Schwalbe POSR/latex voor en Conti GP5000/butyl achter. Nummer twee, heer Düsentrieb reed volgens mij op Schwalbe POSR voor en Vittoria Corsa Pro Speed achter. Wat voor binnenbanden hij heeft gebruikt weet ik niet. Het is maar net de vraag hoe eenzijdig je wilt optimaliseren. De Vittoria Corsa Pro Speed is echt nog wel iets sneller dan de Conti GP5000, maar ook een flink stuk minder lekbestendig, en de dijk tussen Lelystad en Enkhuizen heeft echt slechter wegdek dan de Ketelmeerdijk (die, ook naar Nedelrandse normen, serieus goed is). Een Vittoria Pista Oro is nog weer iets sneller dan een Vittoria Corsa Pro Speed, maar hij heet niet voor niks 'Pista'. Hij lijkt zelfs specifiek bedoeld voor houten wielerbanen.

In de wijze woorden van Ymte: Een heel snelle band kan opeens ook heel langzaam zijn.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Snoek043 , Willeke_IGKT
(2 uren geleden)Tijanus schreef: In de wijze woorden van Ymte: Een heel snelle band kan opeens ook heel langzaam zijn.

Prachtig, deze evenaart de legendarische uitspraken van JC.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(2 uren geleden)Tijanus schreef: Maar, als ik het ooit in mijn hoofd haal dat Quifje op Blue Flanges mag rollen, dan zal er ook wel een latex binnenbandje in gaan.
Mijn collega die ons Eco Marathon team leidt vroeg mij vanmorgen wat een goed alternatief voor deze banden is, want blijkbaar maakt Michelin ze niet meer.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(2 uren geleden)melle z schreef:
(2 uren geleden)Tijanus schreef: Maar, als ik het ooit in mijn hoofd haal dat Quifje op Blue Flanges mag rollen, dan zal er ook wel een latex binnenbandje in gaan.
Mijn collega die ons Eco Marathon team leidt vroeg mij vanmorgen wat een goed alternatief voor deze banden is, want blijkbaar maakt Michelin ze niet meer.

Volgens heer Düsentrieb zijn Blue Flange, Schwalbe POTT en POSR "praktisch even snel", zonder daar precieze getallen bij te leveren. De "smalle" Blue Flange in 35 mm is inderdaad al een tijdje unobtainium, bij de jubileumdag in Utrecht zag ik er eentje op een Elan recordfiets, en dat is gelijk de enige die ik ooit van dichtbij gezien heb.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Voor de Eco Marathon zijn er nu klaarblijkelijk allerlei nieuwe technische eisen, onder andere dat banden niet ouder mogen zijn dan de houdbaarheidsdatum (blijkbaar staat die er op of moet die erop staan). Met wat geluk hebben zij nog een aantal goede blauwe banden die over de datum zijn, want hoewel de maximum snelheid met een beetje doortrappen ruim twee keer zo hoog is zijn dergelijke eisen er gelukkig niet voor mijn Human Powered team. Smile
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(2 uren geleden)Tijanus schreef:
(7 uren geleden)Snoek043 schreef: Rijden jullie allemaal met latex binnenbanden? 

Nee, al mijn fietsen staan nu op butyl.
Maar, als ik het ooit in mijn hoofd haal dat Quifje op Blue Flanges mag rollen, dan zal er ook wel een latex binnenbandje in gaan.

Bij afgelopen Lelystad-Enkhuizen-Lelystad reed de winnaar Matthias König op Schwalbe POSR/latex voor en Conti GP5000/butyl achter. Nummer twee, heer Düsentrieb reed volgens mij op Schwalbe POSR voor en Vittoria Corsa Pro Speed achter. Wat voor binnenbanden hij heeft gebruikt weet ik niet. Het is maar net de vraag hoe eenzijdig je wilt optimaliseren. De Vittoria Corsa Pro Speed is echt nog wel iets sneller dan de Conti GP5000, maar ook een flink stuk minder lekbestendig, en de dijk tussen Lelystad en Enkhuizen heeft echt slechter wegdek dan de Ketelmeerdijk (die, ook naar Nedelrandse normen, serieus goed is). Een Vittoria Pista Oro is nog weer iets sneller dan een Vittoria Corsa Pro Speed, maar hij heet niet voor niks 'Pista'. Hij lijkt zelfs specifiek bedoeld voor houten wielerbanen.

In de wijze woorden van Ymte: Een heel snelle band kan opeens ook heel langzaam zijn.

Ik heb een filmpje gezien van die wedstrijd.  De snelheid waarmee ze daar kwamen aanrijden was niet normaal, ik dacht serieus dat het soms versneld afgespeeld was.   Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(2 uren geleden)Tijanus schreef: Nummer twee, heer Düsentrieb reed volgens mij op Schwalbe POSR voor en Vittoria Corsa Pro Speed achter.
Klopt dat wel? Ik zag toen een foto van zijn W9s Special, en volgens mij zag ik daar wel degelijk een blauwe wang onder de rand uit komen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Victor, 6 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Wintertraining Alkmaar 9 februari 2025
Mocht je nou de trai...Cygnus — 04:36 PM
M9 - 1 jaar oud - 5000km - €9000,-
Na onze ontmoe...Frutsel — 04:21 PM
M9 - 1 jaar oud - 5000km - €9000,-
Na onze ontmoe...Hardloper — 04:21 PM
Bijzonder creatieve uitspatting op een ...
Tof! Zo combin...Frutsel — 04:17 PM
M9 - 1 jaar oud - 5000km - €9000,-
Light State Bike ...Gideonaut — 04:10 PM
Banden, banden en nog eens banden
Nummer twee, heer Dü...365cycle — 03:49 PM
Bijzonder creatieve uitspatting op een ...
Het kantelsystee...melle z — 03:46 PM
M9 - 1 jaar oud - 5000km - €9000,-
Een Milan met naa...ZoefZoef — 03:33 PM
Banden, banden en nog eens banden
Rijden jullie al...Snoek043 — 02:51 PM
Banden, banden en nog eens banden
Voor de Eco Marathon...melle z — 02:44 PM
Banden, banden en nog eens banden
Maar, als ik het...Tijanus — 02:35 PM
Banden, banden en nog eens banden
Maar, als ik het o...melle z — 02:15 PM
Banden, banden en nog eens banden
In de wijze woorde...Wim -de roetsende — 02:09 PM
M9 - 1 jaar oud - 5000km - €9000,-
Na onze ontmoeti...Wim -de roetsende — 02:04 PM
Banden, banden en nog eens banden
Rijden jullie alle...Tijanus — 02:02 PM
M9 - 1 jaar oud - 5000km - €9000,-
Smaken verschill...Hardloper — 01:48 PM
M9 - 1 jaar oud - 5000km - €9000,-
Een Milan met naar...Gideonaut — 01:48 PM