Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Berichten: 71
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 43
135 x bedankt in 65 berichten
, 10:14 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:32 AM door Snoek043.)
Mijn Snoek is vorige week zaterdag alsnog verkocht geraakt. Het dringt nog niet goed door dat ie weg is, wat zeker is dat ie gemist zal worden. Ik ben ondertussen wel aan het kijken of ik via mijn werk geen velomobiel kan leasen, dat zou dan opnieuw een Snoek worden of een W9S. Hoewel ik beschik over een eigen firmawagen betekent dit wel dat ik mezelf vaker met de velomobiel zal moeten verplaatsen in drukker verkeer. Het is een compromis dat ik wel zie zitten, zeker als ik zo voordeliger met een velomobiel kan rijden.
Hoewel alles afhangt van je eigen prestaties, lijkt de (kleine) Snoek in rechte lijn toch nog wat sneller, al is de W9S binnenin veel comfortabeler (=ruimer). Als ik het Duitse forum mag geloven is de W9S ook veel minder windgevoelig. Tanksteering zegt mij dan weer weinig, tiller ben ik intussen zo gewend geraakt, ..
Tiller in een W9S is volgens Sven Kröll geen goed idee, hij raadde me dat af. Zeker op hogere snelheden lijkt tanksteering voor mij persoonlijk onwennig, al ligt dat misschien aan het feit dat ik er heel weinig ervaring mee heb (enkel in een Waw mee gereden jaren geleden tijdens een proefrit).
Esthetisch gezien vind ik de Snoek de mooiste van de twee, de modellen van Daniel lijken allemaal zo op elkaar.
(08-Mar-2025, 08:22 AM)Wim -de roetsende schreef: Op de Facebook-pagina van velomobiel.nl staat het volgende:
We are ready to start new orders for Snoek and Snoek L.
Our new production facility is fully operational.
Delivery time is 2 to 3 months.
Check out www.velomobiel.nl for details and pricing.
International shipping can be arranged.
Feel free to email us for ordering or extra info.
2 tot 3 maanden is wel erg snel, dat heeft er wellicht mee te maken dat ze enkel kunnen focussen op hun eigen modellen. Is toch wel een groot verschil met vroeger!
Berichten: 437
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 220
806 x bedankt in 399 berichten
Maar waarom heb je hem verkocht dan?
Berichten: 5.768
Topics: 111
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11514
8963 x bedankt in 4398 berichten
(, 10:14 AM)Snoek043 schreef: Hoewel alles afhangt van je eigen prestaties, lijkt de (kleine) Snoek in rechte lijn toch nog wat sneller, al is de W9S binnenin veel comfortabeler (=ruimer). Dat is helaas altijd een afweging die je zal moeten maken.
Ik had mezelf met superkorte cranks en wat andere modificaties waarschijnlijk ook in mijn Milan SL kunnen proppen, maar comfortabel was dat zeker niet geworden.
Het ding was wel duidelijk sneller dan de Milan GT
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.914
Topics: 98
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3251
3509 x bedankt in 2398 berichten
(, 11:26 AM)365cycle schreef: Ik had mezelf met superkorte cranks en wat andere modificaties waarschijnlijk ook in mijn Milan SL kunnen proppen, maar comfortabel was dat zeker niet geworden.
Het ding was wel duidelijk sneller dan de Milan GT 
Is met jouw motor niet gewoon de GT sneller dan de SL?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.768
Topics: 111
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11514
8963 x bedankt in 4398 berichten
(, 11:28 AM)Hardloper schreef: Is met jouw motor niet gewoon de GT sneller dan de SL? Nee. Zelfs met een tekort aan lucht (door te weinig ruimte om diep in te ademen) ging de SL al net zo hard op een bepaald segment als de GT deed. Het verschil in vermogen was behoorlijk.
In een kleine Snoek zou het wel kloppen, want dan kan ik gewoon niet bewegen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 71
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 43
135 x bedankt in 65 berichten
, 12:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 12:57 PM door Snoek043.)
(, 11:08 AM)LigfietsWilsum schreef: Maar waarom heb je hem verkocht dan?
Dat heb ik al eens uitgelegd, vanwege een langaanslepende blessure kan ik de Snoek niet gebruiken waarvoor ik hem eigenlijk gekocht had. Al blijft dat een beetje dubbel, de snelheden die ik ermee haal zijn zelfs bij lagere wattages van een buitenaards niveau (=gewoon niet te evenaren met een conventionele fiets). Het is maar de vraag hoelang ik dat ga kunnen missen.
Verder had ik niet geopteerd voor een nacaduct. Dit is toch wel iets wat, zeker gezien de meerprijs van 200/250€, een enorme meerwaarde biedt (dit kon later wel nog geïnstalleerd worden). De velgen op de Snoek waren van het type Remerx, waar het bijzonder moeilijk (zeg maar onmogelijk) was om er een POSR op te leggen of Pro one TT. Volgens Theo legden Fratelli velgen nog beroerder om, al vonden bepaalde Duitsers Fratelli velgen dan weer makkelijker. Er was ook nog een andere optie, die zwaardere velgen onder de Bülk.
Benparke zei daar hetvolgende over: One of the other dealers mentioned it is challenging to fit POSR on Fratelli rims. Maybe because they are tubeless rims? It should be easier to fit them on a W9s though because you can remove the whole wheel without dropping the strut and then wrestle the tire on. In the heavier Alex rims other models like the Bülk use, fitting POSR is not much of a problem. POSR either tubeless or with latex or TPU tubes will be noticeably faster than CCU. I have ridden for a long time with CCU, but am now switching to POSR with TPU tubes.
Iets zwaardere velgen met een snelle band zou ik zeker voor opteren! POSR zou voor mij ideaal zijn om op gewestwegen tussen het autoverkeer aan 60+ km/u te trainen (met de Snoek of W9S). CCU blijft dan weer de meest betrouwbare band die ik ooit gehad heb, zeker in combinatie met de GP5000 achteraan.
Is er iemand van jullie die al met een W9S gereden heeft?
(, 11:26 AM)365cycle schreef: (, 10:14 AM)Snoek043 schreef: Hoewel alles afhangt van je eigen prestaties, lijkt de (kleine) Snoek in rechte lijn toch nog wat sneller, al is de W9S binnenin veel comfortabeler (=ruimer). Dat is helaas altijd een afweging die je zal moeten maken.
Ik had mezelf met superkorte cranks en wat andere modificaties waarschijnlijk ook in mijn Milan SL kunnen proppen, maar comfortabel was dat zeker niet geworden.
Het ding was wel duidelijk sneller dan de Milan GT 
De W9S was in Aldenhoven de snelste over een uur, maar die had ook 280 watt nodig voor bijna 75 km/u gemiddeld. Matthias K. zat rond de 245 watt als ik me niet vergis voor 72 km/u. Beide heren reden wel met recordbanden, al dan niet tubeless. Pieter, de zoon van Ymte trapte maar liefst 325 watt maar was toch wel wat benadeeld.
Louter informatief, denk je dat een W9S met POSR vooraan beduidend minder watt nodig heeft dan een Snoek met CCU gemonteerd vooraan? Laten we zeggen om een snelheid van 60 km/u aan te houden. In de veronderstelling dat beide fietsen de GP5000 achteraan gemonteerd hebben met latex (ik geloof dat in mijn GP5000 achter butyl zat).
Veel mensen zeggen bijvoorbeeld dat de POSR, bij warmer weer althans, een stuk sneller is dan de CCU. Ikzelf kon de Snoek bij warmer weer en weinig wind vrij makkelijk rond de 60 km/u houden, al zat ik toen wel boven de 200 watt te trappen. Moest ik opnieuw goed kunnen trainen kom ik met de velomobiel tussen het autoverkeer terecht waar een maximum snelheid geldt van 70 km/u, het zijn gewestwegen met traktoren en dergelijke, niet al te druk. Dan is het wel fijner om een tijdje rond de 65 km/u gemiddeld te kunnen rijden.
Timo Eden, een Duitser met Milan SL zei bijvoorbeeld dat boven de 60 km/u met een CCU hij tegen een muur aanbotste. Met de Pro one TT tubeless kwam die later, pas boven 70 km/u. Ik vraag me echt af of het aerodynamische nadeel dat een W9S zou hebben tegenover de kleine Snoek goedgemaakt kan worden door efficiëntere banden. Ik geloof het wel, zeker omdat beide fietsen niet zoveel verschillen.
Berichten: 5.768
Topics: 111
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11514
8963 x bedankt in 4398 berichten
, 01:30 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 01:32 AM door 365cycle.)
(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: De W9S was in Aldenhoven de snelste over een uur, maar die had ook 280 watt nodig voor bijna 75 km/u gemiddeld. Matthias K. zat rond de 245 watt als ik me niet vergis voor 72 km/u. Beide heren reden wel met recordbanden, al dan niet tubeless. Pieter, de zoon van Ymte trapte maar liefst 325 watt maar was toch wel wat benadeeld. Dat zijn pittige verschillen, maar er zit ook een fors verschil in gewicht tussen. Zelf zie ik ook altijd hogere vermogens bij mezelf dan bij anderen, met vier of vijf setjes goed geconfigureerde powermeters, behalve bij Pieter en Ymte. Ymte weegt ongeveer evenveel als ik, Pieter nog wel wat meer (105? 110?).
Bij dat soort snelheden wordt het verschil kleiner, maar de rolweerstand neemt nog altijd lineair toe en de absolute vermogens lopen dus ook steeds verder op.
De Tuna op deze basis zuiver vergelijken met de andere twee fietsen is dus moeilijk. De Snoek is zonder twijfel het snelst, maar de grote motor van Pieter past er niet in, en als het wel zou passen zou een deel van de winst verloren gaan aan de platte kant van de bandjes.
(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: Veel mensen zeggen bijvoorbeeld dat de POSR, bij warmer weer althans, een stuk sneller is dan de CCU. Ikzelf kon de Snoek bij warmer weer en weinig wind vrij makkelijk rond de 60 km/u houden, al zat ik toen wel boven de 200 watt te trappen. Moest ik opnieuw goed kunnen trainen kom ik met de velomobiel tussen het autoverkeer terecht waar een maximum snelheid geldt van 70 km/u, het zijn gewestwegen met traktoren en dergelijke, niet al te druk. Dan is het wel fijner om een tijdje rond de 65 km/u gemiddeld te kunnen rijden. Ik zou er dan wel zeker van willen zijn dat die POSR ook betrouwbaar is. Ik heb al ooit een klapband gehad tussen de auto's @ 60-65 km/h en hoewel de fiets goed bestuurbaar bleef voelde ik me daar niet heel prettig op dat moment.
(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: Timo Eden, een Duitser met Milan SL zei bijvoorbeeld dat boven de 60 km/u met een CCU hij tegen een muur aanbotste. Met de Pro one TT tubeless kwam die later, pas boven 70 km/u. Dat zit zonder twijfel tussen zijn oren. Wij belasten banden niet op een manier waarmee we de eigenschappen van het rubber zo veranderen dat het de rolweerstand noemenswaardig beïnvloedt. Luchtweerstand is exponentieel, rolweerstand is lineair; met een ideaal gestroomlijnde velomobiel zou 400 watt 120 km/h zijn als 200 watt 60 km/h betekent.
Als je die spreekwoordelijke muur ervaart is dat altijd een gevolg van de luchtweerstand.
(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: Ik vraag me echt af of het aerodynamische nadeel dat een W9S zou hebben tegenover de kleine Snoek goedgemaakt kan worden door efficiëntere banden. Ik geloof het wel, zeker omdat beide fietsen niet zoveel verschillen. Dat kan, maar alleen bij een bepaald vermogen en een bepaalde snelheid, en wel door bovenstaand verschijnsel.
Twee uitgangspunten om duidelijk te maken wat ik bedoel: - Monteer de band met een fors gunstigere rolweerstand onder de kleine Snoek, waarmee een snelheidstoename van 60 naar 65 km/h mogelijk wordt;
- Plaats die velgen vervolgens onder de W9S, waardoor het snelheidsvoordeel weer teniet gedaan wordt en je weer 60 km/h rijdt;
Als bovenstaande omstandigheden optreden, maar je zou sterker worden en 70 km/h kunnen rijden met de kleine Snoek op POSR, dan haal je de 65 km/h niet met de W9S omdat de luchtweerstand veel sneller toeneemt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.171
Topics: 156
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2340
8103 x bedankt in 3958 berichten
, 07:19 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 07:20 AM door Wim -de roetsende.)
(, 10:14 AM)Snoek043 schreef: Mijn Snoek is vorige week zaterdag alsnog verkocht geraakt.
Ik ben ondertussen wel aan het kijken of ik via mijn werk geen velomobiel kan leasen, dat zou dan opnieuw een Snoek worden of een W9S.
Je hebt het al uitgelegd, maar toch kan ik deze 2 zinnen dan niet met elkaar rijmen.
De Snoek is verkocht. vs Ik kijk of ik via mijn werk een Snoek kan leasen.
Het verkopen had te maken met een blessure. Toch?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 71
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 43
135 x bedankt in 65 berichten
, 09:22 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:20 AM door Snoek043.)
(, 07:19 AM)Wim -de roetsende schreef: (, 10:14 AM)Snoek043 schreef: Mijn Snoek is vorige week zaterdag alsnog verkocht geraakt.
Ik ben ondertussen wel aan het kijken of ik via mijn werk geen velomobiel kan leasen, dat zou dan opnieuw een Snoek worden of een W9S.
Je hebt het al uitgelegd, maar toch kan ik deze 2 zinnen dan niet met elkaar rijmen.
De Snoek is verkocht. vs Ik kijk of ik via mijn werk een Snoek kan leasen.
Het verkopen had te maken met een blessure. Toch?
Ik heb het financieel ook niet erg breed, zeker als alleenstaande man is het niet altijd even makkelijk. De Snoek verkopen zorgde voor wat financiële stabiliteit.
Het idee van een velomobiel te leasen speelde al veel langer, alleen zijn ze bij HR op mijn werk niet al te snugger. Het lijkt op papier allemaal vrij eenvoudig, alleen begrijpen ze daar niet echt hoe ze dat moeten implementeren. En dat ik buiten een firmawagen nog een velomobiel wil vinden sommigen ook vreemd. Het verschil zit hem er in dat ik de leasing van de velomobiel volledig zelf betaal. Iedereen is vrij om een fiets te leasen en hem volledig zelf te betalen. Als particulier is dat niet haalbaar, via mijn werk is het echt een heel stuk voordeliger.
En ja, ik ben geblesseerd, maar ik ben optimistisch genoeg dat die blessure ooit wel weer weg zal gaan. Anders was ik vandaag ook nooit naar een M5 gaan kijken. Die M5 zou er wel voor zorgen dat ik voorlopig niets extra nodig heb, ook geen velomobiel. Met die M5 kan ik me wel weer meten met sterkere wielrenners op het jaagpad.
Berichten: 2.914
Topics: 98
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3251
3509 x bedankt in 2398 berichten
Snoek043 ik zou eens bucovaina contracteren zoals jullie twee dat zo mooi kunnen zeggen.
Bucovaina heeft een Bulk geleased en aangezien jullie alle twee Vlamingen in Vlaanderen zijn. Kan hij je helemaal helpen met het leasing stuk. De meerderheid hier zal niks hebben aan de specifieke Belgische regeltjes, laat staan dat ze je hierin kunnen helpen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 382
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 198
1144 x bedankt in 378 berichten
8 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 uren geleden door Arend-Jan.)
Discussies over kopen/verkopen/leasen horen hier volgens mij niet, want dit topic zou moeten gaan over ervaringen met de Snoek(L).
(, 11:28 AM)Hardloper schreef: (, 11:26 AM)365cycle schreef: Ik had mezelf met superkorte cranks en wat andere modificaties waarschijnlijk ook in mijn Milan SL kunnen proppen, maar comfortabel was dat zeker niet geworden.
Het ding was wel duidelijk sneller dan de Milan GT 
Is met jouw motor niet gewoon de GT sneller dan de SL?
Hoe zou de grotere GT ooit sneller kunnen zijn dan de SL?
Of, on-tpoic:
Hoe zou de SnoekL ooit sneller kunnen zijn dan de kleine Snoek?
Dat kan niet. De luchtweerstand van de kleinere is simpelweg altijd kleiner dan bij de grotere versie.
De grotere fiets is alleen sneller als een bepaalde motor daar wél in past, en niet in de kleine -> dan staat de kleine namelijk stil
Concreet, de man achter het YouTube kanaal HTLifestyle en ik wegen nu hetzelfde. Hij rijdt een kleine Snoek, en ik een grote. Op dezelfde banden, en samen rijdend (zelfde route zelfde snelheid, op zelfde moment) zit er tussen ons en ik zie een verschil dat varieert tussen de 10-35 watt. Het is minder als we langzaam rijden, en neemt toe naarmate de snelheid oploopt. Heb nog geen vergelijkingen gemaakt bij serieuze snelheden (60 ofzo) maar voornamelijk op woonwerk-ritten. Hij woont dichtbij mij en werkt sindskort bij het hetzelfde bedrijf dus rijden nu geregeld samen die kant op (of terug).
En heel eerlijk, ik ben best jaloers op de lage vermogens die hij trapt. Dus ik wil binnenkort toch opnieuw een serieuze poging gaan doen in Dronten om te zien of ik écht niet in de kleine Snoek zou passen, evt met een paar aanpassingen.
Wat trouwens wel opvallend is is: hij had eerder een Milan SL en ik een Milan GT, en daar zat minder verschil tussen dan tussen de kleine Snoek en de grote SnoekL. Maar het maatverschil daartussen is dan ook kleiner dan tussen de twee Snoek varianten.
Berichten: 5.768
Topics: 111
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11514
8963 x bedankt in 4398 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door 365cycle.)
(8 uren geleden)Arend-Jan schreef: Hoe zou de SnoekL ooit sneller kunnen zijn dan de kleine Snoek?
Dat kan niet. De luchtweerstand van de kleinere is simpelweg altijd kleiner dan bij de grotere versie.
De grotere fiets is alleen sneller als een bepaalde motor daar wél in past, en niet in de kleine -> dan staat de kleine namelijk stil  Eigenlijk kan dat wel; als de kleinere fiets dusdanig oncomfortabel is dat de grotere motor in die fiets niet z'n volle vermogen kan leveren. Dat had ik in de SL; ik kon er wel mee fietsen en een uur had ook gekund, maar ermee racen, wat ik ooit bedacht had, was geen optie geworden. Ik kreeg gewoon geen lucht. Vermoed dat ik misschien 200W had kunnen trappen met dat ding.
Verder zou ik als ik jou was zeker geen kleine Snoek kopen. Superslecht plan. Echt. Geloof me.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 71
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 43
135 x bedankt in 65 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door Snoek043.)
(, 01:30 AM)365cycle schreef: (, 12:32 PM)Snoek043 schreef: De W9S was in Aldenhoven de snelste over een uur, maar die had ook 280 watt nodig voor bijna 75 km/u gemiddeld. Matthias K. zat rond de 245 watt als ik me niet vergis voor 72 km/u. Beide heren reden wel met recordbanden, al dan niet tubeless. Pieter, de zoon van Ymte trapte maar liefst 325 watt maar was toch wel wat benadeeld. Dat zijn pittige verschillen, maar er zit ook een fors verschil in gewicht tussen. Zelf zie ik ook altijd hogere vermogens bij mezelf dan bij anderen, met vier of vijf setjes goed geconfigureerde powermeters, behalve bij Pieter en Ymte. Ymte weegt ongeveer evenveel als ik, Pieter nog wel wat meer (105? 110?).
Bij dat soort snelheden wordt het verschil kleiner, maar de rolweerstand neemt nog altijd lineair toe en de absolute vermogens lopen dus ook steeds verder op.
De Tuna op deze basis zuiver vergelijken met de andere twee fietsen is dus moeilijk. De Snoek is zonder twijfel het snelst, maar de grote motor van Pieter past er niet in, en als het wel zou passen zou een deel van de winst verloren gaan aan de platte kant van de bandjes.
(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: Veel mensen zeggen bijvoorbeeld dat de POSR, bij warmer weer althans, een stuk sneller is dan de CCU. Ikzelf kon de Snoek bij warmer weer en weinig wind vrij makkelijk rond de 60 km/u houden, al zat ik toen wel boven de 200 watt te trappen. Moest ik opnieuw goed kunnen trainen kom ik met de velomobiel tussen het autoverkeer terecht waar een maximum snelheid geldt van 70 km/u, het zijn gewestwegen met traktoren en dergelijke, niet al te druk. Dan is het wel fijner om een tijdje rond de 65 km/u gemiddeld te kunnen rijden. Ik zou er dan wel zeker van willen zijn dat die POSR ook betrouwbaar is. Ik heb al ooit een klapband gehad tussen de auto's @ 60-65 km/h en hoewel de fiets goed bestuurbaar bleef voelde ik me daar niet heel prettig op dat moment.
(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: Timo Eden, een Duitser met Milan SL zei bijvoorbeeld dat boven de 60 km/u met een CCU hij tegen een muur aanbotste. Met de Pro one TT tubeless kwam die later, pas boven 70 km/u. Dat zit zonder twijfel tussen zijn oren. Wij belasten banden niet op een manier waarmee we de eigenschappen van het rubber zo veranderen dat het de rolweerstand noemenswaardig beïnvloedt. Luchtweerstand is exponentieel, rolweerstand is lineair; met een ideaal gestroomlijnde velomobiel zou 400 watt 120 km/h zijn als 200 watt 60 km/h betekent.
Als je die spreekwoordelijke muur ervaart is dat altijd een gevolg van de luchtweerstand.
(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: Ik vraag me echt af of het aerodynamische nadeel dat een W9S zou hebben tegenover de kleine Snoek goedgemaakt kan worden door efficiëntere banden. Ik geloof het wel, zeker omdat beide fietsen niet zoveel verschillen. Dat kan, maar alleen bij een bepaald vermogen en een bepaalde snelheid, en wel door bovenstaand verschijnsel.
Twee uitgangspunten om duidelijk te maken wat ik bedoel:- Monteer de band met een fors gunstigere rolweerstand onder de kleine Snoek, waarmee een snelheidstoename van 60 naar 65 km/h mogelijk wordt;
- Plaats die velgen vervolgens onder de W9S, waardoor het snelheidsvoordeel weer teniet gedaan wordt en je weer 60 km/h rijdt;
Als bovenstaande omstandigheden optreden, maar je zou sterker worden en 70 km/h kunnen rijden met de kleine Snoek op POSR, dan haal je de 65 km/h niet met de W9S omdat de luchtweerstand veel sneller toeneemt.
Ik weet niet of ik je hier kan volgen. Het is me vooral te doen bij ritten in de Snoek bij snelheden vanaf 55 km/u en waarbij de kleine Snoek is uitgerust met CCU banden vooraan en GP5000 achter, zoals ik altijd al heb gereden. Daar tegenover staat de W9S met POSR en GP5000. De POSR is de snellere band van de twee, dus in een directe vergelijking tussen deze 2 fietsen met verschillende bandensetup lijkt mij dat de W9S sneller zal zijn rechtdoor op een vlakke ondergrond bij gelijke inspanning (vermogen) met dezelfde bestuurder, waarbij beide fietsen 55 km/u of sneller rijden.
De snellere banden onder de Snoek monteren maakt geen deel uit van mijn vergelijking, ik heb nooit met een POSR gereden in de Snoek maar geloof rotsvast dat de Snoek sneller zijn zal mits die ook is uitgerust met POSR. Het monteren van snelle banden was overigens heel moeilijk op de Snoek, ik heb het samen getest met een Duitser (POTT) en nadien alleen met een POSR. Die pro one TT heb ik er nadien bij een platte band moeten afknippen, zo strak zat ie rond de velg!
Met de hulp van die Duitser (Milan SL bestuurder) + allerlei tools kregen we de recordband héél moeilijk rond de velg, het duurde enkele uren (!!) vooraleer we beide banden er eindelijk omheen kregen. Die Duitser bezit een SL en had andere velgen gemonteerd maar kreeg dezelfde recordband er in 5 minuten omheen. Het ligt hier dus wel degelijk aan de velg (ik geloof niet dat we te maken hebben met een slechte batch banden).
Stephan, een snellere Duitser was van mening dat wanneer hij met zijn Milan SL 60 km/u zou rijden met CCU, het verschil bij gelijke inspanning 10 km/u hoger zou liggen met een Pro one TT (voor en achter). Veel Duitsers rijden ginds met Pro one TT (tubeless) voor en achter en het verschil is bij hogere snelheden enorm voelbaar. Misschien is 10 km/u lichtjes overdreven, maar een recordband maakt wel degelijk een groot verschil, zeker in combinatie met goed asfalt (al is dat misschien nog de belangrijkste factor). Ik geloof dat Matthias König met zijn Snoek het zesuursrecord op zijn naam heeft staan met zijn Snoek waarbij ie 64,7 km/u gemiddeld reed. Dat gaat hij echt niet redden met een CCU vooraan en GP5000 achter.
Berichten: 1.848
Topics: 110
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7588
2706 x bedankt in 1274 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door Hoekie.)
(8 uren geleden)Arend-Jan schreef: En heel eerlijk, ik ben best jaloers op de lage vermogens die hij trapt. Dus ik wil binnenkort toch opnieuw een serieuze poging gaan doen in Dronten om te zien of ik écht niet in de kleine Snoek zou passen, evt met een paar aanpassingen.
Het was met name schouderbreedte toch?
Je had het vast al gezien, Denez Bodennec doet aan Snoek met 'schoudervulling'
Nou kan jij dat vast ook zelf, maar of je dat zelf met een nieuwe velo ook zou doen?!
Edit; blijkbaar wil hij dat ook wel bij iemand anders Snoek doen. Zie de wit groene
Berichten: 71
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 43
135 x bedankt in 65 berichten
(8 uren geleden)Arend-Jan schreef: Discussies over kopen/verkopen/leasen horen hier volgens mij niet, want dit topic zou moeten gaan over ervaringen met de Snoek(L).
(, 11:28 AM)Hardloper schreef: (, 11:26 AM)365cycle schreef: Ik had mezelf met superkorte cranks en wat andere modificaties waarschijnlijk ook in mijn Milan SL kunnen proppen, maar comfortabel was dat zeker niet geworden.
Het ding was wel duidelijk sneller dan de Milan GT 
Is met jouw motor niet gewoon de GT sneller dan de SL?
Hoe zou de grotere GT ooit sneller kunnen zijn dan de SL?
Of, on-tpoic:
Hoe zou de SnoekL ooit sneller kunnen zijn dan de kleine Snoek?
Dat kan niet. De luchtweerstand van de kleinere is simpelweg altijd kleiner dan bij de grotere versie.
De grotere fiets is alleen sneller als een bepaalde motor daar wél in past, en niet in de kleine -> dan staat de kleine namelijk stil 
Concreet, de man achter het YouTube kanaal HTLifestyle en ik wegen nu hetzelfde. Hij rijdt een kleine Snoek, en ik een grote. Op dezelfde banden, en samen rijdend (zelfde route zelfde snelheid, op zelfde moment) zit er tussen ons en ik zie een verschil dat varieert tussen de 10-35 watt. Het is minder als we langzaam rijden, en neemt toe naarmate de snelheid oploopt. Heb nog geen vergelijkingen gemaakt bij serieuze snelheden (60 ofzo) maar voornamelijk op woonwerk-ritten. Hij woont dichtbij mij en werkt sindskort bij het hetzelfde bedrijf dus rijden nu geregeld samen die kant op (of terug).
En heel eerlijk, ik ben best jaloers op de lage vermogens die hij trapt. Dus ik wil binnenkort toch opnieuw een serieuze poging gaan doen in Dronten om te zien of ik écht niet in de kleine Snoek zou passen, evt met een paar aanpassingen.
Wat trouwens wel opvallend is is: hij had eerder een Milan SL en ik een Milan GT, en daar zat minder verschil tussen dan tussen de kleine Snoek en de grote SnoekL. Maar het maatverschil daartussen is dan ook kleiner dan tussen de twee Snoek varianten.
Wellicht een dom idee, maar... Kan je die bodemplaat niet weglaten waardoor je voeten meer bodemvrijheid hebben, of desnoods deels uitsnijden? Bij mijn Snoek kwam ik (als ik moeite deed) nog steeds met mijn knieën tegen het dak. De trapas stond eigenlijk al zo ver mogelijk naar voren, de stoel zo plat mogelijk, het kussentje op de stoel liet ik thuis.
Matthias K had bij mijn weten zijn trapas/pedaal/schoenen gemodificeerd.
Berichten: 5.768
Topics: 111
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11514
8963 x bedankt in 4398 berichten
6 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 uren geleden door 365cycle.)
(7 uren geleden)Snoek043 schreef: Ik weet niet of ik je hier kan volgen. Het is me vooral te doen bij ritten in de Snoek bij snelheden vanaf 55 km/u en waarbij de kleine Snoek is uitgerust met CCU banden vooraan en GP5000 achter, zoals ik altijd al heb gereden. Daar tegenover staat de W9S met POSR en GP5000. De POSR is de snellere band van de twee, dus in een directe vergelijking tussen deze 2 fietsen met verschillende bandensetup lijkt mij dat de W9S sneller zal zijn rechtdoor op een vlakke ondergrond bij gelijke inspanning (vermogen) met dezelfde bestuurder, waarbij beide fietsen 55 km/u of sneller rijden. Wat ik dus onderbouwd probeer uit te leggen is: - Je kan de vermogensverschillen tussen Matthias, Daniel en Pieter niet zomaar toewijzen aan een aerodynamisch ontwerp. O.a. Pieter en ik knokken echt een gewichtsklasse hoger. Rolweerstand is dus een forsere component voor ons dan voor anderen.
- Hoe harder je rijdt, hoe minder een snellere band uitmaken (d.w.z. hoe minder extra snelheidswinst die je geeft).
(7 uren geleden)Snoek043 schreef: De snellere banden onder de Snoek monteren maakt geen deel uit van mijn vergelijking, ik heb nooit met een POSR gereden in de Snoek maar geloof rotsvast dat de Snoek sneller zijn zal mits die ook is uitgerust met POSR. Het monteren van snelle banden was overigens heel moeilijk op de Snoek, ik heb het samen getest met een Duitser (POTT) en nadien alleen met een POSR. Die pro one TT heb ik er nadien bij een platte band moeten afknippen, zo strak zat ie rond de velg! Auw, dat is een duur grapje
(7 uren geleden)Snoek043 schreef: Met de hulp van die Duitser (Milan SL bestuurder) + allerlei tools kregen we de recordband héél moeilijk rond de velg, het duurde enkele uren (!!) vooraleer we beide banden er eindelijk omheen kregen. Die Duitser bezit een SL en had andere velgen gemonteerd maar kreeg dezelfde recordband er in 5 minuten omheen. Het ligt hier dus wel degelijk aan de velg (ik geloof niet dat we te maken hebben met een slechte batch banden). Ja en nee. Schwalbe grossiert in steeds moeilijker om te leggen banden. Zeker de TLE banden zijn erg strak, en de Pro One serie is daar weer de overtreffende trap in. Onervaren ik had ook hulp nodig om een Pro One TLE op een Fratelli velg te krijgen.
(7 uren geleden)Snoek043 schreef: Stephan, een snellere Duitser was van mening dat wanneer hij met zijn Milan SL 60 km/u zou rijden met CCU, het verschil bij gelijke inspanning 10 km/u hoger zou liggen met een Pro one TT (voor en achter). Zoals je zelf ook al schrijft mag je dat denk ik met een korrel zout nemen. Ik zou ik echter niet zijn als ik dat niet zou willen kunnen onderbouwen.
Met een zeer goed ingerichte Milan SL (toerkap erop, vizier dicht, goed schoon en glad, gestroomlijnde spiegels, netjes horizontaal, luchtinlaten en luchtuitlaten met goede doorstroming) op vlotte banden zit je aan 60 km/h rond de 200W vermogen. De luchtweerstand zit je dan voor ongeveer 90W in de weg.
Ga je naar 70 km/h, dan zit je ineens tegen de 150W voor alleen luchtweerstand. Betekent dat je met alleen betere banden voor de rolweerstand dus 60W minder in de aanbieding hebt dan daarvoor; in plaats van 128W (rolweerstand is lineair, 110W *7/6) zou die dan 50W moeten zijn. De CCU's zijn al geen stakkers, en de GP5000(S?) die er achter om kan liggen is dat al helemaal niet. Ik denk dat dat voorbeeld als het mogelijk is echt al wel ver in het land van radials/recordbanden is.
(7 uren geleden)Snoek043 schreef: Veel Duitsers rijden ginds met Pro one TT (tubeless) voor en achter en het verschil is bij hogere snelheden enorm voelbaar. Misschien is 10 km/u lichtjes overdreven, maar een recordband maakt wel degelijk een groot verschil, zeker in combinatie met goed asfalt (al is dat misschien nog de belangrijkste factor). Ik geloof dat Matthias König met zijn Snoek het zesuursrecord op zijn naam heeft staan met zijn Snoek waarbij ie 64,7 km/u gemiddeld reed. Dat gaat hij echt niet redden met een CCU vooraan en GP5000 achter. Natuurlijk maken recordbanden een hoop verschil op het rechte stuk. Zeker als je niet lek rijdt en de extra kosten kan dragen. Ik vond de Bülk ook top lopen met Pro One, en dat was dan nog alleen voor, achter zat er een 32-622 GP5000S TR onder. Die paar keer lekrijden onderweg naar de LEL zorgde er echter voor dat ik niet eens gestart ben.
(7 uren geleden)Snoek043 schreef: Wellicht een dom idee, maar... Kan je die bodemplaat niet weglaten waardoor je voeten meer bodemvrijheid hebben, of desnoods deels uitsnijden? Bij mijn Snoek kwam ik (als ik moeite deed) nog steeds met mijn knieën tegen het dak. Ik ben best wel wat langer dan Arend-Jan en heb volgens mij ook nog steeds een grotere beenomtrek, maar hij is de betere bodybuilder van ons tweeën: Zijn schouders zijn flink breder. Precies dat probleem had ik ook in de Milan SL; die is breder dan de Snoek, maar zo ver als ik naar achteren in de fiets uitkom is ie dat niet meer.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 382
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 198
1144 x bedankt in 378 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door Arend-Jan.)
(7 uren geleden)365cycle schreef: Eigenlijk kan dat wel; als de kleinere fiets dusdanig oncomfortabel is dat de grotere motor in die fiets niet z'n volle vermogen kan leveren. Dat had ik in de SL; ik kon er wel mee fietsen en een uur had ook gekund, maar ermee racen, wat ik ooit bedacht had, was geen optie geworden. Ik kreeg gewoon geen lucht. Vermoed dat ik misschien 200W had kunnen trappen met dat ding.
Nee, dan is de motor in de grote fiets sterker dan in de kleine fiets, maar de grote fiets is an sich niet sneller dan de kleine fiets. Bij 200W is een SL natuurlijk altijd sneller dan een GT bij 200W
Citaat:Verder zou ik als ik jou was zeker geen kleine Snoek kopen. Superslecht plan. Echt. Geloof me.

Maar heel eerlijk: ik geef het weinig kans.
Denk dat het haalbaar is om mij acceptabel erin te krijgen voor een wedstrijdje, maar ik denk niet dat het goed genoeg gaat passen om comfortabel ook langere tours mee te kunnen maken.
En dan inderdaad vooral ivm gebrek aan ruimte bij mijn schouders. Op een route (of parcours) met perfect asfalt is dat geen punt, maar op slechte wegen wordt ik dan ruw heen en weer geschud, verwacht ik.
Berichten: 5.768
Topics: 111
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11514
8963 x bedankt in 4398 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door 365cycle.)
(4 uren geleden)Arend-Jan schreef: Nee, dan is de motor in de grote fiets sterker dan in de kleine fiets, maar de grote fiets is an sich niet sneller dan de kleine fiets. Bij 200W is een SL natuurlijk altijd sneller dan een GT bij 200W Volgens mij begrijp je me verkeerd. Er zijn twee modellen auto van één merk waarbij dezelfde motor in het grotere model 250 pk levert en in het kleinere model 224.
In het kleinere model draait de motor in principe op dezelfde software, maar is geen ruimte voor de grotere airbox en intercooler. De inlaat luchttemperatuur loopt daardoor hoger op en de turbo kan bij hogere toerentallen z'n volume niet meer leveren omdat ie te hard aan de buizen moet "zuigen".
De kleinere auto is daardoor langzamer dan de grotere. Nu maakt dat die motor niet uit, maar mij wel
Precies dat heb ik bij de Milan SL; deze motor heeft dan anaeroob genoeg voor een flinke sprint, maar niet genoeg lucht om langdurig dicht genoeg bij m'n FTP in de buurt te rijden. Als ik diep inadem zit de carrosserie me in de weg en ik moet ik al snel vermogen lossen.
Daarnaast is m'n piekvermogen in een SL ook niet alles, de bewegingsvrijheid is beperkt en 130mm cranks zijn te kort om volop koppel in te trappen bij een redelijke cadans.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 382
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 198
1144 x bedankt in 378 berichten
Je zegt hetzelfde als ik.
En nu weer terug naar de Snoek(L)!
|
Gebruikers die dit topic lezen: 13 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|