Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Berichten: 69
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 42
133 x bedankt in 65 berichten
, 10:14 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:32 AM door Snoek043.)
Mijn Snoek is vorige week zaterdag alsnog verkocht geraakt. Het dringt nog niet goed door dat ie weg is, wat zeker is dat ie gemist zal worden. Ik ben ondertussen wel aan het kijken of ik via mijn werk geen velomobiel kan leasen, dat zou dan opnieuw een Snoek worden of een W9S. Hoewel ik beschik over een eigen firmawagen betekent dit wel dat ik mezelf vaker met de velomobiel zal moeten verplaatsen in drukker verkeer. Het is een compromis dat ik wel zie zitten, zeker als ik zo voordeliger met een velomobiel kan rijden.
Hoewel alles afhangt van je eigen prestaties, lijkt de (kleine) Snoek in rechte lijn toch nog wat sneller, al is de W9S binnenin veel comfortabeler (=ruimer). Als ik het Duitse forum mag geloven is de W9S ook veel minder windgevoelig. Tanksteering zegt mij dan weer weinig, tiller ben ik intussen zo gewend geraakt, ..
Tiller in een W9S is volgens Sven Kröll geen goed idee, hij raadde me dat af. Zeker op hogere snelheden lijkt tanksteering voor mij persoonlijk onwennig, al ligt dat misschien aan het feit dat ik er heel weinig ervaring mee heb (enkel in een Waw mee gereden jaren geleden tijdens een proefrit).
Esthetisch gezien vind ik de Snoek de mooiste van de twee, de modellen van Daniel lijken allemaal zo op elkaar.
(08-Mar-2025, 08:22 AM)Wim -de roetsende schreef: Op de Facebook-pagina van velomobiel.nl staat het volgende:
We are ready to start new orders for Snoek and Snoek L.
Our new production facility is fully operational.
Delivery time is 2 to 3 months.
Check out www.velomobiel.nl for details and pricing.
International shipping can be arranged.
Feel free to email us for ordering or extra info.
2 tot 3 maanden is wel erg snel, dat heeft er wellicht mee te maken dat ze enkel kunnen focussen op hun eigen modellen. Is toch wel een groot verschil met vroeger!
Berichten: 436
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 219
801 x bedankt in 398 berichten
Maar waarom heb je hem verkocht dan?
Berichten: 5.766
Topics: 111
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11502
8954 x bedankt in 4395 berichten
(, 10:14 AM)Snoek043 schreef: Hoewel alles afhangt van je eigen prestaties, lijkt de (kleine) Snoek in rechte lijn toch nog wat sneller, al is de W9S binnenin veel comfortabeler (=ruimer). Dat is helaas altijd een afweging die je zal moeten maken.
Ik had mezelf met superkorte cranks en wat andere modificaties waarschijnlijk ook in mijn Milan SL kunnen proppen, maar comfortabel was dat zeker niet geworden.
Het ding was wel duidelijk sneller dan de Milan GT
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.911
Topics: 98
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3249
3504 x bedankt in 2395 berichten
(, 11:26 AM)365cycle schreef: Ik had mezelf met superkorte cranks en wat andere modificaties waarschijnlijk ook in mijn Milan SL kunnen proppen, maar comfortabel was dat zeker niet geworden.
Het ding was wel duidelijk sneller dan de Milan GT 
Is met jouw motor niet gewoon de GT sneller dan de SL?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.766
Topics: 111
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11502
8954 x bedankt in 4395 berichten
(, 11:28 AM)Hardloper schreef: Is met jouw motor niet gewoon de GT sneller dan de SL? Nee. Zelfs met een tekort aan lucht (door te weinig ruimte om diep in te ademen) ging de SL al net zo hard op een bepaald segment als de GT deed. Het verschil in vermogen was behoorlijk.
In een kleine Snoek zou het wel kloppen, want dan kan ik gewoon niet bewegen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 69
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 42
133 x bedankt in 65 berichten
, 12:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 12:57 PM door Snoek043.)
(, 11:08 AM)LigfietsWilsum schreef: Maar waarom heb je hem verkocht dan?
Dat heb ik al eens uitgelegd, vanwege een langaanslepende blessure kan ik de Snoek niet gebruiken waarvoor ik hem eigenlijk gekocht had. Al blijft dat een beetje dubbel, de snelheden die ik ermee haal zijn zelfs bij lagere wattages van een buitenaards niveau (=gewoon niet te evenaren met een conventionele fiets). Het is maar de vraag hoelang ik dat ga kunnen missen.
Verder had ik niet geopteerd voor een nacaduct. Dit is toch wel iets wat, zeker gezien de meerprijs van 200/250€, een enorme meerwaarde biedt (dit kon later wel nog geïnstalleerd worden). De velgen op de Snoek waren van het type Remerx, waar het bijzonder moeilijk (zeg maar onmogelijk) was om er een POSR op te leggen of Pro one TT. Volgens Theo legden Fratelli velgen nog beroerder om, al vonden bepaalde Duitsers Fratelli velgen dan weer makkelijker. Er was ook nog een andere optie, die zwaardere velgen onder de Bülk.
Benparke zei daar hetvolgende over: One of the other dealers mentioned it is challenging to fit POSR on Fratelli rims. Maybe because they are tubeless rims? It should be easier to fit them on a W9s though because you can remove the whole wheel without dropping the strut and then wrestle the tire on. In the heavier Alex rims other models like the Bülk use, fitting POSR is not much of a problem. POSR either tubeless or with latex or TPU tubes will be noticeably faster than CCU. I have ridden for a long time with CCU, but am now switching to POSR with TPU tubes.
Iets zwaardere velgen met een snelle band zou ik zeker voor opteren! POSR zou voor mij ideaal zijn om op gewestwegen tussen het autoverkeer aan 60+ km/u te trainen (met de Snoek of W9S). CCU blijft dan weer de meest betrouwbare band die ik ooit gehad heb, zeker in combinatie met de GP5000 achteraan.
Is er iemand van jullie die al met een W9S gereden heeft?
(, 11:26 AM)365cycle schreef: (, 10:14 AM)Snoek043 schreef: Hoewel alles afhangt van je eigen prestaties, lijkt de (kleine) Snoek in rechte lijn toch nog wat sneller, al is de W9S binnenin veel comfortabeler (=ruimer). Dat is helaas altijd een afweging die je zal moeten maken.
Ik had mezelf met superkorte cranks en wat andere modificaties waarschijnlijk ook in mijn Milan SL kunnen proppen, maar comfortabel was dat zeker niet geworden.
Het ding was wel duidelijk sneller dan de Milan GT 
De W9S was in Aldenhoven de snelste over een uur, maar die had ook 280 watt nodig voor bijna 75 km/u gemiddeld. Matthias K. zat rond de 245 watt als ik me niet vergis voor 72 km/u. Beide heren reden wel met recordbanden, al dan niet tubeless. Pieter, de zoon van Ymte trapte maar liefst 325 watt maar was toch wel wat benadeeld.
Louter informatief, denk je dat een W9S met POSR vooraan beduidend minder watt nodig heeft dan een Snoek met CCU gemonteerd vooraan? Laten we zeggen om een snelheid van 60 km/u aan te houden. In de veronderstelling dat beide fietsen de GP5000 achteraan gemonteerd hebben met latex (ik geloof dat in mijn GP5000 achter butyl zat).
Veel mensen zeggen bijvoorbeeld dat de POSR, bij warmer weer althans, een stuk sneller is dan de CCU. Ikzelf kon de Snoek bij warmer weer en weinig wind vrij makkelijk rond de 60 km/u houden, al zat ik toen wel boven de 200 watt te trappen. Moest ik opnieuw goed kunnen trainen kom ik met de velomobiel tussen het autoverkeer terecht waar een maximum snelheid geldt van 70 km/u, het zijn gewestwegen met traktoren en dergelijke, niet al te druk. Dan is het wel fijner om een tijdje rond de 65 km/u gemiddeld te kunnen rijden.
Timo Eden, een Duitser met Milan SL zei bijvoorbeeld dat boven de 60 km/u met een CCU hij tegen een muur aanbotste. Met de Pro one TT tubeless kwam die later, pas boven 70 km/u. Ik vraag me echt af of het aerodynamische nadeel dat een W9S zou hebben tegenover de kleine Snoek goedgemaakt kan worden door efficiëntere banden. Ik geloof het wel, zeker omdat beide fietsen niet zoveel verschillen.
Berichten: 5.766
Topics: 111
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11502
8954 x bedankt in 4395 berichten
, 01:30 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 01:32 AM door 365cycle.)
(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: De W9S was in Aldenhoven de snelste over een uur, maar die had ook 280 watt nodig voor bijna 75 km/u gemiddeld. Matthias K. zat rond de 245 watt als ik me niet vergis voor 72 km/u. Beide heren reden wel met recordbanden, al dan niet tubeless. Pieter, de zoon van Ymte trapte maar liefst 325 watt maar was toch wel wat benadeeld. Dat zijn pittige verschillen, maar er zit ook een fors verschil in gewicht tussen. Zelf zie ik ook altijd hogere vermogens bij mezelf dan bij anderen, met vier of vijf setjes goed geconfigureerde powermeters, behalve bij Pieter en Ymte. Ymte weegt ongeveer evenveel als ik, Pieter nog wel wat meer (105? 110?).
Bij dat soort snelheden wordt het verschil kleiner, maar de rolweerstand neemt nog altijd lineair toe en de absolute vermogens lopen dus ook steeds verder op.
De Tuna op deze basis zuiver vergelijken met de andere twee fietsen is dus moeilijk. De Snoek is zonder twijfel het snelst, maar de grote motor van Pieter past er niet in, en als het wel zou passen zou een deel van de winst verloren gaan aan de platte kant van de bandjes.
(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: Veel mensen zeggen bijvoorbeeld dat de POSR, bij warmer weer althans, een stuk sneller is dan de CCU. Ikzelf kon de Snoek bij warmer weer en weinig wind vrij makkelijk rond de 60 km/u houden, al zat ik toen wel boven de 200 watt te trappen. Moest ik opnieuw goed kunnen trainen kom ik met de velomobiel tussen het autoverkeer terecht waar een maximum snelheid geldt van 70 km/u, het zijn gewestwegen met traktoren en dergelijke, niet al te druk. Dan is het wel fijner om een tijdje rond de 65 km/u gemiddeld te kunnen rijden. Ik zou er dan wel zeker van willen zijn dat die POSR ook betrouwbaar is. Ik heb al ooit een klapband gehad tussen de auto's @ 60-65 km/h en hoewel de fiets goed bestuurbaar bleef voelde ik me daar niet heel prettig op dat moment.
(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: Timo Eden, een Duitser met Milan SL zei bijvoorbeeld dat boven de 60 km/u met een CCU hij tegen een muur aanbotste. Met de Pro one TT tubeless kwam die later, pas boven 70 km/u. Dat zit zonder twijfel tussen zijn oren. Wij belasten banden niet op een manier waarmee we de eigenschappen van het rubber zo veranderen dat het de rolweerstand noemenswaardig beïnvloedt. Luchtweerstand is exponentieel, rolweerstand is lineair; met een ideaal gestroomlijnde velomobiel zou 400 watt 120 km/h zijn als 200 watt 60 km/h betekent.
Als je die spreekwoordelijke muur ervaart is dat altijd een gevolg van de luchtweerstand.
(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: Ik vraag me echt af of het aerodynamische nadeel dat een W9S zou hebben tegenover de kleine Snoek goedgemaakt kan worden door efficiëntere banden. Ik geloof het wel, zeker omdat beide fietsen niet zoveel verschillen. Dat kan, maar alleen bij een bepaald vermogen en een bepaalde snelheid, en wel door bovenstaand verschijnsel.
Twee uitgangspunten om duidelijk te maken wat ik bedoel: - Monteer de band met een fors gunstigere rolweerstand onder de kleine Snoek, waarmee een snelheidstoename van 60 naar 65 km/h mogelijk wordt;
- Plaats die velgen vervolgens onder de W9S, waardoor het snelheidsvoordeel weer teniet gedaan wordt en je weer 60 km/h rijdt;
Als bovenstaande omstandigheden optreden, maar je zou sterker worden en 70 km/h kunnen rijden met de kleine Snoek op POSR, dan haal je de 65 km/h niet met de W9S omdat de luchtweerstand veel sneller toeneemt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.171
Topics: 156
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2337
8103 x bedankt in 3958 berichten
8 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 uren geleden door Wim -de roetsende.)
(, 10:14 AM)Snoek043 schreef: Mijn Snoek is vorige week zaterdag alsnog verkocht geraakt.
Ik ben ondertussen wel aan het kijken of ik via mijn werk geen velomobiel kan leasen, dat zou dan opnieuw een Snoek worden of een W9S.
Je hebt het al uitgelegd, maar toch kan ik deze 2 zinnen dan niet met elkaar rijmen.
De Snoek is verkocht. vs Ik kijk of ik via mijn werk een Snoek kan leasen.
Het verkopen had te maken met een blessure. Toch?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 69
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 42
133 x bedankt in 65 berichten
6 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door Snoek043.)
(8 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: (, 10:14 AM)Snoek043 schreef: Mijn Snoek is vorige week zaterdag alsnog verkocht geraakt.
Ik ben ondertussen wel aan het kijken of ik via mijn werk geen velomobiel kan leasen, dat zou dan opnieuw een Snoek worden of een W9S.
Je hebt het al uitgelegd, maar toch kan ik deze 2 zinnen dan niet met elkaar rijmen.
De Snoek is verkocht. vs Ik kijk of ik via mijn werk een Snoek kan leasen.
Het verkopen had te maken met een blessure. Toch?
Ik heb het financieel ook niet erg breed, zeker als alleenstaande man is het niet altijd even makkelijk. De Snoek verkopen zorgde voor wat financiële stabiliteit.
Het idee van een velomobiel te leasen speelde al veel langer, alleen zijn ze bij HR op mijn werk niet al te snugger. Het lijkt op papier allemaal vrij eenvoudig, alleen begrijpen ze daar niet echt hoe ze dat moeten implementeren. En dat ik buiten een firmawagen nog een velomobiel wil vinden sommigen ook vreemd. Het verschil zit hem er in dat ik de leasing van de velomobiel volledig zelf betaal. Iedereen is vrij om een fiets te leasen en hem volledig zelf te betalen. Als particulier is dat niet haalbaar, via mijn werk is het echt een heel stuk voordeliger.
En ja, ik ben geblesseerd, maar ik ben optimistisch genoeg dat die blessure ooit wel weer weg zal gaan. Anders was ik vandaag ook nooit naar een M5 gaan kijken. Die M5 zou er wel voor zorgen dat ik voorlopig niets extra nodig heb, ook geen velomobiel. Met die M5 kan ik me wel weer meten met sterkere wielrenners op het jaagpad.
Berichten: 2.911
Topics: 98
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3249
3504 x bedankt in 2395 berichten
Snoek043 ik zou eens bucovaina contracteren zoals jullie twee dat zo mooi kunnen zeggen.
Bucovaina heeft een Bulk geleased en aangezien jullie alle twee Vlamingen in Vlaanderen zijn. Kan hij je helemaal helpen met het leasing stuk. De meerderheid hier zal niks hebben aan de specifieke Belgische regeltjes, laat staan dat ze je hierin kunnen helpen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 380
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 198
1138 x bedankt in 376 berichten
43 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 minuten geleden door Arend-Jan.)
Discussies over kopen/verkopen/leasen horen hier volgens mij niet, want dit topic zou moeten gaan over ervaringen met de Snoek(L).
(, 11:28 AM)Hardloper schreef: (, 11:26 AM)365cycle schreef: Ik had mezelf met superkorte cranks en wat andere modificaties waarschijnlijk ook in mijn Milan SL kunnen proppen, maar comfortabel was dat zeker niet geworden.
Het ding was wel duidelijk sneller dan de Milan GT 
Is met jouw motor niet gewoon de GT sneller dan de SL?
Hoe zou de grotere GT ooit sneller kunnen zijn dan de SL?
Of, on-tpoic:
Hoe zou de SnoekL ooit sneller kunnen zijn dan de kleine Snoek?
Dat kan niet. De luchtweerstand van de kleinere is simpelweg altijd kleiner dan bij de grotere versie.
De grotere fiets is alleen sneller als een bepaalde motor daar wél in past, en niet in de kleine -> dan staat de kleine namelijk stil
Concreet, de man achter het YouTube kanaal HTLifestyle en ik wegen nu hetzelfde. Hij rijdt een kleine Snoek, en ik een grote. Op dezelfde banden, en samen rijdend (zelfde route zelfde snelheid, op zelfde moment) zit er tussen ons en ik zie een verschil dat varieert tussen de 10-35 watt. Het is minder als we langzaam rijden, en neemt toe naarmate de snelheid oploopt. Heb nog geen vergelijkingen gemaakt bij serieuze snelheden (60 ofzo) maar voornamelijk op woonwerk-ritten. Hij woont dichtbij mij en werkt sindskort bij het hetzelfde bedrijf dus rijden nu geregeld samen die kant op (of terug).
En heel eerlijk, ik ben best jaloers op de lage vermogens die hij trapt. Dus ik wil binnenkort toch opnieuw een serieuze poging gaan doen in Dronten om te zien of ik écht niet in de kleine Snoek zou passen, evt met een paar aanpassingen.
Wat trouwens wel opvallend is is: hij had eerder een Milan SL en ik een Milan GT, en daar zat minder verschil tussen dan tussen de kleine Snoek en de grote SnoekL. Maar het maatverschil daartussen is dan ook kleiner dan tussen de twee Snoek varianten.
Berichten: 5.766
Topics: 111
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11502
8954 x bedankt in 4395 berichten
17 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 minuten geleden door 365cycle.)
(43 minuten geleden)Arend-Jan schreef: Hoe zou de SnoekL ooit sneller kunnen zijn dan de kleine Snoek?
Dat kan niet. De luchtweerstand van de kleinere is simpelweg altijd kleiner dan bij de grotere versie.
De grotere fiets is alleen sneller als een bepaalde motor daar wél in past, en niet in de kleine -> dan staat de kleine namelijk stil  Eigenlijk kan dat wel; als de kleinere fiets dusdanig oncomfortabel is dat de grotere motor in die fiets niet z'n volle vermogen kan leveren. Dat had ik in de SL; ik kon er wel mee fietsen en een uur had ook gekund, maar ermee racen, wat ik ooit bedacht had, was geen optie geworden. Ik kreeg gewoon geen lucht. Vermoed dat ik misschien 200W had kunnen trappen met dat ding.
Verder zou ik als ik jou was zeker geen kleine Snoek kopen. Superslecht plan. Echt. Geloof me.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|