Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Mijn Snoek is vorige week zaterdag alsnog verkocht geraakt. Het dringt nog niet goed door dat ie weg is, wat zeker is dat ie gemist zal worden. Ik ben ondertussen wel aan het kijken of ik via mijn werk geen velomobiel kan leasen, dat zou dan opnieuw een Snoek worden of een W9S. Hoewel ik beschik over een eigen firmawagen betekent dit wel dat ik mezelf vaker met de velomobiel zal moeten verplaatsen in drukker verkeer. Het is een compromis dat ik wel zie zitten, zeker als ik zo voordeliger met een velomobiel kan rijden.

Hoewel alles afhangt van je eigen prestaties, lijkt de (kleine) Snoek in rechte lijn toch nog wat sneller, al is de W9S binnenin veel comfortabeler (=ruimer). Als ik het Duitse forum mag geloven is de W9S ook veel minder windgevoelig. Tanksteering zegt mij dan weer weinig, tiller ben ik intussen zo gewend geraakt, ..

Tiller in een W9S is volgens Sven Kröll geen goed idee, hij raadde me dat af. Zeker op hogere snelheden lijkt tanksteering voor mij persoonlijk onwennig, al ligt dat misschien aan het feit dat ik er heel weinig ervaring mee heb (enkel in een Waw mee gereden jaren geleden tijdens een proefrit).

Esthetisch gezien vind ik de Snoek de mooiste van de twee, de modellen van Daniel lijken allemaal zo op elkaar.

(08-Mar-2025, 08:22 AM)Wim -de roetsende schreef: Op de Facebook-pagina van velomobiel.nl staat het volgende:

We are ready to start new orders for Snoek and Snoek L. 
Our new production facility is fully operational. 
Delivery time is 2 to 3 months. 
Check out www.velomobiel.nl for details and pricing. 
International shipping can be arranged. 
Feel free to email us for ordering or extra info.

2 tot 3 maanden is wel erg snel, dat heeft er wellicht mee te maken dat ze enkel kunnen focussen op hun eigen modellen.  Is toch wel een groot verschil met vroeger!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Maar waarom heb je hem verkocht dan?
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
(, 10:14 AM)Snoek043 schreef: Hoewel alles afhangt van je eigen prestaties, lijkt de (kleine) Snoek in rechte lijn toch nog wat sneller, al is de W9S binnenin veel comfortabeler (=ruimer).
Dat is helaas altijd een afweging die je zal moeten maken.
Ik had mezelf met superkorte cranks en wat andere modificaties waarschijnlijk ook in mijn Milan SL kunnen proppen, maar comfortabel was dat zeker niet geworden.
Het ding was wel duidelijk sneller dan de Milan GT Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Snoek043 , Willeke_IGKT
(, 11:26 AM)365cycle schreef: Ik had mezelf met superkorte cranks en wat andere modificaties waarschijnlijk ook in mijn Milan SL kunnen proppen, maar comfortabel was dat zeker niet geworden.
Het ding was wel duidelijk sneller dan de Milan GT Big Grin

Is met jouw motor niet gewoon de GT sneller dan de SL?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(, 11:28 AM)Hardloper schreef: Is met jouw motor niet gewoon de GT sneller dan de SL?
Nee. Zelfs met een tekort aan lucht (door te weinig ruimte om diep in te ademen) ging de SL al net zo hard op een bepaald segment als de GT deed. Het verschil in vermogen was behoorlijk.
In een kleine Snoek zou het wel kloppen, want dan kan ik gewoon niet bewegen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
(, 11:08 AM)LigfietsWilsum schreef: Maar waarom heb je hem verkocht dan?

Dat heb ik al eens uitgelegd, vanwege een langaanslepende blessure kan ik de Snoek niet gebruiken waarvoor ik hem eigenlijk gekocht had.  Al blijft dat een beetje dubbel, de snelheden die ik ermee haal zijn zelfs bij lagere wattages van een buitenaards niveau (=gewoon niet te evenaren met een conventionele fiets).    Het is maar de vraag hoelang ik dat ga kunnen missen.  

Verder had ik niet geopteerd voor een nacaduct.  Dit is toch wel iets wat, zeker gezien de meerprijs van 200/250€, een enorme meerwaarde biedt (dit kon later wel nog geïnstalleerd worden).  De velgen op de Snoek waren van het type Remerx, waar het bijzonder moeilijk (zeg maar onmogelijk) was om er een POSR op te leggen of Pro one TT.  Volgens Theo legden Fratelli velgen nog beroerder om, al vonden bepaalde Duitsers Fratelli velgen dan weer makkelijker.  Er was ook nog een andere optie, die zwaardere velgen onder de Bülk.  

Benparke zei daar hetvolgende over: One of the other dealers mentioned it is challenging to fit POSR on Fratelli rims. Maybe because they are tubeless rims? It should be easier to fit them on a W9s though because you can remove the whole wheel without dropping the strut and then wrestle the tire on. In the heavier Alex rims other models like the Bülk use, fitting POSR is not much of a problem. POSR either tubeless or with latex or TPU tubes will be noticeably faster than CCU. I have ridden for a long time with CCU, but am now switching to POSR with TPU tubes.

Iets zwaardere velgen met een snelle band zou ik zeker voor opteren! POSR zou voor mij ideaal zijn om op gewestwegen tussen het autoverkeer aan 60+ km/u te trainen (met de Snoek of W9S).  CCU blijft dan weer de meest betrouwbare band die ik ooit gehad heb, zeker in combinatie met de GP5000 achteraan.

Is er iemand van jullie die al met een W9S gereden heeft?

(, 11:26 AM)365cycle schreef:
(, 10:14 AM)Snoek043 schreef: Hoewel alles afhangt van je eigen prestaties, lijkt de (kleine) Snoek in rechte lijn toch nog wat sneller, al is de W9S binnenin veel comfortabeler (=ruimer).
Dat is helaas altijd een afweging die je zal moeten maken.
Ik had mezelf met superkorte cranks en wat andere modificaties waarschijnlijk ook in mijn Milan SL kunnen proppen, maar comfortabel was dat zeker niet geworden.
Het ding was wel duidelijk sneller dan de Milan GT Big Grin

De W9S was in Aldenhoven de snelste over een uur, maar die had ook 280 watt nodig voor bijna 75 km/u gemiddeld.  Matthias K. zat rond de 245 watt als ik me niet vergis voor 72 km/u. Beide heren reden wel met recordbanden, al dan niet tubeless.  Pieter, de zoon van Ymte trapte maar liefst 325 watt maar was toch wel wat benadeeld.

Louter informatief, denk je dat een W9S met POSR vooraan beduidend minder watt nodig heeft dan een Snoek met CCU gemonteerd vooraan?  Laten we zeggen om een snelheid van 60 km/u aan te houden.  In de veronderstelling dat beide fietsen de GP5000 achteraan gemonteerd hebben met latex (ik geloof dat in mijn GP5000 achter butyl zat).  

Veel mensen zeggen bijvoorbeeld dat de POSR, bij warmer weer althans, een stuk sneller is dan de CCU. Ikzelf kon de Snoek bij warmer weer en weinig wind vrij makkelijk rond de 60 km/u houden, al zat ik toen wel boven de 200 watt te trappen. Moest ik opnieuw goed kunnen trainen kom ik met de velomobiel tussen het autoverkeer terecht waar een maximum snelheid geldt van 70 km/u, het zijn gewestwegen met traktoren en dergelijke, niet al te druk. Dan is het wel fijner om een tijdje rond de 65 km/u gemiddeld te kunnen rijden.

Timo Eden, een Duitser met Milan SL zei bijvoorbeeld dat boven de 60 km/u met een CCU hij tegen een muur aanbotste. Met de Pro one TT tubeless kwam die later, pas boven 70 km/u. Ik vraag me echt af of het aerodynamische nadeel dat een W9S zou hebben tegenover de kleine Snoek goedgemaakt kan worden door efficiëntere banden. Ik geloof het wel, zeker omdat beide fietsen niet zoveel verschillen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: De W9S was in Aldenhoven de snelste over een uur, maar die had ook 280 watt nodig voor bijna 75 km/u gemiddeld.  Matthias K. zat rond de 245 watt als ik me niet vergis voor 72 km/u. Beide heren reden wel met recordbanden, al dan niet tubeless.  Pieter, de zoon van Ymte trapte maar liefst 325 watt maar was toch wel wat benadeeld.
Dat zijn pittige verschillen, maar er zit ook een fors verschil in gewicht tussen. Zelf zie ik ook altijd hogere vermogens bij mezelf dan bij anderen, met vier of vijf setjes goed geconfigureerde powermeters, behalve bij Pieter en Ymte. Ymte weegt ongeveer evenveel als ik, Pieter nog wel wat meer (105? 110?).
Bij dat soort snelheden wordt het verschil kleiner, maar de rolweerstand neemt nog altijd lineair toe en de absolute vermogens lopen dus ook steeds verder op.
De Tuna op deze basis zuiver vergelijken met de andere twee fietsen is dus moeilijk. De Snoek is zonder twijfel het snelst, maar de grote motor van Pieter past er niet in, en als het wel zou passen zou een deel van de winst verloren gaan aan de platte kant van de bandjes.

(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: Veel mensen zeggen bijvoorbeeld dat de POSR, bij warmer weer althans, een stuk sneller is dan de CCU. Ikzelf kon de Snoek bij warmer weer en weinig wind vrij makkelijk rond de 60 km/u houden, al zat ik toen wel boven de 200 watt te trappen.  Moest ik opnieuw goed kunnen trainen kom ik met de velomobiel tussen het autoverkeer terecht waar een maximum snelheid geldt van 70 km/u, het zijn gewestwegen met traktoren en dergelijke, niet al te druk.  Dan is het wel fijner om een tijdje rond de 65 km/u gemiddeld te kunnen rijden.
Ik zou er dan wel zeker van willen zijn dat die POSR ook betrouwbaar is. Ik heb al ooit een klapband gehad tussen de auto's @ 60-65 km/h en hoewel de fiets goed bestuurbaar bleef voelde ik me daar niet heel prettig op dat moment.

(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: Timo Eden, een Duitser met Milan SL zei bijvoorbeeld dat  boven de 60 km/u met een CCU hij tegen een muur aanbotste.  Met de Pro one TT tubeless kwam die later, pas boven 70 km/u.
Dat zit zonder twijfel tussen zijn oren. Wij belasten banden niet op een manier waarmee we de eigenschappen van het rubber zo veranderen dat het de rolweerstand noemenswaardig beïnvloedt. Luchtweerstand is exponentieel, rolweerstand is lineair; met een ideaal gestroomlijnde velomobiel zou 400 watt 120 km/h zijn als 200 watt 60 km/h betekent. 
Als je die spreekwoordelijke muur ervaart is dat altijd een gevolg van de luchtweerstand.

(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: Ik vraag me echt af of het aerodynamische nadeel dat een W9S zou hebben tegenover de kleine Snoek goedgemaakt kan worden door efficiëntere banden.  Ik geloof het wel, zeker omdat beide fietsen niet zoveel verschillen.
Dat kan, maar alleen bij een bepaald vermogen en een bepaalde snelheid, en wel door bovenstaand verschijnsel.
Twee uitgangspunten om duidelijk te maken wat ik bedoel:
  • Monteer de band met een fors gunstigere rolweerstand onder de kleine Snoek, waarmee een snelheidstoename van 60 naar 65 km/h mogelijk wordt;
  • Plaats die velgen vervolgens onder de W9S, waardoor het snelheidsvoordeel weer teniet gedaan wordt en je weer 60 km/h rijdt;
Als bovenstaande omstandigheden optreden, maar je zou sterker worden en 70 km/h kunnen rijden met de kleine Snoek op POSR, dan haal je de 65 km/h niet met de W9S omdat de luchtweerstand veel sneller toeneemt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 18 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
@Snoek043 Kan je dat...365cycle — 01:35 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
De W9S was in Al...365cycle — 01:30 AM
Hoogte grafieken
Ik gebruik de hoogte...Martin van Mourik — 01:13 AM
Hoogte grafieken
Mijn Teasi One geeft...Lopopodium — 11:47 PM
Hoogte grafieken
Gebruiken jullie iet...Hardloper — 09:15 PM
Meekleurende brilglazen onder racekap
Ik heb sinds kort de...twilwel — 09:05 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Dat leek een erg moo...karimov — 08:56 PM
Medeliggers onderweg
Eind van de middag k...ZoefZoef — 08:12 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Benieuwd wat ie met ...ZoefZoef — 07:49 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Geen idee, ik heb he...Snoek043 — 05:06 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
De Belgische Toy, he...ZoefZoef — 04:47 PM
Mooie zelfbouw Flevobike Racer op marktp...
Ik heb al een FlevoR...tiemen — 04:26 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Kan je uit de droo...Snoek043 — 04:23 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Kan je uit de droom ...ZoefZoef — 04:10 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Woont hier iemand in...Snoek043 — 03:22 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Die blauwe op markt...ZoefZoef — 02:45 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Die blauwe op marktp...Snoek043 — 02:24 PM