Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ombouw Berg Ferrari skelter tot ligfiets
#1
Een jaar of 5 geleden heb ik op een Berg Ferrari een Panasonic fietsmotor gezet, dat motortje werkte wel goed, alleen er wordt één achterwiel aangedreven, wat bergop een probleem is, en het stuur systeem had te veel speling, een volwassene kan er wel op zitten, maar dan heb je een klein stuurtje tussen je knieën , bovendien is zo'n skelter loodzwaar.
Dus, dat ding staat maar in de schuur te verstoffen,  een paar maand geleden kwam ik op het idee er een onderstuur op te zetten, net als bij mijn trike, dat werkt fijn, en is makkelijk te maken.
Dan ga je steeds verder denken hoe ik er een echte bruikbare ligfiets van kan maken?
Die één wiel aandrijving kan ik veranderen door de achteras te delen, en op het niet aangedreven wiel een motortje te zetten met duimengas bediening, dan kun je bij weg rijden en bij bergop het linker achterwiel ook inschakelen.
Dan het gewicht, die meneer van Berg Toys wilde een degelijk product maken, alleen alles van  buis  met 2mm wand maken is wat overdreven, nu had ik nog alu profielen en strip liggen, dus iets van aluminium maken,  bij een E- Trike hangen de accu's meestal ergens aan het frame, nu heb ik anders gedaan, een lange bak gemaakt v alu, als centraal frame, 14 cm breed, dan kunnen de trappers er nog net langs.
In die bak kunnen de accu's, en maak ik de voorwiel ophanging aan vast, die oorspronkelijke schommel vooras weg, en vervangen door armpjes van een kinder quad, en fusee's van een Huka minder validen fiets, geloof het of niet, had ik allemaal nog in het magazijn liggen.
Dus van de Berg Ferrari blijft niet veel over, alleen het achter frame, waar ook de Sachs 7 versnellingsnaaf aan vast zit, de brede 12 inche velgen, en de Ferrari look, dus de plastic delen.
Deze week veel regen, dus veel in de werkplaats geweest, dat alu frame met die voorwiel ophanging en de bevestiging v d luchtdempers heb ik al klaar, nu ga ik een verbinding met het achter frame maken.
Antwoord }
#2
Even een update, laatste weken was het mooi weer, dus veel buiten gewerkt, maar nu komt de winter er toch echt aan en ook weer alle aandacht voor het Ferrari project.
Het frame is grotendeels klaar, motor ophanging ook, ook hier komt weer een Panasonic middenmotor in van 250 watt, direct  daar onder de accu, en nog plaats voor een reserve accu, voorin bij de voorwielophanging passen de Lifpo 4 accu's in het centrale frame, en daar is ook nog plaats voor de stuurstang, het hele frame is uit aluminium en  ik denk dat ik het gewicht behoorlijk beperken kan.
Eerst had ik zorgen dat het frame niet stijf genoeg zou worden, maar dat is geen punt meer, ik heb de profielen voor de stoel doorverbonden met het voorframe, en nu heb ik er vertrouwen in.
Je komt wel dicht bij het asfalt te zitten, achter is maar 12 cm bodemvrijheid, komt door de 12 inche wieltjes, moet maar eens kijken hoe dat in de praktijk gaat, het wordt dus een soort kart.
Het zal er uitzien als een  ander soort ligfiets en verheug me op het komende voorjaar om een proefrit te maken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
#3
Mag ik je aanvullen? Ik mis nog een groet uit het Boheemse woud.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
#4
(18-Nov-2024, 04:22 PM)Fietsbennie schreef: Mag ik je aanvullen? Ik mis nog een groet uit het Boheemse woud.
Vergeten, komt door de sneeuw en de koude wind, dat nodigt niet uit tot vriendelijke woordenwisseling bij de deur, snel terug naar de kachel is de gedachte.
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT , Jeroen S
#5
Stoelen maken in serie, twee stuks, één voor de Berg Ferrari, en één voor de FlooW.
Het zelfde systeem als bij de trike, ik neem stoelen uit een Renault Espace, de achterstoelen, voorstoelen zijn te breed, achter staan er drie naast elkaar, ik kreeg wel eens opmerkingen dat die stoelen niet comfortabel zitten? nooit op gereageerd, stoel te smal of achterwerk te breed?
Vanwege te hoog gewicht, gaan alle buizen er uit, en vervangen door dunwandige buizen van een tuinstoel.
Het grote voordeel  van een auto stoel is dat schuim zitting uit een matrijs komt, in het schuim zitten nylon strips, waar je de bekleding aan vast kunt maken, zodat je een kuip zitting krijgt, die rondom steun geeft, daar zie je maar weer, dat een massa product ook zijn voordeel heeft.
En dan de stoffen bekleding, die is oersterk, en makkelijk te reinigen.
Vandaag weer een rit gemaakt, deels door de sneeuw, en ik heb daar een probleem, links onder in mijn rug, maar met deze zitting geen enkel probleem, dat was op de stadsfiets wel anders, een ligfiets nodigt uit om  er een goede stoel op te maken. 
De FlooW staat ook weer op de werkbank, ik wil deze winter dat ding klaar hebben, de zitting moest ik helaas iets smaller maken, want die fiets heeft vierwiel tankbesturing, en die stuur armen staan vrij dicht bij elkaar, dat veranderen is een probleem, de leuning kon zo blijven.
Al met al heb ik veel te doen, een berg onderdelen gekocht die allemaal nog in Nederland liggen, in januari ga ik die ophalen.
Groet uit het Boheemse Woud, met een sneeuwdek van tien cm.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
#6
Proefrit met de Berg Ferrari ligfiets.
Gisteren voor het eerst gereden met  de omgebouwde skelter tot ligfiets, het hele weekend doorgewerkt, en ik was zo benieuwt of dit project kan werken, of dat ik de hele winter voor niets heb gewerkt, ik heb er op gereden toen het nog een skelter was, en daar was ik niet zo tevreden mee.
Nu omgebouwd naar naar een ligfiets heb ik er gisteren wel vertrouwen in gekregen dat het een bruikbare ligfiets kan worden.
Ten eerste het sturen, dat ging aardig goed door het onderstuur en de voorwielophanging met fusees en luchtvering, wat kleine dingen zijn er nog, in de fusees zitten verkeerde kogelkransen, die passen niet bij de cubs, is net als bij een balhoofd van een fiets.
Een stuurstang loopt niet gelijk op met de onderarm, waardoor bij het inveren de wielstand verandert,  en ik zet er nog een verstelbare hydraulische stuurdemper op, dan heb je een meer regelmatige stuurbeweging.
Dan de motoren, een Panasonic middenmotor. 350 wat, 36v die drijft een 7 versnelling naaf aan, en die weer het rechter achterwiel, dat ging eigenlijk goed, ik moet nog even zien of de overbrengingen zo goed zijn, ik heb alleen op een straat met gravel gereden en met weinig hoogte verschil.
Het linker wiel wordt aangedreven door een 250 W achterwielmotor, 24 V, daar tussen zit een 2 versnellingsnaaf van Sturmey Archer, gemonteerd op een fiets moet je die schakelen door even achteruit te trappen, bij mij gaat dat dus niet, dat moet gebeuren door de motor even achteruit te draaien, dat heb ik voorlopig met de hand gedaan maar dat moet in de toekomst met een elektromotortje.
De fabrikant zegt dat het verschil tussen lage/hoge versnelling 130 % is, daarom heb ik deze naaf er tussen gezet, want dan heeft het motortje bergop veel meer kracht, en ik heb gemerkt dat in de lage versnelling het motortje op een vlakke weg , alleen de fiets opgang kan brengen, zonder dat ik meetrap.
Hier laat ik het even bij, later schrijf ik nog een bijdrage over de remmen, groet uit het Boheemse Woud.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro
#7
Misschien eens kijken of je deze kan vinden PlantageBohémien:

https://tegowerk.eu/posts/sram-automatix/

Die schakelt op basis van snelheid, niet op basis van terugtrappen. Dan moet je alleen heel even de stroom onderbreken om te schakelen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Boyd Maduro , Willeke_IGKT
#8
Dit topic zou best wel wat foto's kunnen gebruiken om het wat beter te kunnen visualiseren.
Antwoord }
#9
(, 07:31 AM)ZoefZoef schreef: Dit topic zou best wel wat foto's kunnen gebruiken om het wat beter te kunnen visualiseren.
   Daar ga ik helemaal in mee, nog beter een video, alleen duistere krachten verhinderen dat.
Vorig jaar een actioncamera gekocht, een beginners model, de levering bleek niet compleet, geen lader en geen micro USB kabel om data naar mijn laptop te zenden, ik heb opnames van een tour gemaakt, maar kan er verder niets mee, met een vergrootglas heb ik de beelden bekeken op het minischerm v d camera, beelden zien er redelijk uit, alleen geluid een vraagteken.
Toen zag ik een zelfde soort camera, met een lader en een draadlose microfoon, heb ik die gekocht, klein geld, alleen ook geen passende USB kabel, men wil die beelden overderagen via een app met wifi naar een telefoon , mijn telefoon is echter 10 jaar oud dus dat wordt moeilijk.
Nu heb ik een kaartlezer gekocht, die alle maten SD kaarten kan overbrengen naar mijn laptop, want mijn SD kaart van mijn zeven jaar oude camera kan ik ook niet meer gebruiken met Windows 11.
Een maand gelden heb ik bij OBI geprobeerd een passende USB kabel te kopen, van alle soorten kabels maar niet voor mijn camera, de verkoper zegt, dat ik naar een stad verderop moet, daar is een grote electronica zaak, een soort Media Markt concurent, alleen dat is 60 km van hier, 120km fietsen voor een kabel van een tientje.
Volgende week ga ik naar Nederland, dan ga ik kijken wat daar voor mij klaar ligt, ik heb ook een nieuwe telefoon gekocht, ik ben bereid ver te gaan om me aan te passen naar nieuwe tijden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Neem je camera even mee en kijk even bij de Action.
Koop er een paar want ze zijn niet altijd allemaal goed, de QC is knudde (maar meestal zijn ze okee en dan gaan ze lang mee).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#11
(, 02:04 AM)365cycle schreef: Misschien eens kijken of je deze kan vinden PlantageBohémien:

https://tegowerk.eu/posts/sram-automatix/

Die schakelt op basis van snelheid, niet op basis van terugtrappen. Dan moet je alleen heel even de stroom onderbreken om te schakelen.
Die beelden heb ik even bekeken, wat ik begrijp is die naaf niet meer leverbaar, die Sturmey Archer naaf wel en is ook goedkoop, rond 80 € ,dan heb je gelijk een vrijloop, anders loopt het motortje mee, ook wanneer hij uit staat,  dat geeft weerstand  er zit ook een opname op voor een remschijf, daarop heb ik een tandwiel gemonteerd, die kun je in China kopen bij L Faster, in die tandwielen zitten passende gaten voor montage op een naaf .
Het is niet de bedoeling regelmatig te schakelen met die naaf, niet voor een helling van een paar honderd meter, alleen wanneer het  2 / 3 km en meer berghoog gaat, als motortje om te schakelen heb ik nog een miniboormachine liggen, daar een wieltje op maken, op een  arm monteren, omhoogtrekken tot het wieltje tegen de motor komt, klaar.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
De “ethische” regels van de ligfietser
Ze zijn natuurli...Tijanus — 11:16 PM
Even voorstellen; een Zeeuwse ligger :-)
maar m'n fiets-genot...365cycle — 11:07 PM
24-uursuitdaging Jan Kranczoch 2025
Krentenbollen is v...Frutsel — 11:06 PM
24-uursuitdaging Jan Kranczoch 2025
Krentenbollen is vol...Lopopodium — 09:57 PM
24-uursuitdaging Jan Kranczoch 2025
Je kan electrolietpo...Frutsel — 09:56 PM
24-uursuitdaging Jan Kranczoch 2025
Nou da's een heel av...datakneder — 09:03 PM
24-uursuitdaging Jan Kranczoch 2025
Afgelopen zaterdag o...Bob Hagendijk — 07:58 PM
Even voorstellen; een Zeeuwse ligger :-)
Welkom op het forum ...Hardloper — 06:01 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Is de Snoek-L ...quattrovelootje — 05:31 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn vizier bleef go...Hardloper — 05:17 PM
Ombouw Berg Ferrari skelter tot ligfiets
Misschien eens kij...PlantageBohémien — 05:02 PM
Ombouw Berg Ferrari skelter tot ligfiets
Neem je camera even ...365cycle — 05:00 PM
Ervaringen met de Tuna
Dat dat sterk geno...renevoorburg — 04:59 PM
Ervaringen met de Tuna
Dat dat sterk genoeg...365cycle — 04:40 PM
Ombouw Berg Ferrari skelter tot ligfiets
Dit topic zou best...PlantageBohémien — 04:39 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zit de zit nu een ...365cycle — 04:38 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Is de Snoek-L ec...Gideonaut — 04:36 PM