05-Oct-2024, 09:31 AM
Een jaar of 5 geleden heb ik op een Berg Ferrari een Panasonic fietsmotor gezet, dat motortje werkte wel goed, alleen er wordt één achterwiel aangedreven, wat bergop een probleem is, en het stuur systeem had te veel speling, een volwassene kan er wel op zitten, maar dan heb je een klein stuurtje tussen je knieën , bovendien is zo'n skelter loodzwaar.
Dus, dat ding staat maar in de schuur te verstoffen, een paar maand geleden kwam ik op het idee er een onderstuur op te zetten, net als bij mijn trike, dat werkt fijn, en is makkelijk te maken.
Dan ga je steeds verder denken hoe ik er een echte bruikbare ligfiets van kan maken?
Die één wiel aandrijving kan ik veranderen door de achteras te delen, en op het niet aangedreven wiel een motortje te zetten met duimengas bediening, dan kun je bij weg rijden en bij bergop het linker achterwiel ook inschakelen.
Dan het gewicht, die meneer van Berg Toys wilde een degelijk product maken, alleen alles van buis met 2mm wand maken is wat overdreven, nu had ik nog alu profielen en strip liggen, dus iets van aluminium maken, bij een E- Trike hangen de accu's meestal ergens aan het frame, nu heb ik anders gedaan, een lange bak gemaakt v alu, als centraal frame, 14 cm breed, dan kunnen de trappers er nog net langs.
In die bak kunnen de accu's, en maak ik de voorwiel ophanging aan vast, die oorspronkelijke schommel vooras weg, en vervangen door armpjes van een kinder quad, en fusee's van een Huka minder validen fiets, geloof het of niet, had ik allemaal nog in het magazijn liggen.
Dus van de Berg Ferrari blijft niet veel over, alleen het achter frame, waar ook de Sachs 7 versnellingsnaaf aan vast zit, de brede 12 inche velgen, en de Ferrari look, dus de plastic delen.
Deze week veel regen, dus veel in de werkplaats geweest, dat alu frame met die voorwiel ophanging en de bevestiging v d luchtdempers heb ik al klaar, nu ga ik een verbinding met het achter frame maken.
Dus, dat ding staat maar in de schuur te verstoffen, een paar maand geleden kwam ik op het idee er een onderstuur op te zetten, net als bij mijn trike, dat werkt fijn, en is makkelijk te maken.
Dan ga je steeds verder denken hoe ik er een echte bruikbare ligfiets van kan maken?
Die één wiel aandrijving kan ik veranderen door de achteras te delen, en op het niet aangedreven wiel een motortje te zetten met duimengas bediening, dan kun je bij weg rijden en bij bergop het linker achterwiel ook inschakelen.
Dan het gewicht, die meneer van Berg Toys wilde een degelijk product maken, alleen alles van buis met 2mm wand maken is wat overdreven, nu had ik nog alu profielen en strip liggen, dus iets van aluminium maken, bij een E- Trike hangen de accu's meestal ergens aan het frame, nu heb ik anders gedaan, een lange bak gemaakt v alu, als centraal frame, 14 cm breed, dan kunnen de trappers er nog net langs.
In die bak kunnen de accu's, en maak ik de voorwiel ophanging aan vast, die oorspronkelijke schommel vooras weg, en vervangen door armpjes van een kinder quad, en fusee's van een Huka minder validen fiets, geloof het of niet, had ik allemaal nog in het magazijn liggen.
Dus van de Berg Ferrari blijft niet veel over, alleen het achter frame, waar ook de Sachs 7 versnellingsnaaf aan vast zit, de brede 12 inche velgen, en de Ferrari look, dus de plastic delen.
Deze week veel regen, dus veel in de werkplaats geweest, dat alu frame met die voorwiel ophanging en de bevestiging v d luchtdempers heb ik al klaar, nu ga ik een verbinding met het achter frame maken.