Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Berichten: 369
Topics: 24
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1305
769 x bedankt in 350 berichten
14-Jun-2025, 07:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jun-2025, 07:25 PM door PieterTrapt.)
(11-Jun-2025, 08:27 PM)datakneder schreef: De westkant op de brug is nog altijd dicht. Na het verven hebben ze besloten dat ze ook maar het wegdek gaan vernieuwen. Daar gaan ze weer anderhalf jaar over doen. [...] Het Duitse wegennet is al een jaar of 20 (?) één grote bouwput. Als je Duitsland doorkruist sta je vaak in de file. En bij elk van die files staan bordjes met de term "wegwerkzaamheden". Maar ik heb zelf nog nooit echt een wegwerker aan het werk gezien in Duitsland.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 380
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 124
702 x bedankt in 354 berichten
(14-Jun-2025, 06:59 PM)Fietsbennie schreef: Hoe lang en waar langs is de route Jos?
Start is in Rijssen, 55km ongeveer.
Via oostzijde holterberg, net onderdoor Nijverdal, stukje langs de midden Regge, dan via Eksosche A richting zijtak Twentekanaal, onder Enter langs, dan via oostkant Borkeld weer naar Rijssen
Met 3 stuurtypes in de hand, fietst men door het ganse land ( en daarbuiten)
Berichten: 3.238
Topics: 110
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3719
3998 x bedankt in 2687 berichten
15-Jun-2025, 02:36 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Jun-2025, 02:37 PM door Hardloper.)
Dat ik vandaag een fijne, maar extreem rustige rondje heb gereden met een vriend. Hij reed op een wielrenfiets en had de route bedacht. op deze 32 km ofzo heb ik andere wegen gezien, dan ik doorgaans maak. En ik ben ook nog paarden tegen gekomen, ik had iets van ojee. Hoe ga ik hem roepen zonder dat de paarden gelijk schrikken. Dat hij niet zo snel deze paarden gaat passeren. We gingen met een slakken gangetje ervoor bij. Ik merkte aan de ruiters dat zij fijn vonden dat ik bewust was, dat het voor de paarden minder plezierige is. Daarna moesten we een heuveltje nemen om van het fietspad de weg over te steken. En dan heb je zo'n malloot van een automobilist die flink toeterde, met paar paarden achter me. Makkelijk de weg oversteken lukte daar niet. Dus dat was minder. Daarna nog even verse ijskoffie gemaakt voor ons. Dus dat was weer een leuke ochtend.
PS: Zijn oom zou ook een velomobiel hebben, in een opwelling gekocht. Maar die zou er maar heel weinig mee rijden. Ik zei al, leen hem eens. Dan gaan we met twee velomobielen. Dus wie weet.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.059
Topics: 21
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 621
2119 x bedankt in 991 berichten
17-Jun-2025, 06:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Jun-2025, 06:54 PM door datakneder.)
... ik eindelijk de kettinglijn aan de voorkant heb voorzien van een tweede geleiderol. Er zat er één op de aandrijflijn en de terugvoerlijn zat in een lange buis van de derailleur tot vlak bij de tandwielen. Dus met een kleine buiging in het voorste gedeelte.
Naast dat ik hoopte dat het wat snelheid zou opleveren, vind ik twee kettingrollen gewoon mooier. Bovendien zat er geen stopper over de eerste rol zodat ik soms de ketting terug op de rol moest leggen. Dat is nu ook verleden tijd.
En ben ik sneller.... Toen ik wegreed dacht ik even dat ik merkte dat het minder weerstand opleverde. Maar dat kan net zo goed een placebo-effect zijn geweest. Ik had vandaag ook nog een opkomende koorts, dus echt vergelijk is niet mogelijk.
Berichten: 1.786
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 566
3529 x bedankt in 1638 berichten
Dat scheelt vast, en ook dat je gewoon door kunt rijden zonder dat je je druk hoeft te maken of de ketting eraf valt, dat scheelt ook weer. Zo'n ketting erop leggen pauze kost ook tijd. ( en vieze vingers) Misschien scheelt het dus wel meer dan je denkt.
Berichten: 2.326
Topics: 67
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 35261
3511 x bedankt in 1530 berichten
Vandaag ben ik blij met mijn nieuwe clik ventielen en hoe makkelijk ik ze in de nieuwe continental voorbanden kon plaatsen.
Het vervangen van het binnenwerk van de ventielen ging makkelijk. De banden vervangen ging bijna als vanouds alleen is het nieuwe gecombineerde ventiel iets langer en moest ik de band even manipuleren om het ventiel door de velg te krijgen, of moest ik het clik ventiel even uit het ventiel halen zodat het makkelijker paste.
Bij het binnenband in de buitenband plaatsen had ik twee slagen met de pomp gegeven en dat was net te veel. Lucht uit de band krijgen ging het makkelijkst door het binnenwerk even los te draaien. Waarschijnlijk zijn er ook andere manieren maar omdat dit werkte heb ik niet verder gezocht.
Het oppompen van de banden is met mijn nieuwe clik pomp makkelijk, geen gedoe met vast klemmen en geen lucht die ontsnapt als je het loshalen verkeerd doet. De pomp heeft een goed afleesbare meter die ook een ring met pijltje heeft wat je op jouw voorkeur spanning kunt draaien.
Ook heeft de pomp een lange slang dus kan je beide banden oppompen terwijl de fiets op een kant ligt.
Dit waren de eerste vervangen ventielen (met de binnenbanden ook vervangen na een lek dat ik onderweg geplakt had,) maar het zijn zeker niet de laatste.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 294
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
90 x bedankt in 63 berichten
(17-Jun-2025, 06:54 PM)datakneder schreef: ... ik eindelijk de kettinglijn aan de voorkant heb voorzien van een tweede geleiderol. Er zat er één op de aandrijflijn en de terugvoerlijn zat in een lange buis van de derailleur tot vlak bij de tandwielen. Dus met een kleine buiging in het voorste gedeelte.
Naast dat ik hoopte dat het wat snelheid zou opleveren, vind ik twee kettingrollen gewoon mooier. Bovendien zat er geen stopper over de eerste rol zodat ik soms de ketting terug op de rol moest leggen. Dat is nu ook verleden tijd.
En ben ik sneller.... Toen ik wegreed dacht ik even dat ik merkte dat het minder weerstand opleverde. Maar dat kan net zo goed een placebo-effect zijn geweest. Ik had vandaag ook nog een opkomende koorts, dus echt vergelijk is niet mogelijk.
Welke velomobiel? In mijn Mango+ heb ik ook die buis (grotendeels) weggehaald en een rol in de retour gedaan. Lostte ook een deel van de schakelproblemen op.
Berichten: 1.059
Topics: 21
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 621
2119 x bedankt in 991 berichten
(, 10:15 PM)Coen__ schreef: Welke velomobiel? In mijn Mango+ heb ik ook die buis (grotendeels) weggehaald en een rol in de retour gedaan. Lostte ook een deel van de schakelproblemen op.
Waw 175. Een der laatste belgische modellen.
Berichten: 624
Topics: 38
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 677
1623 x bedankt in 576 berichten
Eigenlijk gisteravond al, maar nu nog steeds heel blij omdat binnenkort een Milan SL Mk3 in de schuur staat!!
In een ander draadje kwam deze al ter sprake, maar hij komt naar Nederland: ga hem binnenkort vermoedelijk naar Groningen fietsen vanuit Diksmuide, België
Plaatje erbij natuurlijk
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 3.238
Topics: 110
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3719
3998 x bedankt in 2687 berichten
Leuk voor je Tim. Maar hoe werkt het eigenlijk met een band vervangen? Aangezien hij geen enkelzijdige ophanging heeft?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 2.417
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 33
3677 x bedankt in 2027 berichten
2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door ZoefZoef.)
Vooral goed kijken waar je rijdt en banden met een hoge lekbestendigheid en levensduur eronder leggen. Doe dat en je hoeft hopelijk nauwelijks die band te wisselen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 28 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|