|
Banden, banden en nog eens banden
|
Berichten: 3.640
Topics: 120
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 4147
4623 x bedankt in 3064 berichten
(, 01:58 PM)365cycle schreef: De wielomtrek moet groter, niet de breedte.
Bredere velg monteren aan de achterkant?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.630
Topics: 122
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13900
10810 x bedankt in 5222 berichten
(, 04:08 PM)Hardloper schreef: Bredere velg monteren aan de achterkant? Dan kom je wel weer in de breedte in de knel. Een 28-622 past precies, maar meer gewoon niet. Dan moet je de wielkast wijzigen (naar voren), de achterbrug iets verzetten, en de fiets iets ophogen of de smurfenmuts veranderen van vorm zodat de wielkast ook hoger kan.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 7.044
Topics: 175
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3129
9959 x bedankt in 4798 berichten
(, 05:47 PM)365cycle schreef: (, 04:08 PM)Hardloper schreef: Bredere velg monteren aan de achterkant? Dan kom je wel weer in de breedte in de knel. Een 28-622 past precies, maar meer gewoon niet. Dan moet je de wielkast wijzigen (naar voren), de achterbrug iets verzetten, en de fiets iets ophogen of de smurfenmuts veranderen van vorm zodat de wielkast ook hoger kan.
Leuke verbouwing voor een iets bredere band
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.147
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 944
4219 x bedankt in 1992 berichten
Het wiel wordt met de dikkere band in alle richtingen groter. Dat betekend dat de wielkast ook in alle richtingen groter moet worden. En omdat de 4 mm dikkere band de onderkant van de fiets 4mm scheef zet, moet je eigenlijk de as ook 4mm omhoog zetten, dus de achterbrug een tikje omhoog, waardoor de bovenkant van de wielkast 8mm hoger zou moeten zijn.
Berichten: 6.630
Topics: 122
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13900
10810 x bedankt in 5222 berichten
(, 10:58 PM)Jeroen S schreef: Het wiel wordt met de dikkere band in alle richtingen groter. Dat betekend dat de wielkast ook in alle richtingen groter moet worden. En omdat de 4 mm dikkere band de onderkant van de fiets 4mm scheef zet, moet je eigenlijk de as ook 4mm omhoog zetten, dus de achterbrug een tikje omhoog, waardoor de bovenkant van de wielkast 8mm hoger zou moeten zijn. Maar daarmee beïnvloed je ook weer de kettinglijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.147
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 944
4219 x bedankt in 1992 berichten
Ja maar dat is te verwaarlozen. De meeste velomobielen hebben een kettingrol achter die een goede kettinglijn over het draaipunt van de achterbrug geeft. Met die grote cassettes van tegenwoordig is 8 mm ongeveer het verschil tussen 2 naast elkaar liggende kransjes, of misschien de 2e daarnaast. Tussen de 11 en een 46 zit veel meer dan 8mm. en dat kan ook allemaal. De achterbrug veert ook nog, wat de kettinglijn daar achter ook zo'n 4 cm laat bewegen, schat ik.
In de oude Milan's met dubbele achterbrug zit er een ongeveer ronde dip in de wielkast voor de cassette, daar kan het wel problemen opleveren omdat ie bovenaan aan kan slaan. Maar goed, in die van mij zat bij de vorige eigenaar ook al een 584 achterwiel in plaats van de gebruikelijke 559. Scheelt ook weer 12mm. Hoewel 584 +28+28=640, 559+37+37=633. Met die dikkere band dus maar 7mm verschil. ( ik heb de bandjes niet echt nagemeten, dus plusminus, ongeveer, bij benadering)
Niet alleen de hoogte is bepalend, door de schuine stand van de achterbrug en doordat het draaipunt toch iets lager ligt als de as beweegt de achterbrug bij het inveren met een boogje naar boven en naar voren. Ook daar kan ie aanslaan. Zie de achteras en het draaipunt als de beide pootjes van een passer en draai de achteras omhoog, daarbij gaat ie ook naar voren.
Ik ben hier met mijn eigenbouw VM ook veel mee bezig geweest, het is best een stukje complexer als op het eerste gezicht duidelijk.
Berichten: 7.044
Topics: 175
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3129
9959 x bedankt in 4798 berichten
(4 uren geleden)Jeroen S schreef: ...........het is best een stukje complexer als op het eerste gezicht duidelijk.
Toch best knap dus; zo'n velomobiel ontwerpen
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
|
Gebruikers die dit topic lezen: 16 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|