Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Promotie van het ligfietsen en de vereniging?
#79
Ik parkeerde mn quest ook weleens in een parkeergarage, maar gewoon zonder daarvoor te betalen. De slagboom ging.simpelweg nooit open. Er onderdoor rijden lukte wel altijd.

De angst voor diefstal was het niet. Wel de angst op handjes die er niet af kunnen blijven om te kijken of mensen die dr fiets ertegen parkeren in drukke gebieden.
Antwoord }
#80
Graag wil ik Willeke danken voor het starten van deze discussie.

Het lijkt me goed om te vertellen waarom ik zelf lid geworden ben en waarom ik mij als voorzitter van de Ligfietsvereniging veel moeite getroost.

Het is duidelijk dat ligfietsers niet zonder ligfiets en dus producenten kunnen en omgekeerd kunnen de producenten niet zonder de ligfietsers. Ik beschouw de Ligfietsvereniging als smeerolie tussen deze twee. En daarnaast verzorgt de vereniging ook de nodige gezelligheid, zoals wedstrijden, toertochten en bijeenkomsten.

Bart Verbeek veronderstelt dat er een richtingenstrijd binnen de vereniging is tussen voor- en tegenstanders van ondersteuning. In de bijna zes jaar dat ik in het bestuur zit heb ik hier nooit iets van gemerkt. Voor wedstrijden is ondersteuning natuurlijk niet gewenst.

Jan van Ochten wijst op het techniek onderwijs als mogelijkheid om ligfietsen te promoten. Dat is in het verleden met succes door Johan Vrielink toegepast. Vorig jaar was er het plan van hem om het opnieuw op te starten door een pakket te ontwikkelen dat aan scholen zou kunnen worden aangeboden. Hiertoe werd een oproep geplaatst in Ligfiets& en ook in het Duitse ligfietstijdschrift Info Bull. Helaas is daar geen enkele reactie op gekomen.

365 Cycle meent dat de NVHPV geen afspiegeling van de maatschappij is. Dat klopt, maar een ieder kan zich aanmelden en lid worden zonder dat er eisen worden gesteld of op enige manier gescreend wordt.

Een ieder bedankt voor het meedenken. Alle suggesties zijn welkom en iedereen mag meedenken en meedoen.
De vereniging heeft maar een klein bestuur en enkele geledingen. Door een heel klein groepje mensen wordt veel werk verzet.
Dus wees welkom om mee te helpen!!
Antwoord }
#81
Dank voor je bijdrage Roel! Zijn er op dit moment “vacatures” binnen de NVHPV?

(04-Jan-2023, 11:02 AM)Roel van Dijk schreef: 365 Cycle meent dat de NVHPV geen afspiegeling van de maatschappij is. Dat klopt, maar een ieder kan zich aanmelden en lid worden zonder dat er eisen worden gesteld of op enige manier gescreend wordt.
Dat was zeker niet bedoeld als kritiek, enkel als constatering. Een deel van de bevolking stapt minder snel op de ligfiets, een ander deel ligfietst wel maar voelt blijkbaar geen aansluiting met onze vereniging; ik ben dan benieuwd waarom, wat we daar aan kunnen doen en vooral ook of dat de moeite waard is (v.w.b. lidmaatschap van de vereniging - ligfietsen is altijd de moeite waard Big Grin ).
Antwoord }
#82
(04-Jan-2023, 11:02 AM)Roel van Dijk schreef: Jan van Ochten wijst op het techniek onderwijs als mogelijkheid om ligfietsen te promoten. Dat is in het verleden met succes door Johan Vrielink toegepast. Vorig jaar was er het plan van hem om het opnieuw op te starten door een pakket te ontwikkelen dat aan scholen zou kunnen worden aangeboden. Hiertoe werd een oproep geplaatst in Ligfiets& en ook in het Duitse ligfietstijdschrift Info Bull. Helaas is daar geen enkele reactie op gekomen.

Techniek-onderwijs is één kant. Onder ligfietsers wordt comfort, vooral door de veel natuurlijkere houding en ondersteuning, als een van de grote voordelen gezien. Ik ben op het forum onder de indruk van veel verhalen van leden waar de ligfiets een plaats in het revalidatiproces heeft gekregen of die überhaupt kunnen fietsen dankzij de ligfiets. Misschien dat we ook de (para-)medische hoek, huisartsen en fysiotherapeuten, bewust kunnen maken van de voordelen van de ligfiets bij rug-/nek-/schouder-/arm-klachten.

Het lastige van deze beide benaderingen is dat het een flinke investering (qua tijd met name) is. Je zal inderdaad een les-/informatie-pakket moeten samenstellen en daarmee de boer op moeten.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
#83
(04-Jan-2023, 12:52 PM)Bacchus schreef: Techniek-onderwijs is één kant. Onder ligfietsers wordt comfort, vooral door de veel natuurlijkere houding en ondersteuning, als een van de grote voordelen gezien. Ik ben op het forum onder de indruk van veel verhalen van leden waar de ligfiets een plaats in het revalidatiproces heeft gekregen of die überhaupt kunnen fietsen dankzij de ligfiets. Misschien dat we ook de (para-)medische hoek, huisartsen en fysiotherapeuten, bewust kunnen maken van de voordelen van de ligfiets bij rug-/nek-/schouder-/arm-klachten.
Heel goed punt. M'n moeder kan ook alleen nog maar fietsen doordat ze een ligfiets heeft. Op een gewone driewielfiets zou in theorie ook werken, echter moet ze haar voeten zien om efficiënt te kunnen trappen, en dat combineren met op het verkeer letten werkt het best als je voeten voor je bewegen ipv onder je.

(04-Jan-2023, 12:52 PM)Bacchus schreef: Het lastige van deze beide benaderingen is dat het een flinke investering (qua tijd met name) is. Je zal inderdaad een les-/informatie-pakket moeten samenstellen en daarmee de boer op moeten.
Als dat er niet al is; USVA is een fabrikant die zich met name op deze doelgroep richt (is ook een mooi bedrijf trouwens!). We kunnen daar eventueel informatie opvragen en dit prominent aanbrengen op ligfiets.net. Dat kan je dan met flyers o.i.d. weer onderbrengen bij fysiotherapeuten etc.
Antwoord }
#84
Dat laaste vind ik echt slim.

Laten we dan ook vanRaam erbij betrekken.

Ik ken een roeifietser die daar werkt.

Hij rijdt zijn woon-werk-verkeer met een elektrische vanRaam en zegt dat hij nog nooit een fijnere ligfiets heeft gehad.

Oh ja, hij krijgt ook heel vaak ten onrechte voorrang.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#85
(04-Jan-2023, 12:52 PM)Bacchus schreef: Techniek-onderwijs is één kant. Onder ligfietsers wordt comfort, vooral door de veel natuurlijkere houding en ondersteuning, als een van de grote voordelen gezien. Ik ben op het forum onder de indruk van veel verhalen van leden waar de ligfiets een plaats in het revalidatiproces heeft gekregen of die überhaupt kunnen fietsen dankzij de ligfiets. Misschien dat we ook de (para-)medische hoek, huisartsen en fysiotherapeuten, bewust kunnen maken van de voordelen van de ligfiets bij rug-/nek-/schouder-/arm-klachten.

Het lastige van deze beide benaderingen is dat het een flinke investering (qua tijd met name) is. Je zal inderdaad een les-/informatie-pakket moeten samenstellen en daarmee de boer op moeten.

Dit punt ondersteun ik zeer. 
Na een aanrijding heb ik stevig in de kreukels gelegen. In het revalidatie-centrum waren alleen rechtop 3 en 4 wielers beschikbaar. Ik was zeer blij niet meer met een rolstoel de stad in geduwd te hoeven worden, maar ik voelde me zeer gehandicapt op deze gehandicapte-fiets. Een trike, of anders, moet je ook de vrijheid kunnen geven zonder dat je je gehandicapt voelt.

Een jaar terug ben ik met mijn moeder bij Maja geweest. Na het vervangen van haar knie en heup kon ze niet meer fietsen. Na analyse werd haar fiets aangepast op haar fysieke beperking. Ze fietste gelijk een rondje, als een kind zo blij. 

Een bevriend fysiotherapeut is nu werkzaam als ergo therapeut bij een revalidatie-centrum. Hij was zeer geïnteresseerd over Maja en de mogelijkheden van ligfietsen voor revalidatie. Ergo therapeuten proberen een zo goed mogelijke match te maken met de fysieke beperking en de voorhanden zijnde mogelijkheden.   

Ik denk dat het zeer welkom is om hier als vereniging op in te spelen en een match te maken tussen aanbod (fabrikanten) en beperking/revalidatie. 

Niels, gladgestreken, van der Wal
Antwoord }
#86
Ik kreeg een ontsteking aan mijn evenwichtsorgaan en kon op een gewone fiets niet meer overeind blijven. Toevallig was mijn kanteltrike net klaar en daar kon ik wel prima mee uit de wielen. Met het heldere vriesweer in december was het zelfs een alternatief voor schaatsen.
De klachten zijn nog niet weg en ik voel me op de trike veel safer ten opzichte van een gewone fiets.
Toch merk ik dat je snel voor gehandicapt wordt aangezien, wat dan ook ergens wel weer klopte.
De beste promotie van ultralicht vervoer zoals velomobiel zou het invoeren van een landelijke snelheidsbeperking
Zijn van 45 km per uur. Stel je eens voor dat al die zware bakken van de openbare weg plaats maken voor velomobielachtigen! Dat zou klimaatdoelstellingen bereikbaar maken. Waarschijnlijk moeten we nog veel meer last gaan ondervinden van klimaatverandering voordat we hier toe bereid zijn.
Antwoord }
#87
(05-Jan-2023, 11:21 AM)Hans Schipper schreef: De beste promotie van ultralicht vervoer zoals velomobiel zou het invoeren van een landelijke snelheidsbeperking
Zijn van 45 km per uur. Stel je eens voor dat al die zware bakken van de openbare weg plaats maken voor velomobielachtigen! Dat zou klimaatdoelstellingen bereikbaar maken. Waarschijnlijk moeten we nog veel meer last gaan ondervinden van klimaatverandering voordat we hier toe bereid zijn.
Interessant standpunt Big Grin Vanuit eigenbelang heb ik er wel oren naar (zeker als de limiet voor fietsen zonder ondersteuning blijft zoals die is d.w.z. niet op te handhaven Tongue ). Echter zou voor een dusdanig forse aanpassing aan onze huidige mobiliteit eerst een héél forse investering in ons OV vereisen. Een ontwikkeling precies de andere kant op van wat nu gaande is.

M'n moeder zit bijvoorbeeld in een rolstoel en woont in een dorp, hemelsbreed zo'n 140 km verderop. Als zij met het OV naar mij toe zou willen komen is ze afhankelijk van hulp van diverse buschauffeurs (da's altijd een gevalletje hopen dat het goed gaat), en zit je voor de planning vast aan 9292 (want ns.nl ondersteunt geen plannen voor rolstoelers).
Ook worden bepaalde treinen gemeden, vermoedelijk i.v.m. compatibiliteit met een rolstoeler, heb je op de stations hulp nodig van treinpersoneel (altijd hopen dat het er is, anders sta je dus vast) etcetera.

In Duitsland is men wat dat betreft op de goede weg; er komt een betaalbaar maandabonnement voor de trein voor iedereen, regionale treinen hier vlak over de grens hebben allemaal een "gelijkevloerse" instap waar je met je rolstoel zo in kan rijden enzovoorts. En dat in een land dat zóveel groter is dan dat van ons... 

Zeker als ik een Milan 4.2 (zodat ik m'n zoon makkelijk mee kan nemen) of - nog liever - een velomobiel waarin m'n zoon mee kan trappen zou hebben, zou ik onze trein niet heel gauw missen, ook niet nu ik geen auto heb. Echter ben ik wat dat betreft wel een uitzondering. Niet iedereen heeft maar één kind, niet iedereen heeft alleen een laptop, een beeldscherm en wat kleding nodig om z'n werk te kunnen doen, en als ik in m'n eigen schoenen van 2018 stond zou m'n actieradius dus ook sterk beperkt zijn.

Accepteren dat reizen langer duurt kan ook, maar betekent dat mijn kind z'n grootouders nog veel minder ziet dan nu (als ze op bezoek komen doen ze dat nu met de auto). Ergens vind ik dat gevoelsmatig ook geen optie.
Antwoord }
#88
Het is inderdaad een grote stap om afstand te doen van comfort waaraan je gewend bent. De onmenselijke snelheid van auto's heeft er voor gezorgd dat we steeds meer vervoer consumeren. Het is nog maar minder dan 100 jaar gangbaar om je met onmenselijke snelheden te verplaatsen. Precies de periode waarin we zoveel milieu en klimaatschade veroorzaken. Met 45 km per uur maken we Nederland in een keer ruim twee maal zo groot!
Een geoefend wielrenner kan die snelheid op eigen kracht een uur lang volhouden. Een uur reisafstand voor woon werkverkeer wordt acceptabel gevonden. Door zo'n landelijke snelheidsbeperking gaan we tenminste allemaal bijdragen aan beperking van co2 uitstoot. Door wat vrijheid van snelheid in te leveren behouden we wel allemaal de vrijheid om ons te verplaatsen. Ik zie velomobielers als pioniers van die toekomst.
Antwoord }
#89
Dat gaat die niet een uur volhouden. Dat zal eerder 30-35 zijn. Bij de gemiddelde mens zal dat eerder 20 zijn. En ook nog bij mooi en windstil weer.
Een velonaut haalt dat ook niet bij huidig verkeer of het moet wel een hele ideale route zijn.

Voor de rest is het een mooi verhaal. Als we daarvan de helft zouden kunnen halen, klap ik in min handen.
Antwoord }
#90
(05-Jan-2023, 12:35 PM)Hans Schipper schreef: Het is inderdaad een grote stap om afstand te doen van comfort waaraan je gewend bent. De onmenselijke snelheid van auto's heeft er voor gezorgd dat we steeds meer vervoer consumeren. Het is nog maar minder dan 100 jaar gangbaar om je met onmenselijke snelheden te verplaatsen. Precies de periode waarin we zoveel milieu en klimaatschade veroorzaken. Met 45 km per uur maken we Nederland in een keer ruim twee maal zo groot!
Klopt, en als je een land klein gemaakt hebt, dan kan groot maken niet ineens zonder forse gevolgen. Hoe graag ik het ook anders zie. 

(05-Jan-2023, 12:35 PM)Hans Schipper schreef: Een geoefend wielrenner kan die snelheid op eigen kracht een uur lang volhouden. 
Da's klets. Een wielrenner die echt op eigen kracht (dus solo) een uur lang 45 km/h kan rijden zonder dat het een uitzondering is, krijgt een contract en wint wedstrijden op wereldniveau. Als je dat soort snelheden wil rijden moet je op een topniveau wielrenfiets rond de 6W/kg trappen terwijl je diep zit om aero te blijven. Ik kom weleens een beul tegen en ik ken er een aantal, maar dat soort vermogens rijden en dat ook nog eens met enige regelmaat doen is niveau heftige doping.
Ik kan zo'n tempo wel rijden met de velomobiel (als gemiddelde snelheid, van A naar B over een minimaal redelijke route op de openbare weg), en ken er best een aantal die dat ook kunnen, maar we zijn alsnog in de minderheid. 
Daarnaast: Meestal rijd ik op zo'n 60-65% van m'n FTP, maar op een goeie dag kan ik tot zo'n 75% rijden zonder dat het echt gevolgen heeft. Afgelopen zondag reed ik bijvoorbeeld met een vrij stevig tempo van m'n vriendin naar huis, een ritje van 100 km, dan functioneer ik de volgende dag nog prima en is er niets aan de hand. Een aantal weken terug reed ik m'n woon-werkroute echter een keer met haast. Strak een uur dicht tegen m'n FTP (en regelmatig een half minuutje ver erboven om vlot op te trekken). Dan direct de avondrace in: kind ophalen, snel koken, eten, een spelletje met m'n kind, kind naar bed, huishoudelijke taken, kopje thee en slapen. De volgende dag kwam ik gaar uit m'n bed, gelukkig moest ik dichterbij zijn maar fietsen viel me zwaar, en ik ben de hele ochtend minder productief geweest.

(05-Jan-2023, 12:35 PM)Hans Schipper schreef: Een uur reisafstand voor woon werkverkeer wordt acceptabel gevonden. Door zo'n landelijke snelheidsbeperking gaan  we tenminste allemaal  bijdragen aan beperking van co2 uitstoot.  Door wat vrijheid van snelheid in te leveren behouden we wel allemaal de vrijheid om ons te verplaatsen. Ik zie velomobielers als pioniers van die toekomst.
De velomobiel is een prima vervanger van de auto en het zou top zijn voor de volksgezondheid als véél meer mensen ermee naar hun werk zouden gaan, maar het kost best wel wat tijd om je balans te vinden en ervaring op te doen. Ik merk dat nu ook aan een "verse" velonaut die mede dankzij een proefritje met mij nu een Milan SL rijdt; het gaat niet vanzelf.

Ik had hem gisteren toevallig nog aan de telefoon, meer dan een halfuur zelfs. Hij is echt een beetje zoekende m.b.t. banden, hoe spullen mee te nemen en nog veel meer. Hoor van hem ook terug dat de (after-)sales in Dronten op dat gebied een stuk beter kunnen. De info is o.a. hier wel te vinden, maar hij valt in dezelfde categorie als ik: velomobiel van de zaak, weinig tijd, en wil sportief van A naar B.

Als we ligfietsen willen promoten, dan hebben we daar óók nog een berg werk te verzetten  Wink
Antwoord }
#91
(05-Jan-2023, 11:56 AM)365cycle schreef: Echter zou voor een dusdanig forse aanpassing aan onze huidige mobiliteit eerst een héél forse investering in ons OV vereisen. Een ontwikkeling precies de andere kant op van wat nu gaande is.

Ik zou al blij zijn als OV meer als een totale keten werd gezien. De NS is tevreden als ze vijf minuten vertraging hebben. Maar als ik mijn aansluiting mis wordt die vijf minuten een half uur. Ik zou liever zien dat ze wat marge inbouwden in plaats van te proberen me zo snel mogelijk van A naar B te brengen. Ik rijd liever met 125 km per uur met een betrouwbaarheid van 98% dan 140 km per uur met een betrouwbaarheid van 80%. Dan ben ik gemiddeld toch sneller ter plaatse. En met minder frustratie. Met marge is er een mogelijkheid de vertraging in te halen. Nu is vertraging een reden een auto aan te schaffen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
#92
(05-Jan-2023, 01:15 PM)Bart Verbeek schreef: Ik zou al blij zijn als OV meer als een totale keten werd gezien. De NS is tevreden als ze vijf minuten vertraging hebben. Maar als ik mijn aansluiting mis wordt die vijf minuten een half uur. Ik zou liever zien dat ze wat marge inbouwden in plaats van te proberen me zo snel mogelijk van A naar B te brengen. Ik rijdt liever met 125 km per uur met een betrouwbaarheid van 98% dan 140 km per uur met een betrouwbaarheid van 80%. Dan ben ik gemiddeld toch sneller ter plaatse. En met minder frustratie. Met marge is er een mogelijkheid de vertraging in te halen. Nu is vertraging een reden een auto aan te schaffen.
Ook een heel goed punt Bart. Ik reisde gisteren per trein op een traject dat ik vaker gebruik. Al met een half uur vertraging in de pocket vertrokken we met de IC van R'dam Centraal, vlak voor station R'dam Zuid stonden we 2 minuten stil voor een rood sein. M'n ukkie van zes vroeg toen al: "gaan we de trein weer missen?"
"Ik denk het wel", antwoordde ik, en precies zo was het. In Eindhoven hadden we een paar minuten vertraging opgelopen, waardoor we de IC richting Venlo net uit konden zwaaien. 

Twee voordelen:
  • Het gebak en de koffie op station Eindhoven is best prima;
  • Bij meer dan 59 minuten vertraging reis je gratis met de NS. De totale kosten van onze reis waren dus koffie, chocomel en gebak.
Antwoord }
#93
Wat we gewend zijn gaan we al snel als een recht beschouwen. Nu we er achter komen dat de aarde al die rechten niet bij kan houden, ging ik denken over een weg naar herstel met zoveel mogelijk vrijheid voor iedereen.
Zo kwam ik op de bepaling van ' menselijke snelheid '. Discutabel en niet ieder zou dat op eigen kracht hoeven halen met die fantastische trapondersteuning die ontwikkeld is. Neem je auto maar eens mee om een boodschapje te doen zonder'm te starten. Waarschijnlijk haal je niet eens het eind van de straat. Wat een verschil wanneer je hetzelfde met je fiets doet. Dan vergeet je nooit meer wat een comfortabele vergissing de auto eigenlijk is. Zonder die snelheidsbeperking zie ik mensen niet massaal overstappen en blijft de velomobilist een randverschijnsel.
Antwoord }
#94
Je hoeft mij niet te overtuigen Hans. Ik heb geen auto meer, en da's niet omdat ik 'm niet kan betalen.

Het gaat niet om een recht, het gaat erom dat we een wereldwijde verandering moeten doormaken om wat jij voorstelt te bewerkstelligen. Het lukt m'n buurvrouw niet eens om de auto te laten staan als ze haar kinderen op 500m afstand naar school brengt. Zij ziet mij niet eens maar als radicaal, maar als totaal van de pot gerukt omdat ik 50 km naar m'n werk fiets.

Die lage snelheid die je voorstelt zou eigenlijk niet eens nodig zijn. Houd gewoon een maximum continu motorvermogen van 300 watt per vervoerd persoon aan op de snelweg. Dan verandert er qua reistijd niet eens veel als je die motor in een velomobielachtige stopt Wink
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , gideon , Willeke_IGKT , =oNNo=
#95
(05-Jan-2023, 01:15 PM)Bart Verbeek schreef: Ik zou al blij zijn als OV meer als een totale keten werd gezien. De NS is tevreden als ze vijf minuten vertraging hebben. Maar als ik mijn aansluiting mis wordt die vijf minuten een half uur. Ik zou liever zien dat ze wat marge inbouwden in plaats van te proberen me zo snel mogelijk van A naar B te brengen.

Maar die marges zijn er ook. Treinen staan vaak een paar minuten stil op grote stations, zoals Utrecht Centraal, Arnhem Centraal, Den Haag Centraal, maar ook Amsterdam Zuid, soms Amsterdam Bijlmer Arena, Leiden Centraal. En ongetwijfeld ook bij een aantal grotere stations elders in het land. Een paar minuten hier en daar vangt aardig wat aan vertraging op.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT
#96
(05-Jan-2023, 11:21 AM)Hans Schipper schreef: De beste promotie van ultralicht vervoer zoals velomobiel zou het invoeren van een landelijke snelheidsbeperking
Zijn van 45 km per uur. Stel je eens voor dat al die zware bakken van de openbare weg plaats maken voor velomobielachtigen! Dat zou klimaatdoelstellingen bereikbaar maken. 

Dat is een erg ambitieuze gedachte, al heb je natuurlijk 100% gelijk.
Ik denk dat van 80km/h naar 50km/h een veel reeëlere snelheidsverandering is. Als je dan een uitzondering maakt voor de snelwegen denk ik dat het een kans maakt. Bijkomend voordeel is dat de automobilist nog verder ontmoedigd wordt om via secondaire wegen door (dorps) kernem te rijden en daar nog meer ellende te veroorzaken. 
Ik zie bij mij in de regio steeds meer wegen veranderen van 80km/h naar 60km/h. Van mij mogen dat er best een stuk meer worde  en kunnen die best naar 50km/h. Dat maakt dan voor automobilisten ook niet meer zo'n groot verschil. 
Snelwegen worden dan (nog) drukker en fietsen kost minder tijd extra nu.
Basic fit zou dan velomobiel abonnementen kunnen verzorgen ... iedereen een velo met gratis rugzak Doh ...


(05-Jan-2023, 01:12 PM)365cycle schreef: Ik merk dat nu ook aan een "verse" velonaut die mede dankzij een proefritje met mij nu een Milan SL rijdt; het gaat niet vanzelf.

Ik had hem gisteren toevallig nog aan de telefoon, meer dan een halfuur zelfs. Hij is echt een beetje zoekende m.b.t. banden, hoe spullen mee te nemen en nog veel meer. Hoor van hem ook terug dat de (after-)sales in Dronten op dat gebied een stuk beter kunnen. De info is o.a. hier wel te vinden, maar hij valt in dezelfde categorie als ik: velomobiel van de zaak, weinig tijd, en wil sportief van A naar B.

Als we ligfietsen willen promoten, dan hebben we daar óók nog een berg werk te verzetten  Wink

Ik zie mezelf ook als velonaut in opleiding.  Als ik dit forum niet zou hebben had ik nu denk ik opgegeven.
De spierpijn en vermoeidheid zie ik als teken dat mijn hoofd doel, verbeteren van mijn gezondheid en conditie, aan het halen ben. Big Grin Dat komt goed uit want bij het woord sportschool krijg ik spontaan een aanval van nuttigheidsbeginsel (@Bart Verbeek).

Wat mij het meeste is tegen gevallen is het vinden van de juiste route, mijn plaats op de weg (letterlijk en figuurlijk) en de lekke banden. Ik reed de eerste weken veel langer over mijn route dan met de elektrische fiets. Mijn kruissnelheid is vanaf het begin boven de 26 km/h maar in het begin met een gemiddelde snelheid van nog geen 20 km/h. Die zit inmiddels net iets hoger en kwam gisteren op de terugweg zelfs net iets onder de 30km/h uit. En omdat ik dat helemaal zelf doe geeft dat veel meer voldoening dan met de e-bike. Vooral het verschil wat het wegdek maakt voor je snelheid had ik zwaar onderschat. Ik ben dus dankbaar voor de adviezen die ik hier kon lezen en heb gekregen. 
Mij positie op de weg kan ik ook steeds beter inschatten. Ik heb veel geleerd van de video van TorPedyellow, ook op dit forum op gewezen. Als zoiets er ook in het Nederlands zou zijn zou dat zeker helpen. Ook ben ik gesterkt in het idee dat het niet aan mij ligt, maar dat de wereld is ontworpen vanuit een auto....
Dan houden we de lekke banden nog over.... dat valt mij nog het meeste tegen.  Maar na het lezen van het banden draadje ( of liever gezegd het banden kabel...) heb ik goede hoop dat het beter gaat worden.
Tot slot ben ik tot de conclusie gekomen dat een aspirant velonaut het gemakkelijker heeft als hij in het voorjaar begint, terwijl ik in het najaar pas de eerste fietsen tegen kwam die binnen mijn budget (ik had met mijn vrouw 1 jaar autokosten afgesproken) paste. En als mensen vragen wat "zo'n ding" kost slaan ze achterover van de prijzen. En dat snap ik. Een Velomobiel is duur in aanschaf en in onderhoud. Drie Velomobiel banden kosten hetzelfde als 4 autobanden. En een simpel tandwiel kost enkele tientjes. Allemaal verklaarbaar, maar het voelt toch raar.
En toch ben ik iedere keer blij als ik met de Mango+ naar het werk gefietst ben.
En wat betreft hoe ik de vereniging zie... ik zie het niet als een soort van ANWB of fietsersbond,  hoewel ik denk dat die kant wel belangrijk is om ligfietsen aantrekkelijk te maken en te houden. Ik kijk uit naar het moment dat mijn conditie goed genoeg is om me te wagen aan een van de toer ritten die in de agenda van de vereniging staan.
Jan van Ochten 

Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28" 
Antwoord }
#97
Oh, Utrecht centraal, waar ik kan overstappen van de trein uit Amsterdam op de trein naar Rotterdam.
Met een paar minuten marge, en een fikse sprint de trap op en af (of af en op als is de onderdoorgang neem) tussen alle mensen door die GEEN aansluiting willen halen, omdat de twee treinen behoorlijk ver van elkaar staan. Gelukkig kan je dan nog hijgend zwaaien naar de achterlichten, en wachten op de volgende trein (die geheid weer van een ander perron vetrekt)

Vroeger de trein van Zutphen naar Nijmegen, waar ik over moest stappen op de trein richting het universiteitsterrein. Die aansluiting werkte alleen als de trein waar ik op moest overstappen vertraging had, want dat kreng vertrok normaal gesproken letterlijk op het moment dat je binnen kwam rijden. Ik liep de afstand dan maar, dat was net zo snel als wachten op de volgende trein, en minder saai.

Wat het verlagen van de snelheid van auto's met zich meebrengt is een enorm woningtekort in de randstad, en een leegloop van het platteland. Dat vang je niet op met meer treinen.
Antwoord }
#98
(05-Jan-2023, 04:00 PM)Lopopodium schreef: Maar die marges zijn er ook. Treinen staan vaak een paar minuten stil op grote stations, zoals Utrecht Centraal, Arnhem Centraal, Den Haag Centraal, maar ook Amsterdam Zuid, soms Amsterdam Bijlmer Arena, Leiden Centraal. En ongetwijfeld ook bij een aantal grotere stations elders in het land. Een paar minuten hier en daar vangt aardig wat aan vertraging op.

Dat klopt zondermeer.  Maar ik ben deze kerstvakantie 9 keer van Lelystad naar Groningen en terug gereisd, 18 reisbewegingen dus, en hierbij heb ik 6 keer mijn aansluiting gemist. Wat extra marge is dus welkom. Op het laatst ging ik steeds maar een half uur eerder weg. Als ik dan vertraging had, had ik tenminste de trein die ik anders genomen zou hebben. Het is niet alleen een treinenkwestie. De uitval of vertraging van bussen was ook enorm. Vervelend voor je tegenstander als die een half uur moet wachten.

Als je slecht ter been bent is het gewoon nog een graadje vervelender. Kun je normaal van de ene kant van naar de andere kant van het perron overstappen, dan moet je nu ineens van 13A naar 2B binnen drie minuten.

Ik ben blij en vind het geweldig dat het allemaal meestal rijdt, houd mij ten goede. Maar mijn pleidooi is om betrouwbaarheid van de keten boven de snelheid van de individuele schakels te stellen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
#99
(05-Jan-2023, 11:21 AM)Hans Schipper schreef: De beste promotie van ultralicht vervoer zoals velomobiel zou het invoeren van een landelijke snelheidsbeperking
Zijn van 45 km per uur. Stel je eens voor dat al die zware bakken van de openbare weg plaats maken voor velomobielachtigen! Dat zou klimaatdoelstellingen bereikbaar maken. Waarschijnlijk moeten we nog veel meer last gaan ondervinden van klimaatverandering voordat we hier toe bereid zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat daar veel draagvlak voor is.

Een milieu-impactbelasting lijkt me logischer. De CO2 heffing is al een eerste aanzet. Wie een grote negatieve impact op het milieu heeft moet meer betalen. Dat gaat verder dan alleen het verbruik van brandstoffen. Een zware SUV is een veel grotere belasting voor het milieu dan een lichte velomobiel. Aanschaf en gebruik zou naar rato van de milieu-impact belast moeten worden.

Maar wat klets ik, daar is ook geen draagvlak voor. Eerst moet het lobbyen maar eens verboden worden. Ook geen draagvlak voor. Kortom, ga toch fietsen!

Vroeger was het soms nog wel eens ergens rustig. Op zondagmorgen in een tuinwijk van Amsterdam, bijvoorbeeld.
De afgelopen 50 jaar is de bevolking met 50% toegenomen. Maar het aantal ritten is denk ik wel vervijftienvoudigd. Er is geen achterafwijkje in Lelystad meer waar je niet 24/7 een rijdende auto kunt verwachten. Een dergelijke verplaatswoede is niet meer terug te draaien. Die verslaving daar komen we niet meer vanaf. We kunnen alleen misschien een beetje sleutelen aan de balans. Als de conservatieve krachten tenminste niet de ruimte wordt gegeven de boel te saboteren of te vertragen. Voorlopig gaat ze dat nog erg goed af.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Citaat:Drie Velomobiel banden kosten hetzelfde als 4 autobanden.

Oei, welke banden heb je onder je vm.

Ik was 2x €18,- en 1x €24,- kwijt als ik het goed heb onthouden. 

Voor €60,- heb ik volgens mij nog niets eens 1 autoband.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
(05-Jan-2023, 04:12 PM)Jan van Ochten schreef: En als mensen vragen wat "zo'n ding" kost slaan ze achterover van de prijzen. En dat snap ik. Een Velomobiel is duur in aanschaf en in onderhoud.

Huh? Dat snap je? Pas nog jaarlijks APK (geen bijzonderheden) + onderhoud van de auto van mijn vrouw. 400 Euro. Dan nog wegenbelasting en verzekering en zit er nog geen benzine in. Dat zal bij haar niet veel zijn met nog geen 1000 km per jaar. Oh ja, er moet ook nog afgeschreven worden /s. Bij haar in verhouding veel. Rijbewijs kosten reken ik niet mee. Zou wel moeten. Parkeergeld en tolgeld reken ik nog niet mee.
Mijn eerste 2 velomobielen heb ik voor rond de aanschafprijs verkocht.
Simpelweg moet je het geld voor de investering hebben liggen en geen onverzekerde schade rijden. Voor de rest: koopje. 

Je kan beter geen promotie doen..
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(05-Jan-2023, 07:46 PM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:Drie Velomobiel banden kosten hetzelfde als 4 autobanden.

Oei, welke banden heb je onder je vm.

Ik was 2x €18,- en 1x €24,- kwijt als ik het goed heb onthouden. 

Voor €60,- heb ik volgens mij nog niets eens 1 autoband.
Inderdaad. Linglong maakt geen banden voor de velomobiel, maar als je die onder je auto laat zetten hoop ik dat ik je nooit tegen kom op de weg.
Heb mijn laatste banden eens opgezocht, was toen een setje van vier nieuwe (gelukkig op kosten van de gemeente - ik had een velg niet reparabel krom gereden toen ik in het donker over een natte weg reed en er een meer dan 15cm diepe kuil bleek te zitten. Alsof je met 60 een stoeprand op rijdt dus). Het type velg was niet meer leverbaar, een inch groter in diameter wel en nog goedkoper ook.
De banden waren Michelin Primacy 4 225/40R18Y. Goedkoopste die ik zou gauw kon vinden is €111 ex montage. Reken op dik €500 voor een gemonteerd setje.

(05-Jan-2023, 08:02 PM)Hoekie schreef: Huh? Dat snap je?
Dat het in eerste instantie duur klinkt snap ik wel. Er zijn zelfs genoeg velonauten met een goede conditie, die niet geloven dat ze in principe zonder hun auto zouden kunnen en ook niet denken dat die véél duurder is dan de fiets. De rekening komt niet in één keer he, bij een auto neem je de pijn in delen. En dan is het ook nog eens niet "maar een fiets".
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(05-Jan-2023, 05:49 PM)Bart Verbeek schreef: Vroeger was het soms nog wel eens ergens rustig. Op zondagmorgen in een tuinwijk van Amsterdam, bijvoorbeeld.

Cue Fietsbennie, zijn verhalen beschrijven nog wel periodes vrijwel zonder autoverkeer.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(05-Jan-2023, 07:46 PM)Wim -de roetsende schreef: Oei, welke banden heb je onder je vm.

Ik was 2x €18,- en 1x €24,- kwijt als ik het goed heb onthouden. 

Voor €60,- heb ik volgens mij nog niets eens 1 autoband.

Oké ik geef toe dat ik schromelijk heb overdreven... sorry  Blush 

Ik heb €35,- betaald voor één Marathon plus. Veel duurder band dan ik ooit voor op mijn Flevobike gekocht heb. Maar ik begrijp wel dat alle ware naar zijn geld is. Geen moment spijt van gehad....

(05-Jan-2023, 08:02 PM)Hoekie schreef: Huh? Dat snap je?

Jij kijkt er naar als goedkoper dan een auto, de meeste mensen die ik tot nu toe gesproken heb, en die er nog nooit in gezeten hebben, zien het een dure fiets. Zo bekeek ik het ook tot voor kort. 

Citaat:
Je kan beter geen promotie doen..


Ik denk dat door, ongeacht het weer, te fietsen en dat vol te houden ik genoeg promoot. De afgelopen maand heb ik bewezen dat mijn reistijd betrouwbaarder is dan het o.v. (en vaak nog sneller ook) en dat heeft bij mij op het werk al indruk gemaakt.
Jan van Ochten 

Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28" 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle , Bacchus , =oNNo=


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Hank past voor gee...Frutsel — 09:25 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Na lang speuren heb ...Lopopodium — 07:15 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Hank past voor geen ...melle z — 07:05 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb ook Ublock....Frutsel — 06:47 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Bij de M5 Blueglide ...De tovenaar — 06:27 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb ook Ublock. M...Lopopodium — 06:01 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb alleen de e...Frutsel — 05:10 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Heeft een van jullie...Hardloper — 04:34 PM