Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
(16-Mar-2024, 10:44 PM)Willeke_IGKT schreef: Even over dat gewicht van de rem. Is dat het gewicht van een 90mm rem of het verschil tussen de twee maten remmen?
Dat is het verschil tussen de twee maten remmen. De grotere trommel is zo'n 300 gram zwaarder (x2), maar de spaken worden weer iets lichter (want een centimeter korter).

Als je googlet op X-SD (70mm) en XL-SD (90mm) vind je op de website van Sturmey Archer de specs van beide trommels.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
Sturmey-Archer | X-SD schreef:70mm Front Drum Brake Hub

FEATURES
• Available in THH60 Quick Release axle or THH50 Solid axle
• Axle side - left and right
• A356 Aluminium hub shell
• Sealed cartridge bearing
• 36 Spoke holes
• Natural alloy or black finish
• Weight THH60 - 790g
• Weight THH50 - 705g to 730g

Sturmey-Archer | XL-SD schreef:90mm Front Drum Brake Hub

FEATURES
• Available in THH90 Quick Release axle or THH80 Solid axle
• Axle side - left and right
• A356 Aluminium hub shell
• Sealed cartridge bearing
• 36 Spoke holes
• Natural alloy or black finish
• Weight THH90 - 1020g
• Weight THH80 - 935g to 960g
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(16-Mar-2024, 10:44 PM)Willeke_IGKT schreef: Even over dat gewicht van de rem. Is dat het gewicht van een 90mm rem of het verschil tussen de twee maten remmen?

Het verschil tussen de twee maten.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
Het blijven hangen van de 70mm rem, komt volgens Ymte door de trommel. Hij heeft niets gezegd over de kabelloop.

Wel dat een 70mm meer onderhoud nodig heeft, om het soepel te laten remmen.

Een 90mm rem is dus blijkbaar minder onderhoudsgevoelig. Vind ik ook wel prettig.

Ik heb trouwens niet veel van het extra gewicht gemerkt, toen ik van 70mm naar 90mm ging  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(17-Mar-2024, 10:24 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb trouwens niet veel van het extra gewicht gemerkt, toen ik van 70mm naar 90mm ging

Dat was ook mijn reden om de boodschappen te melden, een veel groter gewichtstoename dan andere remmen maar geen probleem om mee te rijden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
(17-Mar-2024, 10:41 AM)Willeke_IGKT schreef: Dat was ook mijn reden om de boodschappen te melden, een veel groter gewichtstoename dan andere remmen maar geen probleem om mee te rijden.
Klopt. En of het verschil dat ik opmerk als ik met of zonder kleding en laptop de Brienenoord op ga nou echt voelbaar is of tussen m'n oren zit, daar ben ik ook nog niet helemaal uit.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(17-Mar-2024, 01:12 PM)365cycle schreef: Klopt. En of het verschil dat ik opmerk als ik met of zonder kleding en laptop de Brienenoord op ga nou echt voelbaar is of tussen m'n oren zit, daar ben ik ook nog niet helemaal uit.

Grappig, dat heb ik met een grote pot pindakaas  Big Grin  is bijna 1000 gram.

Tussen de oren denk ik toch wel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Op fietsvakantie in de bergen probeer ik de boodschappen anders wel liefst na de grootste klim van de dag te plannen…..
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(17-Mar-2024, 01:35 PM)blokdoorn schreef: Op fietsvakantie in de bergen probeer ik de boodschappen anders wel liefst na de grootste klim van de dag te plannen…..
Uiteraard, maar dat is vermoedelijk wel wat anders dan de Brienenoord. 
Als je een fiets koopt om in Catalonië rond te gaan rijden zou ik overigens sowieso voor de grotere remmen gaan, liefst nog met extra koeling Big Grin 

Oh en als je hier je dagelijkse boodschappen doet zou ik misschien gewoon geen velomobiel kopen Tongue 

In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik heb mijn Snoek vorig weekend meer dan 900 gram lichter gemaakt.



alle aangekoekte modder uit de achterwielkast geschraapt
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
(17-Mar-2024, 03:20 PM)Tegelfanaat schreef: Ik heb mijn Snoek vorig weekend meer dan 900 gram lichter gemaakt.
Dat is nog niks. Ik heb de testrij-Snoek L een paar weken geleden 90 kg lichter gemaakt Tongue 

Zonder gekheid: De wielkasten schoonmaken is net ook gebeurd, als het goed is knalt de testrij-Snoek L.nl op dit moment rondjes voer de baan Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Arend-Jan , Hoekie
Klopt, en dat was best een ervaring!
Ik mocht de demo-SnoekL gebruiken in Velodrome Apeldoorn  applause Heart

Vond hem fijn sturen, al weet ik niet of hij ook rechtsaf kan  Wink
Heb hiervoor alleen een paar rondjes in Arjen's DFXL-met-pants gereden dus vond het spannend zat, maar het ging erg goed en had er lol in (voor zover mogelijk als je je helemaal het apezuur trapt  Big Grin)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle , Oliver , Tijanus
Mooie prestatie, zeker met 'andermans fiets'!

Heb je enige indicatie hoeveel meer vermogen de beide Tuna's nodig hadden om je voor te blijven? Bij de wintercompetitie uitslagen staan wel tijden en snelheden, maar volgens mij rijdt minstens Ymte toch ook wel met vermogensmeter?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Oliver , Arend-Jan
Rijden jullie over de rijbaan met de Snoek en andere smalle velomobielen?

De Snoek(-L) is smaller dan 75 cm. Dat geldt voor meer velomobielen. Ga je dan toch (illegaal) van het fietspad af? Lijm je twee blokjes hout op de fiets om deze breder te maken? Of is dit in de praktijk een non-probleem en controleert geen agent dit?

Dank !
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(20-Mar-2024, 06:49 PM)PieterTrapt schreef: Rijden jullie over de rijbaan met de Snoek en andere smalle velomobielen?

De Snoek(-L) is smaller dan 75 cm. Dat geldt voor meer velomobielen. Ga je dan toch (illegaal) van het fietspad af? Lijm je twee blokjes hout op de fiets om deze breder te maken? Of is dit in de praktijk een non-probleem en controleert geen agent dit?

Dank !

Ik doe het soms, maar voor het grootste deel rijd ik op brede vrijliggende fietspaden, fietsstroken of gewone B-wegen.

Op mijn woon-werk-verkeer negeer ik zelfs een 'verboden voor fietsers bord', want na de eerste zijweg wordt dit bord niet herhaald. Als ik word aangehouden, dan kwam ik dus uit die zijweg  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
(20-Mar-2024, 09:17 AM)Tijanus schreef: maar volgens mij rijdt minstens Ymte toch ook wel met vermogensmeter?
Ik betwijfel het. Waarom deelt hij dan de activiteit gemaakt door de "mobiele app Urban Biker" en niet door zijn fiets computer / sport horloge. Eva zou in ieders geval wel met vermogensmeter rijden begreep ik ooit.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik rij bij voorkeur op een fietspad, maar er zijn diverse redenen om op sommige momenten toch liever op de hoofdbaan te rijden.
Het risico 1) dat ik politie tegenkom x 2) ze de formele regels kennen x 3) de moeite willen nemen er werk van te maken x 4) meteen een bon uitschrijven ipv me naar het fietspad te verwijzen acht ik kleiner dan het risico / ongemak van op dat moment het fietspad te gebruiken.

'verboden voor fietsers bord' negeer ik soms, maar alleen korte stukjes (rotonde hoofdbaan, als ik na 200m toch linksaf moet etc)
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
Ik begrijp de logica achter een minimum-breedte ook niet.

Een minimumsnelheid zou ik begrijpen: u mag pas tussen autoverkeer als u minstens een bepaalde snelheid heeft.
Een maximum-breedte begrijp ik ook: voertuig mag niet breder zijn dan..... 

Maar een minimumbreedte? Waarom toch?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(20-Mar-2024, 08:25 PM)PieterTrapt schreef: Ik begrijp de logica achter een minimum-breedte ook niet.

Een minimumsnelheid zou ik begrijpen: u mag pas tussen autoverkeer als u minstens een bepaalde snelheid heeft.
Een maximum-breedte begrijp ik ook: voertuig mag niet breder zijn dan..... 

Maar een minimumbreedte? Waarom toch?

Oude Bakfietswet
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(20-Mar-2024, 08:32 PM)Wim -de roetsende schreef:
(20-Mar-2024, 08:25 PM)PieterTrapt schreef: Ik begrijp de logica achter een minimum-breedte ook niet.

Een minimumsnelheid zou ik begrijpen: u mag pas tussen autoverkeer als u minstens een bepaalde snelheid heeft.
Een maximum-breedte begrijp ik ook: voertuig mag niet breder zijn dan..... 

Maar een minimumbreedte? Waarom toch?

Oude Bakfietswet

Ik denk dat de gedachte was dat smalle bakfietsen op het fietspad passen en daar dan ook op moeten, terwijl brede indien nodig (vol en/of smal fietspad) mogen uitwijken naar de weg?

Ik ben het aan het invullen, maar dan zie ik er inderdaad een logica in. Dank je, Wim.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(20-Mar-2024, 06:55 PM)Wim -de roetsende schreef:
(20-Mar-2024, 06:49 PM)PieterTrapt schreef: Rijden jullie over de rijbaan met de Snoek en andere smalle velomobielen?

De Snoek(-L) is smaller dan 75 cm. Dat geldt voor meer velomobielen. Ga je dan toch (illegaal) van het fietspad af? Lijm je twee blokjes hout op de fiets om deze breder te maken? Of is dit in de praktijk een non-probleem en controleert geen agent dit?

Dank !

Ik doe het soms, maar voor het grootste deel rijd ik op brede vrijliggende fietspaden, fietsstroken of gewone B-wegen.

Op mijn woon-werk-verkeer negeer ik zelfs een 'verboden voor fietsers bord', want na de eerste zijweg wordt dit bord niet herhaald. Als ik word aangehouden, dan kwam ik dus uit die zijweg  Big Grin

Ja of dat je de ene richting niet op mag en da andere richting wel. Als ik dat weet en daar het gebruik van de rijbaan fijner is gebruik ik gewoon de rijbaan ookal hangt het bord er. 

en op een plek was dat en er is iemand geweest die het bord heeft weggehaald dus nu is het legaal voor mij om daar te fietsen.

En ja ik ken ook genoeg plekken waarbij je via een zijweg wel de rijbaan op mag. maar dat is niet altijd even logisch voor mijn route dus blijf ik op het fietspad.
Antwoord }
Een deel van onze verkeerswetgeving is al erg oud, 1935. Toen waren handkarren, hondewagens, paard en wagen nog erg gewoon. Voor onbespannen wagens zijn er ook een aantal uitzonderingen. Ook omdat die soms te breed zijn voor de stoep/het fietspad. Ergens is ooit besloten dat breder dan 78 cm dus te breed was.

Naar mijn idee is deze regel zeer onbekend en zullen zelfs de meeste agenten em niet kennen. 99% van de automobilisten kent deze regel ook niet. Een aantal daarvan zal proberen je middels subtiele en soms minder subtiele signalen naar het fietspad terug te verwijzen.

Ondanks dat ik nu een bredere en snellere velomobiel heb, durf ik nog niet zo veel op de weg, ik zocht met de houten (66cm breed) wel bepaalde plekken uit. Van die klote rotondes in de bebouwde kom waar je met de fiets 4 haakse bochten moet nemen langs 20cm hoge stoepranden terwijl je gewoon rechtdoor wilt. Dat betekend terug naar 10 km/h. Rechtdoor over de autostrook ga je net zo snel als een auto om de rotonde. Maar de 50 haal ik op het rechte stuk daarna niet. Is er alleen een fietssuggestiestrook, die bij rotondes even echt fietspad wordt, dan ben ik dus vrij selectief, rechtdoor als een auto en daarna weer het fietspad op. Bij een aantal locaties hier in de regio ligt er bij de rotonde dan zo'n mooi stukje groen tussen weg en fietspad, waardoor auto's mij niet kunnen zien en ik de auto's niet. Daar ga ik dus ook op de weg.

Ondanks dat de fiets nu breed genoeg is en ik echt wel een stuk 40 kan rijden met de Milan GT , heb ik mijn gedrag nog niet heel erg aangepast. Als het rustig genoeg is op de weg en je de ruimte hebt, ben je soms bijna net zo snel als de auto's. Maar op sommige plekken is de verkeersdruk hoog, is het druk en met veel start stop ben je echt een hindernis op de weg. Dat laatste zal een eventueel passerende agent eerder doen denken, he die moesten we eens hebben.

Ik weet van een duitser die een boete heeft gehad, op het velomobiel forum melde hij zich. Ik heb hem de breedte uitzonderingstekst aangeleverd. Daarmee heeft ie bezwaar gemaakt. Geen idee wat daar uit gekomen is, maar het is nog niet zo lang geleden. De agent in kwestie had niet gemeten, en heeft vermoedelijk ook merk en model niet genoteerd.
Antwoord }
(20-Mar-2024, 09:17 AM)Tijanus schreef: Mooie prestatie, zeker met 'andermans fiets'!

Heb je enige indicatie hoeveel meer vermogen de beide Tuna's nodig hadden om je voor te blijven? Bij de wintercompetitie uitslagen staan wel tijden en snelheden, maar volgens mij rijdt minstens Ymte toch ook wel met vermogensmeter?
Ja, dat weet ik. Maar als ze dat niet openbaar delen hebben ze daar misschien hun redenen voor en deel ik hun waardes niet. Kan wel verklappen dat ik flink minder watts trapte dan de Tuna piloten. Maar... Zij reden niet alleen sneller dan ik maar zijn ook zwaarder dan ik, dus 1:1 eerlijke vergelijking is dat sowieso niet. Weet niet wat voor binnenbanden zij reden (of tubeless), ik had gewone butyl binnenbanden. Bij mij mist een doorkomst trouwens, en bij Arjen ook, dat kan je goed zien aan de rondetijden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Tijanus
Wat een wachtlijst voor de Snoek L zeg. Van de 46 zijn er 41 voor de Snoek L. En 3 voor de gewone Snoek. En 1x Strada / QV / QV+
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(22-Apr-2024, 09:28 PM)Hardloper schreef: Wat een wachtlijst voor de Snoek L zeg. Van de 46 zijn er 41 voor de Snoek L. En 3 voor de gewone Snoek. En 1x Strada / QV / QV+

Nou, niet alle bestellingen staan op de lijst van velomobiel.nl, lijkt het. Mijn qv staat er niet op. Die is op 5 april besteld, terwijl er wel een SnoekL van 12 april op staat.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , Hoekie
Hey,
Ik ben van plan om in de zomer naar het WK te gaan en om daarna twee weken met mijn vriendin en twee vrienden door Engeland te fietsen. Met mijn QXS was daarbij het idee dat ik naast mijn eigen bagage ook een deel van de bagage van mijn vriendin mee kan nemen (eventueel met een karretje) om de tocht voor haar haalbaarder te maken.

Nu heb ik, zoals een aantal van jullie hebben gelezen, mijn QXS in de prak gereden. Voor mij opzich een goed moment om een Snoek aan te schaffen. Nu is de Snoek natuurlijk kleiner dan de QXS en vroeg ik mij af wat jullie ervaringen zijn qua bagage (en enigszins heiligschennis Angel maar mogelijk wel een oplossing: Zijn er al mensen die een kar erachter hebben gehangen?)

Uiteraard is het daarnaast nog maar de vraag of het gaat lukken om die op tijd binnen te krijgen maar dat is een volgend probleem
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hardloper


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 28 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het was een ijsbaan...Hardloper — 08:43 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... hoe mijn oude Qu...Bram Huysmans — 08:33 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jare...Hardloper — 08:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik heb na lang twijf...Martin van Mourik — 08:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Thuisgekomen waarvan...Martin van Mourik — 07:23 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Er maar geen vervolg...Fietsbennie — 06:49 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
- Er lijkt speling...Lopopodium — 04:05 PM
XL Hotspot in 3d-print
In een Ligfiets&...Hardloper — 04:02 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jaren ...twilwel — 03:37 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een ...Hardloper — 11:45 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Wat een afschuwelijk...Atrike — 11:15 AM
Remlicht schakelaar
Ik denk te weten h...Hoekie — 10:52 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Inderdaad heel hefti...365cycle — 10:35 AM
Remlicht schakelaar
Na een storing bij...365cycle — 10:31 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
En hoe is dat ande...365cycle — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die hard...ZoefZoef — 09:34 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een dw...ZoefZoef — 09:24 AM