Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
(16-Mar-2024, 10:44 PM)Willeke_IGKT schreef: Even over dat gewicht van de rem. Is dat het gewicht van een 90mm rem of het verschil tussen de twee maten remmen? Dat is het verschil tussen de twee maten remmen. De grotere trommel is zo'n 300 gram zwaarder (x2), maar de spaken worden weer iets lichter (want een centimeter korter).
Als je googlet op X-SD (70mm) en XL-SD (90mm) vind je op de website van Sturmey Archer de specs van beide trommels.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.679
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2818
3150 x bedankt in 2188 berichten
Sturmey-Archer | X-SD schreef:70mm Front Drum Brake Hub
FEATURES
• Available in THH60 Quick Release axle or THH50 Solid axle
• Axle side - left and right
• A356 Aluminium hub shell
• Sealed cartridge bearing
• 36 Spoke holes
• Natural alloy or black finish
• Weight THH60 - 790g
• Weight THH50 - 705g to 730g
Sturmey-Archer | XL-SD schreef:90mm Front Drum Brake Hub
FEATURES
• Available in THH90 Quick Release axle or THH80 Solid axle
• Axle side - left and right
• A356 Aluminium hub shell
• Sealed cartridge bearing
• 36 Spoke holes
• Natural alloy or black finish
• Weight THH90 - 1020g
• Weight THH80 - 935g to 960g
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.788
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7417
2561 x bedankt in 1214 berichten
(16-Mar-2024, 10:44 PM)Willeke_IGKT schreef: Even over dat gewicht van de rem. Is dat het gewicht van een 90mm rem of het verschil tussen de twee maten remmen?
Het verschil tussen de twee maten.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
Het blijven hangen van de 70mm rem, komt volgens Ymte door de trommel. Hij heeft niets gezegd over de kabelloop.
Wel dat een 70mm meer onderhoud nodig heeft, om het soepel te laten remmen.
Een 90mm rem is dus blijkbaar minder onderhoudsgevoelig. Vind ik ook wel prettig.
Ik heb trouwens niet veel van het extra gewicht gemerkt, toen ik van 70mm naar 90mm ging
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.925
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28746
2816 x bedankt in 1252 berichten
(17-Mar-2024, 10:24 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb trouwens niet veel van het extra gewicht gemerkt, toen ik van 70mm naar 90mm ging
Dat was ook mijn reden om de boodschappen te melden, een veel groter gewichtstoename dan andere remmen maar geen probleem om mee te rijden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
(17-Mar-2024, 10:41 AM)Willeke_IGKT schreef: Dat was ook mijn reden om de boodschappen te melden, een veel groter gewichtstoename dan andere remmen maar geen probleem om mee te rijden. Klopt. En of het verschil dat ik opmerk als ik met of zonder kleding en laptop de Brienenoord op ga nou echt voelbaar is of tussen m'n oren zit, daar ben ik ook nog niet helemaal uit.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
17-Mar-2024, 01:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Mar-2024, 01:35 PM door Wim -de roetsende.)
(17-Mar-2024, 01:12 PM)365cycle schreef: Klopt. En of het verschil dat ik opmerk als ik met of zonder kleding en laptop de Brienenoord op ga nou echt voelbaar is of tussen m'n oren zit, daar ben ik ook nog niet helemaal uit.
Grappig, dat heb ik met een grote pot pindakaas is bijna 1000 gram.
Tussen de oren denk ik toch wel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 189
Topics: 7
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 48
390 x bedankt in 175 berichten
Op fietsvakantie in de bergen probeer ik de boodschappen anders wel liefst na de grootste klim van de dag te plannen…..
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
17-Mar-2024, 01:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Mar-2024, 01:46 PM door 365cycle.)
(17-Mar-2024, 01:35 PM)blokdoorn schreef: Op fietsvakantie in de bergen probeer ik de boodschappen anders wel liefst na de grootste klim van de dag te plannen….. Uiteraard, maar dat is vermoedelijk wel wat anders dan de Brienenoord.
Als je een fiets koopt om in Catalonië rond te gaan rijden zou ik overigens sowieso voor de grotere remmen gaan, liefst nog met extra koeling
Oh en als je hier je dagelijkse boodschappen doet zou ik misschien gewoon geen velomobiel kopen
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 83
Topics: 1
Lid sinds: May 2023
Bedankt: 5
230 x bedankt in 83 berichten
Ik heb mijn Snoek vorig weekend meer dan 900 gram lichter gemaakt.
alle aangekoekte modder uit de achterwielkast geschraapt
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
17-Mar-2024, 03:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Mar-2024, 03:52 PM door 365cycle.)
(17-Mar-2024, 03:20 PM)Tegelfanaat schreef: Ik heb mijn Snoek vorig weekend meer dan 900 gram lichter gemaakt. Dat is nog niks. Ik heb de testrij-Snoek L een paar weken geleden 90 kg lichter gemaakt
Zonder gekheid: De wielkasten schoonmaken is net ook gebeurd, als het goed is knalt de testrij-Snoek L.nl op dit moment rondjes voer de baan
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1009 x bedankt in 335 berichten
17-Mar-2024, 11:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Mar-2024, 11:09 PM door Arend-Jan.)
Klopt, en dat was best een ervaring!
Ik mocht de demo-SnoekL gebruiken in Velodrome Apeldoorn
Vond hem fijn sturen, al weet ik niet of hij ook rechtsaf kan
Heb hiervoor alleen een paar rondjes in Arjen's DFXL-met-pants gereden dus vond het spannend zat, maar het ging erg goed en had er lol in (voor zover mogelijk als je je helemaal het apezuur trapt )
Berichten: 186
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 521
358 x bedankt in 180 berichten
Mooie prestatie, zeker met 'andermans fiets'!
Heb je enige indicatie hoeveel meer vermogen de beide Tuna's nodig hadden om je voor te blijven? Bij de wintercompetitie uitslagen staan wel tijden en snelheden, maar volgens mij rijdt minstens Ymte toch ook wel met vermogensmeter?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 331
Topics: 21
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1078
677 x bedankt in 311 berichten
Rijden jullie over de rijbaan met de Snoek en andere smalle velomobielen?
De Snoek(-L) is smaller dan 75 cm. Dat geldt voor meer velomobielen. Ga je dan toch (illegaal) van het fietspad af? Lijm je twee blokjes hout op de fiets om deze breder te maken? Of is dit in de praktijk een non-probleem en controleert geen agent dit?
Dank !
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
(20-Mar-2024, 06:49 PM)PieterTrapt schreef: Rijden jullie over de rijbaan met de Snoek en andere smalle velomobielen?
De Snoek(-L) is smaller dan 75 cm. Dat geldt voor meer velomobielen. Ga je dan toch (illegaal) van het fietspad af? Lijm je twee blokjes hout op de fiets om deze breder te maken? Of is dit in de praktijk een non-probleem en controleert geen agent dit?
Dank !
Ik doe het soms, maar voor het grootste deel rijd ik op brede vrijliggende fietspaden, fietsstroken of gewone B-wegen.
Op mijn woon-werk-verkeer negeer ik zelfs een 'verboden voor fietsers bord', want na de eerste zijweg wordt dit bord niet herhaald. Als ik word aangehouden, dan kwam ik dus uit die zijweg
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.679
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2818
3150 x bedankt in 2188 berichten
(20-Mar-2024, 09:17 AM)Tijanus schreef: maar volgens mij rijdt minstens Ymte toch ook wel met vermogensmeter? Ik betwijfel het. Waarom deelt hij dan de activiteit gemaakt door de "mobiele app Urban Biker" en niet door zijn fiets computer / sport horloge. Eva zou in ieders geval wel met vermogensmeter rijden begreep ik ooit.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 83
Topics: 1
Lid sinds: May 2023
Bedankt: 5
230 x bedankt in 83 berichten
Ik rij bij voorkeur op een fietspad, maar er zijn diverse redenen om op sommige momenten toch liever op de hoofdbaan te rijden.
Het risico 1) dat ik politie tegenkom x 2) ze de formele regels kennen x 3) de moeite willen nemen er werk van te maken x 4) meteen een bon uitschrijven ipv me naar het fietspad te verwijzen acht ik kleiner dan het risico / ongemak van op dat moment het fietspad te gebruiken.
'verboden voor fietsers bord' negeer ik soms, maar alleen korte stukjes (rotonde hoofdbaan, als ik na 200m toch linksaf moet etc)
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Berichten: 331
Topics: 21
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1078
677 x bedankt in 311 berichten
Ik begrijp de logica achter een minimum-breedte ook niet.
Een minimumsnelheid zou ik begrijpen: u mag pas tussen autoverkeer als u minstens een bepaalde snelheid heeft.
Een maximum-breedte begrijp ik ook: voertuig mag niet breder zijn dan.....
Maar een minimumbreedte? Waarom toch?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
(20-Mar-2024, 08:25 PM)PieterTrapt schreef: Ik begrijp de logica achter een minimum-breedte ook niet.
Een minimumsnelheid zou ik begrijpen: u mag pas tussen autoverkeer als u minstens een bepaalde snelheid heeft.
Een maximum-breedte begrijp ik ook: voertuig mag niet breder zijn dan.....
Maar een minimumbreedte? Waarom toch?
Oude Bakfietswet
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 331
Topics: 21
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1078
677 x bedankt in 311 berichten
(20-Mar-2024, 08:32 PM)Wim -de roetsende schreef: (20-Mar-2024, 08:25 PM)PieterTrapt schreef: Ik begrijp de logica achter een minimum-breedte ook niet.
Een minimumsnelheid zou ik begrijpen: u mag pas tussen autoverkeer als u minstens een bepaalde snelheid heeft.
Een maximum-breedte begrijp ik ook: voertuig mag niet breder zijn dan.....
Maar een minimumbreedte? Waarom toch?
Oude Bakfietswet
Ik denk dat de gedachte was dat smalle bakfietsen op het fietspad passen en daar dan ook op moeten, terwijl brede indien nodig (vol en/of smal fietspad) mogen uitwijken naar de weg?
Ik ben het aan het invullen, maar dan zie ik er inderdaad een logica in. Dank je, Wim.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 225
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 268
538 x bedankt in 221 berichten
(20-Mar-2024, 06:55 PM)Wim -de roetsende schreef: (20-Mar-2024, 06:49 PM)PieterTrapt schreef: Rijden jullie over de rijbaan met de Snoek en andere smalle velomobielen?
De Snoek(-L) is smaller dan 75 cm. Dat geldt voor meer velomobielen. Ga je dan toch (illegaal) van het fietspad af? Lijm je twee blokjes hout op de fiets om deze breder te maken? Of is dit in de praktijk een non-probleem en controleert geen agent dit?
Dank !
Ik doe het soms, maar voor het grootste deel rijd ik op brede vrijliggende fietspaden, fietsstroken of gewone B-wegen.
Op mijn woon-werk-verkeer negeer ik zelfs een 'verboden voor fietsers bord', want na de eerste zijweg wordt dit bord niet herhaald. Als ik word aangehouden, dan kwam ik dus uit die zijweg
Ja of dat je de ene richting niet op mag en da andere richting wel. Als ik dat weet en daar het gebruik van de rijbaan fijner is gebruik ik gewoon de rijbaan ookal hangt het bord er.
en op een plek was dat en er is iemand geweest die het bord heeft weggehaald dus nu is het legaal voor mij om daar te fietsen.
En ja ik ken ook genoeg plekken waarbij je via een zijweg wel de rijbaan op mag. maar dat is niet altijd even logisch voor mijn route dus blijf ik op het fietspad.
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2733 x bedankt in 1282 berichten
Een deel van onze verkeerswetgeving is al erg oud, 1935. Toen waren handkarren, hondewagens, paard en wagen nog erg gewoon. Voor onbespannen wagens zijn er ook een aantal uitzonderingen. Ook omdat die soms te breed zijn voor de stoep/het fietspad. Ergens is ooit besloten dat breder dan 78 cm dus te breed was.
Naar mijn idee is deze regel zeer onbekend en zullen zelfs de meeste agenten em niet kennen. 99% van de automobilisten kent deze regel ook niet. Een aantal daarvan zal proberen je middels subtiele en soms minder subtiele signalen naar het fietspad terug te verwijzen.
Ondanks dat ik nu een bredere en snellere velomobiel heb, durf ik nog niet zo veel op de weg, ik zocht met de houten (66cm breed) wel bepaalde plekken uit. Van die klote rotondes in de bebouwde kom waar je met de fiets 4 haakse bochten moet nemen langs 20cm hoge stoepranden terwijl je gewoon rechtdoor wilt. Dat betekend terug naar 10 km/h. Rechtdoor over de autostrook ga je net zo snel als een auto om de rotonde. Maar de 50 haal ik op het rechte stuk daarna niet. Is er alleen een fietssuggestiestrook, die bij rotondes even echt fietspad wordt, dan ben ik dus vrij selectief, rechtdoor als een auto en daarna weer het fietspad op. Bij een aantal locaties hier in de regio ligt er bij de rotonde dan zo'n mooi stukje groen tussen weg en fietspad, waardoor auto's mij niet kunnen zien en ik de auto's niet. Daar ga ik dus ook op de weg.
Ondanks dat de fiets nu breed genoeg is en ik echt wel een stuk 40 kan rijden met de Milan GT , heb ik mijn gedrag nog niet heel erg aangepast. Als het rustig genoeg is op de weg en je de ruimte hebt, ben je soms bijna net zo snel als de auto's. Maar op sommige plekken is de verkeersdruk hoog, is het druk en met veel start stop ben je echt een hindernis op de weg. Dat laatste zal een eventueel passerende agent eerder doen denken, he die moesten we eens hebben.
Ik weet van een duitser die een boete heeft gehad, op het velomobiel forum melde hij zich. Ik heb hem de breedte uitzonderingstekst aangeleverd. Daarmee heeft ie bezwaar gemaakt. Geen idee wat daar uit gekomen is, maar het is nog niet zo lang geleden. De agent in kwestie had niet gemeten, en heeft vermoedelijk ook merk en model niet genoteerd.
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1009 x bedankt in 335 berichten
(20-Mar-2024, 09:17 AM)Tijanus schreef: Mooie prestatie, zeker met 'andermans fiets'!
Heb je enige indicatie hoeveel meer vermogen de beide Tuna's nodig hadden om je voor te blijven? Bij de wintercompetitie uitslagen staan wel tijden en snelheden, maar volgens mij rijdt minstens Ymte toch ook wel met vermogensmeter? Ja, dat weet ik. Maar als ze dat niet openbaar delen hebben ze daar misschien hun redenen voor en deel ik hun waardes niet. Kan wel verklappen dat ik flink minder watts trapte dan de Tuna piloten. Maar... Zij reden niet alleen sneller dan ik maar zijn ook zwaarder dan ik, dus 1:1 eerlijke vergelijking is dat sowieso niet. Weet niet wat voor binnenbanden zij reden (of tubeless), ik had gewone butyl binnenbanden. Bij mij mist een doorkomst trouwens, en bij Arjen ook, dat kan je goed zien aan de rondetijden.
Berichten: 2.679
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2818
3150 x bedankt in 2188 berichten
Wat een wachtlijst voor de Snoek L zeg. Van de 46 zijn er 41 voor de Snoek L. En 3 voor de gewone Snoek. En 1x Strada / QV / QV+
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 316
Topics: 16
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 171
474 x bedankt in 195 berichten
23-Apr-2024, 01:53 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Apr-2024, 10:08 AM door Atrike.)
(22-Apr-2024, 09:28 PM)Hardloper schreef: Wat een wachtlijst voor de Snoek L zeg. Van de 46 zijn er 41 voor de Snoek L. En 3 voor de gewone Snoek. En 1x Strada / QV / QV+
Nou, niet alle bestellingen staan op de lijst van velomobiel.nl, lijkt het. Mijn qv staat er niet op. Die is op 5 april besteld, terwijl er wel een SnoekL van 12 april op staat.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Berichten: 158
Topics: 11
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 458
390 x bedankt in 158 berichten
Hey,
Ik ben van plan om in de zomer naar het WK te gaan en om daarna twee weken met mijn vriendin en twee vrienden door Engeland te fietsen. Met mijn QXS was daarbij het idee dat ik naast mijn eigen bagage ook een deel van de bagage van mijn vriendin mee kan nemen (eventueel met een karretje) om de tocht voor haar haalbaarder te maken.
Nu heb ik, zoals een aantal van jullie hebben gelezen, mijn QXS in de prak gereden. Voor mij opzich een goed moment om een Snoek aan te schaffen. Nu is de Snoek natuurlijk kleiner dan de QXS en vroeg ik mij af wat jullie ervaringen zijn qua bagage (en enigszins heiligschennis maar mogelijk wel een oplossing: Zijn er al mensen die een kar erachter hebben gehangen?)
Uiteraard is het daarnaast nog maar de vraag of het gaat lukken om die op tijd binnen te krijgen maar dat is een volgend probleem
|
Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|