Banden, banden en nog eens banden
|
Berichten: 1.959
Topics: 22
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2904 x bedankt in 1602 berichten
(05-Sep-2018, 11:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Achterband vervangen gaat hetzelfde als de voorband. Vooral bij een Quest.
Dacht dat ik daar de hele achtervelg eruit moest halen, inclusief de as en dat dat niet zo makkelijk is eigenlijk?
Bij de voorbanden is dat niet nodig omdat die enkelzijdige ophanging hebben..
Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 4
17 x bedankt in 17 berichten
Achterwiel in een Quest is ook eenzijdig opgehangen, net als de voorwielen. Je legt de Quest op de rechterzijkant (bij voorkeur in het gras oid zodat je gelcoat niet beschadigt) en dan trek je de band aan de linkerkant af van de velg af.
Als je het nog nooit gedaan heb, dan zou ik het thuis een keer oefenen. Beter op je gemakje bij daglicht onder een lekker zonnetje uitvinden hoe het in elkaar steekt, dan dat je dat op een verlaten landweggetje in het donker in de regen moet doen.
Overigens is mijn ervaring dat je met een vm zelden achter lek rijdt. Het zijn bijna altijd de voorbanden die lek gaan.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Berichten: 1.959
Topics: 22
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2904 x bedankt in 1602 berichten
Dacht echt dat die as niet enkelzijdig was, maar daar nooit naar gekeken. Zal dr eens naar kijken dan. Maakt het wel makkelijker
Berichten: 886
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1515 x bedankt in 617 berichten
(06-Sep-2018, 04:13 PM)ZoefZoef schreef: Dacht echt dat die as niet enkelzijdig was, maar daar nooit naar gekeken. Zal dr eens naar kijken dan. Maakt het wel makkelijker
Achter wisselde ik bij sneeuw naar grof-profielband. Is makkelijk door de enkelvoudige ophanging bij een Quest. Nog niet gekeken naar de ophanging achter bij de bestelde DF. Vind bij de DF het loshalen van de voorwielen bij lek een uitkomst.
Niels, en profiel, van der Wal
Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 4
17 x bedankt in 17 berichten
De ophanging van de DF is gelijk aan die van de Quest in de zin dat die eenzijdig is (technisch zit het wel iets anders in elkaar). Echter je hebt veel minder ruimte in de wielkast waardoor achterband wisselen op de DF toch net even lastiger is in vergelijking met de Quest.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(06-Sep-2018, 07:30 PM)Johan. schreef: De ophanging van de DF is gelijk aan die van de Quest in de zin dat die eenzijdig is (technisch zit het wel iets anders in elkaar). Echter je hebt veel minder ruimte in de wielkast waardoor achterband wisselen op de DF toch net even lastiger is in vergelijking met de Quest.
Daarom heb ik toch besloten tot een smalle 28mm achterband.
Nadat Ymte ruim 5 minuten bezig was om een 40mm achterband in de wielkast te proppen en er nog steeds meer dan 50% van die buitenband buiten de wielkast uitstak, leek mij een band van 28mm opeens extreem comfortabel
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.959
Topics: 22
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2904 x bedankt in 1602 berichten
Moet die quest toch een keer op zn kant leggen. Afgelopen week even de bandjes opgepomt en toen voelde ik dat er aardig wat zand/aarde/modder in de wielkast aanwezig was. Dus ik mag die wel een keertje schoonmaken.
Ben alleen bang dat als ik die band wil vervangen, ik enorm moet kloten. Ik krijg vrijwel nooit de buitenband er op zonder problemen. Als ik dan met de quest moet kloten, wordt ik daar echt niet blij van.
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
07-Sep-2018, 02:28 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Sep-2018, 02:31 AM door Coen__.)
(06-Sep-2018, 08:46 PM)Wim -de roetsende schreef: (06-Sep-2018, 07:30 PM)Johan. schreef: De ophanging van de DF is gelijk aan die van de Quest in de zin dat die eenzijdig is (technisch zit het wel iets anders in elkaar). Echter je hebt veel minder ruimte in de wielkast waardoor achterband wisselen op de DF toch net even lastiger is in vergelijking met de Quest.
Daarom heb ik toch besloten tot een smalle 28mm achterband.
Nadat Ymte ruim 5 minuten bezig was om een 40mm achterband in de wielkast te proppen en er nog steeds meer dan 50% van die buitenband buiten de wielkast uitstak, leek mij een band van 28mm opeens extreem comfortabel
Dus als je te hard door de bocht gaat of speling op het lager hebt vreet je ook de wielkast op?
Afgelopen weekend een 1mm speling tussen lager en naaf opgevuld met Loctite 660. Had voor hetzelfde geld ook een nieuwe naaf kunnen kopen, maar had geen zin in spaken. Hoop wel dat die Loctite wat langer goed blijft
(07-Sep-2018, 12:08 AM)ZoefZoef schreef: Moet die quest toch een keer op zn kant leggen. Afgelopen week even de bandjes opgepomt en toen voelde ik dat er aardig wat zand/aarde/modder in de wielkast aanwezig was. Dus ik mag die wel een keertje schoonmaken.
Ben alleen bang dat als ik die band wil vervangen, ik enorm moet kloten. Ik krijg vrijwel nooit de buitenband er op zonder problemen. Als ik dan met de quest moet kloten, wordt ik daar echt niet blij van.
Gewoon goed leeg laten lopen, driekwartrond goed in de velg duwen en dan kun je hem er zo op / af doen. Zelfs met Marathon draadbanden.
Eventueel gebruik je nog van dat glijmiddel bij het omleggen; Schwalbe Easyfit
Valt allemaal wel mee met de moeilijkheid. Voorwielen Quest zijn denk ik moeilijker.
Berichten: 886
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1515 x bedankt in 617 berichten
07-Sep-2018, 08:00 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Sep-2018, 08:32 AM door Roepers.
Edit Reason: syntax
)
(07-Sep-2018, 12:08 AM)ZoefZoef schreef: Moet die quest toch een keer op zn kant leggen. Afgelopen week even de bandjes opgepomt en toen voelde ik dat er aardig wat zand/aarde/modder in de wielkast aanwezig was. Dus ik mag die wel een keertje schoonmaken.
Schoonmaken van de wielkasten is simpel: de tuinslang er op zetten! Gebruik geen hogedrukspuit; je kan dan water in de lagers spuiten en dat gaat daar roesten.
En als je hem leeghaalt kun je de hele velomobiel schoonspuiten; maak hem alvast winterklaar.
Niels, waterrat, van der Wal
Berichten: 287
Topics: 10
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 0
39 x bedankt in 25 berichten
(05-Sep-2018, 11:18 PM)ZoefZoef schreef: Hier moet ik ook een keertje naar kijken voor mn quest. Die vind ik ietwat tegenvallen qua snelheid eigenlijk en dat zou best weleens aan de banden kunnen liggen.
Voor liggen er schwalbe marathons op. Mogelijk marathon plus (weet ik zo 123 niet zeker). Achter ook marathon, mogelijk de Plus, de versie geschikt voor e-bikes.
Naar aanleiding van de pendeltest, overweeg ik over te stappen op Almotions en de F-lites/Gocycles.
Ben alleen wel benieuwd naar de lekbestendigheid daarvan en -een van de redenen dat ik ze nog niet heb gekocht- hoe makkelijk het is om de achterband te vervangen :/ Dat is allemaal nieuw voor mij bij een quest.
Sowieso zijn Gocycles veel soepeler dan de banden die je er nu op hebt liggen. Die wisselen is echt een fluitje van een cent. Achterband is altijd even kijken hoe het past. De ene Strada/Quest past een almotion zo in zonder problemen en de andere moet je minimaal iets van de band afschuren (met een schuurpapiertje) het blijft toch handwerk he. Wel de beste keuze achterband, ik heb na 20.000 km mn eerste lekke band ermee gehad, en nu ligt er weer een nieuwe op (omdat ik het lek niet kon vinden bij de eerste en er blijkbaar nog iets in zat, waarschijnlijk een super subtiel iets want de binnenband liep bij beide keren bijna niet leeg en was een echt inimini gaatje). Maar normaliter kan je er zo'n 40.000 km mee rijden en ik hoor ook niet dat ze vaak lek gaan of iets. Het profiel zat er namelijk nog gewoon op. Het is wel handig om de wielkast even uit te spoelen als je een nieuwe achterband erop gaat leggen, anders heb je kans dat er gelijk zand in de buitenband komt en dat wil je niet.
Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 4
17 x bedankt in 17 berichten
(07-Sep-2018, 02:28 AM)Coen__ schreef: Dus als je te hard door de bocht gaat of speling op het lager hebt vreet je ook de wielkast op?
Ik ga denk ik redelijk hard door de bocht (met enige regelmaat op 2 wielen), maar heb nog nooit mijn achterband horen aanlopen. Ik rijd met een 35mm Kojak.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Berichten: 1.959
Topics: 22
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2904 x bedankt in 1602 berichten
07-Sep-2018, 04:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Sep-2018, 04:11 PM door ZoefZoef.)
(07-Sep-2018, 08:00 AM)Niels van der Wal schreef: (07-Sep-2018, 12:08 AM)ZoefZoef schreef: Moet die quest toch een keer op zn kant leggen. Afgelopen week even de bandjes opgepomt en toen voelde ik dat er aardig wat zand/aarde/modder in de wielkast aanwezig was. Dus ik mag die wel een keertje schoonmaken.
Schoonmaken van de wielkasten is simpel: de tuinslang er op zetten! Gebruik geen hogedrukspuit; je kan dan water in de lagers spuiten en dat gaat daar roesten.
En als je hem leeghaalt kun je de hele velomobiel schoonspuiten; maak hem alvast winterklaar.
Niels, waterrat, van der Wal Winterklaar maken, wat moet ik me daarbij voorstellen?
Is een leuke trouwens. Heb de quest nu 3.5 maand en nog geen idee hoe ik het ding de winter doorkrijg. Staat buiten gestald op straat en ik heb geen tuin of plaats waar ie overdekt kan/mag staan. Enkel bij hagel/storm zet ik m weleens ter overnachtinng in de parkeergarage van de supermarkt 200m verderop.
Nu wil ik m gewoon blijven rijden, maar ik heb geen idee hoe ik 'm moet stallen en wat ik moet doen voor de winter. Kan de gelcoat bijv. tegen sneeuw? Moet er een zeiltje over? Enz.
Wil m wel blijven rijden trouwens, zolang dat veilig is.
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
2405 x bedankt in 1068 berichten
Radical maakt een parkeerhoes. Misschien is dat een idee om hem buiten te kunnen stallen.
Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 4
17 x bedankt in 17 berichten
07-Sep-2018, 04:38 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Sep-2018, 04:44 PM door Johan..)
er staat een 2ehands op ligfiets.net: https://www.ligfiets.net/advertisement/1...rhoes.html
-edit-
oh: mijn oog valt opeens op het zinnetje: is op maat gemaakt voor en mango, past niet op een Quest....
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Berichten: 1.959
Topics: 22
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2904 x bedankt in 1602 berichten
Heb die hoes gezien. Als ie voor een quest had geweest, had ik m wellicht gekocht. Moet nog even kijken of een motorhoes erop past, daar heb ik dr wel eentje van liggen.
Kan de gelcoat tegen een sneeuwlaag en winterkoude? Dat zijn vragen die ik nu even afvraag..
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(08-Sep-2018, 01:16 AM)ZoefZoef schreef: Heb die hoes gezien. Als ie voor een quest had geweest, had ik m wellicht gekocht. Moet nog even kijken of een motorhoes erop past, daar heb ik dr wel eentje van liggen.
Kan de gelcoat tegen een sneeuwlaag en winterkoude? Dat zijn vragen die ik nu even afvraag..
Daar kan de gelcoat wel tegen, maar die wordt er niet mooier op. Dof/vaal worden veel vm-en met een gelcoat na verloop van tijd. Vooral rode.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 117
Topics: 4
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
90 x bedankt in 46 berichten
Waw heeft een hoes die past op de Quest
http://www.fietser.be/Home/velocatessen
Goedkoper alternatief voor de hoes van radical
Maar een motorhoes kan ook een oplossing zijn als deze tenminste niet gaat fladderen bij flinke wind
Berichten: 2.004
Topics: 31
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1446 x bedankt in 820 berichten
Ik ben altijd wel een liefhebber van niet al te hard opgepompte banden. Dat fietst toch wat comfortabeler over drempels en klinkertjes. Vijf tochten geleden heb ik mijn banden maar weer eens opgepompt. De achterband begint te slijten, met name aan de zijkanten, dus is even goed oppompen wellicht beter voor een wat gelijkmatigere slijtage. En aangezien een band in de loop der maanden langzaam wat leegloopt, heb ik door het even stevig op te pompen ook weer wat marge gegeven.
Het zal voor sommigen van jullie niet als een verrassing komen, maar in de vijf tochten nadien heb ik telkens gemiddeld een kilometer per uur harder gefietst dan in de vijftien tochten daarvoor. Nooit aan gedacht dat een harde band waarschijnlijk minder rolweerstand oplevert.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(03-May-2020, 07:14 PM)Lopopodium schreef: Het zal voor sommigen van jullie niet als een verrassing komen, maar in de vijf tochten nadien heb ik telkens gemiddeld een kilometer per uur harder gefietst dan in de vijftien tochten daarvoor. Nooit aan gedacht dat een harde band waarschijnlijk minder rolweerstand oplevert.
Ik pomp al mijn banden ongeveer om de week een keer op.
Met de DF scheelt 2 bar wel iets meer dan 1km/u. Voor gaat 6 bar in en achter 8.
Als voor op 4 staat en achter op 6, dan rijd ik 32 ipv 36km/u.
Ik ben niet zo van comfort. Alleen de DF heeft vering en dan heb ik ook nog de harde uitvoering.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
Hier ook, ik check en pomp ze regelmatig op. En dan zo hard als volgens de band mag (en meestal nog een ietsje harder). Scheelt echt wel in snelheid. Comfort? Ach...
Berichten: 886
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1515 x bedankt in 617 berichten
Ik ben niet zo van comfort. Alleen de DF heeft vering en dan heb ik ook nog de harde uitvoering.
Comfort zit in je lijf; het betekend je houdingsspieren gebruiken. Spieren train je door gebruik en coördinatie. Vering zorgt dat je je je houdingsspieren niet traint en zorgt hierdoor dat je veelal ongemakkelijk zit.
Waarschijnlijk ben je wel van comfort, maar niet van comfort wat materieel aangebracht kan worden.
Niels, fotabel, van der Wal
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Mooi verwoord. Klopt eigenlijk wel.
Bij fietsen met vering klopt de beweging van de fiets eigenlijk nooit t.o.v. mijn eigen beweging.
Het voelt onnatuurlijk.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
04-May-2020, 03:30 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-May-2020, 03:33 PM door PietV*.)
Luchtbanden blijven een belangrijk onderdeel van de (lig)fiets. Het enige contact tussen voertuig en wegdek. De keuze in banden is groot, soepel, stug, lek-bestendig, winter-, race- en ballonbanden. De luchtband is het eerst verende onderdeel, die zorgt voor comfort. Belangrijk blijft dat jouw (trap)energie omgezet wordt in een constant voorwaartse horizontale bewegingen. Daarbij dient korte verticale bewegingen zoveel mogelijk te worden vermeden. Energie verlies.
Een luchtband is een cirkelvormige buis met in hoogte verschillende omtrekken. De omtrek van het loopvlak is groter dan die van de hieldraad.
Bij een (te) zachte band wordt het midden van het loopvlak op het wegdek naar binnen gedrukt en ga je rijden op de buitenzijden van het loopvlak. Omdat de omtrekken van de buitenzijden loopvlak kleiner is dan het midden van het loopvlak, gaat een deel van het loopvlak gummen op het wegdek. Die delen slijten heel snel en dat kost veel (trap)energie. Bovendien rij je eerder lek en in bochten heb je bij een vm eerder kans op driften.
Op (rulle) zandwegen ben je met zachte banden in het voordeel. Je vergroot het dragend oppervlak, waardoor de band minder diep "snijdt" in het zand.
Een te hard opgepompte band volgt de oneffenheden van het wegdek onvoldoende en dat verhoogd de rolweerstand op ruw wegdek.
Vering verhoogt het comfort, maar verlaagt de stabiliteit en het wegcontact. Ook kan de fiets gaan deinen. In veren is ook uit veren. Actie, reactie. Dat bevordert het "gummen" en verhoogt ook de bandenslijtage
De veerdemper, in de volksmond ook wel schokbreker genoemd, verlaagt het comfort, maar verhoogt de stabiliteit en daarmee het wegcontact. Zeker de veerdemper met een geringe ingaande demping en een grote uitgaande demping. Ideaal voor ligfietsen om het deinen van de trapwegingen of ongewenste veerbewegingen te dempen.
Conclusie: Bandenspanning en vering is een keuze. Bij vering de keuze tussen gedempt en ongedempt.
Maar vering met instelbare demping is een fijne keuze. Bevordert het wegcontact en verkleint de bandenslijtage.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Rolweerstand van de band heeft vooral met de compound van het rubber te maken. Dat bepaalt de hoeveelheid wrijving die de band heeft met het asfalt.
Met te zachte banden rijden is, zoals Piet ook aangeeft, niet verstandig, want dan gaan de wangen te veel indeuken.
Te harde banden levert ook zeker geen voordelen op. Wim Schermer heeft heel veel bandentesten gedaan en altijd ging de rolweerstand omhoog als de banden te hard worden opgepompt.
Ik pomp ze echter niet TE hard op, maar maximaal. Iedere dag worden de banden iets zachter en na een week is de druk nog oké, maar na meer dan twee weken wordt de druk te laag.
Als je met banden rijdt waar maximaal 2,5 bar in mag, dan duurt dat uiteraard veel langer.
Bij hoge druk banden merk je het verschil al duidelijk na een week.
Bij de banden van mijn Handbike was de maximale druk 12 bar. Ik pompte er meestal 11,5 in. Na een week was dat nog ongeveer 9 bar. Te 'zacht' voor zulke smalle bandjes. Dus pompte ik 1x per week de banden op.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
10-May-2020, 07:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-May-2020, 09:02 PM door Wim -de roetsende.)
Gisteren heb ik de wielkasten van de DF schoongemaakt en nieuwe One banden eronder gelegd.
De Contact Speed waren flink versleten. Het canvas was op meerdere plaatsen al goed zichtbaar.
Het eerste rondje van 20km met een av van 34,3km/u gereden.
Kruissnelheid 75% van de rit >40km/u.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
10-May-2020, 07:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-May-2020, 08:46 PM door Hoekie.)
Hoeveel bar gebruik je met de Contact Speed (het antwoord staat al hierboven) en zover je weet, hoeveel km heb je er meer gereden?
Ik heb nog 2x Pro One liggen, destijds bij de Strada gekregen. Misschoen moet ik ook maar eens omwisselen.
De One doe je ook weer 6 bar in?
|
Gebruikers die dit topic lezen: 20 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|