Waardering:
  • 6 stemmen - gemiddelde waardering is 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandaag ben ik blij omdat.....
Was met zoon in de auto onderweg terug in het donker na het in plankjes laten zagen van een tafelblad. Bij een plekje waar ik ook dagelijks oversteek naderde ik met de toegestane 80 km/h. Ik zag een fietser rollend naderen van links, waarbij ik er niet 100% zeker van was of ie wel ging stoppen op het verkeerseilandje. Dus maar even zekerheidshalve wat in de remmen. Meneer bleef staan.

Ik was blij dat zoon hem niet gezien had, ondanks zijn licht op de fiets. Die heeft er nu een beter idee van hoe beperkt zichtbaar je als fietser zijdelings kunt zijn. Hij zag hem pas toen ik al lang afremde, he papa remde voor die fietser? Ja, want misschien zou hij wel door rijden. Ik hoop dat ie er niet blind op vertrouwd dat autorijders hem wel zien. Puberleeftijd. Ik denk wel goed voor hem om dit vanuit het andere perspectief te zien.
Antwoord }
(21-Oct-2024, 11:06 PM)Jeroen S schreef: Ik was blij dat zoon hem niet gezien had, ondanks zijn licht op de fiets. 

Deze had dus zijn licht aan.  thumb 

Ik word nu alweer gek van al die fietsers die zonder licht rijden. Heeft hier in de buurt trouwens weinig met leeftijd te maken.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro , 365cycle
(21-Oct-2024, 06:33 PM)Willeke_IGKT schreef: Deze had dus zijn licht aan.  thumb 

Ik word nu alweer gek van al die fietsers die zonder licht rijden. Heeft hier in de buurt trouwens weinig met leeftijd te maken.
Ik snap gewoon niet dat je nog zonder verlichting op pad zou willen. Ze zijn allemaal op batterijen, dus dat het zwaarder zou trappen is geen excuus meer.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Ik ben vanmorgen met verlichting vertrokken, nog gecontroleerd of het licht niet te hoog stond.

Ben ik 10 minuten onderweg zie ik dat mijn voorlicht uit is. Bleek de schakelaar uit gegaan te zijn dus achter ook geen licht.
Gelukkig rij ik met extra licht onder mijn spiegels.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , 365cycle
(22-Oct-2024, 09:57 AM)Hardloper schreef: Ik snap gewoon niet dat je nog zonder verlichting op pad zou willen. Ze zijn allemaal op batterijen, dus dat het zwaarder zou trappen is geen excuus meer.

Zo heb je er ook veel die onverlicht en in het donker gekleed gaan joggen of hun hond uitlaten op een jaagpad dat ook al niet verlicht is. Gelukkig heb ik ze deze morgen allemaal op tijd gespot, al was er eentje echt maar op het laatste. Als je dan ook nog eens een tegenligger hebt met verblindende lichten of een slecht afgestelde verstraler langs de weg op dat moment, dan is het helemaal feest Wink (gelukkig was dit niet het geval deze morgen)

Verder was het wel rustig deze morgen, het reed best wel lekker Smile Scheelt in vergelijking met vorige week ook dat die rem niet meer sleept Big Grin
Antwoord }
(21-Oct-2024, 07:52 AM)Fietsbennie schreef:
(20-Oct-2024, 09:51 AM)Bob Hagendijk schreef:  Het boek is Barring Mechanicals - from London to Edinburgh and Back, on a Recumbent Bicycle van Andy Allsopp.

Weet je ook of er een Nederlandse versie is? Because mine Englische Sprache is not so ferry good  Cry .
Ik heb wat rondgezocht maar niet gevonden. Ik denk dat de markt te klein is voor een Nederlandse vertaling.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
..omdat het een heerlijk gevoel is als je liggert na een dag sleutelen lekker over 't asfalt zoeft!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(23-Oct-2024, 12:32 AM)martinus schreef: ..omdat het een heerlijk gevoel is als je liggert na een dag sleutelen lekker over 't asfalt zoeft!

Ik zag 'm al staan: https://www.velomobilforum.de/forum/inde...4/page-119
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , martinus
Hier direct de juiste post op het Duitse forum:
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1727497

Is de eerste M5 met CMPCT sticker die ik zie zo. Mooie foto ook.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , martinus , Roepers
Ik heb nu een demperpomp te leen. Kan nu de balgjes op druk brengen. Lang leven de broer die graag zijn eigen fietsen onderhoud  Big Grin
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Martinus, ik heb het idee dat jou shockproof ene 406 voorwieltje heeft. Volgens mij was dat niet standaard. Ik dacht of een kleine 16inch of een grote 451. Misschien zie ik het verkeerd. Werken zal het ook wel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinus
(24-Oct-2024, 07:50 AM)Jeroen S schreef: Martinus, ik heb het idee dat jou shockproof ene 406 voorwieltje heeft. Volgens mij was dat niet standaard. Ik dacht of een kleine 16inch of een grote 451.  Misschien zie ik het verkeerd. Werken zal het ook wel.
Shock Proof? Die is er juist met 2x406. Maar waar zie je die?
De fiets op de foto die ZoefZoef linkt is een M5 CMPCT, die is er met 406 achter, 305 voor, of met 2x 451.
De City Mate is identiek maar niet vouwbaar.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinus
Tis een M5 CMPCT en het voorwiel is niet origineel,zoek dus nog een 16" wiel van M5.
Heb de stand (te steil) van het zitje moeten veranderen om goed te kunnen zitten,vandaar ben 'k benieuwd hoe de oorspronkelijke configuratie rijdt.
De andere heeft een diy verhoogde voorvork(zo gekocht) om de trappers vrij te houden van kontakt met het 406-voorwiel en dito steile zithouding,dus daar moet ik nog mee spelen om dat goed te krijgen.
Ook interessant is het feit dat M5 toendertijd de vernieuwde CMPCT voorzien heeft van 3 bouten bij de neuspijp daar de oude bevestiging niet afdoende bleek te zijn,heeft daar iemand ervaring mee?
Ik ben nu op zoek naar 'n 42mm buis met binnenmaat 40 om daar een soort van opvul-manchette te maken die ertussen geschoven kan worden waardoor de voorkant van de fiets niet in 1 keer kan omklappen.
Op asfalt zal het stevig genoeg zijn maar ik rij veel op ongelijk terrein,vandaar de bedachte voorzorgsmaatregelen.
Mocht iemand commentaar hebben,goed idee of wat dan ook..graag.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Martinus, ik neem zondag mijn M5 CMPCT mee naar Utrecht, die is origineel voor zover ik weet. 16" voor, 406 achter.

Als jij ook komt kun je zien hoe het bij mij zit.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: martinus
Dat is lief Willeke maar 'k ga niet naar evenementen toe waar veel mensen zijn,zit liever in de natuur met liggert en macrolens.
Veel plezier gewenst!
Antwoord }
vorige week de speling uit de trapas (buitenboord)lagers heb gehaald en vanochtend met een flink ommetje naar mijn werk ben gefietst op de M5 M-racer
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Zojuist een rit gedaan heb waarvoor ik het eigenlijk allemaal doe. Lekker gevoel van ronddraaien, regelmatig lekker ratelend freewheel, power geven en het gevoel van power terugkomen. Er was weinig wind en zowaar iets van 15 graden. Heerlijk rustig op de wegen en paden. Voldaan nog even naliggen in de velo.
Antwoord }
Ik even bezoek kreeg van Bob. Even gezellig bijkletsen en heerlijk rondje fietsen tussen alle drukte door thuis. Leuk dat je er was Bob!

[Afbeelding: IMG20241026121329.jpg]
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
(26-Oct-2024, 12:35 PM)Fietsbennie schreef: Ik even bezoek kreeg van Bob. Even gezellig bijkletsen en heerlijk rondje fietsen tussen alle drukte door thuis. Leuk dat je er was Bob!

Met Bob kletsen is altijd gezellig. Jammer dat hij morgen niet komt  Wink Tongue
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
Ik gooide even de M5 modellen door elkaar. Dit is inderdaad geen shockproof. Ik ben niet heel bekend met de citymate en cmpct. Als je het zitje nu al te steil vindt, dat wordt alleen maar steiler als je er een klein voorwieltje in stopt. 16 inch is er natuurlijk ook in verschillende maten. 305 en 349mm. Origineel is het de 305, dat is dus zo'n 10 cm kleiner als de huidige 406. http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/Models/CMPCT Op de foto's is goed te zien dat dezelfde vork voor beide wielmaten gebruikt wordt. 451 voor met een racerem, 16 inch met V brake. Je ziet de nokjes voor de V brake zitten op de foto's met groot wiel. En op een aantal andere foto's zie je de enorme hoeveelheid lucht boven het wiel.

In radius scheelt het zo'n 5 cm tussen 305 en 406, naar 451 komt er nog 2,5 cm bij. Een en ander ook afhankelijk van de bandendikte.

De truc met een manchet in het knooppunt gaat waarschijnlijk lastig werken omdat beide delen schuin naar elkaar toe bewegen, pas op het laatste stuk recht tegenover elkaar staan. Ik verwacht dat dat gaat botsen. Ik zou het even testen met een stukje karton, (wcrol).

Bij mijn lowracer had ik bij hard wegrijden bij verkeerslichten nog wel eens het probleem dat het voorste deel met trapas verdraaide tov het frame. De kettinglijn (torsiekracht) is wat ongunstiger. Ik heb daar uiteindelijk een klein zelftappend schroefje in gedraaid, precies in de klemspleet van het frame. Toen was het afgelopen met draaien. Ook hier werkt de kracht via de ketting ongunstig tov het scharnier. De ketting zit best wat hoger.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinus
Hoi Jeroen,dank je voor ‘t meedenken.Met te steil bedoelde ik te ver achterover,heb er nu een alublokje met rubber schijfjes tussen zitten,werkt perfekt.16” is puur uit nieuwsgierigheid naar de wegligging in die combi,daar uiteindelijk de tweede CMPCT word omgebouwd naar 451.Hier ligt nog een set van Ultegra 6700 die ‘k erop wil gooien,uiteraard geen triple.
Ander licht zitje ligt ook klaar,alleen de originele velgen zoek ik nog.En eigenlijk moet ook de trapashouder versterkt worden ivm hard trappen.
De tip met de zelftapper is een hele goede!
Met de Dries Baron heb ik daar een paar keer last van gehad dus daar kan het ook toegepast worden.
De CMPCT is echt een relaksed fietsje en geen racer maar vlot vooruit komen is wel een must.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Deze week werd ik blij toen ik zag dat er nieuwe mensen aan het kijken waren naar de woning naast mij. Want dat betekent dat mijn buurman verhuisd is. En nu hopen dat de nieuwe bewoner zich wel komt voorstellen of gewoon vriendelijk gedag zegt. Wel weten ze al dat ik meerdere velomobielen heb want had er 2 voor de deur staan omdat ik binnen een driewieler een onderhoudsbeurtje aan het geven was. En mijn oude buurman had sinds kort een motor dus die staat nu ook niet meer op de stoep.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Zo'n schroefje heet wel zelftapper, maar je moet wel even voorboren. Ik vermoed dat ik toen iets in de buurt van de 3mm gebruikt heb. Gaatje in het schuivende deel, schroefje in het spleetje in het hoofdframe zodat het voorste deel dus niet meer kan roteren.

Veloquest, hopen dat het leuke buren worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinus
Zelftapper voorboren??
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(27-Oct-2024, 12:21 AM)Tom Fekkes schreef: Zelftapper voorboren??

Waarom niet? Wel een iets kleiner gaatje dan de zelftapper is uiteraard.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
(26-Oct-2024, 12:35 PM)Fietsbennie schreef: Ik even bezoek kreeg van Bob. Even gezellig bijkletsen en heerlijk rondje fietsen tussen alle drukte door thuis. Leuk dat je er was Bob!

Het was gezellig en een goed excuus om nog wat zonnestraaltjes mee te pakken!
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 22 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM
XL Hotspot in 3d-print
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jare...365cycle — 10:35 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Beginnelingen...  ...365cycle — 10:31 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
.. de roets echt v...365cycle — 10:29 PM