Waardering:
  • 7 stemmen - gemiddelde waardering is 4.14
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij omdat mijn QV weer vlot rijdt na enkele tragere maanden. Het lijkt erop dat de ketting met wax behandelen de fiets toch wat trager maakt, want nu ik terug dunne olie gebruik rijd ik gemiddeld toch weer rond de 2 km/h sneller dan ervoor (en het was hier deze morgen nog aan het vriezen). Ik vond eerst dat mijn fiets deze winter veel last had van de kou, die indruk is nu helemaal weg Big Grin Nu kan ik weer echt genieten van mijn ritten zonder dat ik het gevoel heb te moeten stoempen om wat tempo te krijgen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
Klinkt toch allemaal een beetje als placebo effecten. De keer dat ik echt moest stoempen met de qv, bleek banden op druk brengen nogal verschil te maken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(, 09:01 PM)blokdoorn schreef: Klinkt toch allemaal een beetje als placebo effecten. De keer dat ik echt moest stoempen met de qv, bleek banden op druk brengen nogal verschil te maken.

Aan de banden ligt het niet, dat is al 2 weken geleden dat die bijgepompt zijn. Begin vorige week zijn er wel nieuwe lagers van een voorwiel vervangen en meteen de bijhorende rem onderhouden, maar ook de dagen erna was de QV niet sneller, tot nadat de ketting gesmeerd werd begin deze week. Vandaag reed het ook weer lekker vlot met deze morgen een gemiddelde van bijna 33 en 's avonds 36,7 km/h. Vorige week kon ik 's morgens rekenen op rond de 31 en 's avonds rond de 34.
Antwoord }
Wat voor wax heb je gebruikt? Big Grin

Oh ja, mocht je eens moeite hebben met in slaap komen: http://thetenthwatch.com/feed/
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
Ik heb ooit een keer zo'n droog smeermiddel gebruikt voor de boegspriet van de Roeifiets.
Verschrikkelijk. Het roeide echt een heel stuk zwaarder. Het leek wel of het een soort kleefspul was.

Eerst dacht ik nog dat het wel beter zou worden, maar dat werd het niet.
Dus met veel moeite dat spul er weer afgekregen en daarna ging het weer als vanouds.

Na de tip van een zeer ervaren wedstrijdroeifietser smeer ik de boegspriet helemaal niet meer in. 
Dit werkt trouwens alleen bij de 209. Bij de 222 moet je de boegspriet insmeren met vaseline.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Ik had een tijdje terug ook al gemeld dat mijn fiets zo langzaam leek. Ook bij mij bleek dit aan de ketting te liggen. Reinigen en afpoetsen met een multi olie lijkt te werken. Ik heb ook het idee dat ie weer lichter trapt. De snelheid kan ik niet zo goed zien.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
Het is winter. De temperaturen zijn lager en daardoor is de lucht dichter en de luchtweerstand hoger, het rubber is stugger. De ingeademde lucht is kouder en dat heeft ook effecten op je lichaam. 

Het sombere weer van de afgelopen tijd heeft ook wat psychische effecten en de fiets is supergevoelig voor dit type effecten.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , 365cycle , Willeke_IGKT
(, 09:33 AM)Roepers schreef: Het is winter. De temperaturen zijn lager en daardoor is de lucht dichter en de luchtweerstand hoger, het rubber is stugger. De ingeademde lucht is kouder en dat heeft ook effecten op je lichaam. 
Klopt, maar dat verklaart niet het verschil van de ene op de andere dag bij qv-tester. 

Van die ingeademde koude lucht heb ik trouwens eigenlijk niet echt last. Het enige wat ik net boven het vriespunt ga doen (onder de 5 graden ofzo) is consequent lucht uit m'n fiets ademen (in de velomobiel dus, niet op de open ligger  Big Grin ) in plaats van van buiten. Ik denk ook niet dat dat echt vermogen scheelt maar het voelt wel prettiger voor m'n luchtwegen.
Wat bij mij wél duidelijk verschil maakt is echte kou op m'n lijf. Op de M-Racer ging ik bij koud weer echt flink minder vermogen trappen. In laagjes kleden helpt dan niet, want dan word je wel iets warmer maar heb je ook meer wrijving.
In words of others,
Antwoord }
[/quote]
Wat bij mij wél duidelijk verschil maakt is echte kou op m'n lijf. Op de M-Racer ging ik bij koud weer echt flink minder vermogen trappen. In laagjes kleden helpt dan niet, want dan word je wel iets warmer maar heb je ook meer wrijving.
[/quote]

Wat wel uitmaakt is een regenbroek aandoen bij kou.
Een regenbroek is luchtdicht en zorgt er hierdoor voor dat warme lucht niet afgevoerd wordt. Dit geldt ook voor een regenjas; al ruik je na een lange tocht dat je zweet niet afgevoerd werd.

Niels, luchtdicht, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
(, 09:48 AM)365cycle schreef: Wat bij mij wél duidelijk verschil maakt is echte kou op m'n lijf. Op de M-Racer ging ik bij koud weer echt flink minder vermogen trappen. In laagjes kleden helpt dan niet, want dan word je wel iets warmer maar heb je ook meer wrijving.

O gelukkig, ik dacht al dat mijn conditie achteruit vloog omdat ik veel minder fiets, maar het is gewoon de kou  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus , Roepers
(, 10:33 AM)Niels van der Wal schreef: Wat wel uitmaakt is een regenbroek aandoen bij kou.
Een regenbroek is luchtdicht en zorgt er hierdoor voor dat warme lucht niet afgevoerd wordt. Dit geldt ook voor een regenjas; al ruik je na een lange tocht dat je zweet niet afgevoerd werd.
Dan betekent het dat ik het vermogen wel weer kan leveren, maar dat laagjes toch beter werken omdat de stroomlijn beter blijft.
In words of others,
Antwoord }
(, 09:48 AM)365cycle schreef: Wat bij mij wél duidelijk verschil maakt is echte kou op m'n lijf. Op de M-Racer ging ik bij koud weer echt flink minder vermogen trappen. In laagjes kleden helpt dan niet, want dan word je wel iets warmer maar heb je ook meer wrijving.

Met e-ondersteuning is het al gauw koud op een open ligger. Tegenwoordig gebruik ik een elektrisch verwarmde bodywarmer, zoals ze ook bij paardrijden gebruiken. Daardoor hoef ik ook niet meer te stoken in huis.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(9 uren geleden)Bart Verbeek schreef:

Met e-ondersteuning is het al gauw koud op een open ligger. Tegenwoordig gebruik ik een elektrisch verwarmde bodywarmer, zoals ze ook bij paardrijden gebruiken. Daardoor hoef ik ook niet meer te stoken in huis.

Wow. Met paardrijden kreeg ik het zo mogelijk nog warmer dan met fietsen. Altijd zeer verbaasde blikken dat ik in een t-shirt reed, ook in de winter. OK, buiten een dunne bodywarmer (meer een vissers/vogelaarsvest) tegen de wind.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(8 uren geleden)Frutsel schreef: Wow. Met paardrijden kreeg ik het zo mogelijk nog warmer dan met fietsen. Altijd zeer verbaasde blikken dat ik in een t-shirt reed, ook in de winter. OK, buiten een dunne bodywarmer (meer een vissers/vogelaarsvest) tegen de wind.

Het is eigenlijk bedoeld voor een e-paard.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro
..dat ik goed geslapen heb, nadat ik me gisteravond beroerd voelde en een klote nacht aan zag komen door een of andere kramp of hoe ik het ook moet omschrijven in mn bovenlichaam. Heb dat al twee, drie keer eerder gehad. Zelfde gevoel, voelde me beroerd erdoor en wist al wat er ging gaan komen. Van lamlendigheid niet weten wat te doen: overgeven, paracetamolletje, meerdere keren onder de douche willen in de hoop dat het over gaat.

Uiteindelijk maar een paar kilometer gefietst op de taifun en het heeft geholpen. Misschien omdat het de aandacht van die plek afleid tijdens het fietsen,ik weet het niet, maar het irritante, aandachtobsorberende gevoel -dat ik niet eens weet hoe ik dat nou zou moeten omschrijven (opgeblazen gevoel, kramp? Weet niet), anders dan dat het geen pijn is, was minder en ik heb redelijk geslapen daarna wat de keren ervoor wel anders was.

Dat was de derde of vierde keer dat ik dit heb gehad, geen idee wat het is maar voor nu hou ik het erop dat dat ritje toch het verschil heeft gemaakt.
Antwoord }
Kramp in je bovenlichaam? Als het in de borst- of armstreek is zou ik toch de dokter even bellen. Waarschijnlijk is het niks, maar je kan beter een keer te vaak bellen dan een keer te weinig.
In words of others,
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro , Lig-hen

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 18 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
Ach ik weet al zo'n ...Jeroen S — 10:53 PM
Alleweder A3
De aerorider/sunride...ZoefZoef — 10:25 PM
Nieuwe Quest 3.0
@5:50 Hoekie — 10:03 PM
Alleweder A3
Dat was volgens mij ...Gideonaut — 09:54 PM
Alleweder A3