Berichten: 229
Topics: 8
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 58
475 x bedankt in 215 berichten
Klinkt toch allemaal een beetje als placebo effecten. De keer dat ik echt moest stoempen met de qv, bleek banden op druk brengen nogal verschil te maken.
Berichten: 6.022
Topics: 153
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2216
7786 x bedankt in 3813 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door Wim -de roetsende.)
Ik heb ooit een keer zo'n droog smeermiddel gebruikt voor de boegspriet van de Roeifiets.
Verschrikkelijk. Het roeide echt een heel stuk zwaarder. Het leek wel of het een soort kleefspul was.
Eerst dacht ik nog dat het wel beter zou worden, maar dat werd het niet.
Dus met veel moeite dat spul er weer afgekregen en daarna ging het weer als vanouds.
Na de tip van een zeer ervaren wedstrijdroeifietser smeer ik de boegspriet helemaal niet meer in.
Dit werkt trouwens alleen bij de 209. Bij de 222 moet je de boegspriet insmeren met vaseline.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.536
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 346
2981 x bedankt in 1394 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Jeroen S.)
Ik had een tijdje terug ook al gemeld dat mijn fiets zo langzaam leek. Ook bij mij bleek dit aan de ketting te liggen. Reinigen en afpoetsen met een multi olie lijkt te werken. Ik heb ook het idee dat ie weer lichter trapt. De snelheid kan ik niet zo goed zien.
Berichten: 2.557
Topics: 79
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2070
2450 x bedankt in 1087 berichten
Het is winter. De temperaturen zijn lager en daardoor is de lucht dichter en de luchtweerstand hoger, het rubber is stugger. De ingeademde lucht is kouder en dat heeft ook effecten op je lichaam.
Het sombere weer van de afgelopen tijd heeft ook wat psychische effecten en de fiets is supergevoelig voor dit type effecten.
Groet,
Marco
Berichten: 908
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 172
1573 x bedankt in 639 berichten
[/quote]
Wat bij mij wél duidelijk verschil maakt is echte kou op m'n lijf. Op de M-Racer ging ik bij koud weer echt flink minder vermogen trappen. In laagjes kleden helpt dan niet, want dan word je wel iets warmer maar heb je ook meer wrijving.
[/quote]
Wat wel uitmaakt is een regenbroek aandoen bij kou.
Een regenbroek is luchtdicht en zorgt er hierdoor voor dat warme lucht niet afgevoerd wordt. Dit geldt ook voor een regenjas; al ruik je na een lange tocht dat je zweet niet afgevoerd werd.
Niels, luchtdicht, van der Wal
De verrijking zit in de beperking