Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Berichten: 144
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
349 x bedankt in 143 berichten
Ik ben blij omdat mijn QV weer vlot rijdt na enkele tragere maanden. Het lijkt erop dat de ketting met wax behandelen de fiets toch wat trager maakt, want nu ik terug dunne olie gebruik rijd ik gemiddeld toch weer rond de 2 km/h sneller dan ervoor (en het was hier deze morgen nog aan het vriezen). Ik vond eerst dat mijn fiets deze winter veel last had van de kou, die indruk is nu helemaal weg Nu kan ik weer echt genieten van mijn ritten zonder dat ik het gevoel heb te moeten stoempen om wat tempo te krijgen.
Berichten: 229
Topics: 8
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 58
475 x bedankt in 215 berichten
Klinkt toch allemaal een beetje als placebo effecten. De keer dat ik echt moest stoempen met de qv, bleek banden op druk brengen nogal verschil te maken.
Berichten: 144
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
349 x bedankt in 143 berichten
(, 09:01 PM)blokdoorn schreef: Klinkt toch allemaal een beetje als placebo effecten. De keer dat ik echt moest stoempen met de qv, bleek banden op druk brengen nogal verschil te maken.
Aan de banden ligt het niet, dat is al 2 weken geleden dat die bijgepompt zijn. Begin vorige week zijn er wel nieuwe lagers van een voorwiel vervangen en meteen de bijhorende rem onderhouden, maar ook de dagen erna was de QV niet sneller, tot nadat de ketting gesmeerd werd begin deze week. Vandaag reed het ook weer lekker vlot met deze morgen een gemiddelde van bijna 33 en 's avonds 36,7 km/h. Vorige week kon ik 's morgens rekenen op rond de 31 en 's avonds rond de 34.
Berichten: 5.584
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11080
8587 x bedankt in 4226 berichten
, 01:19 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 01:23 AM door 365cycle.)
Wat voor wax heb je gebruikt?
Oh ja, mocht je eens moeite hebben met in slaap komen: http://thetenthwatch.com/feed/
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.022
Topics: 153
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2216
7786 x bedankt in 3813 berichten
11 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 uren geleden door Wim -de roetsende.)
Ik heb ooit een keer zo'n droog smeermiddel gebruikt voor de boegspriet van de Roeifiets.
Verschrikkelijk. Het roeide echt een heel stuk zwaarder. Het leek wel of het een soort kleefspul was.
Eerst dacht ik nog dat het wel beter zou worden, maar dat werd het niet.
Dus met veel moeite dat spul er weer afgekregen en daarna ging het weer als vanouds.
Na de tip van een zeer ervaren wedstrijdroeifietser smeer ik de boegspriet helemaal niet meer in.
Dit werkt trouwens alleen bij de 209. Bij de 222 moet je de boegspriet insmeren met vaseline.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.536
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 346
2981 x bedankt in 1394 berichten
10 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 uren geleden door Jeroen S.)
Ik had een tijdje terug ook al gemeld dat mijn fiets zo langzaam leek. Ook bij mij bleek dit aan de ketting te liggen. Reinigen en afpoetsen met een multi olie lijkt te werken. Ik heb ook het idee dat ie weer lichter trapt. De snelheid kan ik niet zo goed zien.
Berichten: 2.557
Topics: 79
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2071
2451 x bedankt in 1087 berichten
Het is winter. De temperaturen zijn lager en daardoor is de lucht dichter en de luchtweerstand hoger, het rubber is stugger. De ingeademde lucht is kouder en dat heeft ook effecten op je lichaam.
Het sombere weer van de afgelopen tijd heeft ook wat psychische effecten en de fiets is supergevoelig voor dit type effecten.
Groet,
Marco
Berichten: 5.584
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11080
8587 x bedankt in 4226 berichten
9 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 uren geleden door 365cycle.)
(9 uren geleden)Roepers schreef: Het is winter. De temperaturen zijn lager en daardoor is de lucht dichter en de luchtweerstand hoger, het rubber is stugger. De ingeademde lucht is kouder en dat heeft ook effecten op je lichaam. Klopt, maar dat verklaart niet het verschil van de ene op de andere dag bij qv-tester.
Van die ingeademde koude lucht heb ik trouwens eigenlijk niet echt last. Het enige wat ik net boven het vriespunt ga doen (onder de 5 graden ofzo) is consequent lucht uit m'n fiets ademen (in de velomobiel dus, niet op de open ligger ) in plaats van van buiten. Ik denk ook niet dat dat echt vermogen scheelt maar het voelt wel prettiger voor m'n luchtwegen.
Wat bij mij wél duidelijk verschil maakt is echte kou op m'n lijf. Op de M-Racer ging ik bij koud weer echt flink minder vermogen trappen. In laagjes kleden helpt dan niet, want dan word je wel iets warmer maar heb je ook meer wrijving.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 908
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 172
1573 x bedankt in 639 berichten
[/quote]
Wat bij mij wél duidelijk verschil maakt is echte kou op m'n lijf. Op de M-Racer ging ik bij koud weer echt flink minder vermogen trappen. In laagjes kleden helpt dan niet, want dan word je wel iets warmer maar heb je ook meer wrijving.
[/quote]
Wat wel uitmaakt is een regenbroek aandoen bij kou.
Een regenbroek is luchtdicht en zorgt er hierdoor voor dat warme lucht niet afgevoerd wordt. Dit geldt ook voor een regenjas; al ruik je na een lange tocht dat je zweet niet afgevoerd werd.
Niels, luchtdicht, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 167
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
357 x bedankt in 162 berichten
(9 uren geleden)365cycle schreef: Wat bij mij wél duidelijk verschil maakt is echte kou op m'n lijf. Op de M-Racer ging ik bij koud weer echt flink minder vermogen trappen. In laagjes kleden helpt dan niet, want dan word je wel iets warmer maar heb je ook meer wrijving.
O gelukkig, ik dacht al dat mijn conditie achteruit vloog omdat ik veel minder fiets, maar het is gewoon de kou
Berichten: 5.584
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11080
8587 x bedankt in 4226 berichten
(8 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Wat wel uitmaakt is een regenbroek aandoen bij kou.
Een regenbroek is luchtdicht en zorgt er hierdoor voor dat warme lucht niet afgevoerd wordt. Dit geldt ook voor een regenjas; al ruik je na een lange tocht dat je zweet niet afgevoerd werd. Dan betekent het dat ik het vermogen wel weer kan leveren, maar dat laagjes toch beter werken omdat de stroomlijn beter blijft.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.221
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 138
2093 x bedankt in 761 berichten
(9 uren geleden)365cycle schreef: Wat bij mij wél duidelijk verschil maakt is echte kou op m'n lijf. Op de M-Racer ging ik bij koud weer echt flink minder vermogen trappen. In laagjes kleden helpt dan niet, want dan word je wel iets warmer maar heb je ook meer wrijving.
Met e-ondersteuning is het al gauw koud op een open ligger. Tegenwoordig gebruik ik een elektrisch verwarmde bodywarmer, zoals ze ook bij paardrijden gebruiken. Daardoor hoef ik ook niet meer te stoken in huis.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 1.506
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 700
2506 x bedankt in 1167 berichten
(4 uren geleden)Bart Verbeek schreef: (9 uren geleden)365cycle schreef: Wat bij mij wél duidelijk verschil maakt is echte kou op m'n lijf. Op de M-Racer ging ik bij koud weer echt flink minder vermogen trappen. In laagjes kleden helpt dan niet, want dan word je wel iets warmer maar heb je ook meer wrijving.
Met e-ondersteuning is het al gauw koud op een open ligger. Tegenwoordig gebruik ik een elektrisch verwarmde bodywarmer, zoals ze ook bij paardrijden gebruiken. Daardoor hoef ik ook niet meer te stoken in huis.
Wow. Met paardrijden kreeg ik het zo mogelijk nog warmer dan met fietsen. Altijd zeer verbaasde blikken dat ik in een t-shirt reed, ook in de winter. OK, buiten een dunne bodywarmer (meer een vissers/vogelaarsvest) tegen de wind.
Berichten: 1.221
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 138
2093 x bedankt in 761 berichten
(4 uren geleden)Frutsel schreef: Wow. Met paardrijden kreeg ik het zo mogelijk nog warmer dan met fietsen. Altijd zeer verbaasde blikken dat ik in een t-shirt reed, ook in de winter. OK, buiten een dunne bodywarmer (meer een vissers/vogelaarsvest) tegen de wind.
Het is eigenlijk bedoeld voor een e-paard.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 2.069
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
3088 x bedankt in 1706 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door ZoefZoef.)
..dat ik goed geslapen heb, nadat ik me gisteravond beroerd voelde en een klote nacht aan zag komen door een of andere kramp of hoe ik het ook moet omschrijven in mn bovenlichaam. Heb dat al twee, drie keer eerder gehad. Zelfde gevoel, voelde me beroerd erdoor en wist al wat er ging gaan komen. Van lamlendigheid niet weten wat te doen: overgeven, paracetamolletje, meerdere keren onder de douche willen in de hoop dat het over gaat.
Uiteindelijk maar een paar kilometer gefietst op de taifun en het heeft geholpen. Misschien omdat het de aandacht van die plek afleid tijdens het fietsen,ik weet het niet, maar het irritante, aandachtobsorberende gevoel -dat ik niet eens weet hoe ik dat nou zou moeten omschrijven (opgeblazen gevoel, kramp? Weet niet), anders dan dat het geen pijn is, was minder en ik heb redelijk geslapen daarna wat de keren ervoor wel anders was.
Dat was de derde of vierde keer dat ik dit heb gehad, geen idee wat het is maar voor nu hou ik het erop dat dat ritje toch het verschil heeft gemaakt.
Berichten: 5.584
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11080
8587 x bedankt in 4226 berichten
Kramp in je bovenlichaam? Als het in de borst- of armstreek is zou ik toch de dokter even bellen. Waarschijnlijk is het niks, maar je kan beter een keer te vaak bellen dan een keer te weinig.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: Niels van der Wal, Roepers, 16 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Alleweder A3
|
Toch he? Toch heb ik...ZoefZoef — 06:32 PM |
Alleweder A3
|
al lijkt zo'n heftig...365cycle — 05:58 PM |
Alleweder A3
|
allemaal modificatie...Gideonaut — 05:27 PM |
Alleweder A3
|
Ze zijn vooral zel...365cycle — 05:19 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Kramp in je bovenlic...365cycle — 05:15 PM |
Alleweder A3
|
Ze zijn vooral zeldz...ZoefZoef — 04:00 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
..dat ik goed geslap...ZoefZoef — 03:19 PM |
Wintertraining Sloten 26 januari 2025
|
Route op brouter.d...Kapitein Bosui — 03:16 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Wow. Met paardrijd...Bart Verbeek — 03:07 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Wat bij mij wél ...Frutsel — 02:40 PM |
Wintertraining Sloten 26 januari 2025
|
Route op brouter.de
...365cycle — 02:13 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Wat bij mij wél du...Bart Verbeek — 01:56 PM |
Alleweder A3
|
Een A3!
Die zijn ze...365cycle — 01:50 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Wat wel uitmaakt i...365cycle — 01:49 PM |
Velomobiel kalender 2025
|
Volgens mij een ther...365cycle — 01:45 PM |
Velomobiel kalender 2025
|
Weet iemand wat er o...Willeke_IGKT — 01:14 PM |
Wintertraining Sloten 26 januari 2025
|
Mijn plan is dus o...365cycle — 01:12 PM |
|