Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Berichten: 144
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
349 x bedankt in 143 berichten
Ik ben blij omdat mijn QV weer vlot rijdt na enkele tragere maanden. Het lijkt erop dat de ketting met wax behandelen de fiets toch wat trager maakt, want nu ik terug dunne olie gebruik rijd ik gemiddeld toch weer rond de 2 km/h sneller dan ervoor (en het was hier deze morgen nog aan het vriezen). Ik vond eerst dat mijn fiets deze winter veel last had van de kou, die indruk is nu helemaal weg Nu kan ik weer echt genieten van mijn ritten zonder dat ik het gevoel heb te moeten stoempen om wat tempo te krijgen.
Berichten: 230
Topics: 8
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 58
477 x bedankt in 216 berichten
Klinkt toch allemaal een beetje als placebo effecten. De keer dat ik echt moest stoempen met de qv, bleek banden op druk brengen nogal verschil te maken.
Berichten: 144
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
349 x bedankt in 143 berichten
(22-Jan-2025, 09:01 PM)blokdoorn schreef: Klinkt toch allemaal een beetje als placebo effecten. De keer dat ik echt moest stoempen met de qv, bleek banden op druk brengen nogal verschil te maken.
Aan de banden ligt het niet, dat is al 2 weken geleden dat die bijgepompt zijn. Begin vorige week zijn er wel nieuwe lagers van een voorwiel vervangen en meteen de bijhorende rem onderhouden, maar ook de dagen erna was de QV niet sneller, tot nadat de ketting gesmeerd werd begin deze week. Vandaag reed het ook weer lekker vlot met deze morgen een gemiddelde van bijna 33 en 's avonds 36,7 km/h. Vorige week kon ik 's morgens rekenen op rond de 31 en 's avonds rond de 34.
Berichten: 5.617
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11160
8650 x bedankt in 4257 berichten
23-Jan-2025, 01:19 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Jan-2025, 01:23 AM door 365cycle.)
Wat voor wax heb je gebruikt?
Oh ja, mocht je eens moeite hebben met in slaap komen: http://thetenthwatch.com/feed/
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.049
Topics: 154
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2229
7844 x bedankt in 3839 berichten
23-Jan-2025, 07:13 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Jan-2025, 07:14 AM door Wim -de roetsende.)
Ik heb ooit een keer zo'n droog smeermiddel gebruikt voor de boegspriet van de Roeifiets.
Verschrikkelijk. Het roeide echt een heel stuk zwaarder. Het leek wel of het een soort kleefspul was.
Eerst dacht ik nog dat het wel beter zou worden, maar dat werd het niet.
Dus met veel moeite dat spul er weer afgekregen en daarna ging het weer als vanouds.
Na de tip van een zeer ervaren wedstrijdroeifietser smeer ik de boegspriet helemaal niet meer in.
Dit werkt trouwens alleen bij de 209. Bij de 222 moet je de boegspriet insmeren met vaseline.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.551
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 355
3012 x bedankt in 1408 berichten
23-Jan-2025, 08:43 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Jan-2025, 08:44 AM door Jeroen S.)
Ik had een tijdje terug ook al gemeld dat mijn fiets zo langzaam leek. Ook bij mij bleek dit aan de ketting te liggen. Reinigen en afpoetsen met een multi olie lijkt te werken. Ik heb ook het idee dat ie weer lichter trapt. De snelheid kan ik niet zo goed zien.
Berichten: 2.562
Topics: 79
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2085
2460 x bedankt in 1092 berichten
Het is winter. De temperaturen zijn lager en daardoor is de lucht dichter en de luchtweerstand hoger, het rubber is stugger. De ingeademde lucht is kouder en dat heeft ook effecten op je lichaam.
Het sombere weer van de afgelopen tijd heeft ook wat psychische effecten en de fiets is supergevoelig voor dit type effecten.
Groet,
Marco
Berichten: 5.617
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11160
8650 x bedankt in 4257 berichten
23-Jan-2025, 09:48 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Jan-2025, 09:48 AM door 365cycle.)
(23-Jan-2025, 09:33 AM)Roepers schreef: Het is winter. De temperaturen zijn lager en daardoor is de lucht dichter en de luchtweerstand hoger, het rubber is stugger. De ingeademde lucht is kouder en dat heeft ook effecten op je lichaam. Klopt, maar dat verklaart niet het verschil van de ene op de andere dag bij qv-tester.
Van die ingeademde koude lucht heb ik trouwens eigenlijk niet echt last. Het enige wat ik net boven het vriespunt ga doen (onder de 5 graden ofzo) is consequent lucht uit m'n fiets ademen (in de velomobiel dus, niet op de open ligger ) in plaats van van buiten. Ik denk ook niet dat dat echt vermogen scheelt maar het voelt wel prettiger voor m'n luchtwegen.
Wat bij mij wél duidelijk verschil maakt is echte kou op m'n lijf. Op de M-Racer ging ik bij koud weer echt flink minder vermogen trappen. In laagjes kleden helpt dan niet, want dan word je wel iets warmer maar heb je ook meer wrijving.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 911
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 172
1580 x bedankt in 642 berichten
[/quote]
Wat bij mij wél duidelijk verschil maakt is echte kou op m'n lijf. Op de M-Racer ging ik bij koud weer echt flink minder vermogen trappen. In laagjes kleden helpt dan niet, want dan word je wel iets warmer maar heb je ook meer wrijving.
[/quote]
Wat wel uitmaakt is een regenbroek aandoen bij kou.
Een regenbroek is luchtdicht en zorgt er hierdoor voor dat warme lucht niet afgevoerd wordt. Dit geldt ook voor een regenjas; al ruik je na een lange tocht dat je zweet niet afgevoerd werd.
Niels, luchtdicht, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 167
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
357 x bedankt in 162 berichten
(23-Jan-2025, 09:48 AM)365cycle schreef: Wat bij mij wél duidelijk verschil maakt is echte kou op m'n lijf. Op de M-Racer ging ik bij koud weer echt flink minder vermogen trappen. In laagjes kleden helpt dan niet, want dan word je wel iets warmer maar heb je ook meer wrijving.
O gelukkig, ik dacht al dat mijn conditie achteruit vloog omdat ik veel minder fiets, maar het is gewoon de kou
Berichten: 5.617
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11160
8650 x bedankt in 4257 berichten
(23-Jan-2025, 10:33 AM)Niels van der Wal schreef: Wat wel uitmaakt is een regenbroek aandoen bij kou.
Een regenbroek is luchtdicht en zorgt er hierdoor voor dat warme lucht niet afgevoerd wordt. Dit geldt ook voor een regenjas; al ruik je na een lange tocht dat je zweet niet afgevoerd werd. Dan betekent het dat ik het vermogen wel weer kan leveren, maar dat laagjes toch beter werken omdat de stroomlijn beter blijft.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.221
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 138
2093 x bedankt in 761 berichten
(23-Jan-2025, 09:48 AM)365cycle schreef: Wat bij mij wél duidelijk verschil maakt is echte kou op m'n lijf. Op de M-Racer ging ik bij koud weer echt flink minder vermogen trappen. In laagjes kleden helpt dan niet, want dan word je wel iets warmer maar heb je ook meer wrijving.
Met e-ondersteuning is het al gauw koud op een open ligger. Tegenwoordig gebruik ik een elektrisch verwarmde bodywarmer, zoals ze ook bij paardrijden gebruiken. Daardoor hoef ik ook niet meer te stoken in huis.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 1.510
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 703
2514 x bedankt in 1171 berichten
(23-Jan-2025, 01:56 PM)Bart Verbeek schreef: (23-Jan-2025, 09:48 AM)365cycle schreef: Wat bij mij wél duidelijk verschil maakt is echte kou op m'n lijf. Op de M-Racer ging ik bij koud weer echt flink minder vermogen trappen. In laagjes kleden helpt dan niet, want dan word je wel iets warmer maar heb je ook meer wrijving.
Met e-ondersteuning is het al gauw koud op een open ligger. Tegenwoordig gebruik ik een elektrisch verwarmde bodywarmer, zoals ze ook bij paardrijden gebruiken. Daardoor hoef ik ook niet meer te stoken in huis.
Wow. Met paardrijden kreeg ik het zo mogelijk nog warmer dan met fietsen. Altijd zeer verbaasde blikken dat ik in een t-shirt reed, ook in de winter. OK, buiten een dunne bodywarmer (meer een vissers/vogelaarsvest) tegen de wind.
Berichten: 1.221
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 138
2093 x bedankt in 761 berichten
(23-Jan-2025, 02:40 PM)Frutsel schreef: Wow. Met paardrijden kreeg ik het zo mogelijk nog warmer dan met fietsen. Altijd zeer verbaasde blikken dat ik in een t-shirt reed, ook in de winter. OK, buiten een dunne bodywarmer (meer een vissers/vogelaarsvest) tegen de wind.
Het is eigenlijk bedoeld voor een e-paard.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 2.078
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
3099 x bedankt in 1713 berichten
23-Jan-2025, 03:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Jan-2025, 03:21 PM door ZoefZoef.)
..dat ik goed geslapen heb, nadat ik me gisteravond beroerd voelde en een klote nacht aan zag komen door een of andere kramp of hoe ik het ook moet omschrijven in mn bovenlichaam. Heb dat al twee, drie keer eerder gehad. Zelfde gevoel, voelde me beroerd erdoor en wist al wat er ging gaan komen. Van lamlendigheid niet weten wat te doen: overgeven, paracetamolletje, meerdere keren onder de douche willen in de hoop dat het over gaat.
Uiteindelijk maar een paar kilometer gefietst op de taifun en het heeft geholpen. Misschien omdat het de aandacht van die plek afleid tijdens het fietsen,ik weet het niet, maar het irritante, aandachtobsorberende gevoel -dat ik niet eens weet hoe ik dat nou zou moeten omschrijven (opgeblazen gevoel, kramp? Weet niet), anders dan dat het geen pijn is, was minder en ik heb redelijk geslapen daarna wat de keren ervoor wel anders was.
Dat was de derde of vierde keer dat ik dit heb gehad, geen idee wat het is maar voor nu hou ik het erop dat dat ritje toch het verschil heeft gemaakt.
Berichten: 5.617
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11160
8650 x bedankt in 4257 berichten
Kramp in je bovenlichaam? Als het in de borst- of armstreek is zou ik toch de dokter even bellen. Waarschijnlijk is het niks, maar je kan beter een keer te vaak bellen dan een keer te weinig.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.671
Topics: 39
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2198
2071 x bedankt in 790 berichten
01-Feb-2025, 05:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Feb-2025, 06:32 PM door Fietsbennie.)
Ik was bijna vergeten waar ik mijn zonnebril had gelaten. Mijn ligfiets hangt nog in de schuur. Na een poetsbeurt ligt er Duits en Nederlands zand verspreid over de vloer. Over topografisch aardrijkskunde gesproken. Dus heb ik de Gazelle maar even genomen. Ik was bijna vergeten waar die stond na een weekje vroeg beginnen op het werk. Hij doet het prima. Gelukkig niet elektrisch. Ik wil het zelf kunnen doen. Een klein rondje tussen drukte van jong gezinsleven op een gemiddelde zaterdagmiddag. Ik was bijna vergeten hoe mijn schaduw eruitzag in het gras. De zon schijnt fel, gelukkig heb ik de zonnebril gevonden, maar die had ook een poetsbeurt kunnen gebruiken. Ik hoor de vogels enthousiast fluiten, ik was bijna vergeten hoe dat klonk. Hoe de temperatuursverschillen kunnen zijn tussen buiten in het zonlicht of in de schaduw.
Ik fiets langs het kanaal. Het water is kalm. Over de bruggen die me zo bekend zijn denderen vrachtwagens. Ik sla rechtsaf de rust in. Langs de boerenerven. Herinner ik me weer hoe koeienstallen ruiken. Geniet ik van een herdershond die tussen gesnuffel door opkijkt van waaksheid. Ik geniet van een lichte plooi in het landschap terwijl ik een boer groet die op een tractor rijdt zonder cabine.
Ik zet de fiets weer in de schuur en kijk nog maar eens verlangend naar mijn fotogalerij. Wat een weer ! Ik ben wel totaal vergeten waar ik nu allemaal gefietst heb…
Berichten: 678
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 656
511 x bedankt in 283 berichten
ik mijn eerste ligfietstocht heb gemaakt sinds maanden. Haal ik de Raptobike uit de schuur, is de voorrem vastgeroest??? Met wat kogellagervet en kettingolie de rem weer gangbaar gemaakt. Bleek onderweg de achterrem niet meer terug te veren, wellicht bevroren vocht in de kabel. Vanmiddag met het zonnetje liep alles weer soepel. Na een tip van iemand hier bij Lexmond de Kanaaldijk afgefietst, dat is een mooiere route dan via de Lakerveld.
En na 174km weer thuis, zand en pekel van de fiets gespoten, en weer opgehangen in de schuur.
Berichten: 1.551
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 355
3012 x bedankt in 1408 berichten
Gisteren kwam er nog een pakket. Ik heb weer 2 Wildrunners voor de Milan, heb maar gelijk een reserve erbij gekocht. Ze waren nu vrij goedkoop bij bike inn. Maar 12,99. Ook 406 binnenbandjes gescoord voor 2 euro per stuk dus 4 voor 8 euro. Goedkoop maar wel opletten daar, ze meten nogal raar, kennelijk werken er geen fietsers ofzo. De 559 Wildrunners staan als 650c en de binnenbandjes als 33mm ( dat is de ventiellengte). En nieuwe kettingen en cassettes voor twee van de kids, die gaan er dit voorjaar op.
En ik kan er vandaag vast nog wel even uit met de fiets, maar helaas niet erg lang.
Berichten: 374
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 166
665 x bedankt in 337 berichten
...ik vandaag weer een lekker rondje heb gereden met LOL, 158.5km in totaal.
Fantastisch appelgebak bij De Waag in Doesburg.
Berichten: 6.049
Topics: 154
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2229
7844 x bedankt in 3839 berichten
, 05:03 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 05:07 PM door Wim -de roetsende.)
(, 04:51 PM)LigfietsWilsum schreef: ...ik vandaag weer een lekker rondje heb gereden met LOL, 158.5km in totaal.
Fantastisch appelgebak bij De Waag in Doesburg.
Was gezellig. Het stukje door de uiterwaarden naar De Steeg en daarna via Ellecom naar Dieren heb je wel gemist.
Dat is juist zo prachtig. Was maar een paar kilometer extra.
Is ook het stuk dat in 2023 met de OBT werd overgeslagen vanwege het hoge water.
Nu was het daar heerlijk fietsen.
De Monchoutaart is ook heerlijk bij De Waag. Ik was na 77,7km thuis.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.551
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 355
3012 x bedankt in 1408 berichten
, 08:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 08:46 PM door Jeroen S.)
ik toch een rondje heb kunnen maken van ongeveer 30 km met de rechtopfiets. Dat ging precies. Ik heb een bezoekje gebracht aan het Mettmeer. Ik weet niet of het helemaal hoort om daar te komen, maar ik heb het er vandaag op gewaagd. Geen broedseizoen, geen koeien in de wei. Het hek stond wijd open dus kon ik erin. De weg die op Googlemaps staat is in het echt nagenoeg onzichtbaar, althans het laatste stukje vanaf de A3. Maar er had redelijk recent een trekker gereden, dus kon ik het zien.
Helaas bleek de plas die ik voor het Mettmeer hield bij thuiskomst en verder onderzoek alleen maar een volgelopen zandafgraving voor de snelweg te zijn geweest en het echte meer lag achter de bosjes. Toch leuk om daar eens geweest te zijn.
In de buurt gaat het verhaal dat dit meer vroeger in Nederland lag, maar dat het voor de aanleg van de snelweg in de weg lag. Die had anders een rare bocht moeten maken. De boer die eigenaar was heeft het toen aan de Duitse staat verkocht. Je ziet wel dat de grens daar een rare slinger maakt.
https://www.google.nl/maps/place/Mettmee...FQAw%3D%3D
Ik ben dus via het weggetje langs de snelweg gekomen, van de andere kant lijkt ook een weggetje te komen maar dan moet je bij de boer over z'n erf. Zo brutaal ben ik dan ook weer niet.
Berichten: 2.037
Topics: 33
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1502 x bedankt in 852 berichten
, 08:59 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 09:01 PM door Lopopodium.)
Nou, zo te zien hoef je niet over het erf: https://www.google.com/maps/@51.8246786,...FQAw%3D%3D
Alleen het laatste stukje zal wel gelopen moet worden.
En 'men' lijkt gelijk te hebben wat betreft het land als voorheen Nederlands grondgebied: https://topotijdreis.nl/vergelijk/kaart/...,427478,11
Berichten: 1.551
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 355
3012 x bedankt in 1408 berichten
Dat plekje aan de andere kant ken ik beter, daar kom ik veel vaker langs. Het gaat echt zeer kort langs het erf, achter die struik staan ook nog gebouwen. Je rijdt langs de achterkant van de schuur ipv tussen de gebouwen door en het is een weggetje wat nergens heen gaat, anders dan het land van die ene boer. De andere route ligt erg eenzaam en verlaten.
Leuke kaart die je linkt, dan klopt het verhaal toch. Die link moest ik maar eens bewaren.
Berichten: 196
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 623
472 x bedankt in 195 berichten
Omdat vandaag mijn eerste werkdag is bij mijn nieuwe werkgever. Plan is om in de toekomst weer met de fiets te gaan maar voor nu even met OV (dat is dan wel weer jammer maar het lukte me tijd technisch nog even niet om hier een fiets te hebben) degenen die mij op Strava volgen hebben door de sollicitaties al kunnen zien waar ik aan de slag ga. Voor nu voor doordeweeks bij mijn vriendin ingetrokken en als alles bevalt zit een volledige verhuizing in het verschiet.
Berichten: 2.562
Topics: 79
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2085
2460 x bedankt in 1092 berichten
5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door Roepers.)
(, 08:59 PM)Lopopodium schreef: En 'men' lijkt gelijk te hebben wat betreft het land als voorheen Nederlands grondgebied: https://topotijdreis.nl/vergelijk/kaart/...,427478,11
(6 uren geleden)Jeroen S schreef: Leuke kaart die je linkt, dan klopt het verhaal toch. Die link moest ik maar eens bewaren.
Toptijdreis is een van mijn favoriete sites. Heerlijk topografische kaarten met elkaar vergelijken. Ergens in de jaren zestig het veranderd met de aanleg van de snelweg, zoals je hier kan zien op de topografische kaarten van 1965 en 1966.
En hier kan je zien dat in dezelfde tijd Elten weer Duits is geworden..
Hier het verhaal over de grenswijzigingen op Wikipedia
Groet,
Marco
|
Gebruikers die dit topic lezen: 15 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|