Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Tuna
(13-Feb-2025, 07:56 PM)PieterTrapt schreef: Mijn ervaring op de doortrapper is dat 60/30 lekkerder fietst dan 40/20. Klein kettingblad => kleine kransjes achter => ketting loopt 'hoekiger' en kransje slijt sneller.

Zeker kransjes 11 of 12 hebben daar last van.

Een tweedehands velomobiel kopen is altijd het makkelijkst, daar zit gewoon op wat erop zit, en voor ruim 95% van de situaties werkt dat vaak prima. Maar als je met niks begint en mag kiezen kun je op dit soort details prima optimaliseren.

Even vanaf de andere kant beredenerend:

1. Op de racefiets (622 achterwiel, zelfde als de Tuna dus, dus de wielmaat kunnen we uit de overwegingen weglaten) heb ik praktisch nooit behoefte aan een verzet ('gain') kleiner dan 1,5 (of dat nu 39/26 is of 42/28 maakt natuurlijk erg weinig uit).
2. Met (heel) flink wind mee loop ik net aan tegen beentempo beperkingen aan bij een verzet van 4 (zeg 52/13).
3. De meest gebruikte (racefiets) verzetten liggen net iets onder de 3 (zeg 53/19)
4. Een Quest is 'volgens de folder' zo'n 25% sneller dan een racefiets.

Bovenstaand samenvattend denk ik dat ik in een snelle VM idealiter een bereik aan verzetten zou willen hebben van 1,5 tot 5.
En dan als het even kan lekker fijne stapjes in het bereik rond verzet 3,5.
En met relatief weining gebruik van hele kleine tandwieltjes (iets inefficiënter, en meer slijtagegevoelig).

Volgens mij zou dan mijn min of meer ideale combinatie zijn:

Achter: een "jeugdcasette" 14-28 (14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28)
Voor, binnenblad: een 42 voor het minimale verzet van 1,5 (42/28 in dit geval)
Voor, buitenblad: een... 70 voor het maximale verzet van 5,0 (70/14 in dit geval).

Voordelen:

- Op het grote blad een minimaal verzet van 2,5, volstaat voor mij voor praktisch alles in het vlakke noorden, inclusief bruggen etc.
- Rond de meest gebruikte verzetten heb ik stapjes van ~5%, dus geen 'gaten' en meer egale slijtage van de cassette.
- Bij 50 km/u (strak asfalt, redelijke wind) kan de ketting nog lekker op kransje 17 rollen, en niet op iets akeligs als een 12, 11 of zelfs 10...
- Brug 'af' kan ik (mocht ik dat ooit willen) het bijtrappen 'oppakken' bij een cadans van 90 ofzo, en hoef niet eerst tot een cadans van 110-120 in het luchtledige te trappen. Mijn benen houden daar namelijk echt niet van.


Maargoed, als ik naar mijn intensievere Zwift-ritjes kijk zit ik daar op een gemiddelde cadans van 85.
Bij de rustige ritjes zit de cadans vaker tussen 75 en 80.
Wie 'van nature' graag een cadans van 100 rijdt zal allicht op iets anders uitkomen.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
Een Quest is ook 200% zwaarder dan een racefiets, en heeft in verhouding een hele slappe aandrijflijn waar je niet even op kan gaan staan.
Ik denk dat 70/28 heel oncomfortabel is om mee weg te rijden. Continu wisselen tussen kettingbladen lijkt me ook niet prettig, zeker niet als er 28T tussen zit.
Daarbij: als het zo hard waait dat een velomobiel aan de bovenkant echt sneller wordt moet het ook weer precies niet zo hard waaien dat het onverantwoord wordt om nog harder te gaan.

52/13 bij 85 rpm op een 28" achterwiel in de Tuna brengt je aan 43,3 km/h. Dat zit best dicht bij de snelheid die ik regelmatig rijd bij gewoon rustig forensen. 52/11 levert 51,2 km/h op, en een 1-2 % extra weerstand door dat ontzettend kleine kransje. Prima voor wind mee Smile

Een cassette die met een 11 begint is daarnaast voordelig omdat je grootste krans niet zo enorm hoeft te zijn om toch een enorm verzet te hebben. 11-32 heeft 2,9x bereik, 14-28 heeft maar 2x bereik. Ik gebruik die hele 11-32 cassette, als ik moet klimmen ook nog eens het kleine blad.

Last things last: De Tuna wordt standaard geleverd met een 584 achterwiel, 622 is een (kostenloze) optie. Ik heb voor 622 gekozen omdat ik dan in principe overal een buba voor achter kan kopen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT
(14-Feb-2025, 02:32 PM)365cycle schreef: Een Quest is ook 200% zwaarder dan een racefiets, en heeft in verhouding een hele slappe aandrijflijn waar je niet even op kan gaan staan.
Ik denk dat 70/28 heel oncomfortabel is om mee weg te rijden.

Dat zal precies de reden zijn dat ik op de Valk helemaal nooit terugschakel bij een stoplicht, en bij Quifje meestal wel 2 of 3 blaadjes terugga. Ik ken de cassette van Quifje niet precies, maar ik denk dat ik dan wegrij op 59/23 (of iets groter, 22 of 21). En dat bevalt mij helemaal prima, nog verder terugschakelen alleen voor de eerste 10 meter loont m.i. de moeite niet. Wellicht dat ik er anders over zou denken als ik vaker dan eens per 10 kilometer zou stilstaan. Een ruim fietslandschap is zo fijn!

(14-Feb-2025, 02:32 PM)365cycle schreef: Continu wisselen tussen kettingbladen lijkt me ook niet prettig, zeker niet als er 28T tussen zit.

Die 28T is mijn grootste twijfel bij genoemde combinatie. Maar, welbeschouwd, die ondergrens van verzet 1,5 is gebaseerd op Limburg en de Alpen. Aangezien ik vooralsnog geenszins van plan ben Quifje de Qeutenberg op te slepen, kan die ondergrens waarschijnlijk wel naar iets tussen 1,8 en 2,0. Zeg een binnenblad van 50, 'compact' noemen wegrenners dat tegenwoordig. Een verschil van 20 tandjes schakelt wel, die ene keer dat Quifje van het grote blad af moest heeft dat alvast uitgewezen. Echt soepel ging het niet, maar ach, eens per 4000 km kan ik daar prima meee leven.

(14-Feb-2025, 02:32 PM)365cycle schreef: 52/13 bij 85 rpm op een 28" achterwiel in de Tuna brengt je aan 43,3 km/h. Dat zit best dicht bij de snelheid die ik regelmatig rijd bij gewoon rustig forensen. 52/11 levert 51,2 km/h op, en een 1-2 % extra weerstand door dat ontzettend kleine kransje. Prima voor wind mee Smile

Ja, hallo, als ik rustig aan het forensen ben rij ik een cadans van 70 ofzo (geen cadansmeter, even teruggerekend, kom ik op ~68 deze week).
En bij 51 km/h wil ik dus niet al op mijn laatste kransje zitten. Quifje gaat wellicht nooit de Qeutenberg zien, maar ik wil nog wel eens naar Aldenhoven... 
Campagnolo beweert graag dat het minder is dan 1%, maar ik vrees dat het wat meer is wanneer je ketting al is ingesleten op 17-18-19 en dan opeens over een vrijwel ongebruikte 11 mag rollen.

(14-Feb-2025, 02:32 PM)365cycle schreef: Een cassette die met een 11 begint is daarnaast voordelig omdat je grootste krans niet zo enorm hoeft te zijn om toch een enorm verzet te hebben. 11-32 heeft 2,9x bereik, 14-28 heeft maar 2x bereik. Ik gebruik die hele 11-32 cassette, als ik moet klimmen ook nog eens het kleine blad.

Heel fijn voor wie daar behoeft aan heeft, een bereik van 2,9 in een cassette. Dat kan ik me goed voorstellen met een enkel blad voor (op mijn crosser ligt 12/28 bij een enkele 42 voor), of om flink bereik te hebben zonder een al te schuine kettinglijn te veroorzaken. De prijs daarvoor is uiteraard dat de tussenliggende stappen groter zijn. Schuine kettinglijnen zijn bij de kettinglengtes van ligfietsen en velomobielen veel minder relevant, groter dan een 28 heb ik simpelweg niet nodig, en kleine stapjes vind ik wel fijn (ik heb zelfs een tijdje met 16/25 op de racer gereden, maar die 16 is dan toch wel beperkend). Dus toch maar die 14/28.

Iets gebrekkiger comfort 1% van de tijd (stop&go) als prijs voor meer comfort (fijnere stappen) en iets meer efficiëntie 90% van de tijd.
Echt een no-brainer, voor mij.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT , 365cycle
Smaken verschillen! Smile

Leuk nieuws: de Tuna is ook bij 91 km/h perfect stabiel en nauwkeurig bij te sturen. Heb ik even op wetenschappelijke wijze voor jullie vastgesteld (dat wil zeggen: door mezelf flink meetrappend een tunnel in te storten). Lief he? Big Grin

Ik durf met deze fiets echt wel met 120 af te dalen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
(14-Feb-2025, 08:47 PM)365cycle schreef: Leuk nieuws: de Tuna is ook bij 91 km/h perfect stabiel en nauwkeurig bij te sturen. Heb ik even op wetenschappelijke wijze voor jullie vastgesteld (dat wil zeggen: door mezelf flink meetrappend een tunnel in te storten). Lief he? Big Grin 

Ik durf met deze fiets echt wel met 120 af te dalen.

Met welke zou je dat niet durven?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
DF en Quest, denk ik. De DF is gevoeliger voor dingen die op het wegdek liggen enzo, en voor wind. De Quest voelde sowieso wankel vond ik, zeker op GoCycles.
Met de Bülk weet ik het niet zeker, maar de Tuna stuurt nauwkeuriger en directer en helt minder over.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
(14-Feb-2025, 09:54 PM)365cycle schreef: DF en Quest, denk ik. De DF is gevoeliger voor dingen die op het wegdek liggen enzo, en voor wind. De Quest voelde sowieso wankel vond ik, zeker op GoCycles.
Met de Bülk weet ik het niet zeker, maar de Tuna stuurt nauwkeuriger en directer en helt minder over.

Je had gewoon slappe veren in de Bülk. Met de DF XL moest je inderdaad erg krampachtig rechtuit sturen bij dat soort snelheden. Gelukkig is er weinig zijwind in de tunnel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
(13-Feb-2025, 07:56 PM)PieterTrapt schreef: Mijn ervaring op de doortrapper is dat 60/30 lekkerder fietst dan 40/20. Klein kettingblad => kleine kransjes achter => ketting loopt 'hoekiger' en kransje slijt sneller.
Dat is ook mijn ervaring met fixies (hoewel gelukkig niet met een 2:1 ratio!), maar met een vrijloop heb je daar veel minder last van.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , PieterTrapt
(14-Feb-2025, 08:47 PM)365cycle schreef: Leuk nieuws: de Tuna is ook bij 91 km/h perfect stabiel en nauwkeurig bij te sturen. 

Correctie: 92. Tongue 

[Afbeelding: 92kmh.png]

Blijft wel leuk, om die bril steeds harder op je gezegd geperst te voelen worden (ik reed cabrio).

Heb trouwens de indruk dat deze Garmin ook gewoon de warmte van mijn handen oppakt ofzo, met die temperatuurmetingen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Mag ik jou bij deze complimenteren op de naam van je fiets? Hulde!  applause
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Tijanus
(15-Feb-2025, 08:47 AM)TimSch schreef: Mag ik jou bij deze complimenteren op de naam van je fiets? Hulde!  applause
+1
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
Dan snappen jullie mijn onderschrift hier op het forum nu ook Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
Tonijn is over het algemeen best gezond.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Tijanus
Goed idee om de gezondheids discussie hier https://ligfietsers.nl/thread-2555-post-...l#pid57281 verder te voeren?
Antwoord }
(16-Feb-2025, 08:19 PM)tiemen schreef: Goed idee om de gezondheids discussie hier https://ligfietsers.nl/thread-2555-post-...l#pid57281 verder te voeren?

Lijkt me goed; hebben we het hier weer over tonijnen.

Niels, snoek to go, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Tijanus
Zo kom je vanzelf weer terug op het topic!!
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Niels van der Wal
Gaat dit nog over de Tuna?


Dit wel:
Vandaag was ik bij ICB en er was weer iemand die een proefritje maakte met de Tuna.

Daarna nam hij de probeer-Tuna mee naar huis en rijdt hij er woensdag weer mee terug.

Hij reed nu in een oude Quest. Ik denk dat hij wel een Tuna gaat bestellen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Nieuw draadje starten misschien  Doh
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Als iemand een nieuw draadje begint kan een mod de berichten erheen verhuizen.

Ik heb ondertussen naar twee draadjes verhuisd, er zitten nu waarschijnlijk wat onlogische berichtjes in dit draadje.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hardloper
Geef me ff een minuutje 

hier is ie!
Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Photo 
Ik heb sinds 2 weken een nieuwe Tuna.

Ik rij al sinds 1999 in velomobielen (Verhees Alleweder, Quest 2x, kort ook een Flevo Alleweder). Sinds een krap jaar wat intensiever dan voorheen. Ik forens 4x per week met de velomobiel van Houten naar Wijk bij Duurstede en vice versa. Dat is zo'n 38 km per dag. Tot voor kort deed ik dat met mijn 10 jaar oude Quest. Dat ging prima, maar het jeukte toch om eens wat nieuws te proberen.

Voordat ik mijn huidige Quest kocht had ik een tijdje geen velomobiel. Na aanschaf van die (tweedehands) Quest ben ik een flinke tijd bezig geweest om de fiets helemaal perfect op mijn lijf aan te laten sluiten. Dat was een nogal iteratief proces. Zo was ik bijvoorbeeld maandenlang bezig om de juiste trapsas-positie te vinden, telkens de cranks wat meer naar voren en dan er een tijdje mee fietsen, totdat ik uiteindelijk het gevoel kreeg dat ze te ver stonden en ik ze weer dichterbij zette, etc. Hetzelfde ook bij de positie van het zitje. Omdat ik een naar verhouding lange rug heb zat ik eerst veel te hoog in de fiets. Uiteindelijk heb ik zelfs de hele ophanging van het zitje aangepast om 'm voor mij goed en lekker ver naar achter te krijgen.

Dit om te illustreren dat ik er niet in geloof dat je even een andere fiets kunt proberen om dan precies te weten hoe die je gaat bevallen. Of dat je proefritjes in twee verschillende nieuwe fietsen kunt maken om dan een goede vergelijking tussen beiden te kunnen maken.

Ik kocht mijn Tuna daarom eigenlijk vooral vanuit het idee dat vooral die fiets een soort van spirituele opvolger is van de Quest. Een *verbeterde* Quest want stijver, een betere stroomlijn, makkelijker te onderhouden door oa. de afneembare wielkappen, en veiliger dankzij de grotere smurvenmuts en de optionele halo. Toch ook echt een soort van Quest want een Quest-achtige vorm die niet alleen voor snelheid bedoeld is maar zeker ook voor praktisch gebruik.

Omdat het goed op maat krijgen van een fiets volgens mij dus niet zomaar te doen is, had ik me wel eens bedacht dat als ik een nieuwe fiets zou kopen ik een nachtje in een hotel in Dronten zou overnachten om zo echt goed de tijd te hebben om de fiets al beter te leren kennen en de afstelling ook al wat beter te krijgen. Dat heb ik nu bij de Tuna toch maar niet gedaan, maar achteraf was het misschien toch geen slecht idee.

Eigenlijk vind ik dat het nu na twee weken fietsen in de Tuna nog te vroeg is om er een beetje eerlijk en gefundeerd over te vertellen. In iedere geval ben ik al flink bezig geweest met het aanpassen van de afstellingen. Achteraf had ik op de maiden voyage, de weg van Dronten naar huis, de cranks bijvoorbeeld veel te ver naar voren staan. Dit kwam wellicht omdat ik door de kortere cranks (155mm) het gevoel had dat de trapas dichtbij stond. Ook het zitje stond, zo weet ik nu, veel hoger dan wat ik graag heb. De positie van mijn schoenplaatjes was ook nog te ver naar voren om lekker vrij te trappen.

Nu na twee weken en de nodige aanpassingen begint de pasvorm wel goed te voelen en beginnen ook de kortere cranks te wennen. De definitieve afstellingen heb ik vast nog niet gevonden. Ik denk dat ik nu voorzichtig al wel wat over de rijervaringen kan zeggen. Wat ik daarover wil zeggen zijn vooral zaken die ik vroeger ook vaak over de DF hoorde: de fiets voelt veel stijver en 'directer' aan dan de Quest. Het is meer genieten dan bij de Quest om de fiets in de bocht te 'gooien'. De Quest voelt in bochten naar verhouding wat als een 2CV, de Tuna meer als een lage sportwagen. Ik rij ook sneller. Ondank het nog wat koude weer, heb ik zonder me echt uit te sloven op Strava al weer een KOM behaald.

Fietsen met de halo + dakje is ook een nieuwe ervaring. Daarover een andere keer meer.

Verder zijn er ook nog wat kleine ergernisjes waar ik nog wat mee wil. Zo is de pasvorm van het zitje heerlijk maar is de montage een beetje scheef waardoor het niet lekker in beugel achter valt (ik heb voor een beugel gekozen omdat de ophanging met bandjes tegen mijn schouders drukte). Bovendien vind ik het niet handig dat de stoel onder niet vast zit. Een los zitje is niet handig is als je er je werktas onder of naast probeert te proppen. Het ding schiet dan los is niet heel makkelijk weer goed terug te plaatsen, zeker ook niet omdat de montage wat scheef is. Vaak hoor ik als ik wegrij nog een 'klak' geluid dat aangeeft dat het zitje nu wel goed in de uitsparingen is gevallen. Plan is dus om het zitje onder op de een op andere wijze vast te monteren.

Voor nu wil ik het daar even bij laten. Wordt vervolgd.
Antwoord }
Gefeliciteerd en veel veilige kilometers in de Tuna.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
Mooi verslag over je ervaring tot nu toe.

Ben blij dat er weer een Tuna extra op de weg rijdt. Hoop dat de verkoop ervan gewoon snel in de aantallen loopt van zn voorgangers.

Benieuwd naar je ervaringen met de Halo. Vind het een gedrocht om te zien eigenlijk, maar toch zou ik het uit oogpunt van veiligheid wel overwegen mocht ik ooit een nieuwe velomobiel gaan kopen.
Antwoord }
Bedankt door: Boyd Maduro , Willeke_IGKT , 365cycle
(, 11:59 PM)ZoefZoef schreef: Benieuwd naar je ervaringen met de Halo. Vind het een gedrocht om te zien eigenlijk, maar toch zou ik het uit oogpunt van veiligheid wel overwegen mocht ik ooit een nieuwe velomobiel gaan kopen.

De "losse" Halo heeft een uitstraling waar je net van moet houden maar met het dakje vindt ik het design een heel stuk netter (en mooier) echt een stevigere versie van het zomerdak
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(, 12:09 AM)Boyd Maduro schreef:
(, 11:59 PM)ZoefZoef schreef: Benieuwd naar je ervaringen met de Halo. Vind het een gedrocht om te zien eigenlijk, maar toch zou ik het uit oogpunt van veiligheid wel overwegen mocht ik ooit een nieuwe velomobiel gaan kopen.

De "losse" Halo heeft een uitstraling waar je net van moet houden maar met het dakje vindt ik het design een heel stuk netter (en mooier) echt een stevigere versie van het zomerdak

Ik.moet eerlijk zeggen dat ik me de Halo met dakje niet echt voor de geest kan halen op het moment. Het gedrocht waar ik op doel is dus de kale Halo.

Mja, de bestuurder ervan kan nog lelijker zijn en zelf zie je de halo waarschijnlijk niet. Veiligheid zou ik mijn geval dus boven wel/niet mooi gaan, mocht ik ervoor kiezen.
Antwoord }
Bedankt door: Boyd Maduro , Willeke_IGKT , 365cycle
(, 12:14 AM)ZoefZoef schreef: Ik.moet eerlijk zeggen dat ik me de Halo met dakje niet echt voor de geest kan halen op het moment. Het gedrocht waar ik op doel is dus de kale Halo.

Zo dus: https://www.intercitybike.nl/nl/zomerdak-copy.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Misschien. Ik wild...Arend-Jan — 09:50 PM
Honden in de achtervolging, waarop gefo...
Katten zitten inderd...Jeroen S — 09:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ah, de nieuwe velomo...ZoefZoef — 09:28 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nu iedereen dit ...datakneder — 09:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
€1250,- is inderda...ZoefZoef — 09:15 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Het valt op zich b...Arend-Jan — 09:04 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ik kan het ook even ...ZoefZoef — 09:04 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Oh nu ben ik het ook...Gideonaut — 08:53 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Welke vm was er nou ...Wim -de roetsende — 08:51 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nu iedereen dit ...ZoefZoef — 08:43 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Snoeken of Zoefen? v...Hoekie — 08:39 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Zo heeft Roef ook ...365cycle — 08:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Huh? Een Snoek voor ...Gideonaut — 08:14 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nu iedereen dit we...datakneder — 07:50 PM
Twijfel is het begin van wetenschap
Als de zeker weet ...PlantageBohémien — 07:31 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
“even” na mijn werk ...gideon — 07:25 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Het valt op zich b...Hardloper — 07:21 PM