Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Tuna
(13-Feb-2025, 07:56 PM)PieterTrapt schreef: Mijn ervaring op de doortrapper is dat 60/30 lekkerder fietst dan 40/20. Klein kettingblad => kleine kransjes achter => ketting loopt 'hoekiger' en kransje slijt sneller.

Zeker kransjes 11 of 12 hebben daar last van.

Een tweedehands velomobiel kopen is altijd het makkelijkst, daar zit gewoon op wat erop zit, en voor ruim 95% van de situaties werkt dat vaak prima. Maar als je met niks begint en mag kiezen kun je op dit soort details prima optimaliseren.

Even vanaf de andere kant beredenerend:

1. Op de racefiets (622 achterwiel, zelfde als de Tuna dus, dus de wielmaat kunnen we uit de overwegingen weglaten) heb ik praktisch nooit behoefte aan een verzet ('gain') kleiner dan 1,5 (of dat nu 39/26 is of 42/28 maakt natuurlijk erg weinig uit).
2. Met (heel) flink wind mee loop ik net aan tegen beentempo beperkingen aan bij een verzet van 4 (zeg 52/13).
3. De meest gebruikte (racefiets) verzetten liggen net iets onder de 3 (zeg 53/19)
4. Een Quest is 'volgens de folder' zo'n 25% sneller dan een racefiets.

Bovenstaand samenvattend denk ik dat ik in een snelle VM idealiter een bereik aan verzetten zou willen hebben van 1,5 tot 5.
En dan als het even kan lekker fijne stapjes in het bereik rond verzet 3,5.
En met relatief weining gebruik van hele kleine tandwieltjes (iets inefficiënter, en meer slijtagegevoelig).

Volgens mij zou dan mijn min of meer ideale combinatie zijn:

Achter: een "jeugdcasette" 14-28 (14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28)
Voor, binnenblad: een 42 voor het minimale verzet van 1,5 (42/28 in dit geval)
Voor, buitenblad: een... 70 voor het maximale verzet van 5,0 (70/14 in dit geval).

Voordelen:

- Op het grote blad een minimaal verzet van 2,5, volstaat voor mij voor praktisch alles in het vlakke noorden, inclusief bruggen etc.
- Rond de meest gebruikte verzetten heb ik stapjes van ~5%, dus geen 'gaten' en meer egale slijtage van de cassette.
- Bij 50 km/u (strak asfalt, redelijke wind) kan de ketting nog lekker op kransje 17 rollen, en niet op iets akeligs als een 12, 11 of zelfs 10...
- Brug 'af' kan ik (mocht ik dat ooit willen) het bijtrappen 'oppakken' bij een cadans van 90 ofzo, en hoef niet eerst tot een cadans van 110-120 in het luchtledige te trappen. Mijn benen houden daar namelijk echt niet van.


Maargoed, als ik naar mijn intensievere Zwift-ritjes kijk zit ik daar op een gemiddelde cadans van 85.
Bij de rustige ritjes zit de cadans vaker tussen 75 en 80.
Wie 'van nature' graag een cadans van 100 rijdt zal allicht op iets anders uitkomen.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
Een Quest is ook 200% zwaarder dan een racefiets, en heeft in verhouding een hele slappe aandrijflijn waar je niet even op kan gaan staan.
Ik denk dat 70/28 heel oncomfortabel is om mee weg te rijden. Continu wisselen tussen kettingbladen lijkt me ook niet prettig, zeker niet als er 28T tussen zit.
Daarbij: als het zo hard waait dat een velomobiel aan de bovenkant echt sneller wordt moet het ook weer precies niet zo hard waaien dat het onverantwoord wordt om nog harder te gaan.

52/13 bij 85 rpm op een 28" achterwiel in de Tuna brengt je aan 43,3 km/h. Dat zit best dicht bij de snelheid die ik regelmatig rijd bij gewoon rustig forensen. 52/11 levert 51,2 km/h op, en een 1-2 % extra weerstand door dat ontzettend kleine kransje. Prima voor wind mee Smile

Een cassette die met een 11 begint is daarnaast voordelig omdat je grootste krans niet zo enorm hoeft te zijn om toch een enorm verzet te hebben. 11-32 heeft 2,9x bereik, 14-28 heeft maar 2x bereik. Ik gebruik die hele 11-32 cassette, als ik moet klimmen ook nog eens het kleine blad.

Last things last: De Tuna wordt standaard geleverd met een 584 achterwiel, 622 is een (kostenloze) optie. Ik heb voor 622 gekozen omdat ik dan in principe overal een buba voor achter kan kopen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT
(, 02:32 PM)365cycle schreef: Een Quest is ook 200% zwaarder dan een racefiets, en heeft in verhouding een hele slappe aandrijflijn waar je niet even op kan gaan staan.
Ik denk dat 70/28 heel oncomfortabel is om mee weg te rijden.

Dat zal precies de reden zijn dat ik op de Valk helemaal nooit terugschakel bij een stoplicht, en bij Quifje meestal wel 2 of 3 blaadjes terugga. Ik ken de cassette van Quifje niet precies, maar ik denk dat ik dan wegrij op 59/23 (of iets groter, 22 of 21). En dat bevalt mij helemaal prima, nog verder terugschakelen alleen voor de eerste 10 meter loont m.i. de moeite niet. Wellicht dat ik er anders over zou denken als ik vaker dan eens per 10 kilometer zou stilstaan. Een ruim fietslandschap is zo fijn!

(, 02:32 PM)365cycle schreef: Continu wisselen tussen kettingbladen lijkt me ook niet prettig, zeker niet als er 28T tussen zit.

Die 28T is mijn grootste twijfel bij genoemde combinatie. Maar, welbeschouwd, die ondergrens van verzet 1,5 is gebaseerd op Limburg en de Alpen. Aangezien ik vooralsnog geenszins van plan ben Quifje de Qeutenberg op te slepen, kan die ondergrens waarschijnlijk wel naar iets tussen 1,8 en 2,0. Zeg een binnenblad van 50, 'compact' noemen wegrenners dat tegenwoordig. Een verschil van 20 tandjes schakelt wel, die ene keer dat Quifje van het grote blad af moest heeft dat alvast uitgewezen. Echt soepel ging het niet, maar ach, eens per 4000 km kan ik daar prima meee leven.

(, 02:32 PM)365cycle schreef: 52/13 bij 85 rpm op een 28" achterwiel in de Tuna brengt je aan 43,3 km/h. Dat zit best dicht bij de snelheid die ik regelmatig rijd bij gewoon rustig forensen. 52/11 levert 51,2 km/h op, en een 1-2 % extra weerstand door dat ontzettend kleine kransje. Prima voor wind mee Smile

Ja, hallo, als ik rustig aan het forensen ben rij ik een cadans van 70 ofzo (geen cadansmeter, even teruggerekend, kom ik op ~68 deze week).
En bij 51 km/h wil ik dus niet al op mijn laatste kransje zitten. Quifje gaat wellicht nooit de Qeutenberg zien, maar ik wil nog wel eens naar Aldenhoven... 
Campagnolo beweert graag dat het minder is dan 1%, maar ik vrees dat het wat meer is wanneer je ketting al is ingesleten op 17-18-19 en dan opeens over een vrijwel ongebruikte 11 mag rollen.

(, 02:32 PM)365cycle schreef: Een cassette die met een 11 begint is daarnaast voordelig omdat je grootste krans niet zo enorm hoeft te zijn om toch een enorm verzet te hebben. 11-32 heeft 2,9x bereik, 14-28 heeft maar 2x bereik. Ik gebruik die hele 11-32 cassette, als ik moet klimmen ook nog eens het kleine blad.

Heel fijn voor wie daar behoeft aan heeft, een bereik van 2,9 in een cassette. Dat kan ik me goed voorstellen met een enkel blad voor (op mijn crosser ligt 12/28 bij een enkele 42 voor), of om flink bereik te hebben zonder een al te schuine kettinglijn te veroorzaken. De prijs daarvoor is uiteraard dat de tussenliggende stappen groter zijn. Schuine kettinglijnen zijn bij de kettinglengtes van ligfietsen en velomobielen veel minder relevant, groter dan een 28 heb ik simpelweg niet nodig, en kleine stapjes vind ik wel fijn (ik heb zelfs een tijdje met 16/25 op de racer gereden, maar die 16 is dan toch wel beperkend). Dus toch maar die 14/28.

Iets gebrekkiger comfort 1% van de tijd (stop&go) als prijs voor meer comfort (fijnere stappen) en iets meer efficiëntie 90% van de tijd.
Echt een no-brainer, voor mij.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT , 365cycle
Smaken verschillen! Smile

Leuk nieuws: de Tuna is ook bij 91 km/h perfect stabiel en nauwkeurig bij te sturen. Heb ik even op wetenschappelijke wijze voor jullie vastgesteld (dat wil zeggen: door mezelf flink meetrappend een tunnel in te storten). Lief he? Big Grin

Ik durf met deze fiets echt wel met 120 af te dalen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
(, 08:47 PM)365cycle schreef: Leuk nieuws: de Tuna is ook bij 91 km/h perfect stabiel en nauwkeurig bij te sturen. Heb ik even op wetenschappelijke wijze voor jullie vastgesteld (dat wil zeggen: door mezelf flink meetrappend een tunnel in te storten). Lief he? Big Grin 

Ik durf met deze fiets echt wel met 120 af te dalen.

Met welke zou je dat niet durven?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
DF en Quest, denk ik. De DF is gevoeliger voor dingen die op het wegdek liggen enzo, en voor wind. De Quest voelde sowieso wankel vond ik, zeker op GoCycles.
Met de Bülk weet ik het niet zeker, maar de Tuna stuurt nauwkeuriger en directer en helt minder over.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
(, 09:54 PM)365cycle schreef: DF en Quest, denk ik. De DF is gevoeliger voor dingen die op het wegdek liggen enzo, en voor wind. De Quest voelde sowieso wankel vond ik, zeker op GoCycles.
Met de Bülk weet ik het niet zeker, maar de Tuna stuurt nauwkeuriger en directer en helt minder over.

Je had gewoon slappe veren in de Bülk. Met de DF XL moest je inderdaad erg krampachtig rechtuit sturen bij dat soort snelheden. Gelukkig is er weinig zijwind in de tunnel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
(13-Feb-2025, 07:56 PM)PieterTrapt schreef: Mijn ervaring op de doortrapper is dat 60/30 lekkerder fietst dan 40/20. Klein kettingblad => kleine kransjes achter => ketting loopt 'hoekiger' en kransje slijt sneller.
Dat is ook mijn ervaring met fixies (hoewel gelukkig niet met een 2:1 ratio!), maar met een vrijloop heb je daar veel minder last van.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(, 08:47 PM)365cycle schreef: Leuk nieuws: de Tuna is ook bij 91 km/h perfect stabiel en nauwkeurig bij te sturen. 

Correctie: 92. Tongue 

[Afbeelding: 92kmh.png]

Blijft wel leuk, om die bril steeds harder op je gezegd geperst te voelen worden (ik reed cabrio).

Heb trouwens de indruk dat deze Garmin ook gewoon de warmte van mijn handen oppakt ofzo, met die temperatuurmetingen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Mag ik jou bij deze complimenteren op de naam van je fiets? Hulde!  applause
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Tijanus
(, 08:47 AM)TimSch schreef: Mag ik jou bij deze complimenteren op de naam van je fiets? Hulde!  applause
+1
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
Dan snappen jullie mijn onderschrift hier op het forum nu ook Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
(, 02:17 AM)365cycle schreef:
(, 08:47 PM)365cycle schreef: Leuk nieuws: de Tuna is ook bij 91 km/h perfect stabiel en nauwkeurig bij te sturen. 

Correctie: 92. Tongue 

[Afbeelding: 92kmh.png]

Blijft wel leuk, om die bril steeds harder op je gezegd geperst te voelen worden (ik reed cabrio).

Heb trouwens de indruk dat deze Garmin ook gewoon de warmte van mijn handen oppakt ofzo, met die temperatuurmetingen.

Poehh, wat een snelheid, wat een vermogen zeg. Daar kom ik nooit bij in de buurt. Gaaf hoor!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
En het ergste is, hij kan nog flink hoger pieken dan dat  Big Grin

Bij mij houdt het net iets boven de 1000 op, en dat is niets om me voor te schamen, maar 365 rijdt dan nog fluitend hard bij me weg  Dodgy
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(7 uren geleden)Arend-Jan schreef: En het ergste is, hij kan nog flink hoger pieken dan dat  Big Grin

Bij mij houdt het net iets boven de 1000 op, en dat is niets om me voor te schamen, maar 365 rijdt dan nog fluitend hard bij me weg  Dodgy

Maar op de baan.....

Jullie zijn gewoon verschillend.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(8 uren geleden)Raptobrikker schreef: Poehh, wat een snelheid, wat een vermogen zeg. Daar kom ik nooit bij in de buurt. Gaaf hoor!
Ik vraag me echt af in hoeverre ik de pieken serieus moet nemen bij vermogensmeters. Ik heb even gesorteerd op max vermogen. En zie ook een piekje van meer dan 1200 watt. Een piek van 800 watt vond ik waarschijnlijker dan die van 1200. Maar dit is echt maar enkele luttele sec lang.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
(, 10:04 PM)Frutsel schreef:
(, 09:54 PM)365cycle schreef: DF en Quest, denk ik. De DF is gevoeliger voor dingen die op het wegdek liggen enzo, en voor wind. De Quest voelde sowieso wankel vond ik, zeker op GoCycles.
Met de Bülk weet ik het niet zeker, maar de Tuna stuurt nauwkeuriger en directer en helt minder over.

Je had gewoon slappe veren in de Bülk. Met de DF XL moest je inderdaad erg krampachtig rechtuit sturen bij dat soort snelheden. Gelukkig is er weinig zijwind in de tunnel.

Een tunnel is inderdaad een uitstekende plek voor dit soort PR(s). Geen zijwind, minder rommel op de weg, geen overstekende herten of schaapjes, en na afloop een helling omhoog om de snelheid er weer uit te krijgen. Nice.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Met de Quest kun je ook makkelijk/stabiel boven de 90km rijden.
Maar je sporing moet wel kloppen, anders wiebelt je velomobiel alle kanten uit.
Van 2003 tot 2010 regelmatig met velomobiel.nl naar Giessen gereden en terug, altijd met een groep.
Bij de terugtocht, bij Kallenhard een lange rechte afdaling, wie zijn velomobiel is dan het snelst zonder te trappen, dat was de uitdaging.
Wel eens 95 op de teller gehad, heel stabiel.
Ook in Sauerland tijdens een brevet vanuit Boekelo, na Winterberg 120 op de gps gehad.
1 hand aan het stuur, andere om het windschermpje vast te houden. Geen enkel probleem en stabiel naar beneden.
Je moet alleen geen lekke band krijgen bij deze snelheden.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hardloper
Een piek van 800w is niet heel bijzonder hoor. Dat haal ik ook op een goede dag. En mijn lichaamsbouw is SL, 63kg.
Gelukkig is de Tuna ook best snel met een meer bescheiden aandrijving, zoals die uit mijn benen komt ;-)
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , 365cycle , Willeke_IGKT
(6 uren geleden)Pphaan34 schreef: Een piek van 800w is niet heel bijzonder hoor. Dat haal ik ook op een goede dag. En mijn lichaamsbouw is SL, 63kg.
Gelukkig is de Tuna ook best snel met een meer bescheiden aandrijving, zoals die uit mijn benen komt ;-)

Ik weeg ietsje meer. Geen idee wat je lengte is, maar ik ben 1.71meter.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Die 800W is wel te overzien inderdaad, maar bij een piek van 1200W voor iemand van 67 kg (Hardloper is maar net iets zwaarder dan jij) lijkt enige twijfel me terecht. Goed, Biniam Girmay is 70 kg en haalt 1440W, maar die wint dan ook sprints in de Tour de France (en ja, die 1440W was na 200km fietsen. Baanrenners / schaatsers zijn geheel andere koek).

Een gemiddelde fietser zou volgens mij rond 4 tot 5x zijn eigen FTP moeten kunnen sprinten, bij een serieuze poging. Zelf ben ik een behoorlijke anti-sprinter, en blijf ik steken bij 3,6x FTP.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
[Afbeelding: image.png]
Ik heb trouwens wel heel lang geschaatst in mijn leven. Maar ik vind dit toch iets waarschijnlijker data:
[Afbeelding: image.png]

Maar het punt dat ik wil maken. Als je bepaalde waardes ziet, kijk er kritische naar. Niet alles hoeft te kloppen
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(4 uren geleden)Hardloper schreef: Maar het punt dat ik wil maken. Als je bepaalde waardes ziet, kijk er kritische naar. Niet alles hoeft te kloppen

Inderdaad. Als ook snelheid via alleen GPS.
(365cycle zal een losse snelheidsmeter gehad hebben anders had hij geen reading)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(8 uren geleden)Raptobrikker schreef: Poehh, wat een snelheid
Snelheid valt hier eigenlijk nog tegen hoor. Ik deed een retourtje tussen Hoogvliet en de Willem-Alexander Baan, dan ligt Rotterdam nogal in de weg. En niet alle routes zijn zo stoplichtarm als de OBT was Tongue Garmin classificeerde dit ritje dus ook als "Sprint".

(7 uren geleden)Hardloper schreef: Ik vraag me echt af in hoeverre ik de pieken serieus moet nemen bij vermogensmeters. Ik heb even gesorteerd op max vermogen. En zie ook een piekje van meer dan 1200 watt. Een piek van 800 watt vond ik waarschijnlijker dan die van 1200. Maar dit is echt maar enkele luttele sec lang.
(6 uren geleden)Tijanus schreef: Die 800W is wel te overzien inderdaad, maar bij een piek van 1200W voor iemand van 67 kg (Hardloper is maar net iets zwaarder dan jij) lijkt enige twijfel me terecht.
Een klein piekje zou een meetfout kunnen zijn. Hardloper plaatste echter ooit een foto van zijn lijf, met zijn onderstel zou het me niet verbazen als hij 1200W kan pieken. In mijn geval is het zeker geen meetfout; de piek was ~1200W (edit: niet dus, zie het P.S. onderaan), maar ik kan me ook precies herinneren waar dat was; er was een weg afgesloten en ik had geen tijd om heel ver om te rijden of een alternatieve route te zoeken, dus ben ik vanaf het industrieterrein over de weg gegaan waar normaal een expliciet fietsverbod stond. Je komt dan over een groot kruispunt boven de snelweg met meerdere rijbanen; ik moest vanaf het stoplicht uit stilstand optrekken, er stonden auto's achter me en de limiet is er 70 of 80 km/h, dat weet ik even niet precies. Ik wilde dus het hele viaduct flink vermogen leveren om het tempo zo hoog mogelijk te krijgen voor ik mezelf aan de andere kant van de snelweg van het viaduct af kon storten en het tempo echt hoog kon laten worden. Het was dus niet één piek, maar een gedoseerde sprint; ik mikte op 1100W, en ik vermoed dat ik ongeveer 20 seconden boven de 1000W zat. De bedoeling was eigenlijk om het sprintje een halve minuut vast te houden, maar er voegde een knurft met een auto voor me in die vervolgens meteen gas los liet voor het volgende stoplicht. Denk dus niet dat ik sneller ben gegaan dan ~65.

[Afbeelding: sprintje.png] 
(klik voor Streetview, ik stond op de baan naast die de vrachtwagen)

Dit zijn overigens hele gebruikelijke vermogens voor mij, er zaten wel meer pittige stukjes in want ik heb ook een sprintje gedaan tegen een speed pedelec en één tegen een scooter. Daarbij zit ik nu op mijn vijfde of zesde set powermeters, als er één gigantisch zou afwijken zou ik het waarschijnlijk vrij snel merken.

(6 uren geleden)Tijanus schreef: Goed, Biniam Girmay is 70 kg en haalt 1440W, maar die wint dan ook sprints in de Tour de France (en ja, die 1440W was na 200km fietsen. Baanrenners / schaatsers zijn geheel andere koek).

Een gemiddelde fietser zou volgens mij rond 4 tot 5x zijn eigen FTP moeten kunnen sprinten, bij een serieuze poging. Zelf ben ik een behoorlijke anti-sprinter, en blijf ik steken bij 3,6x FTP.
Die vergelijking met Tour de France fietsers vind ik zeker voor velonauten altijd totaal irrelevant. Ja, het zijn hele snelle fietsers... op een wielrenfiets, tegen een berg op, of in een tijdrit, aerodynamisch op een fiets die niet gemaakt is om aerodynamisch te zijn. Die hele groep is een afsplitsing van de samenleving die veel duurvermogen kan leveren en relatief licht en dun is. Ik ben uit heel ander hout gesneden; Fast twitch muscle fiber is the name of the game. Tough claim maar ik durf best een flink bedrag in te zetten op dat ik iedere willekeurige Tour de France wielrenner op absoluut vermogen kan kloppen in een sprint. 
Op duurvermogen zeker niet, vooral niet als je in W/kg gaat rekenen. 

Hierom slopen baanwielrenners ook derailleurs, kettingen, en nog veel meer, op wielrenfietsen en mountainbikes: Die spullen (en ook onze kettingen, derailleurs etc.) zijn gebouwd op die relatief lichte subgroep met een licht tekort aan koppel. 
Sterker nog: Ik ken een erg grote (ja nog groter dan ik), zware (ja, 1,5x mijn gewicht, in topconditie), maar ook enorme sterke sporter die voor z'n cardio wielrent. Hij heeft een speciaal frame laten bouwen omdat de standaard frames voor lange mensen wel gemaakt zijn op zijn maat, maar niet op zijn gewicht en kracht. Behalve een hele verzameling kapotte fietsonderdelen heeft hij ook een litteken op z'n kuit; het is hem ooit gelukt om een vrijwel nieuwe Shimano Ultegra crank te breken in een plotselinge sprint. Tegenwoordig rijdt hij met 105, die zijn zwaarder maar ook flink sterker dan Ultegra en Dura Ace. En wisten jullie dat veel powermeters vanaf een bepaald vermogen gewoon "flatlinen"? Shy

(4 uren geleden)Hoekie schreef: Inderdaad. Als ook snelheid via alleen GPS.
(365cycle zal een losse snelheidsmeter gehad hebben anders had hij geen reading)
Ik heb geen losse snelheidssensor, maar
1) het bereik in de Beneluxtunnel is relatief goed, de snelheidsreading is maar kort weg
2) ik heb nog een ouderwetse fietscomputer met sensor op het voorwiel in m'n tonijntje, die gaf dezelfde piek weer als de Garmin Smile 

(7 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Maar op de baan.....

Jullie zijn gewoon verschillend.
Op de baan werd ik gewoon duizelig/ging richting flauwvallen. Niet handig @ 60 km/h Big Grin Was anders wel een leuke strijd geweest, want ik zou daar meer last hebben van m'n gewicht, dus zou AJ eigenlijk sneller moeten zijn aangezien we verder wel aan elkaar gewaagd zijn. Aan de andere kant is mijn sprint sterker, dus zou ik kunnen voorkomen dat hij me weer in zou halen Tongue

PS: Nu kijk ik net even in de analyse in die rit... en mijn conclusie klopt dus niet helemaal, maar ik ga nu niet het hele stuk herschrijven Tongue De piek van 1202W was in een sprintje tegen een bromscooter, want ik zag 'm aankomen toen het stoplicht op groen sprong en ik had geen zin om de Erasmusbrug te beklimmen in de uitlaatgassen. Die was iets korter maar verder vergelijkbaar met bovenstaand verhaal. In bovenstaand sprintje was de piek 1115W.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Hardloper
In een tunnel zeg je? En hoe is die snelheid gemeten GPS? Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus
(2 uren geleden)365cycle schreef: Een klein piekje zou een meetfout kunnen zijn. Hardloper plaatste echter ooit een foto van zijn lijf, met zijn onderstel zou het me niet verbazen als hij 1200W kan pieken.
We hebben elkaar gesproken en dus gezien in Utrecht. Dus daar heb je mijn onderstel kunnen zien.

Zo'n 2,5 week geleden had ik trouwens een piek vermogen met lopen van 656 watt.

In het verleden heb ik iets van 80 a 85 ronden weten te schaatsen in een uur. Wel achter andere hangen, want voorop is een andere paar mouwen / benen.

Dit neem ik dus niet serieus:
[Afbeelding: image.png]

Ook dit vind ik wat dubieus, maar waarschijnlijker:
[Afbeelding: image.png]

Maar dit lijkt mij het meeste te kloppen:
[Afbeelding: image.png]
@Datakneder dit komt uit ons rondje samen

(2 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: In een tunnel zeg je? En hoe is die snelheid gemeten GPS? Smile

Ik heb hier een snelheid sensor van Garmin en het is mogelijk dat 365cycle dat ook heeft.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: LigfietsWilsum


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Bob Hagendijk, ZoefZoef, 8 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Winkels gezocht met kleding geschikt vo...
Mijn kleding blijkt ...Bart Verbeek — 08:49 PM
Ervaringen met de Tuna
Ook het gemiddel...Raptobrikker — 08:29 PM
Winkels gezocht met kleding geschikt vo...
Die broeken van Fjäl...Martin van Mourik — 08:24 PM
Ervaringen met de Tuna
Ook het gemiddelde...365cycle — 08:17 PM
Ervaringen met de Tuna
En het ergste is, ...Raptobrikker — 08:13 PM
Ervaringen met de Tuna
In een tunnel zeg ...365cycle — 08:05 PM
Ervaringen met de Tuna
In een tunnel zeg ...Wim -de roetsende — 07:28 PM
Ervaringen met de Tuna
Een klein piekje z...Hardloper — 07:25 PM
Ervaringen met de Tuna
In een tunnel zeg je...LigfietsWilsum — 06:53 PM
Ervaringen met de Tuna
Poehh, wat een sne...365cycle — 06:12 PM
Ervaringen met de Tuna
Maar het punt dat ...Hoekie — 04:36 PM
Ervaringen met de Tuna
Ik heb trouwens wel...Hardloper — 04:09 PM
Winkels gezocht met kleding geschikt vo...
Hier ook erg tevrede..._Peter — 03:27 PM
Ervaringen met de Tuna
Die 800W is wel te o...Tijanus — 02:18 PM
Ervaringen met de Tuna
Een piek van 800w ...Hardloper — 02:11 PM
Ervaringen met de Tuna
Een piek van 800w is...Pphaan34 — 02:06 PM
Ervaringen met de Tuna
Met de Quest kun je ...Peter de Rond — 01:44 PM