Waardering:
  • 7 stemmen - gemiddelde waardering is 4.14
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandaag ben ik blij omdat.....
Blegh! Wordt (vanaf 2:36 in het filmpje van 365cycle) in een veel-te-hip-filmpje-met-even-overbodige-als-onbenullige-voxpoppies van onze eigen NOS de schuld voor wegslijtage toegeschreven aan electrische auto's? Ja, die zijn iets zwaarder, maar zelfs een monster als een Mercedes EQS 450 weegt net aan 5% van wat een stevige betonmixer -die echt over dezelfde wegen en bruggen rijdt- mag wegen. Personenauto's leveren een marginale bijdrage aan wegslijtage.

Ondertussen loopt die Mercedes EQS 450 in de Nederlandse energiemix ongeveer 1 op 60 (in de Franse energiemix minder dan 1 op 300) qua CO2-uitstoot. Dat kun je van een minstens zo zware Dodge 1500 niet zeggen. Een daarin verstopte 'ECO-diesel' (contradictio in terminis) komt volgens het boekje uit op 1 op 10... 

Van de steeds verbeterende Nederlandse energiemix word ik dan wel weer blij...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Toch is een EQS 450 nog steeds een belachelijk zware auto.
Een maximum van 1800 kg rijklaar leeggewicht voor electrische auto's zou een prima uitdaging zijn.

Dat het prima kan heeft BMW al lang en breed bewezen - 1245 kg met een 42 kWh accu.
Als je die auto meer accucapaciteit zou geven hoeft hij niet eens zo heel veel zwaarder te worden.
Destijds zaten we nog op ~150Wh/kg (de accu van zo'n BMW is dik 270 kg); tegenwoordig wordt > 200Wh/kg gewoon gehaald mits het totaalpakket niet te groot moet zijn, zeker met 800V techniek.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Weegt een volle electrische auto nu ook zwaarder dan eentje die je op moet laden?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Tja, dat weet ik ook niet zeker. Misschien is het wel andersom, dat een electrische auto met een lege accu steeds zwaarder wordt, want ze gaan wel langzamer rijden als de accu bijna leeg is. Ik denk dus dat ze zwaarder worden als de accu leeg raakt. Zo werkt het met fietsen immers ook, als je te weinig caloriën bijlaadt val je ook af.  Wink
Antwoord }
Bedankt door:
(6 uren geleden)Fietsbennie schreef: Weegt een volle elektrische auto nu ook zwaarder dan eentje die je op moet laden?

De massa neemt inderdaad met ongeveer 0,4 mg toe.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Fietsbennie
(, 12:00 AM)365cycle schreef: Toch is een EQS 450 nog steeds een belachelijk zware auto.
Een maximum van 1800 kg rijklaar leeggewicht voor electrische auto's zou een prima uitdaging zijn.

Zeker, maar tegelijkertijd is een Mercedes EQS 450 'maar' 500 kg (25%) zwaarder dan een Mercedes 450 SEL uit de jaren 70, terwijl hetzelfde BMW ook een M8 maakt die eventjes 1100 kg ofwel ruim 150% zwaarder is dan een Lotus Elise. Jazeker, we lijden zwaar aan autobesitas, maar electrische auto's zijn zeker niet de hoofdschuldige, en ook BMW doet regelmatig meer dan een zeer stevige duit in het verkeerde zakje. 

Dus, prima die 1800 kg voor electrische bakken. Maar dan ook ~1200 kg voor benzinekarretjes (of allemaal verplicht naar LPG?), en diesel voor personenwagens hadden we echt al in de vorige eeuw moeten verbieden. Maar dat heeft allemaal bijster weinig met wegslijtage van doen.

(5 uren geleden)Bart Verbeek schreef:
(6 uren geleden)Fietsbennie schreef: Weegt een volle elektrische auto nu ook zwaarder dan eentje die je op moet laden?

De massa neemt inderdaad met ongeveer 0,4 mg toe.

Dank!
Ik had willen antwoorden 'ja, maar insignificant' maar die 0,4 mg is toch wel een paar orden van grootte meer dan ik had verwacht.
Soms is zelfs C*C kleiner dan je denkt...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie
(4 uren geleden)Tijanus schreef: Zeker, maar tegelijkertijd is een Mercedes EQS 450 'maar' 500 kg (25%) zwaarder dan een Mercedes 450 SEL uit de jaren 70, terwijl hetzelfde BMW ook een M8 maakt die eventjes 1100 kg ofwel ruim 150% zwaarder is dan een Lotus Elise. Jazeker, we lijden zwaar aan autobesitas, maar electrische auto's zijn zeker niet de hoofdschuldige, en ook BMW doet regelmatig meer dan een zeer stevige duit in het verkeerde zakje.
Oh zeker. Die XM is compleet van de pot gerukt. 2700 kg en dan 748 pk om dat gewicht in een rechte lijn te kunnen compenseren.
Is echt gewoon voor niemand leuk, zelfs niet voor de bestuurder. Zelfs coureurs vinden het in dat soort auto's vooral knap dat ze met dat gewicht nog zo goed rijden. Niet: "wat rijdt ie heerlijk!".

(4 uren geleden)Tijanus schreef: Dus, prima die 1800 kg voor electrische bakken. Maar dan ook ~1200 kg voor benzinekarretjes (of allemaal verplicht naar LPG?), en diesel voor personenwagens hadden we echt al in de vorige eeuw moeten verbieden. Maar dat heeft allemaal bijster weinig met wegslijtage van doen.
Helemaal eens.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
Wat vinden jullie van de BMW I8? Een bevriend echtpaar van mij heeft een I8 Roadster, mocht een keer meerijden als passagier.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 22 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ben van Northland Velo gaat verhuizen
Ik heb de berichte...benparke — 12:49 PM
Ervaringen met een Streamer
Sinds vorig jaar i...Niels van der Wal — 12:25 PM
Ervaringen met een Streamer
Wat GertBr zegt. Je ...Frutsel — 12:03 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat vinden jullie va...Hardloper — 11:49 AM
Ervaringen met een Streamer
Mijn ervaringen (van...GertBr — 11:10 AM
Ervaringen met een Streamer
Sinds vorig jaar in ...The Triking Sailorman — 10:44 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Is een schriftelij...365cycle — 10:36 AM
Ligfiets testdag in Peer (België)
Om een onnodige klik...365cycle — 10:34 AM
1 jaar oude M-Racer in Kroatië
Misschien een leuke ...365cycle — 10:33 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
doe dan geen zaken o...melle z — 10:09 AM
Ligfiets testdag in Peer (België)
Meer info vind je hi...Rikkie — 09:27 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zeker, maar tegeli...365cycle — 08:57 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Toch is een EQS 45...Tijanus — 08:19 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Als je niet van pl...365cycle — 08:08 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ach ja, we maken h...Bart Verbeek — 08:01 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ach ja, we maken het...Jeroen S — 07:45 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Weegt een volle el...Bart Verbeek — 07:42 AM