Berichten: 296
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 876
592 x bedankt in 287 berichten
, 11:23 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door Tijanus.)
Blegh! Wordt (vanaf 2:36 in het filmpje van 365cycle) in een veel-te-hip-filmpje-met-even-overbodige-als-onbenullige-voxpoppies van onze eigen NOS de schuld voor wegslijtage toegeschreven aan electrische auto's? Ja, die zijn iets zwaarder, maar zelfs een monster als een Mercedes EQS 450 weegt net aan 5% van wat een stevige betonmixer -die echt over dezelfde wegen en bruggen rijdt- mag wegen. Personenauto's leveren een
marginale bijdrage aan wegslijtage.
Ondertussen loopt die Mercedes EQS 450 in de Nederlandse energiemix ongeveer 1 op 60 (in de Franse energiemix minder dan 1 op 300) qua CO2-uitstoot. Dat kun je van een minstens zo zware Dodge 1500 niet zeggen. Een daarin verstopte 'ECO-diesel' (contradictio in terminis) komt volgens het boekje uit op 1 op 10...
Van de steeds verbeterende Nederlandse
energiemix word ik dan wel weer blij...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 1.758
Topics: 41
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2562
2341 x bedankt in 871 berichten
Weegt een volle electrische auto nu ook zwaarder dan eentje die je op moet laden?
Berichten: 1.266
Topics: 89
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 146
2256 x bedankt in 806 berichten
(6 uren geleden)Fietsbennie schreef: Weegt een volle elektrische auto nu ook zwaarder dan eentje die je op moet laden?
De massa neemt inderdaad met ongeveer 0,4 mg toe.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 296
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 876
592 x bedankt in 287 berichten
(, 12:00 AM)365cycle schreef: Toch is een EQS 450 nog steeds een belachelijk zware auto.
Een maximum van 1800 kg rijklaar leeggewicht voor electrische auto's zou een prima uitdaging zijn.
Zeker, maar tegelijkertijd is een Mercedes EQS 450 'maar' 500 kg (25%) zwaarder dan een Mercedes 450 SEL uit de jaren 70, terwijl hetzelfde BMW ook een M8 maakt die eventjes 1100 kg ofwel ruim 150% zwaarder is dan een Lotus Elise. Jazeker, we lijden zwaar aan autobesitas, maar electrische auto's zijn zeker niet de hoofdschuldige, en ook BMW doet regelmatig meer dan een zeer stevige duit in het verkeerde zakje.
Dus, prima die 1800 kg voor electrische bakken. Maar dan ook ~1200 kg voor benzinekarretjes (of allemaal verplicht naar LPG?), en diesel voor personenwagens hadden we echt al in de vorige eeuw moeten verbieden. Maar dat heeft allemaal bijster weinig met wegslijtage van doen.
(5 uren geleden)Bart Verbeek schreef: (6 uren geleden)Fietsbennie schreef: Weegt een volle elektrische auto nu ook zwaarder dan eentje die je op moet laden?
De massa neemt inderdaad met ongeveer 0,4 mg toe.
Dank!
Ik had willen antwoorden 'ja, maar insignificant' maar die 0,4 mg is toch wel een paar orden van grootte meer dan ik had verwacht.
Soms is zelfs C*C kleiner dan je denkt...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 3.140
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3596
3841 x bedankt in 2595 berichten
Wat vinden jullie van de BMW I8? Een bevriend echtpaar van mij heeft een I8 Roadster, mocht een keer meerijden als passagier.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.