Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Berichten: 296
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 876
593 x bedankt in 287 berichten
, 11:23 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 uren geleden door Tijanus.)
Blegh! Wordt (vanaf 2:36 in het filmpje van 365cycle) in een veel-te-hip-filmpje-met-even-overbodige-als-onbenullige-voxpoppies van onze eigen NOS de schuld voor wegslijtage toegeschreven aan electrische auto's? Ja, die zijn iets zwaarder, maar zelfs een monster als een Mercedes EQS 450 weegt net aan 5% van wat een stevige betonmixer -die echt over dezelfde wegen en bruggen rijdt- mag wegen. Personenauto's leveren een marginale bijdrage aan wegslijtage.
Ondertussen loopt die Mercedes EQS 450 in de Nederlandse energiemix ongeveer 1 op 60 (in de Franse energiemix minder dan 1 op 300) qua CO2-uitstoot. Dat kun je van een minstens zo zware Dodge 1500 niet zeggen. Een daarin verstopte 'ECO-diesel' (contradictio in terminis) komt volgens het boekje uit op 1 op 10...
Van de steeds verbeterende Nederlandse energiemix word ik dan wel weer blij...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 6.057
Topics: 114
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12312
9567 x bedankt in 4674 berichten
Toch is een EQS 450 nog steeds een belachelijk zware auto.
Een maximum van 1800 kg rijklaar leeggewicht voor electrische auto's zou een prima uitdaging zijn.
Dat het prima kan heeft BMW al lang en breed bewezen - 1245 kg met een 42 kWh accu.
Als je die auto meer accucapaciteit zou geven hoeft hij niet eens zo heel veel zwaarder te worden.
Destijds zaten we nog op ~150Wh/kg (de accu van zo'n BMW is dik 270 kg); tegenwoordig wordt > 200Wh/kg gewoon gehaald mits het totaalpakket niet te groot moet zijn, zeker met 800V techniek.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.758
Topics: 41
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2562
2341 x bedankt in 871 berichten
Weegt een volle electrische auto nu ook zwaarder dan eentje die je op moet laden?
Berichten: 1.719
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 484
3390 x bedankt in 1572 berichten
Tja, dat weet ik ook niet zeker. Misschien is het wel andersom, dat een electrische auto met een lege accu steeds zwaarder wordt, want ze gaan wel langzamer rijden als de accu bijna leeg is. Ik denk dus dat ze zwaarder worden als de accu leeg raakt. Zo werkt het met fietsen immers ook, als je te weinig caloriën bijlaadt val je ook af.
Berichten: 1.266
Topics: 89
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 146
2258 x bedankt in 806 berichten
(8 uren geleden)Fietsbennie schreef: Weegt een volle elektrische auto nu ook zwaarder dan eentje die je op moet laden?
De massa neemt inderdaad met ongeveer 0,4 mg toe.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 296
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 876
593 x bedankt in 287 berichten
(, 12:00 AM)365cycle schreef: Toch is een EQS 450 nog steeds een belachelijk zware auto.
Een maximum van 1800 kg rijklaar leeggewicht voor electrische auto's zou een prima uitdaging zijn.
Zeker, maar tegelijkertijd is een Mercedes EQS 450 'maar' 500 kg (25%) zwaarder dan een Mercedes 450 SEL uit de jaren 70, terwijl hetzelfde BMW ook een M8 maakt die eventjes 1100 kg ofwel ruim 150% zwaarder is dan een Lotus Elise. Jazeker, we lijden zwaar aan autobesitas, maar electrische auto's zijn zeker niet de hoofdschuldige, en ook BMW doet regelmatig meer dan een zeer stevige duit in het verkeerde zakje.
Dus, prima die 1800 kg voor electrische bakken. Maar dan ook ~1200 kg voor benzinekarretjes (of allemaal verplicht naar LPG?), en diesel voor personenwagens hadden we echt al in de vorige eeuw moeten verbieden. Maar dat heeft allemaal bijster weinig met wegslijtage van doen.
(6 uren geleden)Bart Verbeek schreef: (8 uren geleden)Fietsbennie schreef: Weegt een volle elektrische auto nu ook zwaarder dan eentje die je op moet laden?
De massa neemt inderdaad met ongeveer 0,4 mg toe.
Dank!
Ik had willen antwoorden 'ja, maar insignificant' maar die 0,4 mg is toch wel een paar orden van grootte meer dan ik had verwacht.
Soms is zelfs C*C kleiner dan je denkt...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 6.057
Topics: 114
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12312
9567 x bedankt in 4674 berichten
(6 uren geleden)Tijanus schreef: Zeker, maar tegelijkertijd is een Mercedes EQS 450 'maar' 500 kg (25%) zwaarder dan een Mercedes 450 SEL uit de jaren 70, terwijl hetzelfde BMW ook een M8 maakt die eventjes 1100 kg ofwel ruim 150% zwaarder is dan een Lotus Elise. Jazeker, we lijden zwaar aan autobesitas, maar electrische auto's zijn zeker niet de hoofdschuldige, en ook BMW doet regelmatig meer dan een zeer stevige duit in het verkeerde zakje. Oh zeker. Die XM is compleet van de pot gerukt. 2700 kg en dan 748 pk om dat gewicht in een rechte lijn te kunnen compenseren.
Is echt gewoon voor niemand leuk, zelfs niet voor de bestuurder. Zelfs coureurs vinden het in dat soort auto's vooral knap dat ze met dat gewicht nog zo goed rijden. Niet: "wat rijdt ie heerlijk!".
(6 uren geleden)Tijanus schreef: Dus, prima die 1800 kg voor electrische bakken. Maar dan ook ~1200 kg voor benzinekarretjes (of allemaal verplicht naar LPG?), en diesel voor personenwagens hadden we echt al in de vorige eeuw moeten verbieden. Maar dat heeft allemaal bijster weinig met wegslijtage van doen. Helemaal eens.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 3.140
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3596
3842 x bedankt in 2596 berichten
Wat vinden jullie van de BMW I8? Een bevriend echtpaar van mij heeft een I8 Roadster, mocht een keer meerijden als passagier.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 2.251
Topics: 65
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 34332
3358 x bedankt in 1481 berichten
Ik ben blij omdat ik als fietser over het algemeen weinig last van auto's heb.
Graag terug naar ik ben blij. Misschien is er al een te zware auto's draadje.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 2.362
Topics: 26
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 32
3615 x bedankt in 1982 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 minuten geleden door ZoefZoef.)
(2 uren geleden)Hardloper schreef: Wat vinden jullie van de BMW I8? Een bevriend echtpaar van mij heeft een I8 Roadster, mocht een keer meerijden als passagier.
..ik ben blij dat er mensen zijn die zulke auto's rijden. Ik vond ze een welkome verschijning tussen de in massa,'s verkochte modellen zoals bijv vw golfjes. Mooi design, een van de mooiste BMW's eigenlijk van de afgelopen jaren.
Blij dat ook ik eigenlijk vrij weinig hinder ondervind van auto's, net als Willeke. Dr wordt vrij vaak negatief gesproken over auto's in het verkeer met betrekking tot ligfietders maar ik merk er eigenlijk weinig van. Krijg naar mijn beleving nauwelijks te maken met onwenselijk gedrag. Met grote regelmaat voorrang terwijl ik dat eigenlijk niet halen, enz.
Vandaag ben ik blij met de roets en het weer. Ik ga zo een ritje doen richting aden Haag om even een dopsleutel op te halen bij mn broer, zodat ik op een later moment het achterwiel van de van de afvoer geredde Giant Halfway vouwfiets kan verlossen van de speling die er nu inzit. Ook blij dat het poetsbeurtje 'm goed heeft gedaan. Inmiddels is ie weer wit, in plaats van bruin van aangekoekt vuil met daartussen nog wat oorspronkelijk witte accenten
|
Gebruikers die dit topic lezen: 23 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|