Waardering:
  • 7 stemmen - gemiddelde waardering is 4.14
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandaag ben ik blij omdat.....
... dat ik ben begonnen met het opmeten van de Ackerman-geometrie van de stuurinrichting. Ik maak daarvan een spreadsheet zodat ik bij de gegeven maten kan bepalen of ze het correcte stuurgedrag geven.

Dit alles omdat er op het einde van de week een operatie voor mijn WAW gepland is. Dan gaat z'n buik open en komt er 8 cm extra vel tussen. Ik ben namelijk niet tevreden over de verkleining van de wielkast. Het geeft me echt minder draaicirkel en daar stoor ik me in de praktijk aan. Dus om toch meer ruimte voor de benen te hebben ga ik de wielkasten gewoon 8 cm verder uit elkaar zetten. Maar dan moet ik wel even opnieuw gaan bepalen waar de boutjes van de stuurinrichting moeten komen.

Ik verwacht wel dat de onderdelen onaangepast gebruikt kunne worden, behalve de stelbuis voor de sporing. Die zal wat langer moeten worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Jeroen S
.. ik vandaag lekker een flink rondje heb gefietst met LOL.
Mooie omgeving, leuk gezelschap, mooi weer en lekker doorfietsen op de heen- en terugreis.
Antwoord }
@datakneder, meet vooral ook de afmetingen van de stangen en hun bevestigingspunten die schuin van voor naar de wielophanging lopen. De positie daarvan is erg belangrijk voor het virtuele draaipunt.

Die schuine stang, de min of meer rechte stang in het midden en de wielkast vormen een driehoek waarvan het meest buitenste puntje virtueel is. Dat kun je "zien" als je beide stangetjes verlengd tot voorbij de kogelkoppen. Verlengen tot je de driehoek compleet hebt, de punt wel ziet. En dan vanuit de bovenste bevestiging, die m8 in de wielkast, een lijn door die punt naar de grond trekken. Die loopt als het goed is iets schuin, wordt naar onderen breden, net als de wielen, en raakt de grond ongeveer in het midden van de band.

Dit punt heeft heel veel invloed op het stuurgedrag. Het bepaald bijvoorbeeld of je stuur naar binnen of naar buiten trekt bij enkelzijdig remmen.

Als je met de wielkast gaat schuiven, dan wordt die driehoek ook anders. Belangrijk is dat het virtuele draaipunt op dezelfde plek blijft zitten. Je moet van daaruit dus terugmeten via dat L profiel waarin de kogelkop zit, naar de wielkast om op de juiste plek uit te komen. De rechte stang blijft gelijk, de wand van de wielkast gaat naar buiten maar blijft wel haaks op de rijrichting. de korte kant van de driehoek moet het zelfde blijven, daarvoor moet je dus de wielkast zijde en de schuine zijde korter maken.



Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk kan maken?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder , 365cycle
(04-Aug-2025, 08:00 AM)Jeroen S schreef: @datakneder, meet vooral ook de afmetingen van de stangen en hun bevestigingspunten die schuin van voor naar de wielophanging lopen. De positie daarvan is erg belangrijk voor het virtuele draaipunt.
[...]

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk kan maken?

Ik hoop dat ik het begrepen heb. Ik heb een idee dat ik het begrijp, maar ik zal eens kijken waar ik uitkom met dat virtuele punt en het contactpunt van de band met de weg, zoals de constructie nu is.

Ik zou er voor kunnen kiezen om alle punten 4 cm naar buiten te zetten, dan blijven alle punten hetzelfde, inclusief de virtuele. Alleen zal dan het virtuele draaipunt van elk wiel niet meer samenvallen, maar 8 cm uit elkaar liggen. Dat virtuele draaipunt ligt bij mijn fiets ongeveer 3,5 meter uit de middellijn op de dwarslijn van het achterwiel. Of die 8 cm veel van invloed zullen zijn op de bandenslijtage weet ik niet, maar ik verwacht niet zo veel.

Echter de mast hebben we ook al eens verzet omdat die niet verticaal stond. Dus zou het mij niet verbazen als ook de constructie van de stuurinrichting niet super-precies is. Dit wordt mede ingegeven doordat de camber van beide wielen totaal niet hetzelfde is. Bij één wiel ligt de bovenkant 11,5 cm naar binnen, terwijl de andere 10 cm naar binnen ligt.

Omdat het stuurgedrag me best bevalt, wil ik niet heel veel afwijken van de huidige constructie, maar wel optimaliseren. Het opmeten als alles nog bevestigd is in het voertuig is vrij grof. En dan blijkt dat mijn linkerwiel een virtueel draaipunt heeft dat meer dan een halve meter afwijkt van die van het rechter draaipunt. Als alles straks gedemonteerd is kan ik de maten tot op de millimeter nauwkeurig bepalen en hoop ik dat zal blijken dat ze dichter bij elkaar liggen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
afgelopen week een NOS Sram X0 , 9-speed achterderailleur op Marktplaats heb gekocht en net op mijn M-racer gezet. De originele X5 zat er nog op, na 15.000km nog prima, maarja die nieuwe is toch mooier
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Vandaag een lekker stukje gewandeld met het gezin bij het Zwillbrocker Venn maar geen flamingo gezien, die schenen al weg te zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Fietsbennie
Je moet goed kijken. Mijn ervaring is dat ze aan het andere eind van de plas lopen / staan. Dus je tuurt vanuit de verte naar een vlok rozige schimmen. En dat moeten dan die flamingo's zijn.


Mijn fijne ding: ...de rotonde(s) in Boskoop worden aangepast: https://www.omroepwest.nl/verkeer/499740...rig-kijken

Dit zijn dus afschuwelijke rotdingen als je een fietser bent. Dus ik hoop dat ze nu fietsvriendelijker worden (en dus voor mij als fietser ook veiliger). Want proberen die rotranden langs het pad niet te raken en dan te moeten oversteken terwijl je éérst een bocht moet maken die van de meest nabije rijrichting af draait is vragen om nare fietsongelukken, zeker als je als fietser dus ook nog eens geen voorrang hebt binnen de bebouwde kom na die nare draai.

De bedoeling is dus blijkbaar ook fietsveiliger: https://www.alphenaandenrijn.nl/Nieuws/j...an_Boskoop
Kijken of dat ze gaat lukken!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
Dat zijn inderdaad belabberde rotondes! Ik heb er eigenlijk nooit last van... want vanwege die belabberde rotondes rijd ik daar altijd over de weg Big Grin 
Eén van de weinige schades aan m'n Tuna heb ik van toen ik daar een keer níet over de weg ging en even niet opletten. Diepe schaaf aan de wielkast LV.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel
Ja, die rotonde heb ik 1x via het fietspad genomen, daarna besloten dat ik daar wel op de weg rij
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(09-Aug-2025, 10:04 PM)Lopopodium schreef: Je moet goed kijken. Mijn ervaring is dat ze aan het andere eind van de plas lopen / staan. Dus je tuurt vanuit de verte naar een vlok rozige schimmen. En dat moeten dan die flamingo's zijn.


Mijn fijne ding: ...de rotonde(s) in Boskoop worden aangepast: https://www.omroepwest.nl/verkeer/499740...rig-kijken

Dit zijn dus afschuwelijke rotdingen als je een fietser bent. Dus ik hoop dat ze nu fietsvriendelijker worden (en dus voor mij als fietser ook veiliger). Want proberen die rotranden langs het pad niet te raken en dan te moeten oversteken terwijl je éérst een bocht moet maken die van de meest nabije rijrichting af draait is vragen om nare fietsongelukken, zeker als je als fietser dus ook nog eens geen voorrang hebt binnen de bebouwde kom na die nare draai.

De bedoeling is dus blijkbaar ook fietsveiliger: https://www.alphenaandenrijn.nl/Nieuws/j...an_Boskoop
Kijken of dat ze gaat lukken!

Dat ziet er nog stommer uit dan die rotondes in Baak en in Toldijk. 

Sowieso... gemeenten die de fietspaden tegelen...

Is het nieuwe ontwerp ergens beschikbaar?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(10-Aug-2025, 01:09 AM)Coen__ schreef: Dat ziet er nog stommer uit als die rotondes in Baak en in Toldijk. 

Sowieso... gemeenten die de fietspaden tegelen...

Daar rijd ik ook altijd over de rijbaan/weg.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Die in Baak en Toldijk ken ik ook. Zijn zeker vergelijkbaar, behalve dat je daar tenminste nog wat ruimte hebt tot de randen. Dus je kan de bochten wat beter insturen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
...ik best een lekker ritje heb gehad. Misschien is het placebo maar de Tuna voelt fijner met een latex achterband dan TPU. Vandaag een paar sprintjes naar de 70 in op één ding na (wielkappen) zo min mogelijk aerodynamische modus; neuskap eruit. Dat gaat prima, zou me niet verbazen als ik zo zelfs de 80 misschien nog wel bereik als ik door blijf trappen. Stroomlijn valt zelfs zonder neuskap zeker niet tegen Big Grin 

Oh ja! Bijna vergeten. Ook nog een toevallige voorbijganger (speed pedelec rijder) laten proefzitten in de Tuna. Hij was eerder ingehaald door Arend-Jan en HT LifeStyle, ik stond hun op te wachten en dus kwam hij even een praatje maken. Altijd leuk, mensen zoiets laten ervaren Smile
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Blij vandaag dat de Quest een nieuwe eigenaar heeft gevonden! Een nieuwe, jongere generatie: een Duitse student voor wie het zijn eerste velomobiel is. Toen ik tijdens de proefrit gisteravond aangaf dat ie best even door mocht trekken, trok hij de fiets zo door de 50 per uur. Die jongen kan wel fietsen  Big Grin Deze oude grijze man moest in de SL wel even flink aanzetten om bij te blijven  Wink

Super tof ook: hij is vanochtend, na een nachtje kamperen hier in de achtertuin, met een afgeladen fiets vertrokken richting Darmstadt, kleine 600km voor de boeg.
Milan SL Mk3 #039 - Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
(8 uren geleden)TimSch schreef: Blij vandaag dat de Quest een nieuwe eigenaar heeft gevonden! Een nieuwe, jongere generatie: een Duitse student voor wie het zijn eerste velomobiel is. 

Kijk, dit zijn nou de mooie hoopvolle berichten. 
In Ter Apel viel mij ook al op dat er best een flink aantal jongere rijders waren.

En dan bedoel ik iedereen onder de 40 jaar. 
En er waren zelfs rijders onder de 30, 20 en 10 jaar.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , NielsKo


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 21 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
Ik fiets regelmatig ...De tovenaar — 05:30 PM
Medeliggers onderweg
De afgelopen...ligvogel — 05:27 PM
A Race in the Park - ligfietsrace Rüten...
twilwel — 02:46 PM
Ben Parke gaat naar Dronten
De volgende rout...Frutsel — 02:10 PM
Ben Parke gaat naar Dronten
@benparke zaterdagoc...mvdriel — 02:05 PM
Medeliggers onderweg
De afgelopen v...JanBurp — 01:57 PM
Ben Parke gaat naar Dronten
De volgende route we...benparke — 01:45 PM
Hork van de dag
Ik had er vandaag ...Hardloper — 01:39 PM
Ben Parke gaat naar Dronten
Vanaf Spijkenisse ...Lopopodium — 01:08 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Blij vandaag dat d...Wim -de roetsende — 01:08 PM
Ben Parke gaat naar Dronten
Een groot deel moo...Frutsel — 01:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Het is de hangplek h...Frutsel — 12:52 PM
Ben Parke gaat naar Dronten
As. zaterdagochtend ...mvdriel — 12:51 PM
Ben Parke gaat naar Dronten
Denk dat dit een aar...Lopopodium — 12:28 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vandaag ben ik niet ...365cycle — 12:24 PM
Ben Parke gaat naar Dronten
De route van TimSch ...Hoekie — 12:19 PM
Ben Parke gaat naar Dronten
Bedankt voor de su...Boyd Maduro — 12:13 PM