Waardering:
  • 7 stemmen - gemiddelde waardering is 4.14
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandaag ben ik blij omdat.....
...Rod Stewart nog steeds bij de veerboot van Maassluis naar Rozenburg werkt. Daar werkt al vele jaren lang een kerel en die lijkt nogal op Rod Stewart. Ik vind dat elke keer als ik hem zie weer een leuke grap in mijn hoofd. Maar sinds covid-gedoe hem daar niet meer gezien. Dus ik dacht, die is weg, met pensioen ofzo of wegbezuinigd. Maar deze week weer eens op de veer gezien. Dus die grap in mijn hoofd kan voor nu nog even blijven!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro , Atrike
Na 3 dagen in de schuur om te knutselen aan de elektra van de Milan, ben ik vandaag blij dat alles nu werkt. 

Ik was niet tevreden over de verlichting en heb vrijwel alles, op de 2 koplampen na, vernieuwd. Daarvoor moest de boel van 7/8v naar 12v. Gelukkig had ik ervaring door Q501 waar ik wat soortgelijks heb gedaan. 

Erg tevreden ook over een custom geprint dashboardje om de voltmeter, de hoofdschakelaar (voor 2 accu's) en de LEDjes van de knipperlichten een plekje te kunnen geven. 

Wat foto's:
[Afbeelding: IMG-20250828-170019.jpg]  [Afbeelding: IMG-20250828-170119.jpg]  [Afbeelding: IMG-20250828-170130.jpg]  [Afbeelding: IMG-20250828-170153.jpg]
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Ik mag ook met de verlichting van mijn Milan aan de gang, er is iets mis met het knipperlicht kabeltje van de stroomvoorziening naar de schakelaar. Daarin zit ook het dingetje wat voor het knipperen zorgt, is bij mij een heel klein zwart doosje. Ik ben blij dat ik weer thuis ben om er wat aan te doen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Snap dat je dat snel wilt fixen ja. 

Ik fietste ook niet zo fijn wetende dat er vrijwel onzichtbare knipperlichten op zaten: van achter amper te zien bij daglicht, van voor helemaal niet want maar 1 set en die zat ter hoogte van de muts. En geen remlicht vond ik ook erg vervelend. Nu dat allemaal gefixt is, kan het donkere seizoen weer beginnen  Cool
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Heb inmiddels uitgevonden dat het waarschijnlijk het knipperlichtrelais is wat kapot is. Ik verlink hem hier ook even, mogelijk dat iemand er nog eens wat aan heeft. https://www.louis.nl/nl/louis-led-knippe...medium=Ads

Wat je op de foto niet ziet is de afmeting 7x15x8 mm. Dus echt een super klein dingetje. Ben wel benieuwd in wat voor doos deze bestelling gaat komen.  Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Hoe kan dat nou een relais genoemd worden als het maar twee aansluitingen heeft?
Antwoord }
Bedankt door:
(29-Aug-2025, 07:32 PM)Jeroen S schreef: Heb inmiddels uitgevonden dat het waarschijnlijk het knipperlichtrelais is wat kapot is. Ik verlink hem hier ook even, mogelijk dat iemand er nog eens wat aan heeft. https://www.louis.nl/nl/louis-led-knippe...medium=Ads

Wat je op de foto niet ziet is de afmeting 7x15x8 mm. Dus echt een super klein dingetje. Ben wel benieuwd in wat voor doos deze bestelling gaat komen.  Wink

Dezelfde link, maar dan zonder trackers: https://www.louis.nl/nl/louis-led-knippe...r=10032409
Antwoord }
Bedankt door: Coen__ , Willeke_IGKT , Jeroen S
..voor de tweede keer deze week leek alsof ik voor een paar minuten aan een endorphine infuus lag.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(29-Aug-2025, 11:36 PM)Hoekie schreef: ..voor de tweede keer deze week leek alsof ik voor een paar minuten aan een endorphine infuus lag.

Als je bedoelt dat het heerlijk voelde omdat je opeens heel hard ging, dan herken ik dat.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Ook. Ook een heerlijk gevoel van combi van cadans, power en snelheid.
Soms aangevuld met een oppeppende beat. Zo'n moment dat je wel kan en soms ook doet schreeuwen van plezier.
Antwoord }
Ik had dat ook vandaag, maar ik zag maar dat ik zo'n 35km/u ging. En dat voelde vandaag als erg hard aan. Terwijl ik best wel geregeld aan de 35km/u zit. Dus ik sta er niet meer van te kijken. Later in mijn tochtje ging ik 45 km op een mooie asfalt ook onder invloed van endorfine, door een auto die achter me zat. Ik had iets van kijk maar eens hoe snel ik kan. Lekker door de schaduw van bomen en volop zuurstof van de bomen. Maar een uur 45km/u volhouden lukt me toch niet met een VM die bijna de helft van mijn gewicht is.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Coen, ik weet heel weinig van electronica. Een multimeter is me al te complex. Het dingetje stop je als plus kabeltje ergens in je kabelboom en dan gaat er een constante stroom in en komt er een knipperende stroom weer uit.

Ik was een rondje aan het slenteren met de Kingcycle en werd ingehaald door een heel fancy racefietser met een heel dure carbon fiets met dure wieltjes, aerostuur en een strak pakkie. Hij ging niet eens heel veel harder. Vond ik wel geinig.

Verder ben ik blij dat ik weer een weggetje gevonden heb vlak in de buurt waar ik volgens mij nog niet eerder had gereden. Het weggetje hier links van dat gele koolzaadveld. https://www.google.nl/maps/@51.8016225,6...FQAw%3D%3D

Het weggetje heeft behalve voor landbouwverkeer en die paar aanwonenden verder volgens mij geen nut, omdat je verderop toch weer de andere kant op moet. Maar wel leuk om de Kalflack nu ook eens van de andere kant te zien. En daar rond het water is het niet voor niets Natuurgebied. Ook nog een doodlopend straatje iets verderop richting de Rijn geprobeerd, afgesloten voor verkeer, wel heel erg breed, meter of 10 en dan doodlopend op een schuine helling aan de rivier. De Martinikerk van Emmerich zit er recht tegenover.

Je ziet ze hier wel meer van die onverklaarbaar grote wegen die doodlopen op de Rijn, zonder dat er verder een pontje heeft gezeten of een grote stad in de buurt is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
alles uiteindelijk weer goed gekomen is.

Ik reed op redelijk gare banden naar Limburg toe. Er kwamen tegenliggers waarop ik iets naar de rechterkant van het fietspad stuur en Psst, ineens rechtsvoor leeg. Precies op het punt waar de buitenband over een lengte van 5 cm erg dun is, zat nu ook een scheur waar net mijn pink niet doorheen past. 

Dus een nieuwe binnenband erin gelegd met op het zwakke punt nog een doekje voor extra bescherming. Ik was ver van huis, maar gelukkig wist ik wel een fietsenmaker in de buurt die Marathon Plus op voorraad heeft. Alleen het was zaterdag en in Duitsland... Dat geeft geen garanties dat ze open zijn. De band niet al te hard opgepompt en rustig naar de fietsenmaker gegaan. Ik redde het probleemloos en ze waren ook nog open.

Even twee buitenbanden gehaald en een binnenband. De beide voorbanden zijn voorzien van Schwalbe Clik valves, maar mijn reservebanden niet. Dus ook geen Clikvalve adapter in de fiets. Ik loop al vanaf April bij een fietsenmaker in Nederland te zeuren om een setje. Het eerste setje heb ik probleemloos bij hun gehaald, maar daarna... Dus ook maar een nieuwe binnenband voor het andere wiel.

Ik vraag terloops of ze soms ook Schwalbe Clikvalve hebben en hij wijst met naar een rekje met wel 8 stuks op voorraad. En dan nog goedkoper dan in Nederland. Dus die heb ik ook binnen.

Buiten op het stoepje rustig de banden gewisseld. Er lag ook een persluchtpistool, maar het lukte me niet om er goed mee om te gaan. Dat lag waarschijnlijk veel meer aan mij dan aan het pistool. Maar er stond bijzonder veel druk op (+7 bar), dus lucht kwam er wel in. Alleen kon ik niet aflezen hoeveel er nu in de bandjes zat, omdat de meter terugliep naar nul door mijn verkeerd gebruik.

Ik had verwacht dat ik wel zou merken dat er nieuwe banden onder lagen, maar het leek er eerder op dat ik minder weerstand had. Thuis maar even de druk gechecked en in een zat 4,5 bar en in de andere 3. Dat is wel erg weinig. Morgen een kijken hoe ze rijden bij 5,5 bar.
Antwoord }
Bedankt door: martinR , Willeke_IGKT , Fietsbennie
(30-Aug-2025, 10:05 PM)datakneder schreef: Ik reed op redelijk gare banden naar Limburg toe. Er kwamen tegenliggers waarop ik iets naar de rechterkant van het fietspad stuur en Psst, ineens rechtsvoor leeg. Precies op het punt waar de buitenband over een lengte van 5 cm erg dun is, zat nu ook een scheur waar net mijn pink niet doorheen past. 

Dus een nieuwe binnenband erin gelegd met op het zwakke punt nog een doekje voor extra bescherming. 

Omdat een buitenband kan scheuren, en je altijd improvisatie nodig hebt om met de scheur door te rijden, heb ik een stuk uit een oude buitenband geknipt en in mijn gereedschapstas gestopt. (Dit bleek zeer handig te zijn toen de sporing niet meer bleek te kloppen en ik mijn voorbanden, veel sneller dan verwacht, doorsleet.

Dit had ik bedacht toen ik een paar jaar terug, diep in de nacht, een scheur in mijn voorband reed en lang in het donker en de miezer moest zoeken naar een stukje afval om de scheur te dichten. (Een chipszak gevonden en toen deze 15 km verder doorgesleten was vond ik een shag-buidel die hetzelfde kon.)

Ik had gelukkig al bedacht dat het handig was om meer dan 1 reserve binnenband mee te nemen.

Niels,recycling, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Misschien ook een reserve buitenband meenemen?
Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(31-Aug-2025, 09:30 AM)LigfietsWilsum schreef: Misschien ook een reserve buitenband meenemen?
Big Grin

In de DF ligt zelfs een reservewiel met biba en buba erop. Waarom? 

Omdat het past en kan en ik, als het gebeurt, in het donker en in de regen een lekke band krijg.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Ik heb inderdaad altijd een reserve buitenbandje voor de voorkant bij me. Lekke banden komen nogal eens op ongelegen momenten. Koud, donker, regen, onhandige plek etc. Verder zie ik hele kleine dingetjes alleen nog met de leesbril die ik niet altijd bij me heb. Heb regelmatig in een buitenband thuis nog veroorzakers van het lek gevonden, die ik onderweg niet zo snel zag. Bij een lek voor vervang ik vaak binnen en buitenband.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik heb ook altijd een buitenband bij me... Ik zit er niet op te wachten om ver van huis met een scheur in de band te staan. Blij met 2 gelijke wielen en mijn bagage punt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik heb mijn buitenbanden omgeruild voor een rol ductape, neemt veel minder ruimte is beslag en fixed veel issues lang genoeg om huis te halen. + Als ik een keer iets mee moet nemen en ik heb geen fietskar bij me dan tape ik het gewoon aan de velo :p
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
(30-Aug-2025, 10:05 PM)datakneder schreef: Ik had verwacht dat ik wel zou merken dat er nieuwe banden onder lagen, maar het leek er eerder op dat ik minder weerstand had. Thuis maar even de druk gechecked en in een zat 4,5 bar en in de andere 3. Dat is wel erg weinig. Morgen een kijken hoe ze rijden bij 5,5 bar.


Nou 5,5 rijdt een stuk sneller dan op de versleten banden. Morgen misschien maar eens 6 bar proberen.

De fabrikant geeft aan tot max 7 bar, dus dat moet kunnen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Blij dat ik vandaag, na maanden 'in between jobs', weer eens een woon-werk ritje kon rijden  Big Grin Meteen 40km enkele reis vandaag, en morgen 58km enkel. Goed voor de beentjes na een wat luie vakantieperiode  Cool
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Dit bericht kan in 2 topics geplaats worden. Ik vroeg een oudere vrouw de weg, maar ze wist het jammer genoeg niet waar ik naar toe moest.
Je moet weten ik had mijn velomobiel best wel brutaal op de weg staan. Want verwachtte zo weer door te rijden. Maar voor ik goed wel weer verder zocht, viel de vrouw op de grond. Tevens kwam er ook nog een grote vrachtwagen aan met een vrij jonge chauffeur. Half zwaaien naar hem en de vrouw proberen overheid te helpen kwam de vrachtwagen steeds dichterbij. Net voor waar mijn velomobiel stond, werd de vrachtwagen brutaal op de weg stil gezet om de weg af te sluiten. Zonder dat ik het besefte, heeft hij het zien gebeuren. En hij wist heel kordaat met mij de vrouw overeind te helpen en met de vrouw te communiceren en gericht vragen te stellen alsof hij een hulpverlener was. Daar was ik wel blij mee om. Zelf ben ik daar niet zo ster in. En ja ik ben op de plek van bestemming geraakt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Gisteren de hele dag doorgebracht met een training bedrijfshulpverlening waarin je leert dat soort vragen te stellen en een beetje te beoordelen wat er loos is. We hadden ook een Lotus mevrouw erbij die heel goed slachtoffer kon spelen. Iedere keer weer nuttig, veel herhaling, maar je leert ook altijd weer iets nieuws. Ik vermoed dat je vrachtwagen chauffeur ook een dergelijke training gehad heeft. Wel fijn dat jullie het samen hebben kunnen oplossen. Ik doe die BHV trainingen via het werk nu al tientallen jaren, en de heftigste dingen heb ik onderweg meegemaakt doordat ik er als fietser toevallig langs kwam. Een ouder man die iets had wat er op een herseninfarct leek, een motorrijder die uit de bocht was gevlogen en door het prikkeldraad was geschoten bijvoorbeeld. Het is fijn als je dan een klein beetje achtergrond hebt waarmee je wat kunt doen.

Ik ben blij dat er een grote doos is gearriveerd met een micro flasher unit. Het dingetje zit in een blister van 12x8x2 cm weegt een paar gram, en dat komt dan in een doos waar ik een paar schoenen maat 42 in zou krijgen... Zonder knipperlichten is behoorlijk irritant, dus ik hoop erg dat ik ze hiermee kan fixen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Ik heb weleens overwogen om een cursus tot reanimatie te volgen via een werkgever. Maar het kwam toen niet uit. Maar ik zou het best nog weleens willen volgen. Ik heb nu wel iets van Misschien moeten we toch wel iets gaan volgen vanuit de organisatie waar ik vrijwilligers werk voor doe. De cursisten zijn toch echt niet meer van de jongste en dan weten we tenminste te handelen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Maar hoeveel van die cursisten (op leeftijd) willen nog wel gered worden na een hartstilstand?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(3 uren geleden)Lopopodium schreef: Maar hoeveel van die cursisten (op leeftijd) willen nog wel gered worden na een hartstilstand?

Veel.
Maar eigenlijk zou iedereen dat moeten kunnen, gewoon op de middelbare school een vak EHBO en/of levensreddend handelen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: PieterTrapt, 7 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Een grote angst van ...Niels van der Wal — 06:54 PM
Fietsersbond
Een enquete van de F...Thijs OO — 06:01 PM
OBT 2025 Groningen
Lijkt me leuk om era...Hardloper — 05:58 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Juist vanwege de hef...Thijs OO — 05:55 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Maar hoeveel van...Niels van der Wal — 04:37 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Maar hoeveel van d...LigfietsWilsum — 03:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Maar hoeveel van die...Lopopodium — 03:16 PM
OBT 2025 Groningen
Helaas. Om zowel S...LigfietsWilsum — 03:01 PM
Nieuw speeltje ?
Ik verwacht vold...Niels van der Wal — 02:36 PM
Nieuw speeltje ?
Ik verwacht voldoe...Wim -de roetsende — 02:15 PM
Banden, banden en nog eens banden
GP5000 S TR 28-622 m...Hoekie — 02:05 PM
OBT 2025 Groningen
NPZ = ?  ..voor de n...Hoekie — 02:00 PM
OBT 2025 Groningen
Helaas. Om zowel Sta...TimSch — 12:38 PM
Banden, banden en nog eens banden
Hoe wordt de snelh...Hoekie — 11:39 AM
OBT 2025 Groningen
Het is natuurli...LigfietsWilsum — 11:38 AM
Banden, banden en nog eens banden
Als de snelheid rech...Willeke_IGKT — 11:30 AM
OBT 2025 Groningen
Het is natuurlijk...TimSch — 11:15 AM