Waardering:
  • 7 stemmen - gemiddelde waardering is 4.14
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandaag ben ik blij omdat.....
... dat ik ben begonnen met het opmeten van de Ackerman-geometrie van de stuurinrichting. Ik maak daarvan een spreadsheet zodat ik bij de gegeven maten kan bepalen of ze het correcte stuurgedrag geven.

Dit alles omdat er op het einde van de week een operatie voor mijn WAW gepland is. Dan gaat z'n buik open en komt er 8 cm extra vel tussen. Ik ben namelijk niet tevreden over de verkleining van de wielkast. Het geeft me echt minder draaicirkel en daar stoor ik me in de praktijk aan. Dus om toch meer ruimte voor de benen te hebben ga ik de wielkasten gewoon 8 cm verder uit elkaar zetten. Maar dan moet ik wel even opnieuw gaan bepalen waar de boutjes van de stuurinrichting moeten komen.

Ik verwacht wel dat de onderdelen onaangepast gebruikt kunne worden, behalve de stelbuis voor de sporing. Die zal wat langer moeten worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Jeroen S
.. ik vandaag lekker een flink rondje heb gefietst met LOL.
Mooie omgeving, leuk gezelschap, mooi weer en lekker doorfietsen op de heen- en terugreis.
Antwoord }
@datakneder, meet vooral ook de afmetingen van de stangen en hun bevestigingspunten die schuin van voor naar de wielophanging lopen. De positie daarvan is erg belangrijk voor het virtuele draaipunt.

Die schuine stang, de min of meer rechte stang in het midden en de wielkast vormen een driehoek waarvan het meest buitenste puntje virtueel is. Dat kun je "zien" als je beide stangetjes verlengd tot voorbij de kogelkoppen. Verlengen tot je de driehoek compleet hebt, de punt wel ziet. En dan vanuit de bovenste bevestiging, die m8 in de wielkast, een lijn door die punt naar de grond trekken. Die loopt als het goed is iets schuin, wordt naar onderen breden, net als de wielen, en raakt de grond ongeveer in het midden van de band.

Dit punt heeft heel veel invloed op het stuurgedrag. Het bepaald bijvoorbeeld of je stuur naar binnen of naar buiten trekt bij enkelzijdig remmen.

Als je met de wielkast gaat schuiven, dan wordt die driehoek ook anders. Belangrijk is dat het virtuele draaipunt op dezelfde plek blijft zitten. Je moet van daaruit dus terugmeten via dat L profiel waarin de kogelkop zit, naar de wielkast om op de juiste plek uit te komen. De rechte stang blijft gelijk, de wand van de wielkast gaat naar buiten maar blijft wel haaks op de rijrichting. de korte kant van de driehoek moet het zelfde blijven, daarvoor moet je dus de wielkast zijde en de schuine zijde korter maken.



Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk kan maken?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder
(4 uren geleden)Jeroen S schreef: @datakneder, meet vooral ook de afmetingen van de stangen en hun bevestigingspunten die schuin van voor naar de wielophanging lopen. De positie daarvan is erg belangrijk voor het virtuele draaipunt.
[...]

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk kan maken?

Ik hoop dat ik het begrepen heb. Ik heb een idee dat ik het begrijp, maar ik zal eens kijken waar ik uitkom met dat virtuele punt en het contactpunt van de band met de weg, zoals de constructie nu is.

Ik zou er voor kunnen kiezen om alle punten 4 cm naar buiten te zetten, dan blijven alle punten hetzelfde, inclusief de virtuele. Alleen zal dan het virtuele draaipunt van elk wiel niet meer samenvallen, maar 8 cm uit elkaar liggen. Dat virtuele draaipunt ligt bij mijn fiets ongeveer 3,5 meter uit de middellijn op de dwarslijn van het achterwiel. Of die 8 cm veel van invloed zullen zijn op de bandenslijtage weet ik niet, maar ik verwacht niet zo veel.

Echter de mast hebben we ook al eens verzet omdat die niet verticaal stond. Dus zou het mij niet verbazen als ook de constructie van de stuurinrichting niet super-precies is. Dit wordt mede ingegeven doordat de camber van beide wielen totaal niet hetzelfde is. Bij één wiel ligt de bovenkant 11,5 cm naar binnen, terwijl de andere 10 cm naar binnen ligt.

Omdat het stuurgedrag me best bevalt, wil ik niet heel veel afwijken van de huidige constructie, maar wel optimaliseren. Het opmeten als alles nog bevestigd is in het voertuig is vrij grof. En dan blijkt dat mijn linkerwiel een virtueel draaipunt heeft dat meer dan een halve meter afwijkt van die van het rechter draaipunt. Als alles straks gedemonteerd is kan ik de maten tot op de millimeter nauwkeurig bepalen en hoop ik dat zal blijken dat ze dichter bij elkaar liggen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 14 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Wrap
Goedkoper spul kan o...Gideonaut — 12:24 PM
Kilometer topic
De teller voor juli ...Kapitein Bosui — 11:50 AM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Vandaag is hele dag ...PlantageBohémien — 11:35 AM
Wrap
Heb hm in naturel ...Wim -de roetsende — 10:34 AM
Trisled's nieuwste
Aan de andere kant...Wim -de roetsende — 10:31 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
@datakneder, meet ...datakneder — 10:30 AM
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
Ik ga even dit topic...TimSch — 09:51 AM
Ervaringen met de Tuna
Jaren geleden werd...Hoekie — 09:48 AM
Wrap
Snoek043 heeft ervar...Frutsel — 09:42 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Dank je Jeroen ! ...liggende daan — 09:37 AM
Trisled's nieuwste
Aan de andere kant v...SnoekL#35 — 09:26 AM
Kilometer topic
Ik was bijna bij d...Bart Verbeek — 08:40 AM
Kilometer topic
Ik was bijna bij de ...Jeroen S — 08:07 AM
Ervaringen met de Tuna
Maar daarvoor zit er...Jeroen S — 08:04 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
@datakneder, meet vo...Jeroen S — 08:00 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Dat is knap gedaan D...Jeroen S — 07:46 AM
Wrap
Ik heb ooit een pogi...Jeroen S — 07:34 AM