Waardering:
  • 8 stemmen - gemiddelde waardering is 4.25
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is mooi fietsweer vandaag!  Heart
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
(13-Dec-2025, 01:11 PM)365cycle schreef: Het is mooi fietsweer vandaag!  Heart

Zeker!  Een lekker rondje gefietst vandaag!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen
.. de CCU bandjes erg makkelijk om te leggen zijn. Minuten werk zonder moeilijk te moeten doen met bandenlichters en gelijk mooi rond erop. Bandje bleek achteraf niet lek, maar het ventiel was weer eens de schuldige.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(14-Dec-2025, 03:19 PM)ZoefZoef schreef: .. de CCU bandjes erg makkelijk om te leggen zijn. Minuten werk zonder moeilijk te moeten doen met bandenlichters en gelijk mooi rond erop.  Bandje bleek achteraf niet lek, maar het ventiel was weer eens de schuldige.

Sommigen maken dit nooit mee.

Jij en ik dus wel.

Ik draai tegenwoordig alle ventielen eerst aan, voordat ik ze monteer.

Ik doe dat met 2 tangetjes. 
Met 1 tangetje houd ik het onderste gedeelte vast en met het 2e tangetje draai ik het bovenste gedeelte van het ventiel iets aan. 
Dit lukt altijd. Blijkbaar worden die ventielen niet maximaal aangedraaid.

Voor de duidelijkheid, ik heb het dus niet over het gedeelte dat je met je vingers aandraait na het oppompen.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
One word: Clikvalve.
In words of others,
Antwoord }
(14-Dec-2025, 04:08 PM)365cycle schreef: One word: Clikvalve.

Kun je al binnenbanden met clikvalve kopen dan?
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
(14-Dec-2025, 06:58 PM)Wim -de roetsende schreef:

Zo niet, zijn de adaptersets misschien al te koop?
Huidige fietsen: Trek Emonda, Surly Midnight Special, Batavus Professional 1978, Quattrovelo 42
Antwoord }

Zeker
Antwoord }
Met de adapter sets moet je ook even opletten dat je de clicvalve goed aandraait.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Bobslee , 365cycle
(14-Dec-2025, 09:57 PM)Willeke_IGKT schreef: Met de adapter sets moet je ook even opletten dat je de clicvalve goed aandraait.

Dat vermoedde ik al. 

Mijn huidige binnenbandenvoorraad is zo groot dat er sprake zou zijn van een heftige kapitaalvernietiging als ik zou overstappen.
Antwoord }
Bedankt door: gideon , Willeke_IGKT , Jeroen S
Je kan de ventielen overzetten van band naar band.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus , Bobslee , 365cycle
Wim heeft een boel fietsen, net als ik. Dan is het best wel een gedoe of heb je dus een boel clickvalve adapters nodig, en niet iedere binnenband die ik (en Wim waarschijnlijk ook) in gebruik heeft, is voorzien van een uitdraaibare ventielkern. Voor de velomobielen heb ik vermoedelijk een stuk of 15 binnenbandjes 406 en dan nog een stuk of 10 voor de 26 inch achterwielen, ook nog een aantal verschillende breete maten daarin, brede 406 op de Kettwiesel, 3, nee 4 breedte maten 28 inch, nog 2x 451, en een stuk of wat binnenbandjes in 25-520. En drie pompjes voor onderweg en 1 voor thuis.
Antwoord }
Ik heb ook een aardige verzameling fietsen, 9 min of meer, afhankelijk van wat je nog fiets noemt.
Ik ben voor de VM over op clik ventielen, voor verschillende andere fietsen liggen er adapter setjes klaar voor als er aan de fiets gewerkt gaat worden.

Ik vind vooral de banden met Frans ventiel een ramp om op te pompen maar de Whike heeft ventielen waar het binnenwerk niet uit te draaien is, die gaan moeten wachten tot er een nieuw binnenbandje in moet. De andere fietsen is pompen geen probleem, dus heeft wisselen minder haast.

Gelukkig heeft mijn compressor pompje dat ik tegenwoordig gebruikt voor banden pompen de verschillende aansluitingen voor alle banden types.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende , Bobslee

Yup, Al zijn ze er nog niet voor elke maat. Voor de Schwalbe lijn de prefix scv gebruiken (dus Sv6 voor sclaverand/presta/frans wordt scv6 voor Click Valve)

(14-Dec-2025, 07:38 PM)Bobslee schreef:

Zo niet, zijn de adaptersets misschien al te koop?

Ja, problemen van beschikbaarheid waren gelukkig na een paar maanden opgelost. Liggen nu op de meeste plekken gewoon op voorraad.

(14-Dec-2025, 09:57 PM)Willeke_IGKT schreef: Met de adapter sets moet je ook even opletten dat je de clicvalve goed aandraait.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze eigenlijk altijd gewoon handvast draai... Zit wel zo'n tooltje bij maar die gebruik ik alleen om de oude kern eruit te halen. SCV heeft een pietsje structuur waardoor je er met de hand beter grip op hebt.

(14-Dec-2025, 10:19 PM)LigfietsWilsum schreef: Je kan de ventielen overzetten van band naar band.

Wisselen gaat dusdanig makkelijk&snel dat ik zelf met reservebanden zonder ventielkern rondrij. Wel heb ik een paar extra kernen in mijn plaksetje zitten just in case. (Zowel SCV als ook nog SV, geen punt om ze weg te gooien mocht ik een pomp moeten lenen en die wil niet meewerken met SCV dan kan ik er altijd nog een sv indraaien (dan wel opletten dat je het strak genoeg draait.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Tijanus , Bobslee
Dat ik een rotonde iets te snel nam, een wieltje optilde maar door een snelle stuur correctie weer op drie terecht kwam.
Antwoord }
Mbt clikvalve: ik heb ook best wat fietsen, gebruik het voornamelijk in de velo omdat daar latex onder zit.
Heb een stapeltje ventielen en pompkopjes aangeschaft toen, dus denk dat ik de rest ook maar een keer ga omklussen.
In words of others,
Antwoord }
(4 uren geleden)365cycle schreef: Ik zag voorrijder Arend-Jan vorig jaar in een ijsklompje veranderen. Z'n kachel stond uit geloof ik Tongue
Wat een prachtige beeldspraak. Big Grin
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 22 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
Tussen hasselt en ...LigfietsWilsum — 09:38 PM
Medeliggers onderweg
Tussen hasselt en zw...blokdoorn — 09:34 PM
OBT 2025 Groningen
Zijn er hier mense...TimSch — 09:17 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag rond 16 uu...gideon — 09:10 PM
OBT 2025 Groningen