|
Tips voor een beginner? qua aankoop etc.
|
Topics: 2
Bedankt: 101
74 x bedankt in 22 berichten
Rit 5: 64,6km, kruissnelheid 25-28km/u
Mijn investering op gehaald bij de decathlon, een regenbroek (tegen regen, niet tegen zwarte vlekken) en platform pedalen met grote spikes. Helaas kon ik die pedalen daar er niet op krijgen, mijn mtb pedalen kreeg ik daar niet los, maar thuis even proberen belooft veel goed.
De trapas blijkt nu wel goed te staan, misschien dat ik die zelfs nog 5mm of zo uit schuif.
Topics: 35
Bedankt: 1
2016 x bedankt in 1129 berichten
(24-Mar-2026, 11:39 PM)rolrek schreef: mijn mtb pedalen kreeg ik daar niet los, maar thuis even proberen belooft veel goed.
Je zal het maar niet weten (die tijd heb ik ook ooit eens gehad): de linkertrapper moet je naar rechts draaien, de rechtertrapper naar links, om ze los te kunnen krijgen. Dus niet beide naar links draaien... Maar wellicht wist je dat al en had je een ander probleem?
Ik zet de sleutel op de trapper en tik dan met een rubber hamertje op de sleutel. Twee tikken en dan zijn bij mij de trappers altijd wel los.
(25-Mar-2026, 12:44 AM)Lopopodium schreef: (24-Mar-2026, 11:39 PM)rolrek schreef: mijn mtb pedalen kreeg ik daar niet los, maar thuis even proberen belooft veel goed.
Je zal het maar niet weten (die tijd heb ik ook ooit eens gehad): de linkertrapper moet je naar rechts draaien, de rechtertrapper naar links, om ze los te kunnen krijgen. Dus niet beide naar links draaien... Maar wellicht wist je dat al en had je een ander probleem?
Ik zet de sleutel op de trapper en tik dan met een rubber hamertje op de sleutel. Twee tikken en dan zijn bij mij de trappers altijd wel los.
Ik had alleen maar een multitool mee genomen, en 20Nm op 5cm afstand blijkt in de praktijk niet echt te doen. 
Die pedalen had ik er redelijk los op gezet, maar door het fietsen gaan ze dan toch strak zitten. (vandaar natuurlijk ook de omgekeerde draad op het linker pedaal)
Topics: 19
Bedankt: 786
1637 x bedankt in 731 berichten
25-Mar-2026, 06:47 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Mar-2026, 06:48 AM door LigfietsWilsum.)
Het is zo makkelijk  e Linker trapper heeft Linkse draad de Rechter trapper heeft Rechtse draad.
En bij het monteren iets vet of anti seize pasta er tussen,dan wil ie ook nog weer los.
Topics: 16
Bedankt: 355
2328 x bedankt in 918 berichten
(24-Mar-2026, 11:39 PM)rolrek schreef: Mijn investering op gehaald bij de decathlon, een regenbroek (tegen regen, niet tegen zwarte vlekken)
Een regenbroek is ook handig tegen kou. Het isoleert en houdt wind tegen.
Voorlopig niet nodig.
En hij helpt goed tegen witte vlekken (smeltende sneeuwvlokken)
Niels, brrrrrrr, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Zelfbouw, M5blueglide, M5 lowrace (crmo), M5 lowracer (carbon), Quest 20", Quest 26", M5 Medium racer (prototype) Quest 26" (carbon), M5 Medium racer, DF, Snoek
Topics: 35
Bedankt: 1
2016 x bedankt in 1129 berichten
Topics: 24
Bedankt: 1943
1113 x bedankt in 438 berichten
Leuke fiets voor een op het oog leuk prijsje maar zonder foto's vind ik het wel een dubieuze advertentie
Weer eens een update
Eergisteren ben ik naar werk gefietst, ongeveer via deze route
Op de heenweg ben ik langs de N229 een VM tegengekomen, een wit-groene (ik denk iets van een snoek? er zat een deuk in de neus), en op de terugweg in Wijk een open tweewieler die ik geloof ik ook eerder tegemoet ben gekomen.
Het was iets wat koud 's morgens, maar 's middags na werk was het heerlijk zonnig en heb ik lekker rustig aan gedaan.
Helaas lijkt het er op dat ik mijn knieen toch meer moet laten rusten 
In de laatste maand ben ik eigenlijk nooit gaan fietsen als ik nog iets voelde aan mijn knieen en met altijd een rustdag er tussen, en ik heb de afgelopen twee weken alleen maar heel rustig gefietst, maar ze worden er tot nu toe niet beter van.
Naar mijn idee is het een combinatie van een aantal factoren:
- ik had mijn cadans behoorlijk verkeerd in geschat sinds ik alleen maar na de rit de snelheid bekeek, en ik ook de versnellingen niet door gerekend had of zo.
- de trapas stond nog steeds te ver in geschoven, die heb ik meer dan 5cm uit geschoven en nu pas heb ik het gevoel dat die misschien iets te ver staat sinds ik mijn heupen nu heel iets moet bewegen om goed door de trapbeweging te komen
- mijn voeten had ik met de hakken naar buiten op de pedalen staan om te voorkomen dat mijn hakken tegen de cranks aan kwamen
- een beetje te veel kilometers  zelfs met rustig rijden, alhoewel dit op mijn mtb normaal geen probleem is
De komende twee weken ga ik denk ik maar gewoon volledig rust nemen om de pezen te laten herstellen, daarna kan ik wel weel gaan experimenteren met naar werk fietsen. Ik heb nu ook een ouderwets bedraad fietscomputertje van marktplaats gehaald zodat ik mijn cadans uit kan rekenen in combinatie met de versnellingen die op de fiets zitten.
Heel erg jammer dat ik voorlopig even niet kan fietsen (zeker nu met zulk lekker weer  ), maar gelukkig mag ik een deel van de dagen remote werken, en voor de rest van de dagen kan ik een auto van mijn ouders lenen, dat komt inclusief brandstof alsnog goedkoper uit dan het OV.
(15-Apr-2026, 11:13 AM)Lopopodium schreef: Nog een aanrader: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...r-ligfiets
Inderdaad een aardig prijsje, maar zoals Boyd zegt is een advertentie zonder foto's niet echt heel inspirerend.
Ik weet nu wel iets beter wat ik zou willen in een ligfiets, en een van die dingen is een ziethoek wat nog iets vlakker is dan dat ik nu heb op de hurri (die staat al helemaal laag) sinds ik nog genoeg kan zien en ik nu nog steeds iets naar voren glijd in het stoeltje in verloop van tijd, en dat zorgt voor wat druk in het zitvlak heb ik het idee.
Topics: 181
Bedankt: 3386
10591 x bedankt in 5045 berichten
Als je de neuspijp 5 cm kunt uitschuiven, dan stond de trapas echt te dichtbij.
Heb je de afstand getest met je hak op het pedaal?
Te dichtbij, dan krijg je onherroepelijk last van je knieën. Te ver weg is ook niet oké.
Voor je cadans hoef je alleen maar 1 minuut te tellen hoe vaak je een rondje trapt met 1 been.
Of je telt een halve minuut en doet het dan x2.
Heb je geen fietscomputertje voor nodig.
Ik zou eigenlijk niet stoppen met fietsen. Gewoon heel rustig kleine rondjes gaan fietsen en goed checken dat je nu niet aan het overstrekken bent.
Is je ketting nog wel lang genoeg, als je de neuspijp 5cm hebt uitgeschoven?
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Met Wim eens; knieklachten (pezen) wijzen meestal op een niet goed afgestelde fiets.
Omdat pezen slecht doorbloed zijn, maar bloed wel nodig is voor herstel (afvoer van beschadigd weefsel; aanvoer van herstel cellen), is het nodig om te blijven fietsen; zodat de doorbloeding zo groot mogelijk is.
Pezen herstellen zeer traag; en bij rust trager :-)
Wijk heeft leuke cafés in de buurt, met een goed terras en koffie. Mag ik Buitenlust in Amerongen adviseren? Een goed fietsdoel voor een kort tochtje.
En voor de cadans had ik een kinderliedje in m'n hoofd waarmee ik op de maat 110 toeren per minuut fietste.
Niels, zwart, van der Wal
Zelfbouw, M5blueglide, M5 lowrace (crmo), M5 lowracer (carbon), Quest 20", Quest 26", M5 Medium racer (prototype) Quest 26" (carbon), M5 Medium racer, DF, Snoek
(10 uren geleden)Niels van der Wal schreef: En voor de cadans had ik een kinderliedje in m'n hoofd waarmee ik op de maat 110 toeren per minuut fietste.
Cadans is heel persoonlijk heb ik ontdekt. Ik rijd meestal rond de 90.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Topics: 78
Bedankt: 43413
4474 x bedankt in 1908 berichten
(10 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Voor je cadans hoef je alleen maar 1 minuut te tellen hoe vaak je een rondje trapt met 1 been.
Of je telt een halve minuut en doet het dan x2.
Heb je geen fietscomputertje voor nodig.
Wim misschien kan jij zowel op de weg en het verkeer letten, secondes tellen, als tellen hoe vaak je benen rond gaan maar mij is dat nog nooit gelukt.
Als je met iemand fietst die de tijd kan roepen zou dat wel kunnen werken maar in je eentje?
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
(9 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Wim misschien kan jij zowel op de weg en het verkeer letten, secondes tellen, als tellen hoe vaak je benen rond gaan maar mij is dat nog nooit gelukt.
Grappig, dit doe ik echt mijn hele fietsleven al zo.
Gewoon op een rustig stukje weg. Ik tel uiteraard geen seconden, ik begin het aantal omwentelingen te tellen als de secondewijzer op nul staat. Mijn hand/pols met het horloge ligt goed zichtbaar bovenop het stuur.
Ik fiets, tel en kijk met een schuin oog of de secondewijzer alweer op nul staat.
Heel ontspannen en simpel en het duurt maar een halve minuut of een hele.
Topics: 3
Bedankt: 1484
1049 x bedankt in 477 berichten
(10 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: (10 uren geleden)Niels van der Wal schreef: En voor de cadans had ik een kinderliedje in m'n hoofd waarmee ik op de maat 110 toeren per minuut fietste.
Inderdaad.
Zelf vind ik een cadans van 80 al genoeg. Zeker als ik nog maar net van huis ben...
(En bergop kan ik nog lager!)
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Topics: 125
Bedankt: 4490
5118 x bedankt in 3353 berichten
Goh, ik heb soms het idee dat ik rond de 100 zit bij een lekkere cadans. Voor een inspanning test moest ik rond de 70 rijden. Nou dat was echt niet te doen voor mij, dat werkte voor mij niet fijn. Misschien heeft mijn hoge hardloop cadans er ook wel iets mee te maken.
Echter was mijn gemiddelde cadans gisteren 72 rpm / 75 rpm.
max 121 rpm vs 116 rpm
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
(7 uren geleden)Tijanus schreef: (10 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: (10 uren geleden)Niels van der Wal schreef: En voor de cadans had ik een kinderliedje in m'n hoofd waarmee ik op de maat 110 toeren per minuut fietste.
Inderdaad.
Zelf vind ik een cadans van 80 al genoeg. Zeker als ik nog maar net van huis ben...
(En bergop kan ik nog lager!)
Cadans is inderdaad persoonlijk om natuurlijk te voelen; ik dacht dat deze tussen de 80 en de 120 kon liggen.
Mijn cadans van 110 was een bewuste keuze toen ik wedstrijdrijder was; mijn natuurlijke cadans was een stuk lager. Ik trainde bewust op 110.
De keuze voor een hoge cadans maakte ik omdat je duurvermogen erdoor toenam en de belasting van de pezen minder sterk was.
Ik ben al lang geen wedstrijdrijder meer; mijn huidige cadans is een stuk lager. Er zijn ook dingen belangrijker dan snelheid en uithoudingsvermogen.
Rolrek zou ik i.v.m. overbelaste pezen wel adviseren om voorlopig op hoge cadans te fietsen met relatief weinig vermogen. Dit is de focus op herstel na overbelasting en verbetert de trap coördinatie.
Niels, relax, van der Wal
Topics: 11
Bedankt: 1009
3331 x bedankt in 1497 berichten
Optimale cadans ligt ook aan de lengte van de cranks. Hoe korter de crank hoe hoger de cadans.
Topics: 78
Bedankt: 43413
4474 x bedankt in 1908 berichten
(6 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Cadans is inderdaad persoonlijk om natuurlijk te voelen; ik dacht dat deze tussen de 80 en de 120 kon liggen.
Ik hoop dat deze waarden voor wedstrijdrijders bedoeld zijn.
Ik ben namelijk niet de enige die zeker niet meer rond gaat als een keer per seconde.
Ik ben over de jaren heen een hogere cadans gaan rijden maar krijg nog steeds regelmatig het commentaar dat mijn cadans te laag is. Nu is mijn tempo ook laag dus dat is wel in verhouding.
Ik heb deze discussie al vaker gevoerd, vooral vrouwen die niet op racefietsen rijden hebben bijna nooit een hoge cadans en vinden het meestal onmogelijk om hun benen zo snel rond te krijgen.
Ik denk persoonlijk dat de natuurlijke cadans zo laag kan liggen als 15, misschien nog lager, je zal er waarschijnlijk geen wedstrijden mee winnen.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
(4 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: (6 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Cadans is inderdaad persoonlijk om natuurlijk te voelen; ik dacht dat deze tussen de 80 en de 120 kon liggen.
Ik hoop dat deze waarden voor wedstrijdrijders bedoeld zijn.
Ik denk dat dit klopt; die cijfers zijn wel 25 jaar oud:-)
Ze zullen in ieder geval vast zitten aan fysiek presteren; als je gewoon aan het toeren bent is cadans minder of niet van belang.
Daar mag overigens iedereen anders over denken :-)
Niels, vrijdenker, van der Wal
(5 uren geleden)Frutsel schreef: Optimale cadans ligt ook aan de lengte van de cranks. Hoe korter de crank hoe hoger de cadans.
Ook dat is persoonlijk.
In de Milan lag mijn cadans met 140mm cranks lager dan in de DF met 150mm cranks.
Kan ook aan de meer liggende houding hebben gelegen. Wie het weet mag het zeggen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|