Topics: 78
Bedankt: 43475
4492 x bedankt in 1917 berichten
, 11:43 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 11:43 PM door Willeke_IGKT.)
(, 11:21 PM)mvdriel schreef: En met als bijkomend gevolg dat je (vrijwel) stil komt te staan als het maar iets op loopt, omdat je dan kracht te kort komt tenzij je natuurlijk goed getraind bent.
Zeker voor een beginnende ligfietser zou ik adviseren om veel toeren (> 90 rpm) te maken. Als je daarvoor conditie te kort komt dan weet je meteen waar je aan moet werken. Je kan je lijf maar één keer kapot maken door te weinig toeren.
Er is echter ook een grens aan wat je kunt bereiken met de cadans.
Of het aan je bouw ligt of aan vroege training weet ik niet maar veel mensen hebben mij verzekerd dat ook zij geen hoge cadans kunnen halen. En voor de meesten van hen is 60 al hoog.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Topics: 181
Bedankt: 3390
10624 x bedankt in 5055 berichten
Met zo'n lage cadans fietsen werd vroeger niet voor niets stoempen genoemd.
Mijn 'oude' buurman (racefietsers zullen hem wel kennen) Henk Lubberding was er vroeger zo eentje.
Later fietste hij ook een stuk lichter/met een hogere cadans.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Topics: 11
Bedankt: 1012
3335 x bedankt in 1498 berichten
Ik denk dat het komt doordat je leert fietsen zonder clips/plaatjes.Als je alleen maar 'normaal' op een bukfiets hebt gereden heb je geen hogere cadans nodig, sterker nog: Je stuitert waarschijnlijk van je trappers af als je >90 probeert te halen, dus waarom zou je.
Als je dan op latere leeftijd in een VM terechtkomt is het extreem moeilijk om jezelf een andere cadans aan te leren.
Topics: 90
Bedankt: 2996
3210 x bedankt in 1382 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Roepers.)
Volgens mij is het belang van een hoge cadans groter als je meer vermogen wil leveren. Als je recreatief fietst, doe wat aangenaam aanvoelt Wil je vooral heel hard dan moet je werken aan cadansverbetering. Ook vanwege behoud van je knieën.
Groet,
Marco
Met recreatief bedoel ik vooral de inspanning die je levert. Je kan in mijn optiek recreatieve functionele ritten maken, maar die ritten kunnen ook een sportief karakter hebben.
Groet,
Marco
Topics: 3
Bedankt: 1491
1067 x bedankt in 482 berichten
(5 uren geleden)Frutsel schreef: Als je alleen maar 'normaal' op een bukfiets hebt gereden heb je geen hogere cadans nodig, sterker nog: Je stuitert waarschijnlijk van je trappers af als je >90 probeert te halen, dus waarom zou je.
Wat overigens ook het 'commentaar' is van
Zwift tijdens (hoge) cadanstrainingen: Als je begint te stuiteren (in het zadel), ga dan een paar slagen terug tot je weer rustig in het zadel zit. Zoals met wel meer zaken, rustig aan bij het opbouwen.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Topics: 125
Bedankt: 4490
5129 x bedankt in 3357 berichten
(5 uren geleden)Frutsel schreef: Ik denk dat het komt doordat je leert fietsen zonder clips/plaatjes.Als je alleen maar 'normaal' op een bukfiets hebt gereden heb je geen hogere cadans nodig, sterker nog: Je stuitert waarschijnlijk van je trappers af als je >90 probeert te halen, dus waarom zou je.
Als je dan op latere leeftijd in een VM terechtkomt is het extreem moeilijk om jezelf een andere cadans aan te leren.
Dit nadeel heb ik dan gelukkige niet.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.