Berichten: 2.994
Topics: 82
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 44937
4646 x bedankt in 1984 berichten
Gefeliciteerd, veel veilige en plezierige kilometers.
Ik geloof dat onderstuur prettiger fietst, met een ontspannen houding, misschien minder snel omdat je een iets breder postuur hebt.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 2.876
Topics: 90
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3065
3283 x bedankt in 1402 berichten
Prachtige fiets. Heerlijk toeren en ontspannen genieten van het vrije uitzicht rondom. Tweewiel onderstuur ligfietsen, beter wordt het niet. Lekker alle fietspaadjes af. Haakse bochten, maakt niet uit.
Groet,
Marco
Berichten: 2.561
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 1352
5053 x bedankt in 2401 berichten
Mooie fiets. Zo goed als nieuw. Het onderstuur komt een heel eind omhoog, je het wel een lange voorbouw waardoor het stuur best veel beweegt.
Berichten: 7.457
Topics: 183
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3522
10934 x bedankt in 5204 berichten
(, 02:11 PM)Roepers schreef: Haakse bochten, maakt niet uit.
Bij een ligfiets met een onderstuur met directe besturing wordt de stuuruitslag volgens mij beperkt door de breedte van het stuur en de breedte van de bovenbenen van de bestuurder.
Haakse bochten kon ik er niet heel gemakkelijk mee halen.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 7.457
Topics: 183
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3522
10934 x bedankt in 5204 berichten
(, 11:21 PM)Roepers schreef: Ik heb er heel veel plezier in om mijn ligfiets door allerlei situaties te wurmen. Veel te smalle paadjes haase bochten. Het is voor mij een sport. Om te bewijzen dat het ook met mijn ligfiets kan.
Heb je directe besturing of indirecte besturing? Dat is waar het hier over gaat.
Jij geeft aan dat haakse bochten geen probleem zijn, maar dat is dus met directe besturing bij veel fietsen een heel ander verhaal.
Heb je daar al eens mee gefietst?
De Sinners hebben sowieso indirecte besturing. Van die andere (merk?) weet ik het nu niet.
Met een indirecte besturing kun je met veel fietsen erg korte bochtjes rijden.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.561
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 1352
5053 x bedankt in 2401 berichten
Mijn beperkte ervaring sluit aan bij die van Wim. Indirect onderstuur ( met een kogelkopstang) gaat wel, dan bots je niet zo snel tegen je been/heup. Direct onderstuur is een heel andere kwestie. Op de klassieke m5 20-28 met onderstuur had ik al een best grote draaicirkel en het stuur onderin m'n bovenbeen bij stilstaan. Dat is echter ook een vrij smal stuurtje.
Deze heeft een breder stuur, maar wel een echt lange voorbouw, ik schat meer dan 10 cm. Ben benieuwd. De m5 lowracer heeft een draaicirkel vergelijkbaar met de Milan GT. Maar je bent wel heel smal. Dat scheelt soms iets. De Kingcycle met ongeveer 100 cm wielbasis en ongelimiteerd sturen heeft echt een super kleine draaicirkel, daarmee kan ik als het meezit omdraaien op een landweggetje wat een ongeveer een vrachtwagen breed is.
Berichten: 7.457
Topics: 183
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3522
10934 x bedankt in 5204 berichten
De Burley Canto met indirect bovenstuur (bestaat dus ook) heeft echt een extreem kleine draaicirkel.
Als je het stuur rechtop zet en zelf rechtop gaat zitten, dan fietst het net zo als een rechtopfiets. Zie de laatste foto.
Ik kon zelfs op een heel smal weggetje gewoon keren zonder een voetje aan de grond.
Naar beneden scrollen, daar staan de foto's.
https://roeifietsen.blogspot.com/2014/04...winst.html
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike