05-Nov-2020, 10:27 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Nov-2020, 10:43 PM door 365cycle.)
(08-Jul-2019, 11:01 PM)Hoekie schreef: Velen lijken echter te vergeten wat de invloed van een direct aandrijving is. Mede daardoor was ik in een QV rapper weg dan in lichtere 3 wielige velomobielen.Eens. Qua acceleratie vond ik m'n eigen glasvezel Quest met 472984 (carbon) verstevigingen dramatisch, een carbon Quest vond ik belabberd.
Net als Neil Hood's ervaring (velo-ads video) zit een QV heel rap op 44 km/u. Ik heb het idee en de testritten bevestigen dat, voor acceleratie dat veel meer uitmaakt dan een wat lichtere fiets.
Na die Quest kocht ik een DF XL, en ik ben nog geen enkele fietser tegen gekomen die me er uit wist te accelereren.
Nu zijn er een paar korte klimmetjes (3 a 4%) die ik regelmatig gereden heb, ook met powermeter, in verschillende fietsen (glas-Quest, carbon Quest, DFXL en QV+).
Bekijk ik Strava dan, en ga ik de ranglijst opstellen op basis van gemiddelde klimsnelheid, dan kom ik op:
1. DF XL
2. QV+ (verrassend dicht bij de DF)
...
3. Quest Carbon
4. Quest 404 (glasvezel)
M'n PR op de Hollandsbrug (tussen het Zilverstrand en Muiderberg, vanuit Dronten) heb ik zelfs gereden met de QV (41,9 km/h gemiddeld). Nu ben ik inderdaad wel een grote en zware rijder, de totaalmassa van mij + fiets is maar 9% veranderd in de overstap van DFXL naar QV+.
Ga ik steil klimmen (wat in Nederland nauwelijks voorkomt), dan zal dat verschil ongetwijfeld voelbaar zijn, zeker als ik langer dan een minuut moet klimmen want dan is de eerste glans er bij mij wel af. Maar dan is een rijder zoals ik sowieso in het nadeel, want zelfs met een compleet lege fiets moet ik al 140 kg de berg op brengen.
Qua eindsnelheid op vlak is mijn QV+ meestal ongeveer vergelijkbaar met een open Quest Carbon. Wordt het wegdek slecht of is er tegenwind, dan pak je met een Quest een voorsprong. Ik heb dan dus wel de racekap, die zou je aan zo'n Quest nog toe kunnen voegen. En dit is dan dus bij kruissnelheden van tussen 40 en 50 km/h.
De DFXL was veel grilliger qua eindsnelheid dan de QV en de Quest waren, deels veroorzaakt door de open wielkasten en in geval van mijn fiets destijds ook door de smalle stugge banden (Continental Contact Speed in 28-406). Op sommige stukken had ik moeite om een vergelijkbare rijder in een Quest Carbon bij te houden, op glad asfalt was het alsof hij boven de weg zweefde en kon ik soms langdurig heel vet boven de 50 rijden.
De Milan GT die ik een tijdje terug even gereden heb gaf me met wegrijden het Quest gevoel; een torderende boom, niet bepaald directe aandrijving, ik lag ook te vlak om lekker kracht te zetten dus op snelheid brengen kostte tijd. Qua eindsnelheid is die fiets echter wel ultiem - toen er eenmaal 60 km/h op de klok stond en ik stopte met trappen was het eerste wat ik dacht "ik hoop dat de remmen het doen, anders sta ik niet stil voor Swifterbant".
(08-Jul-2019, 11:01 PM)Hoekie schreef: Een Quest en DF zullen op rechte stukken vast wat sneller zijn, maar gooi er een paar bochten in en het voordeel is weg. Met name een Quest heeft het voordeel van zeilen.Een DF met hosen wil ik altijd nog eens proberen; ik denk dat een recente DF (met bredere banden) met hosen qua snelheid rechtuit op een heel ander niveau speelt dan een Quest. De Cw zal dan in de buurt komen en het frontaal oppervlak is fors kleiner + de verliezen bij hoge vermogens zullen kleiner zijn.
Ik had het er met Allard en Theo over. Theo was van mening dat een Quest sneller is, maar vertelde ook dat er ex Quest rijders zijn die een QV sneller vinden.
Dus ja, wat is het dan?
Over moderne Carbon Quest vs DF en snelheid zijn de meningen ook verdeeld. En dan heb je parcours nog en of een DF Hosen heeft.
Wat betreft de bochten: Ik moest aardig gek doen met de DF om 'm een wiel te laten lichten. In eerste instantie dacht ik dat de QV zekerder was in de bochten, maar dat blijkt een behoorlijke kwispelkont te zijn. Misschien dat een QV+ voor een rijder die 'm goed kent toch nog wel harder door de bocht kan, maar mijn bochtsnelheden met de DF lagen zeker niet lager dan wat ik nu met de QV+ durf. En dan ben ik niet eens echt bang om 'm een keer uit te laten breken - ik weet inmiddels redelijk goed wanneer ik het ongeveer kan verwachten, dus bliksemsnel tegensturen is dan een optie.
Wat hoeken betreft ben ik erg benieuwd naar de vierwieler waar Ymte en Peter mee bezig zijn; als er niet teveel gewicht op de achterwielen komt kon dat nog wel eens een Hoekie-feest gaan worden ;-)
(08-Jul-2019, 11:01 PM)Hoekie schreef: A7ro vs DF vs QV (Carbon Quest wil ik niet vanwege wegligging, QuestXS past me niet volgens Theo) merkte ik van verschil in gewicht weinig van. Eerder de directe efficiënte overbrenging van kracht op de pedalen. Met name bij de QV. (ik vergelijk met mijn semi carbon Strada, Alu achterwielophanging) Iets wat Neil Hood (Velo-ads video) ook zegt.
Ik denk zomaar dat na testrijden van een A7ro en zijwindgevoeligheid nog altijd een non issue voor je is, dat je lekker langer in je DF blijft rijden.
Wat looks betreft (belangrijk en lekker belangrijk) is een DF in je kleurstelling nog altijd de mooiste velomobiel.
Ah ja, als een DF een betere zijwind ongevoeligheid had, was het een moeilijkere keuze voor me geworden. Mede door de kortere levertijd van een DF.
De DF heeft tegenwoordig minder last van zijwind ;-) Heb kortgeleden de nieuwe testfiets proefgereden en vind 'm er flink op vooruit gegaan. Hij kiepte wel behoorlijk wat sneller dan mijn oude fiets, maar vermoedelijk zat de stoel hoger want ik raakte de bovenkant ook dusdanig met m'n knieën dat ik eigenlijk niet echt lekker kon fietsen.
Qua directe aandrijving weet ik niet precies wie er zou winnen. In m'n QV durf ik m'n volledige koppel eigenlijk niet meer los te laten omdat er telkens wat stuk ging als ik dat deed. De DFXL kon dat beter hebben, maar vermoedelijk ook omdat het achterwiel doorslipte als het echt even teveel werd.
(05-Nov-2020, 09:38 PM)jellebakker83 schreef: Zo te lezen is de A7 niet sneller dan de DF?De Snoek zou ik denk ik niet gauw aan beginnen als fiets voor op de openbare weg, tenzij je er geen problemen mee hebt telkens goed na te denken als je een drempel voor je ziet (of er moeten geen drempels in je route zitten).
Ook ik ben aan het kijken voor een VM in de nabije toekomst (ik heb al een Chamsin, maar een VM lijkt mij ideaal voor lange ritten in de herfst / winter. Maar ook snelheid vind ik belangrijk.
Ik ben relatief klein en ik twijfel of ik nou de DF, A7 of questXS moet nemen. In eerste instantie wil ik een VM met open wielkasten voor betere wendbaarheid en makkelijker voorbanden verwisselen, maar de XS blinkt uit in stabiliteit bij zijwind. En ik ben ook benieuwd of de After7 en Snoek goede en interessante VM's zijn.
Die andere drie fietsen... wat ik van de Quest XS zie is dat ie nog altijd goed rap is, qua acceleratie vond ik de DF dus waanzinnig. De Alpha 7 is een doorontwikkeling van de vroege DF, maar de huidige DF is alweer behoorlijk verbeterd tov die eerste modellen.
Ja, ik kan wel goed tellen. De After 7 lost één issue van de andere fietsen op: Dichte wielkasten + makkelijk wisselbare voorwielen!
Als je een After 7 wil én je bent ook nog bereid om die 15K er voor neer te leggen, dan zou ik denk ik ook gewoon één van de andere fietsen bestellen.
Het gaat nl. nog wel even duren voor je After 7 er is
PS: Ik denk overigens dat ik voor die drie fietsen gewoon een keer naar Dronten zou gaan. Maak je een afspraak bij beide bedrijven, zet je Strava aan en rijd 3x hetzelfde rondje (zonder jezelf helemaal aan gort te rijden, want anders wordt het waarschijnlijk de eerste fiets).
PS2: Als je vooral hard rechtdoor wil, vlak dan ook de Milan SL niet uit. Ik volg een tweetal overstappers van een Milan (zowel GT als SL) naar A7 op Strava. Die rijden nu niet ineens harder.