(12-Apr-2022, 09:16 AM)Bart Verbeek schreef:(10-Apr-2022, 10:00 PM)365cycle schreef:(10-Apr-2022, 07:34 PM)Bart Verbeek schreef: Ik beschouw een leercurve als een designfout.Dat geldt dan ook voor fietsen op zich
Absoluut. Hoewel ik nooit heb leren fietsen, ik reed er als kind zo op weg.
Designfouten worden altijd erg makkelijk geaccepteerd. Voor je het weet zijn ze onderdeel van onze folklore, en is de gebruiker trots op het feit dat hij een gebrekkig apparaat weet te bedienen.
Bart voegt vaak de vrolijke noot toe aan de discussie, zo ook hier, maar dit is er wel één waarvan je naderhand denkt: verrek, er zit toch wat in.
Ik liep vanochtend langs mijn Daf. Daf beweerde van 1958 tot 1975 (1977) dat een handgeschakelde auto een designfout was. Helaas had het vermogen om een dergelijk handgeschakeld voertuig te bedienen zich zover in de folklore genesteld dat men geen automaten bliefde. De automatische vervroeging van de ontsteking werd daarentegen zo geaccepteerd.
In het geval van de Flevobike is de kantelknikbesturing ontstaan om de ketting kort te houden. Bij ligfietsen is het simpel: geen lange ketting, dan kantelknikbesturing. De leercurve was voor mij te steil zodat ik geen deel kon krijgen aan de folklore van de kantelknik.
Maar die is eigenlijk maar bescheiden van omvang (geweest).
Groet,
Marco