Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandaag ben ik blij omdat.....
Laatste berichten verplaatst naar Banden, banden en nog eens banden.


Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
Het zonnetje echt héérlijk scheen vanochtend! Was op een paar horkjes na een fijn tochtje Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
...mijn "gepolijste" minivizier goed te gebruiken was! Flink wat krasjesellende verwijderd met behulp van tandpasta  Big Grin

en nog steeds blij met mijn nieuwe route. Rijdt een stuk meer ontspannen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Bacchus , Hoekie
Ik voor het eerst genoeg energie had voor een niet functioneel fietsrondje. Ik heb de ondersteuning uitgezet, zodat ik mijn kruissnelheid kon meten: 7 km per uur. Dat is redelijk bescheiden, maar wel begrijpelijk na ruim een jaar op bed gelegen te hebben. Enfin, nu kan ik dus eindelijk beginnen met de wederopbouw. 14 maanden geleden was mijn kruissnelheid zo'n 17 km per uur zonder ondersteuning, dus dat moet ik eerst maar weer eens zien te halen. Er is 31 kilo verdwenen, en daar zat dus duidelijk ook spierweefsel bij. Ik heb er zin in.
De reis is het doel   Flevotrike  Jouta tadpole blue line Quest 377
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , ThijsR , berth9999 , 365cycle , Fietsbennie
Dat is geweldig nieuws! En 7km/u is 7 meer dan gisteren!
Veel voorspoed en lekker fietsweer gewenst
Antwoord }
Bedankt door: Bart Verbeek , 365cycle , Hoekie
Ik ben blij, omdat zaterdag mijn remperikelen bij Intercitybike zijn verholpen.

Vandaag was de kruissnelheid op de terugweg weer tussen de 36 en 42km/u.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(08-Feb-2022, 08:55 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik ben blij, omdat zaterdag mijn remperikelen bij Intercitybike zijn verholpen.

Vandaag was de kruissnelheid op de terugweg weer tussen de 36 en 42km/u.

vastzittende remtrommels? Mijn vorige huis was een appartement met een berging in de parkeerkelder. In deze tijd van het jaar kon die berging nogal vochtig zijn en had ik soms last van aanlopende remmen. Nu staat de Milan in een berging met vloerverwarming  Smile https://www.dropbox.com/s/6utxlnas8dk7w5...3.jpg?dl=0
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
(08-Feb-2022, 08:10 PM)Bart Verbeek schreef: Ik voor het eerst genoeg energie had voor een niet functioneel fietsrondje. Ik heb de ondersteuning uitgezet, zodat ik mijn kruissnelheid kon meten: 7 km per uur. Dat is redelijk bescheiden, maar wel begrijpelijk na ruim een jaar op bed gelegen te hebben. Enfin, nu kan ik dus eindelijk beginnen met de wederopbouw. 14 maanden geleden was mijn kruissnelheid zo'n 17 km per uur zonder ondersteuning, dus dat moet ik eerst maar weer eens zien te halen. Er is 31 kilo verdwenen, en daar zat dus duidelijk ook spierweefsel bij. Ik heb er zin in.
Goed nieuws. Spierweefsel wat je niet of nauwelijks gebruikt gaat snel verminderen en wordt verbruikt als "brandstof". Skeletspieren worden 60 dagen tot maximaal 90 dagen oud. Elke dag moet voor het behoud ruim 1 tot 1,6% spierweefsel worden afgebroken in aminozuren door de lever en gebruikt voor de aanmaak van nieuwe spieren. Denk vooral aan de extra inname van de 8 essentiële aminozuren. Die kunnen niet door het lijf worden aangemaakt. Ik eet dagelijks de combinatie peulvruchten met volkoren granen.
Succes met je herstel.
Antwoord }
Bedankt door: Bart Verbeek
Ik ben blij, omdat ik na bijna 500 km heb ervaren dat ik met korte cranks veel beter energie kan leveren dan met lange cranks. Lange benen hebben niet perse lange cranks nodig. Het gaat erom wat het beste bij jou past en dat zal je echt zelf moeten uitproberen en kan je niet alleen theoretiseren.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
(08-Feb-2022, 09:12 PM)pietandringa schreef: vastzittende remtrommels?

Het is best een raar verhaal. Bij de linkerrem bleef het heveltje steeds hangen. Beetje kruipolie op gespoten en klaar was Wim.
Voor de zekerheid ook het rechter heveltje ingespoten. Terwijl ik mijn hand met de spuitbus uit de wielkast wurm, blijft de spuitbus kruipolie spuiten. 
Geen idee hoe, maar daarna maakte de rem een heel vreemd en naar geluid toen ik het wiel liet ronddraaien.
In de dagen daarna leek het rechterwiel steeds zwaarder te lopen.

Als ik het linkerwiel vrijlopend een zwieper gaf, dan draaide het wiel bijvoorbeeld 30x rond.
Als ik het rechterwiel dezelfde zwieper gaf, dan draaide het wiel 10x rond.
Mijn snelheid kwam nauwelijks meer boven de 32km/u.


Peter heeft alles goed schoongemaakt' gesmeerd en de remmen opnieuw afgesteld.

Vandaag 42km/u. Probleem is volgens mij wel opgelost.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: pietandringa , 365cycle
Mijn ervaring met de SA trommelrem is dat het onderhoud en de afstelling zeer eenvoudig is. Het eerste wat problemen kan geven is de rem-as. De as waar de remhevel aan vast zit en aan de andere zijde de remnokken. "Kruipolie" heb je weinig aan. Alleen als noodoplossing. Kruipolie heeft nauwelijks smerende werking. De trommelrem demonteren en de remas en de lagerbus reinigen en invetten. Kan die rem er weer jaren tegen. Ook met pekel in de winter.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(08-Feb-2022, 11:52 PM)PietV* schreef: Mijn ervaring met de SA trommelrem is dat het onderhoud en de afstelling zeer eenvoudig is. Het eerste wat problemen kan geven is de rem-as. De as waar de remhevel aan vast zit en aan de andere zijde de remnokken. "Kruipolie" heb je weinig aan. Alleen als noodoplossing. Kruipolie heeft nauwelijks smerende werking. De trommelrem demonteren en de remas en de lagerbus reinigen en invetten. Kan die rem er weer jaren tegen. Ook met pekel in de winter.
Vervelende aan een Milan is wel dat je er ontzettend moeilijk bij kan. Veerpoot eruit halen is eigenlijk het makkelijkst, maar dan moet je eerst het wiel eraf wurmen (waarvoor je de wielkast moet buigen, zo krap is het), en daarna heb je nog een platgeslepen steeksleutel nodig. Ik heb er bij m'n daily ook geen zin in.
Antwoord }
Bedankt door:
Die platgeslepen steeksleutel ligt hier al jaren in de vm.

Omdat ik toch bij Intercitybike was, anders had ik het zelf gedaan, heeft Peter de 'wielopeningen' naar voren en naar achteren groter gemaakt met een dremel. Nu kan het wiel er gemakkelijker in en uit en hoeft niet eerst de band leeg gelaten te worden. Bij een Milan zitten voor en achter het wiel nog stukjes platte bodem. Daarboven kan zich dus heel eenvoudig heel veel zand verzamelen. Andere vm-en hebben dit niet. Ik was er echt verbaasd over. Is uiteraard aerodynamischer, want de wielgaten zijn dan kleiner, maar deze oplossing vond ik niet zo handig. Dus de dremel erin.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , 365cycle
(08-Feb-2022, 10:41 PM)pietandringa schreef: Ik ben blij, omdat ik na bijna 500 km heb ervaren dat ik met korte cranks veel beter energie kan leveren dan met lange cranks. Lange benen hebben niet perse lange cranks nodig. Het gaat erom wat het beste bij jou past en dat zal je echt zelf moeten uitproberen en kan je niet alleen theoretiseren.
Welke stap in cranklengte heb je gemaakt?

(09-Feb-2022, 07:21 AM)Wim -de roetsende schreef: Bij een Milan zitten voor en achter het wiel nog stukjes platte bodem. Daarboven kan zich dus heel eenvoudig heel veel zand verzamelen. Andere vm-en hebben dit niet. Ik was er echt verbaasd over. Is uiteraard aerodynamischer, want de wielgaten zijn dan kleiner, maar deze oplossing vond ik niet zo handig. Dus de dremel erin.
Was het mogelijk of efficiënt geweest een stuk schuim erin te zetten in zo'n vorm dat zand er weer uitvalt en zo dat kleine beetje stroomlijn te behouden zonder dat zand opstapelt binnen?
Antwoord }
Bedankt door:
(09-Feb-2022, 07:21 AM)Wim -de roetsende schreef: Nu kan het wiel er gemakkelijker in en uit en hoeft niet eerst de band leeg gelaten te worden.
Ik weet even niet of mijn GT dit niet heeft of gewoon minder, maar met een 38-406 krijg ik het wiel er zonder leeg laten uit. Verzamel wel zand achter het wiel maar daar wordt ie maar een klein beetje zwaarder van  Big Grin
De uitdaging met een wiel uitbouwen zit juist in de breedte, niet in de diameter; ik moet het deel dat het wiel bedekt naar buiten buigen (tot de lak barst, en dan 3mm terug) om de remtrommel er langs te krijgen. Nu heb ik wel 90mm trommels, maar volgens mij zijn die niet breder dan de 70mm, en is alleen de diameter anders.
Antwoord }
Bedankt door:
De trommelremmen controleren, smeren waar nodig en afstellen is een eitje. Simpel uit de wielkast en weer terug. Buigen en barsten is voor amateurs. Wink
https://www.youtube.com/watch?v=VBeSvLFB...obileWorld

Afstellen van de stuurgeometrie is even simpel. Inclusief de afstelling van de sporing. Smile
Antwoord }
Bedankt door:
(09-Feb-2022, 09:28 AM)Bacchus schreef:
(08-Feb-2022, 10:41 PM)pietandringa schreef: Ik ben blij, omdat ik na bijna 500 km heb ervaren dat ik met korte cranks veel beter energie kan leveren dan met lange cranks. Lange benen hebben niet perse lange cranks nodig. Het gaat erom wat het beste bij jou past en dat zal je echt zelf moeten uitproberen en kan je niet alleen theoretiseren.
Welke stap in cranklengte heb je gemaakt?

Van 170 mm [Quest] naar 140 mm [Milan]. Ik denk dat het niet vaak voorkomt dat mensen bewust kiezen voor 140 mm als langere cranks passen. In mijn geval passen langere cranks niet echt vind ik en 140 mm trapt heel fijn [voor mij dus]. Die ervaring had ik direct tijdens de eerste proefrit. En de houding in de Milan is veel liggender dan in de Quest, ook dat kan verschil maken.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus
(09-Feb-2022, 09:28 AM)Bacchus schreef: Was het mogelijk of efficiënt geweest een stuk schuim erin te zetten in zo'n vorm dat zand er weer uitvalt en zo dat kleine beetje stroomlijn te behouden zonder dat zand opstapelt binnen?

Niet echt.

Verlies van de stroomlijn is echt het meest minimaal denkbare. 

Nu kan ik gemakkelijker met mijn handen in de wielkasten om ze schoon te maken en ik of iemand anders kan de wielen er gemakkelijker uit krijgen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus
(09-Feb-2022, 12:07 PM)PietV* schreef: De trommelremmen controleren, smeren waar nodig en afstellen is een eitje. Simpel uit de wielkast en weer terug. Buigen en barsten is voor amateurs. Wink
Noem je Ymte en Peter nou amateurs?  Rolleyes

Anyway, ik zie twee verschillen: De rand is bij mij breder dan bij deze Milan, en volgens mij is dit een kleine remtrommel. Bij zowel mijn fiets als bij de GT Mk5 van een vriend zakt de trommel op de rand die je daar ziet, en moet je 'm er echt tussenuit wurmen.

Nu twijfel ik wel ineens over Wim z'n uitspraak: @Wim jij bedoelde de randen voor en achter het wiel, toch? Niet de rand aan de zijkant van het wiel waar de trommel langs moet?
Antwoord }
Bedankt door:
Ja, voor en achter het wiel. Klopt.

Er is nu iets meer ruimte om te manoeuvreren met het wiel.

Bij mijn Milan bleef eerst ook de remtrommel op de rand van de body hangen.
Nu is er dus meer ruimte en hoeft de body niet verbogen te worden met alle risico's van dien.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(09-Feb-2022, 09:23 PM)365cycle schreef:
(09-Feb-2022, 12:07 PM)PietV* schreef: De trommelremmen controleren, smeren waar nodig en afstellen is een eitje. Simpel uit de wielkast en weer terug. Buigen en barsten is voor amateurs. Wink

Noem je Ymte en Peter nou amateurs?  Rolleyes

Heb ik namen genoemd? Smile Degenen die de gesloten wielkasten zover uitbuigen dat er barstjes in de coating toplaag  komen noem ik amateurs. Wink
Als je de trommelremmen goed wilt onderhouden zullen bij gesloten wielkasten de veerpoten gedemonteerd moeten worden. 4 moeren per veerpoot is niet veel.
Antwoord }
Bedankt door:
(09-Feb-2022, 12:49 PM)pietandringa schreef:
(09-Feb-2022, 09:28 AM)Bacchus schreef:
(08-Feb-2022, 10:41 PM)pietandringa schreef: Ik ben blij, omdat ik na bijna 500 km heb ervaren dat ik met korte cranks veel beter energie kan leveren dan met lange cranks. Lange benen hebben niet perse lange cranks nodig. Het gaat erom wat het beste bij jou past en dat zal je echt zelf moeten uitproberen en kan je niet alleen theoretiseren.
Welke stap in cranklengte heb je gemaakt?
Van 170 mm [Quest] naar 140 mm [Milan]. Ik denk dat het niet vaak voorkomt dat mensen bewust kiezen voor 140 mm als langere cranks passen. In mijn geval passen langere cranks niet echt vind ik en 140 mm trapt heel fijn [voor mij dus]. Die ervaring had ik direct tijdens de eerste proefrit. En de houding in de Milan is veel liggender dan in de Quest, ook dat kan verschil maken.
Alles heeft te maken met biomechanica. Vroeger dacht men dat lange benen beter presteerden met langere cranks. Vanuit het heupgewricht (koppel benen) gezien leveren langere bovenbenen minder kracht op de knie dan korte. Dat kan het beste gecompenseerd worden met langere cranks. De spiersnelheid tussen lang en kort blijft dan ongeveer gelijk.
Maar twee aspecten zijn hierin niet meegenomen. Een spier levert meer energie bij tragere bewegingen. Scheelt ook in de zuuropname van de spieren en de (trap)kracht neem toe naarmate het been meer wordt gestrekt. (bij kortere cranks)
Daaraan zitten uitersten. Bij onderzoeken blijkt, dat door die twee aspecten, dat bij een cranklengte vanaf 145 mm tot 170 mm cranklengte bij gelijkblijvende trapfrequentie nauwelijks verschillen in trapvermogen wordt gemeten.
Cranklengte   Omtrek    Verschil   (alles afgerond)
140  mm         88  cm       3,4%
145                 91              3,3 
150                 94              3,2 
155                 97              3,1  
160                100             3,0
165                104             2,9
170                107             2,8
175                110             2,7 
Verschil in spiersnelheid bij gelijke trapfrequentie tussen cranks 140 en 170 is 18%.    
James C. Martin heeft in 2001 metingen voor een optimale cranklengte verricht, heeft dit in 2007 toegelicht en heeft in 2011 de metingen nog eens dunnetjes overgedaan.
Hij komt in 2001 tot een optimale cranklengte van 145 mm., weinig verschil in vermogen bij 170 mm. en beduidend lagere vermogens bij 120, 195 en 220 mm.
Verder constateert hij dat de optimale snelheid van de trapper bij lange cranks aanzienlijk hoger ligt dan bij kortere cranks. Gezien de hoge gemeten waarden van de optimale cadans, is dit geen wonder.

Ook Danny Too rapporteert in zijn review van 2008 talloze meetresultaten. Bij ligfietsen meet hij, dat bij korte cranks het grootste piekvermogen kan worden getrapt. Ook het gemiddelde vermogen is het grootst bij kleine cranklengtes, als bij deze kleinere cranklengtes met een kleine optimale belasting (kleiner verzet) wordt getrapt. Helaas komt hij niet verder dan het meten van de effecten van de aanpassingen van de cranklengte en worden de meetconditie's veelal niet volledig weergegeven.
Correcte metingen blijken moeilijk te maken. Voor ligfietsen zijn dan ook geen metingen aangetroffen, die leiden tot een harde keuze voor een bepaalde cranklengte.
Bron: https://kraatsgb.nl/ligfiets/pedal.html#Cranklengte
Antwoord }
Bedankt door: pietandringa , Hoekie
(10-Feb-2022, 07:24 AM)PietV* schreef: Heb ik namen genoemd? Smile Degenen die de gesloten wielkasten zover uitbuigen dat er barstjes in de coating toplaag  komen noem ik amateurs. Wink
Daarom zei ik ook: Tot de toplaag barst, en dan een klein beetje terug  Big Grin

(10-Feb-2022, 07:24 AM)PietV* schreef: Als je de trommelremmen goed wilt onderhouden zullen bij gesloten wielkasten de veerpoten gedemonteerd moeten worden. 4 moeren per veerpoot is niet veel.
Klopt. Ik moet dat sowieso, want met mijn kolenschoppen kom ik nergens tussen als ik geen ruimte heb.

Vandaag overigens weer twee dingen die me blij maakten:
- een speed pedelec rijder die z'n uiterste best deed om die rare landkano bij te houden werd héél klein in m'n spiegeltjes  Cool
- er is wéér een agent in Noord-Holland die op de hoogte is van RVV 1990 art. 5.4. Hij gaf nog wel aan dat hoewel het aan de automobilisten ligt, automobilisten wel raar kunnen reageren op andere voertuigen op de rijbaan (zoals een motor, maar zeker ook een kruisraket op wielen), dus advies: "rijd defensief". Doen we!  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , berth9999
Er vanaf morgen eindelijk weer een Thys209 terug in mn collectie komt! Lastig te krijgen en de zoektocht komt nu ten einde. Dit was een van de fietsen waar ik na verkoop toch wel een béétje best wel veel spijt van had eigenlijk.

Ik ben een blij ei Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(12-Feb-2022, 06:51 PM)ZoefZoef schreef: Er vanaf morgen eindelijk weer een Thys209 terug in mn collectie komt!  Lastig te krijgen en de zoektocht komt nu ten einde.  Dit was een van de fietsen waar ik na verkoop toch wel een béétje best wel veel spijt van had eigenlijk.

Ik ben een blij ei Smile

Top, je hebt er toch één gevonden. Toch niet die ene uit Denemarken/Zweden?

En nou niet weer verkopen hè  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
Met het superweer vandaag. Hoewel het de op een na laatste dag in quarantaine was kon ik het niet laten om nog even een rondje van 30 km te maken.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Banden, banden en nog eens banden
365cycle schreef: To...Wim -de roetsende — 09:08 PM
Banden, banden en nog eens banden
Volgens de grafiek...365cycle — 08:39 PM
Banden, banden en nog eens banden
De sporing doe ik re...Bas_ligfiets — 08:25 PM
Medeliggers onderweg
Zo zie je maar dat z...Bas_ligfiets — 08:14 PM
aanhang karretje voor ice trike
Ooh jee, excuses v...365cycle — 08:08 PM
Banden, banden en nog eens banden
Nee hoor Piet. Dat v...Wim -de roetsende — 08:06 PM
Banden, banden en nog eens banden
De continental...PietV* — 08:00 PM
Banden, banden en nog eens banden
De continental...Bas_ligfiets — 06:03 PM
aanhang karretje voor ice trike
Niet mijn antwoo...maimoto — 02:52 PM
aanhang karretje voor ice trike
Niet mijn antwoord...365cycle — 02:40 PM
Medeliggers onderweg
Ik niet, maar @Bas_l...365cycle — 02:17 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
het is mij vanocht...365cycle — 02:13 PM
Banden, banden en nog eens banden
De Milan GT is belac...365cycle — 02:06 PM
Banden, banden en nog eens banden
@365cycle Daniël Fen...pietandringa — 12:31 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
het is mij vanochten...gideon — 12:28 PM
aanhang karretje voor ice trike
Hoi Willeke, Da...Willeke_IGKT — 12:18 PM
aanhang karretje voor ice trike
Ik vond hier een vid...Roepers — 12:08 PM