Waardering:
  • 3 stemmen - gemiddelde waardering is 3.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandaag ben ik blij omdat.....
(31-Dec-2022, 07:43 PM)Bart Verbeek schreef:
(31-Dec-2022, 05:55 PM)Hoekie schreef: pan met peertjes van de grootouders terug brengen. 

Waren de peertjes niet lekker?

Ehhh, de pan waar de peertjes in zaten  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten
Ah, de peertjes waren lekker geweest en nu op.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
..op een vraag aan Garmin support, waar ik een rubber usb afdekklepje voor mijn Garmin Varia kan halen, er door Garmin al snel een reactie komt, met dat er inmiddels een naar me onderweg is.
Antwoord }
..bij het googlen op mn nieuwe woonplaats +hond + oppas op een zoekertje stuitte op hondjeoppassen.nl van een dorpsgenote die iemand zoekt om haar Duitse herder teef af en toe uit te laten.

Aangezien ik honden leuk vind, zelf 2 Duitse herders aka ' mn hondenzusjes' heb gehad en ik gewoon blij wordt van ze, heb ik daar een mail aan gewaagd Wink

Misschien dus straks net als mn vader een Duitse herderdame als 'leenhond' om mee aan de wandel te gaan.
Antwoord }
(03-Jan-2023, 03:17 PM)ZoefZoef schreef: ..bij het googlen op mn nieuwe woonplaats +hond + oppas op een zoekertje stuitte op hondjeoppassen.nl van een dorpsgenote die iemand zoekt om haar Duitse herder teef af en toe uit te laten.

Aangezien ik honden leuk vind, zelf 2 Duitse herders aka ' mn hondenzusjes' heb gehad en ik gewoon blij wordt van ze, heb ik daar een mail aan gewaagd Wink

Misschien dus straks net als mn vader een Duitse herderdame als 'leenhond' om mee aan de wandel te gaan.

Kijk, dit is nou een mooi bericht om blij van te worden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen
(03-Jan-2023, 03:32 PM)Wim -de roetsende schreef: Kijk, dit is nou een mooi bericht om blij van te worden.

Daar sluit ik mij helemaal bij aan.
Jan van Ochten 

Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28" 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
...... ik vandaag de juiste combinatie van zijwind en snelheid had om een stukje flink lichter te trappen ("zeilen"). Smile
Helaas moest ik na een paar honderd meter alweer afslaan, pal tegen de wind in.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
mijn fietsslot onverwachts niet meer open ging. Gelukkig ontdekte ik dat toen ik de fiets op slot wou zetten, niet toen ik mijn fiets los wilde maken. De ketting maar een beetje om het wiel gedrapeerd, zodat het leek alsof hij op slot stond.

Na heel wat WD40 werkt alles weer, maar best wel raar om een slot te ontwerpen dat niet tegen regen kan.
If it ain't broken, don't fix it!  Jouta | Quest 377
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
Elk mechanisme heeft vroeger of later onderhoud nodig.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten
(11-Jan-2023, 11:39 PM)melle z schreef: Elk mechanisme heeft vroeger of later onderhoud nodig.

Dat is inderdaad een veelvoorkomende ontwerpfout. Ik schrok met name van de plotselinge hapering, zonder enige voortekenen. En dat het me de volgende dag toen ik thuis was zeker een half uur kostte voor dat ik de zaak weer gangbaar had. Het was 's nachts om half twee op zo'n zeven kilometer van huis. Dan kan je fiets maar beter niet op slot staan. Dan had dit ook in het draadje "vandaag ben ik niet blij omdat. . . " terechtgekomen.  Big Grin
If it ain't broken, don't fix it!  Jouta | Quest 377
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , Willeke_IGKT
(11-Jan-2023, 11:36 PM)Bart Verbeek schreef: mijn fietsslot onverwachts niet meer open ging. Gelukkig ontdekte ik dat toen ik de fiets op slot wou zetten, niet toen ik mijn fiets los wilde maken. De ketting maar een beetje om het wiel gedrapeerd, zodat het leek alsof hij op slot stond.

Na heel wat WD40 werkt alles weer, maar best wel raar om een slot te ontwerpen dat niet tegen regen kan.

heb je ooit economie gestudeerd?
dan had je begrepen kunnen hebben dat al dit alles geen ontwerpfouten zijn,maar de basis van onze economie.
een geniaal ontwerp
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , Willeke_IGKT
(11-Jan-2023, 11:49 PM)Bart Verbeek schreef: Dat is inderdaad een veelvoorkomende ontwerpfout.
Ik daag je uit een eeuwig onderhoudsvrij mechanisme te ontwerpen, je tijd gaat nu in. Wink

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten
(11-Jan-2023, 11:36 PM)Bart Verbeek schreef: maar best wel raar om een slot te ontwerpen dat niet tegen regen kan.
niet toevallig gekocht bij Acétion? Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten
(11-Jan-2023, 11:57 PM)sjefke schreef: heb je ooit economie gestudeerd?
dan had je begrepen kunnen hebben dat al dit alles geen ontwerpfouten zijn, maar de basis van onze economie.
een geniaal ontwerp

Een slecht slot is beter dan een goed slot voor de economie? Dat is wel heel pervers.

Ik heb geen economie gestudeerd. Maar ik heb wel zes jaar in een werkgroep gezeten die het werk van de econoom Henry George bestudeerde. Hierdoor heb ik een redelijk beeld van de ontwerpfouten in de huidig algemeen geaccepteerde economische theorie. De geniale theorie waardoor we nu zo in de shit zitten met klimaatverandering en inflatie. Maar ik zal daar hier niet verder op ingaan voordat er een moderator begint te tuuten (en terecht).
If it ain't broken, don't fix it!  Jouta | Quest 377
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten
Ik ben wel benieuwd wat "de huidig algemeen geaccepteerde economische theorie" is.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten
(12-Jan-2023, 12:03 AM)melle z schreef:
(11-Jan-2023, 11:49 PM)Bart Verbeek schreef: Dat is inderdaad een veelvoorkomende ontwerpfout.
Ik daag je uit een eeuwig onderhoudsvrij mechanisme te ontwerpen, je tijd gaat nu in. Wink

Dat is gelukkig niet heel moeilijk. Een slot gaart haperen door corrosie. Het materiaal van het slot gaat zwellen door een chemische reactie tussen het materiaal van het slot, de zuurstof in de lucht en vocht. Door de zwelling blokkeert het slot. Door materialen te gebruiken die niet corroderen vindt er geen zwelling plaats.

Door de perverse impuls om ongeschikte materialen te gebruiken gaat een slot na verloop van tijd haperen. Een haperend slot schijnt goed te zijn voor de economie.

(12-Jan-2023, 12:15 AM)365cycle schreef:
(11-Jan-2023, 11:36 PM)Bart Verbeek schreef: maar best wel raar om een slot te ontwerpen dat niet tegen regen kan.
niet toevallig gekocht bij Acétion? Big Grin

Nee, het was een ART 3 slot van een €80,- .Ik had er wat meer van verwacht. Omdat ik de volgende dag weg moest, greep ik naar een ART 4 slot. Dat bleek een tijdje in de regen ook al niet te hebben weerstaan.
If it ain't broken, don't fix it!  Jouta | Quest 377
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , Willeke_IGKT
(12-Jan-2023, 01:44 AM)Bart Verbeek schreef: Dat is gelukkig niet heel moeilijk.
Je lijkt geobsedeerd door 'ontwerpfouten', maar je komt helaas niet verder dan simplistische 'oplossingen'. Elk ontwerp is per definitie een compromis (gebruiksvriendelijkheid, materiaaleigenschappen, prijs, etc.), dat heeft niks met perverse impulsen te maken.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Een dokter die zijn patiënten volledig en voor altijd geneest, heeft geen patiënten meer.
Een autofabrikant heeft bij de productie van een perfecte auto geen reserveonderdelen te verkopen - laat staan een volgende nieuwe auto over tien jaar - en de garage die onder de licentie van de fabrikant valt geen onderhoud of reparatie te plegen.

Eigenlijk zou een psychologische test voor de aanwezigheid van een altruïstische persoonlijkheidskenmerk standaard mogen worden bij het aanstellen van mensen op posities waar beslissingen gemaakt moeten worden...
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten
(20-Nov-2022, 05:47 PM)Fietsbennie schreef: Al dat getuut doet me aan juffrouw Ooievaar denken..

(12-Jan-2023, 01:44 AM)Bart Verbeek schreef:
(12-Jan-2023, 12:03 AM)melle z schreef:
(11-Jan-2023, 11:49 PM)Bart Verbeek schreef: Dat is inderdaad een veelvoorkomende ontwerpfout.
Ik daag je uit een eeuwig onderhoudsvrij mechanisme te ontwerpen, je tijd gaat nu in. Wink

Dat is gelukkig niet heel moeilijk. Een slot gaart haperen door corrosie. Het materiaal van het slot gaat zwellen door een chemische reactie tussen het materiaal van het slot, de zuurstof in de lucht en vocht. Door de zwelling blokkeert het slot. Door materialen te gebruiken die niet corroderen vindt er geen zwelling plaats.

Door de perverse impuls om ongeschikte materialen te gebruiken gaat een slot na verloop van tijd haperen. Een haperend slot schijnt goed te zijn voor de economie.

(12-Jan-2023, 12:15 AM)365cycle schreef:
(11-Jan-2023, 11:36 PM)Bart Verbeek schreef: maar best wel raar om een slot te ontwerpen dat niet tegen regen kan.
niet toevallig gekocht bij Acétion? Big Grin

Nee, het was een ART 3 slot van een €80,- .Ik had er wat meer van verwacht. Omdat ik de volgende dag weg moest, greep ik naar een ART 4 slot. Dat bleek een tijdje in de regen ook al niet te hebben weerstaan.

je mag inderdaad het een en ander verwachten van zulke sloten.
gelukkig is er het consumenten recht
terug naar je leverancier en reclameren eea heeft niets met garantie te maken
jouw leverancier moet je een deugelijk produkt leveren.
je hebt tenslotte ook deugdelijk geld betaald
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , Willeke_IGKT
Volgens mij zitten we qua visie op het klimaat behoorlijk op 1 lijn Bart. Helaas is er inderdaad geen simpele oplossing.
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , Willeke_IGKT
(12-Jan-2023, 01:56 AM)Lopopodium schreef: Een autofabrikant heeft bij de productie van een perfecte auto geen reserveonderdelen te verkopen - laat staan een volgende nieuwe auto over tien jaar - en de garage die onder de licentie van de fabrikant valt geen onderhoud of reparatie te plegen.
Je maakt twee denkfouten. Ten eerste ga je er vanuit dat het mogelijk is een auto te ontwerpen die bestaat uit materialen die op geen enkele wijze aan verval of slijtage onderhevig zijn (los van de consequenties die dit zou hebben voor de productiekosten/ verkoopprijs). Ten tweede vergeet je voor het gemak dat alles dat beweegt onderhevig is aan wrijving en dus aan slijtage.

Henk Broekhuis (Karel van het Reve) schreef jaren geleden een vermakelijk stukje getiteld Bijna iedereen denkt dat Philips best gloeilampen zou kunnen maken die niet stukbranden, maar dat niet doet omdat Philips dan failliet zou gaan want dan hoefde je maar één keer zo’n lamp te kopen. Zie het boekje Uren met Henk Broekhuis (1978), te leen bij de betere bibliotheek.

Je stelling over dokters is gebaseerd op hetzelfde type denkfouten (en getuigt van een behoorlijk cynische kijk op de artsenpraktijk).

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Auto's gaan tegenwoordig erg lang mee. Onze 10 jaar oude auto ziet er nog heel goed uit. De helft van het wagenpark in Friesland is meer dan 10 jaar oud. Dat was 40 jaar geleden ondenkbaar. Ze zijn ook behoorlijk onderhoudsarm vergeleken met decennia's geleden. Er zijn mensen die dat wagenpark graag zo snel mogelijk willen verschroten voor het einde van de levensduur van deze wagens om die te vervangen voor elektrische auto's. Ze vergeten daarbij dat het fabriceren van auto's erg veel CO2 produceert. Kijk maar naar hoogovens waarbij de zuurstof van ijzerverbindingen wordt weggehaald door ijzer te verhitten tot hoge temperaturen en koolstof uit steenkool wordt toegevoegd om de zuurstof weg te vangen. En dat levert ontzettend veel CO2 op.

Nee, laat die auto's maar staan en gebruik ze minder. Ga maar fietsen of gebruik het OV. Dan hoef je geen nieuwe auto meer te kopen. Je hele leven niet meer. Dat scheelt meer CO2 dan een nieuwe elektrische auto.

Groet,

Marco
Antwoord }
... aansluitend op de post hier boven, ben ik blij dat vorige week hier in huis de knoop doorgehaakt is om niet meer privé met de leaseauto te rijden en er dus geen nieuwe (elektrische) lease auto besteld wordt. De tweede privé auto is hiermee de enige privé auto. En ja, ik verwacht hiermee ook dat de relatief weinig privé auto kilometers nog verder zullen dalen.
Antwoord }
(12-Jan-2023, 10:03 AM)melle z schreef: Je maakt twee denkfouten. Ten eerste ga je er vanuit dat het mogelijk is een auto te ontwerpen die bestaat uit materialen die op geen enkele wijze aan verval of slijtage onderhevig zijn (los van de consequenties die dit zou hebben voor de productiekosten/ verkoopprijs). Ten tweede vergeet je voor het gemak dat alles dat beweegt onderhevig is aan wrijving en dus aan slijtage.
Er zijn wel auto's geweest die dat doel zo dicht mogelijk benaderden. De Mercedes 190 (W201) en de 200-serie (W124) waren zo goed als niet kapot te krijgen. En misschien voor velen verrassend, maar ook de eerste Citroën C5 van m'n ouders blééf maar gaan. Af en toe verse motorolie en de automaat spoelen, remblokjes en schijfjes, filtertjes, dat was het wel. Nooit problemen met de hydrauliek, geen roest, geen storingen, niets. Ook niet na iets van 450.000 km.

(12-Jan-2023, 10:03 AM)melle z schreef: Henk Broekhuis (Karel van het Reve) schreef jaren geleden een vermakelijk stukje getiteld Bijna iedereen denkt dat Philips best gloeilampen zou kunnen maken die niet stukbranden, maar dat niet doet omdat Philips dan failliet zou gaan want dan hoefde je maar één keer zo’n lamp te kopen. Zie het boekje Uren met Henk Broekhuis (1978), te leen bij de betere bibliotheek.
Tot op zekere hoogte is dat ook zo. De lichtopbrengst loopt alleen terug, en je moet ze zéker niet uit- en weer inschakelen.
Er is er zelfs één met een eigen website en wikipedia-pagina: The Centennial Lightbulb

Wikipedia schreef:The Centennial Light is the world's longest-lasting light bulb, burning since 1901, and almost never turned off. It is located at 4550 East Avenue, Livermore, California, and maintained by the Livermore-Pleasanton Fire Department.[1] Due to its longevity, the bulb has been noted by The Guinness Book of World Records,[2] Ripley's Believe It or Not!, and General Electric.[3]

Dat ding heeft z'n eigen continue streamende webcam zelfs overleefd Big Grin 

(12-Jan-2023, 12:16 PM)Hoekie schreef: ... aansluitend op de post hier boven, ben ik blij dat vorige week hier in huis de knoop doorgehaakt is om niet meer privé met de leaseauto te rijden en er dus geen nieuwe (elektrische) lease auto besteld wordt. De tweede privé auto is hiermee de enige privé auto. En ja, ik verwacht hiermee ook dat de relatief weinig privé auto kilometers nog verder zullen dalen.
Supertof Hoekie! Weer een auto van de weg Big Grin
Antwoord }
(12-Jan-2023, 12:43 PM)365cycle schreef:
(12-Jan-2023, 12:16 PM)Hoekie schreef: ... aansluitend op de post hier boven, ben ik blij dat vorige week hier in huis de knoop doorgehaakt is om niet meer privé met de leaseauto te rijden en er dus geen nieuwe (elektrische) lease auto besteld wordt. De tweede privé auto is hiermee de enige privé auto. En ja, ik verwacht hiermee ook dat de relatief weinig privé auto kilometers nog verder zullen dalen.

Supertof Hoekie! Weer een auto van de weg Big Grin


Nou ja, een andere auto op de weg in geval van privégebruik. Maar wel een auto minder geparkeerd in de straat Smile
Antwoord }
Bedankt door:
(12-Jan-2023, 01:37 PM)Frutsel schreef: Nou ja, een andere auto op de weg in geval van privégebruik. Maar wel een auto minder geparkeerd in de straat Smile
Da's niet geheel waar. Hoekie en z'n vrouw kunnen nu niet meer privé tegelijk weg met de auto, want er is maar één auto die privé rijdt.
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Communicatie onderling onderweg
Je zou ook 27mc bakk...Fietsbennie — 11:44 PM
Communicatie onderling onderweg
als je onbeperkt b...Arno boogaart — 10:18 PM
Communicatie onderling onderweg
Wanneer de groep bij...GertBr — 10:18 PM
Geen Ligfiets, maar wel heel grappig
Dan ga ik toch lieve...TvWijk — 10:13 PM
Communicatie onderling onderweg
als je onbeperkt bel...Veloquest — 09:40 PM
Flevotrike-projekt,onderdelen gezocht
Heb bij Gerrit deze ...martinus — 09:28 PM
Flevotrike-projekt,onderdelen gezocht
Hier in ieder geval ...Gideonaut — 09:20 PM
Flevotrike-projekt,onderdelen gezocht
Hoi allemaal, zoe...martinus — 09:17 PM
Hoe training of afstand velomobielrit g...
Maar dat is voor w...Casper — 09:08 PM
Communicatie onderling onderweg
Zou vooral niet aan ...blokdoorn — 09:07 PM
Communicatie onderling onderweg
M'n Velayo maakt gee...Gideonaut — 08:55 PM
Communicatie onderling onderweg
Gewoon even naast el...ZoefZoef — 08:22 PM
Communicatie onderling onderweg
Met de ligfietsclubs...Wim -de roetsende — 08:14 PM
Communicatie onderling onderweg
Mijn vriendin heeft ...Grrrrrene — 08:02 PM
Geen Ligfiets, maar wel heel grappig
Hahaha, wat een gewe...voodoo — 07:14 PM
gps op bidon
Voorlopig is het dit...Theo Mol — 04:27 PM
Crank rocker aandrijving
Nou dat ritje is rui...datakneder — 03:52 PM