Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Berichten: 2.708
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2551
2828 x bedankt in 1237 berichten
25-Jun-2025, 08:58 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Jun-2025, 09:37 AM door Roepers.)
(25-Jun-2025, 12:19 AM)365cycle schreef: Ik weer geluk heb! Een vogel wist me weer te vinden vandaag. Goed gemikt, gelukkig kon ik de grootste lading ontwijken 
Wow, je bent echt "Geboren voor het geluk."
Groet,
Marco
Berichten: 164
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
415 x bedankt in 163 berichten
ik dicht bij een everzwijn uitkwam deze morgen, maar ook weer niet té dicht  Een volwassen zwijn stak op een 20-tal meter over gevolgd door biggetjes. Na 3 biggetjes leek het gedaan te zijn en begon ik weer te rijden, maar net op dat moment kwam er toch nog eentje na, die is tot op anderhalve meter of zo geweest maar was zo slim om even terug te draaien.
Berichten: 2.433
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 33
3702 x bedankt in 2043 berichten
25-Jun-2025, 12:17 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Jun-2025, 12:24 PM door ZoefZoef.)
(25-Jun-2025, 06:25 AM)Wim -de roetsende schreef: (23-Jun-2025, 09:06 PM)karimov schreef: Volstrekt onzinnig, maar het lukt me eindelijk om fatsoenlijk met losse handen te fietsen op m'n m5 559.
Wel of niet met losse handen kunnen fietsen hangt volgens mij ook sterk van de fiets af.
Met een Challenge durf ik nauwelijks mijn handen van het stuur te halen.
Met de 559 en de CHR kon/kan ik een stukje rollen met losse handen.
Het er niet mee kunnen fietsen zal aan mij liggen, terwijl ik vroeger toch vaak naar de middelbare school met losse handen fietste.
Ik kon het met de Optima baron, maar met andere fietsen lukte het me niet. Ook met de M5 shockproofs lukte het me lange tijd niet, tot ik een van de fietsen verkocht en de potentiële koper afhaakte op het smalle stuurtje. Die heb ik dus wat breder gezet voor 'm, door de shifters wat meer naar de buitenkant te zetten. De koop ging alsnog niet door, maar de fiets stuurde wel iets anders nadien. En, ik kon opeens wel met mn handen los fietsen ermee!
Ik herken het door Karimov genoemde euforie-momentje dus ook
Met een goed afgesteld stuurtje, misschien wat breder ingesteld, zou het met andere fietsen wellicht ook mogelijk moeten zijn.
En nog een smakelijk verhaal waar ik niet direct blij van werd maar die wel een korte glimlach op mn gezicht deed verschijnen:
https://www.facebook.com/groups/11502462...9/?app=fbl
Berichten: 1.806
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 583
3571 x bedankt in 1659 berichten
@ OV tester, je hebt wel geluk dat mama zwijn niet even terug kwam om haar kleintje op te halen.
Ik heb nog even de samengevatte tekst wat betreft de verlichting van driewielers erbij gezocht. https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ond...rlichting/
2 symetrisch aangebrachte lampen. Dus geen drie. Er staat niet dat het twee dezelfde moeten zijn, of hoe ze symetrisch moeten zijn. Ik heb 1 voorlamp met daaronder een ledstrip, volgens mij kan dat. Ook een voorlamp met een lamp op de muts zou moeten kunnen. Maar goed is er de afgelopen 20 jaar al eens iemand voor beboet? Ik denk het niet.
Ik moet nog flink oefenen met de lowracer voor ik daar weer met losse handen op durf. Ook met de Kingcycle gaat dat nog niet hoewel die soms ook verleidelijk is, maar die is wel heel nerveus, gaat erg snel van in controle naar oh Oh!.
Berichten: 3.263
Topics: 111
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3755
4044 x bedankt in 2715 berichten
Beter deel je de wettekst vanuit de officiële kanaal van de overheid:
https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR...2014-03-20
Citaat:Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd.
Citaat:Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten.
Het is eigenlijk wel gek dat 2x 50 lux meer legaal is, dan een grote lamp van Lupine.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 328
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 942
658 x bedankt in 319 berichten
En volgens artikel 35 lid 4:
Een fiets moet zijn voorzien van een rood achterlicht dat aan de achterzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder of een achter de bestuurder gezeten passagier een rood licht voert op zijn rug.
...en toch denk ik dat je er wel mee weg komt als je als stoker op een rug-aan-rug tandem dat rode licht op je borst voert. De wettekst kan tenslotte nauwelijks elke denkbare niche afdichten.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 1.071
Topics: 21
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 635
2146 x bedankt in 1002 berichten
(25-Jun-2025, 10:48 PM)Tijanus schreef: En volgens artikel 35 lid 4:
Een fiets moet zijn voorzien van een rood achterlicht dat aan de achterzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder of een achter de bestuurder gezeten passagier een rood licht voert op zijn rug.
...en toch denk ik dat je er wel mee weg komt als je als stoker op een rug-aan-rug tandem dat rode licht op je borst voert. De wettekst kan tenslotte nauwelijks elke denkbare niche afdichten.
De wettekst zou dat wel kunnen, als ze er meer moeite voor zouden doen. Ik geef toe dat een rug-aan-rug-tandem gezien kan worden als een niche die moeilijk te voorzien was ten tijde van het schrijven van de tekst. Maar ze houden ook geen rekening met het volgende:
1. Het is blijkbaar toegestaan dat de bestuurder een rood licht op de rug heeft terwijl er tegelijkertijd een passagier achter de bestuurder zit.
2. Een kinderzitje op het stuur is al sinds mijn jeugd (ver voor het schrijven van deze tekst (1990)) een gebruikelijk gezicht in het verkeer. Dat kind mag je dus volhangen met allerhande lichtjes als een kerstboom.
En dan doe ik nog niet eens mijn best.
Berichten: 6.217
Topics: 116
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12767
9876 x bedankt in 4827 berichten
, 07:26 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 07:27 AM door 365cycle.)
(25-Jun-2025, 10:04 PM)Hardloper schreef: Beter deel je de wettekst vanuit de officiële kanaal van de overheid:
https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR...2014-03-20
Citaat:Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd.
Citaat:Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten.
(25-Jun-2025, 09:09 PM)Jeroen S schreef: 2 symetrisch aangebrachte lampen. Dus geen drie. Er staat niet dat het twee dezelfde moeten zijn, of hoe ze symetrisch moeten zijn. Ik heb 1 voorlamp met daaronder een ledstrip, volgens mij kan dat. Ook een voorlamp met een lamp op de muts zou moeten kunnen. Maar goed is er de afgelopen 20 jaar al eens iemand voor beboet? Ik denk het niet.
Ik neem aan dat je met de vetgedrukte tekst doelt op het feit dat ik dan drie lampen heb? Dat klopt wel, maar "licht voeren" betekent "licht aan hebben". Er staat nergens dat ik geen 86 lampen op m'n fiets mag hebben, zolang er maar maximaal twee symmetrisch naast elkaar geplaatste lichten aan de voorzijde branden.
Aangezien mijn accu niet heel groot is en ook niet groter moet, zal ik de oorspronkelijke koplamp dan ook alleen aan hebben wanneer ik echt ver wil zien (dus 's nachts in buitengebied bij hoge snelheid).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.161
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1719 x bedankt in 974 berichten
9 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 uren geleden door Lopopodium.)
Vorige week fietspech met mijn stadsfiets. Die oude Gazelle uit de jaren negentig had dusdanige ketting- en tandwielslijtage na al die jaren fietsen en nooit vervangen te zijn geweest, dat de boel nu ineens niet meer draaien wilde (ik kon wanneer de ketting op het tandwiel voor lag tussen de ketting en tandwiel door kijken...), de ketting en tandwielen haakten gewoon niet meer op elkaar, leek het.
Wilde die naar mijn lokale fietsenmaker brengen. Maar die bleek het dusdanig druk te hebben dat er een wachttijd van zes tot acht weken was! Dat vond ik wat te gortig zolang niet met mijn fiets te kunnen fietsen. Ik was die middag toch al van plan om naar mijn moeder in het oosten van het land te reizen met de trein. Dus ik dacht, ik neem de fiets wel mee in de trein en laat het bij een fietsenmaker aldaar maken. Het is dat ze een onderdeel moesten bestellen, anders was het afgelopen zaterdag al klaar geweest, met één werkdag. Nu heb ik een kleine week later de fiets weer kunnen ophalen.
Nu doet 'ie het weer! En voor minder geld dan ik dacht (ook al moet ik tweemaal een fietsenkaartje kopen)! Dus een succes.
Op twee kleine problemen na. De kilometer teller wil even niet meer tellen en de versnelling (nexus naafversnelling met drie versnellingen) moet nog wat idealer worden afgesteld. De versnelling gaat van twee naar de lichtste versnelling soms als ik de benen even stil houd. Als ik de trappers verticaal stil houd, tenminste. Bij horizontaal stilhouden niet. Het was iets met het 'omslagpunt', weet ik nog de gebezigde term van de vorige keer toen de fietsenmaker met die lange wachttijd daar eens naar gekeken had, en het toen prima had opgelost in een paar seconden draaien. Iemand hier die toevallig weet wat je dan nog moet aanpassen? Ga er liever niet meer mee naar een van beide fietsenmakers.
Berichten: 328
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 942
658 x bedankt in 319 berichten
8 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 uren geleden door Tijanus.)
Bij naafversnellingen komt er normaliter een kabeltje uit de holle as van betreffende naaf (aan de aandrijfkant). Het klinkt alsof je de spanning op die kabel iets wilt verlagen. Vroeger (dus vermoedelijk ook op dit retro-exemplaar) was dat een losse binnenkabel met ~10 cm voor de andernaaf een schroefkoppeling. Die schroefkoppeling een hele slag losser draaien is waarschijnlijk genoeg.
(Al heb ik geen idee waarom die trapperstand een reproduceerbaar effect zou hebben. BB slijtage?).
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 1.806
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 583
3571 x bedankt in 1659 berichten
Bij de andere Nexus naafjes zit er een venstertje op, waarin je in een bepaalde versnelling een gekleurd plastic dingetje moet zien. Dat blijkt bij de 3 speed ook https://www.youtube.com/watch?v=RMnsfB9a30I In de donkere garage hielp mij de leesbril en een lampje om dat dingetje goed te zien.
Het maakt mij niks uit wat voor verlichting iemand voert hoor, maar ik vind het wel handig om op de hoogte te zijn van de regelgeving. De twee lampjes van mij zitten boven en onder het midden, niet links en rechts, oh jee.
Berichten: 2.161
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1719 x bedankt in 974 berichten
(4 uren geleden)Jeroen S schreef: Bij de andere Nexus naafjes zit er een venstertje op, waarin je in een bepaalde versnelling een gekleurd plastic dingetje moet zien. Dat blijkt bij de 3 speed ook https://www.youtube.com/watch?v=RMnsfB9a30I In de donkere garage hielp mij de leesbril en een lampje om dat dingetje goed te zien.
Dat had ik al even opgezocht. De mijne had dat niet, na controle.
Berichten: 1.071
Topics: 21
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 635
2146 x bedankt in 1002 berichten
(4 uren geleden)Jeroen S schreef: Het maakt mij niks uit wat voor verlichting iemand voert hoor, maar ik vind het wel handig om op de hoogte te zijn van de regelgeving. De twee lampjes van mij zitten boven en onder het midden, niet links en rechts, oh jee.
Dus symmetrisch vanuit het midden. De ene 0 cm naar links en de andere 0 cm naar rechts. Er staat nergens dat ze op dezelfde hoogte moeten zitten.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 21 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Ervaringen met de Tuna
|
Ik ben ook geen fan ...Gideonaut — 11:35 PM |
Ligfietsen en skeeleren - beide liefde ...
|
Ja, vandaag. Rondje ...Hoekie — 11:07 PM |
wat ze zeggen
|
Fietspaden zijn nu...365cycle — 10:53 PM |
Ervaringen met de Tuna
|
@Frutsel Iedereen is...365cycle — 10:49 PM |
wat ze zeggen
|
Wat een herrie...Frutsel — 10:39 PM |
wat ze zeggen
|
Wat een herrie m...Wim -de roetsende — 10:11 PM |
wat ze zeggen
|
Wat een herrie mak...datakneder — 09:47 PM |
wat ze zeggen
|
Ik heb werkelijk n...Wim -de roetsende — 09:44 PM |
wat ze zeggen
|
Ik kwam ook gisteren...Hardloper — 09:42 PM |
wat ze zeggen
|
Daarentegen gaan tri...Lopopodium — 09:16 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Het maakt mij niks...datakneder — 09:15 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Bij de andere Nexu...Lopopodium — 09:15 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Bij de andere Nexus ...Jeroen S — 09:08 PM |
Ombouw Berg Ferrari skelter tot ligfiets
|
Even een update hoe ...PlantageBohémien — 08:57 PM |
Overzicht open liggers voor kleine mens...
|
Komt de oplossing in...Jeroen S — 08:54 PM |
wat ze zeggen
|
Fietspaden zijn nu a...melle z — 08:27 PM |
wat ze zeggen
|
Mijn vriendin is g...PlantageBohémien — 08:22 PM |
|