Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
Mijn band met miniscuul klein gaatje stond ooit te spetteren in de smeltende sneeuw die uit de wielkast was gevallen.

Volgens één van mijn dochters, toen nog een stuk jonger, maakte mijn fiets lawaai.


Toen ben ik toch maar even gaan kijken.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar de roltest van de Conti Contact Urban met kou, want het voelt echt alsof ik met lekke voorbanden rijd nu. Zodanig dat ik een paar keer per rit slinger om te voelen of de boel zacht is Big Grin Valt het alleen bij mij zo op? Of ben ik toch niet de enige?
Antwoord }
(09-Dec-2022, 12:46 PM)365cycle schreef: Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar de roltest van de Conti Contact Urban met kou, want het voelt echt alsof ik met lekke voorbanden rijd nu. Zodanig dat ik een paar keer per rit slinger om te voelen of de boel zacht is Big Grin Valt het alleen bij mij zo op? Of ben ik toch niet de enige?

Idem. Ik ben aan het overwegen om de Speed er weer op te gooien. Zo wanhopig ben ik.

Ik had woensdag en donderdag zelfs moeite om boven de 30km/u te rijden. Nou ben ik ook flink verkouden en heb een partij zware benen.....maar toch. Het voelt echt als 2 lekke banden. Dat slingeren heb ik ook al gedaan. Ik had niet verwacht dat het zo erg zou zijn.

Eigenlijk is jouw bericht juist het duwtje dat ik nodig had om morgen de Speed eronder te gooien.
Volgende week eens kijken hoe dat gaat.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
Hmm, jij hebt er dus ook echt last van. Ik reed gisteren 38,4 km/h gemiddeld met 241W vermogen. Op een soort-van-recht stuk van 4,7 km reed ik 46,2 km/h met 289W. Da's echt een hoop voor dat tempo  Dodgy

Heb hier nog wel een setje Schwalbe One liggen, maar die zijn volgens mij niet veel geschikter voor in de winter. Geloof dat er ook nog nieuwe Durano's liggen.
Maar op zich... Ze kunnen best wel wat hebben, gaan niet erg snel lek ofzo. Da's ook wel wát waard. En dat het nu moeilijk gaat betekent dan vooral dat ik in het voorjaar moet oppassen dat ik m'n armen niet opzij steek want dan stijg ik op Big Grin
Antwoord }
(09-Dec-2022, 02:31 PM)365cycle schreef: Hmm, jij hebt er dus ook echt last van. Ik reed gisteren 38,4 km/h gemiddeld met 241W vermogen. Op een soort-van-recht stuk van 4,7 km reed ik 46,2 km/h met 289W. Da's echt een hoop voor dat tempo  Dodgy

Heb hier nog wel een setje Schwalbe One liggen, maar die zijn volgens mij niet veel geschikter voor in de winter. Geloof dat er ook nog nieuwe Durano's liggen.
Maar op zich... Ze kunnen best wel wat hebben, gaan niet erg snel lek ofzo. Da's ook wel wát waard. En dat het nu moeilijk gaat betekent dan vooral dat ik in het voorjaar moet oppassen dat ik m'n armen niet opzij steek want dan stijg ik op Big Grin

Hangt een beetje af van de stand van je handen, maar voor mij wel de reden geen velo te overwegen want hoogtevrees...
Big Grin
AkA Jeroen - Sinner Demon 2020. In plaats van de meeste kilometers, meet ik graag de onvolprezen PlezierFactor. 
Antwoord }
Ik heb dan geen velomobiel maar op mijn Baron heb ik voor en achter contact speed liggen en ik ga sinds deze week ook minder hard, waar ik normaal 29,5 deed rij ik nu 28. Niet onderbouwd met vermogensmeters trouwens.
Antwoord }
Ik heb mijn CCU’s vervangen door Schwalbe Tryker en merk dat het ook wel aan mijzelf ligt….
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
De primo comets op mn roeifiets leken ook al trager te zijn Sad

Welke 559 en 451 banden zijn snel in de koude?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
(09-Dec-2022, 04:03 PM)ZoefZoef schreef: Welke 559 en 451 banden zijn snel in de koude?
559: Michelin Wild Run'R. Is een slick en niet heel makkelijk meer te vinden, maar zelfs in de winter behoorlijk rap en had onder m'n Milan verrassend veel grip, ook op nat wegdek en bij vriesweer.

Filmpie van een vriend:
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Jan van Ochten
In deze podcast van Arriere del Course met Ramses Bekkenk stelt hij dat fietsers, ook in de winter en bij regen, beter af zijn met een bredere band met weinig profiel. Wij rijden te langzaam om rekening te hoeven houden met aquaplaning (ook 365cycle  Smile). Trouwens inhoud ook interessant voor extreem lange afstand fietsers…
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
(09-Dec-2022, 07:39 PM)GertBr schreef: Wij rijden te langzaam om rekening te hoeven houden met aquaplaning (ook 365cycle  Smile).
We rijden te langzaam (auto's aquaplanen vanaf 70 km/u ofzo) maar ook: onze banden zijn rond, smal en staan onder hoge druk. En fietspaden zijn smaller en minder uitgereden dan autorijbanen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
(09-Dec-2022, 10:01 PM)Bacchus schreef:
(09-Dec-2022, 07:39 PM)GertBr schreef: Wij rijden te langzaam om rekening te hoeven houden met aquaplaning (ook 365cycle  Smile).
We rijden te langzaam (auto's aquaplanen vanaf 70 km/u ofzo) maar ook: onze banden zijn rond, smal en staan onder hoge druk. En fietspaden zijn smaller en minder uitgereden dan autorijbanen.
>70 haal ik wel een paar keer per maand hoor Big Grin Recent o.a. in de Heinenoordtunnel (momenteel zonder snelheidsaflezing, maar 132 rpm met 60/11 op een 32-622 = ~93 km/h) en van de Zeelandbrug af (laatste keer ~75 km/h); in de zomer soms ook op vlakke weg.
Vermoed dat het ronde en smalle van de banden het grootste verschil maakt. Een "hoekige" velomobielband (automodel) zou op nat wegdek denk ik echt problemen veroorzaken.

(09-Dec-2022, 07:39 PM)GertBr schreef: In deze podcast van Arriere del Course met Ramses Bekkenk stelt hij dat fietsers, ook in de winter en bij regen, beter af zijn met een bredere band met weinig profiel.
Zit 'm overigens nu te luisteren, echt wel een leuke podcast! Mooi nuchter volk, houd ik van Big Grin
Antwoord }
In de kou gaat alles wat moeizamer. Met de one's vond ik het wel meevallen, want toen was het nog niet echt koud. maar ze gingen ineens wel erg vaak lek. Herfst/winter betekend hier veel zooi, klei, steentjes, op de weggetjes van landbouw verkeer. Grof geschat zo eens in de 300km lek ofzo. Heb de Nutracs maar weer opgezocht. Die zijn niet vlot maar blijven al weer een tijdje werken. Wel zijn ze erg glad als het nat is, dus dan is het weer een voordeel als je niet zo hard rijdt.

De Wildrunner krijgt van mij ook een positieve reactie, fijne band.

Heb momenteel een Pasela in 1,75 achter met een Michelin Protec max binnenband. 300 gram per stuk voor de binnenband. De buitenband is dan weer vrij licht, 500 gram of zo De Pasela is op de vieze weggetjes fijn omdat ie wat extra grip bied, is wel langzamer als de Wildrunner, gevoelsmatig. Snelheid vind ik in de winter wat minder belangrijk. Liever zonder geklooi in de kou naar het werk, dan een paar km per uur harder, met het risico dat ik eens in de week onvrijwillig moet uitstappen om bandje te wisselen. En natuurlijk is het dan koud en regent het of er staat een ijzige wind ofzo.
Antwoord }
Dat niet lek willen rijden is herkenbaar hoor. Maar ook op dat gebied deed m'n combinatie van Michelin Wild Run'R 26x1.40 met de Maxxis Torch in 38-406 z'n werk prima. Af en toe een keer een lek bandje is irritant, maar als het eens in de paar 1000 km is kan ik er wel mee leven.

Over m'n huidige setup kan ik na de winter iets meer zeggen Big Grin
Antwoord }
(09-Dec-2022, 12:46 PM)365cycle schreef: Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar de roltest van de Conti Contact Urban met kou, want het voelt echt alsof ik met lekke voorbanden rijd nu. Zodanig dat ik een paar keer per rit slinger om te voelen of de boel zacht is Big Grin Valt het alleen bij mij zo op? Of ben ik toch niet de enige?

Ik heb dat ook.
Onlangs mijn banden verwisseld voor CCU rondom.
Nu met die kou rond het vriespunt lever ik ca.5km u in. En kom ik niet boven de dertig, ster kjer nog op de lange stukken rond de 25km/u, terwijl ik nu met die racekap juist 33 km/u zou moeten rijden.

Afgelopen weekend zelfs de fiets eens nagekeken of er iets aan zou lopen in de aandrijflijn.
Maar zou het te maken hebben met de rolweerstand bij koud weer ?

Fijn dat jullie ditzelfde constateren.
Ik ben erg benieuwd of deze test ook eens bij kou gemeten kan worden. Lijkt mij zeer interessant!
Antwoord }
Ik heb geen vermogensmeter, maar met deze kou is het gemiddelde kilometers lager denk ik. Gemiddeld 3 tot 4 km/h tov 20 graden? En CCU voor en achter dus.

https://www.komoot.nl/tour/993094030?ref...CZt5FrLdfL
Antwoord }
Behoorlijke verschillen!
Benieuwd naar de roltest van Wim Schermer.
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , Willeke_IGKT
5 km/u verliezen van 40 km/u doet pijn. Maar ik verloor 5 km/u van 20 km/u, in de kou en de mist. Dat maakte voor een lange dag.

Ik weet niet of het van de banden of door de mist was, want die mist speelde zeker mee.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
(12-Dec-2022, 11:20 PM)Willeke_IGKT schreef: 5 km/u verliezen van 40 km/u doet pijn. Maar ik verloor 5 km/u van 20 km/u, in de kou en de mist. Dat maakte voor een lange dag.

Ik weet niet of het van de banden of door de mist was, want die mist speelde zeker mee.
Beide helpen niet. Mist zocht voor meer "luchtweerstand", maar met 20 km/h is dat nog niet zo'n uitdaging. Met van die koude banden kom je echter ook niet lekker vooruit, vermoed dat rolweerstand je grootste uitdaging is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
Maar ook het menselijke lichaam presteert minder door temperaturen tegen het vriespunt. En ook de menselijke psyche is gevoelig voor mist en kou. Op de ligfiets-emaillijst las ik een verhandeling over vermoeidheid. Die vermoeidheid hangt meestal van de psyche af in plaats van de spieren. Dat heb ik nadien ook zelf geconstateerd. De laatste kilometers zijn vaak ineens weer sneller. "Het paard ruikt de stal" pleeg ik dan te zeggen.
Antwoord }
(13-Dec-2022, 12:13 AM)Roepers schreef: Maar ook het menselijke lichaam presteert minder door temperaturen tegen het vriespunt. En ook de menselijke psyche is gevoelig voor mist en kou. Op de ligfiets-emaillijst las ik een verhandeling over vermoeidheid. Die vermoeidheid hangt meestal van de psyche af in plaats van de spieren. Dat heb ik nadien ook zelf geconstateerd. De laatste kilometers zijn vaak ineens weer sneller. "Het paard ruikt de stal" pleeg ik dan te zeggen.
Daar klopt zeker iets van, ik vind het met dit weer moeilijker om écht hoog te pieken (en dat terwijl ik sowieso al niet voluit kan pieken in de Bülk, misschien toch door de kortere cranks?).
Ondertussen doe ik dat echte pieken eigenlijk zelden, ik rijd weleens pittig maar meer dan 70% komt er niet heel vaak uit. En als we dan naar het duurvermogen kijken, dan liegt die vermogensmeter niet. 200W is 200W, maar de snelheid die ik daarvoor terug krijg is minder (al ben ik zeker niet ontevreden).

Heb zelfs het gevoel dat ik op bewust rustige ritten makkelijker presteer, maar dat kan ook komen omdat ik m'n gevoelsmatige prestaties deels afmeet aan hoe warm ik het krijg en in hoeverre ik transpireer. Gezien er met dit weer meer gekoeld wordt ligt het punt waarop ik teveel warmte bij me heb dus ook wat hoger op de schaal.
Antwoord }
(12-Dec-2022, 11:36 PM)365cycle schreef:
(12-Dec-2022, 11:20 PM)Willeke_IGKT schreef: 5 km/u verliezen van 40 km/u doet pijn. Maar ik verloor 5 km/u van 20 km/u, in de kou en de mist. Dat maakte voor een lange dag.

Ik weet niet of het van de banden of door de mist was, want die mist speelde zeker mee.
Beide helpen niet. Mist zocht voor meer "luchtweerstand", maar met 20 km/h is dat nog niet zo'n uitdaging. Met van die koude banden kom je echter ook niet lekker vooruit, vermoed dat rolweerstand je grootste uitdaging is.
Mist zorgt er ook voor dat je regelmatig vaart moet minderen om veilig over te steken, om bordjes te lezen en soms om letterlijk de weg te zien en niet de berm in te rijden.
En bij dijkjes er niet af te rijden de vaart in.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: John70 , 365cycle , Hoekie , Jan van Ochten
(13-Dec-2022, 07:01 AM)Willeke_IGKT schreef: Mist zorgt er ook voor dat je regelmatig vaart moet minderen om veilig over te steken, om bordjes te lezen en soms om letterlijk de weg te zien en niet de berm in te rijden.
En bij dijkjes er niet af te rijden de vaart in.
Klopt. Maar nu met de gladheid raak ik ook wel een paar km/h gemiddeld kwijt aan veilig bochten rijden. Vind het echt verraderlijk, hoe goed de (brom-)fietspaden vaak gestrooid zijn, en dan ineens gewoon niet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
(13-Dec-2022, 02:04 PM)365cycle schreef:
(13-Dec-2022, 07:01 AM)Willeke_IGKT schreef: Mist zorgt er ook voor dat je regelmatig vaart moet minderen om veilig over te steken, om bordjes te lezen en soms om letterlijk de weg te zien en niet de berm in te rijden.
En bij dijkjes er niet af te rijden de vaart in.
Klopt. Maar nu met de gladheid raak ik ook wel een paar km/h gemiddeld kwijt aan veilig bochten rijden. Vind het echt verraderlijk, hoe goed de (brom-)fietspaden vaak gestrooid zijn, en dan ineens gewoon niet.

Strooien alleen helpt niet (nou ja, het helpt wel, maar is niet optimaal); het moet ook ingereden worden.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Jan van Ochten
Ik fiets voor de lol (tijd speelt niet echt een rol) en beschouw dit koude weer dan maar als "weerstandstraining". Als de temperaturen straks oplopen rolt het een stuk beter.
Antwoord }
(13-Dec-2022, 04:57 PM)Frutsel schreef: Strooien alleen helpt niet (nou ja, het helpt wel, maar is niet optimaal); het moet ook ingereden worden.
Klopt, maar wat ik vanochtend tegenkwam was echt gewoon een plek waar men niet meer gestrooid had (of waar de sproeier niet ver genoeg reikt vanaf het wegdek?)
Reed op een prima gestrooid bromfietspad, met zo'n streepje pekel om de paar meter zeg maar. Ging vervolgens een bruggetje op, daar stopten de streepjes ineens. Ik stopte dus ook met aandrijven, laat de vaart maar ff schieten bij zoiets... En inderdaad, bovenop het bruggetje had de Bülk voor m'n gevoel ineens stuurbekrachtiging. Waarschijnlijk daar waar de pekel van de meeste banden af is. Ná het bruggetje ging het strooi-spoor weer netjes door. Niet echt prettig, zeker niet zonder duidelijke waarschuwing.

(13-Dec-2022, 05:22 PM)pietandringa schreef: Ik fiets voor de lol (tijd speelt niet echt een rol) en beschouw dit koude weer dan maar als "weerstandstraining". Als de temperaturen straks oplopen rolt het een stuk beter.
Dat maakt het idd wel anders. Aan m'n resultaten te zien trap ik nu gewoon een klein beetje harder en kom iets later aan. Op zich valt de impact bij mij best mee, op een route van 50 km kost de gladheid en kou me zo'n 10 minuten. Minder dan het de meeste automobilisten kost Big Grin
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 21 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM
XL Hotspot in 3d-print
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jare...365cycle — 10:35 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Beginnelingen...  ...365cycle — 10:31 PM