Banden, banden en nog eens banden
|
Berichten: 17
Topics: 0
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 97
70 x bedankt in 17 berichten
Ik vind het ook wel weer eens lekker om in de winter rustig te rijden. Vandaag 81 km met 31 km/u gem. Wel in mijn lage hartslagzones als het goed leg ik hiermee de basis om in de lente weer te vliegen ;-)
Berichten: 59
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 3
108 x bedankt in 51 berichten
14-Dec-2022, 12:21 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Dec-2022, 12:21 PM door GerDilven.)
(13-Dec-2022, 12:13 AM)Roepers schreef: Maar ook het menselijke lichaam presteert minder door temperaturen tegen het vriespunt. En ook de menselijke psyche is gevoelig voor mist en kou. Op de ligfiets-emaillijst las ik een verhandeling over vermoeidheid. Die vermoeidheid hangt meestal van de psyche af in plaats van de spieren. Dat heb ik nadien ook zelf geconstateerd. De laatste kilometers zijn vaak ineens weer sneller. "Het paard ruikt de stal" pleeg ik dan te zeggen.
Hahaha, ja dit laatste is wel heel herkenbaar.
De laatste 10km op mijn woon-werkverkeer is een ideaal fietspad langs het spoor, plots lijk ik daar altijd de wind in de rug te krijgen ( alleen op de terugweg).
Dan ga ik meestal plots 10km / u harder.
In deze koude dagen nog altijd 7km/u op de lagere kruissnelheid.
Ik herken mezelf wel in je stelling, hihihi (zegt t hinnikend paard )
Berichten: 2.578
Topics: 54
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 4530
2948 x bedankt in 1380 berichten
14-Dec-2022, 12:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Dec-2022, 12:57 PM door 365cycle.)
(13-Dec-2022, 08:55 PM)John70 schreef: Ik vind het ook wel weer eens lekker om in de winter rustig te rijden. Vandaag 81 km met 31 km/u gem. Wel in mijn lage hartslagzones als het goed leg ik hiermee de basis om in de lente weer te vliegen ;-) Wat dat betreft ben ik eigenlijk wel verrast. Ik trek regelmatig een keer pittig op, maar rijd zelden nog lang écht hard; sinds ik de Bülk heb heb ik één rit gedaan met een uur lang "alle meters in het rood". Meestal rijd ik op 60-70% van m'n maximum duurvermogen, m'n hartslag blijft dan ook nog relatief rustig. Wel rijd ik vrij regelmatig behoorlijke afstanden (100-200 km), en gezien ik dat vermogen zo gewend ben rijd ik dan normaal gezien niet langzamer, waardoor ik m'n lijf dus wel zwaarder belast.
Als ik dan kijk naar hoeveel vermogen er nog uit komt wanneer ik dan wél een keer "gas geef", dan is vooral heel regelmatig niet voluit rijden inderdaad hele goede training. Misschien een open deur, maar vroeger had ik niet het gevoel dat het zo werkte.
(14-Dec-2022, 12:21 PM)GerDilven schreef: De laatste 10km op mijn woon-werkverkeer is een ideaal fietspad langs het spoor, plots lijk ik daar altijd de wind in de rug te krijgen ( alleen op de terugweg). Je hebt van die plekken. De Zeelandbrug is een goed voorbeeld; ik heb daar altijd vól wind tegen OF vól wind mee. Ondanks dat de hekken langs dat fietspad niet volledig dicht zijn geleiden ze wind blijkbaar toch heel goed.
Een ander goed voorbeeld is de ventweg aan de zuidkant langs de A20 tussen Nieuwerkerk a/d IJssel en Moordrecht; meestal waait het daar van Nieuwerkerk naar Moordrecht, ook als er niet zuiver westenwind staat. Alsof de auto's op de naastgelegen snelweg de luchtstroom op gang brengen.
Berichten: 17
Topics: 0
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 97
70 x bedankt in 17 berichten
14-Dec-2022, 08:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Dec-2022, 11:14 PM door John70.)
"Ik vind het ook wel weer eens lekker om in de winter rustig te rijden. Vandaag 81 km met 31 km/u gem. Wel in mijn lage hartslagzones als het goed leg ik hiermee de basis om in de lente weer te vliegen ;-)
Wat dat betreft ben ik eigenlijk wel verrast. Ik trek regelmatig een keer pittig op, maar rijd zelden nog lang écht hard; sinds ik de Bülk heb heb ik één rit gedaan met een uur lang "alle meters in het rood". Meestal rijd ik op 60-70% van m'n maximum duurvermogen, m'n hartslag blijft dan ook nog relatief rustig. Wel rijd ik vrij regelmatig behoorlijke afstanden (100-200 km), en gezien ik dat vermogen zo gewend ben rijd ik dan normaal gezien niet langzamer, waardoor ik m'n lijf dus wel zwaarder belast.
Als ik dan kijk naar hoeveel vermogen er nog uit komt wanneer ik dan wél een keer "gas geef", dan is vooral heel regelmatig niet voluit rijden inderdaad hele goede training. Misschien een open deur, maar vroeger had ik niet het gevoel dat het zo werkte."
Vroeger zat ik op wielrennen en dacht ook altijd dat trainen vooral altijd hard fietsen is. Maar in de winter deden we niet zo veel , dat is ook niet handig.
Ik luister nu naar de podcast: Beter Worden. met o.a. Laurens ten Dam, heel intressant , hoop er wat van op te steken .
( Waar kan ik trouwens vinden hoe je een quote zo mooi in een blok weer kan geven? Als ik op de Quote knop druk gebeurt er niks..)
Berichten: 2.578
Topics: 54
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 4530
2948 x bedankt in 1380 berichten
15-Dec-2022, 12:18 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Dec-2022, 12:23 AM door 365cycle.)
(14-Dec-2022, 08:42 PM)John70 schreef: Vroeger zat ik op wielrennen en dacht ook altijd dat trainen vooral altijd hard fietsen is. Maar in de winter deden we niet zo veel , dat is ook niet handig.
Ik luister nu naar de podcast: Beter Worden. met o.a. Laurens ten Dam, heel intressant , hoop er wat van op te steken . Herkenbaar... en thanks voor de tip!
(14-Dec-2022, 08:42 PM)John70 schreef: ( Waar kan ik trouwens vinden hoe je een quote zo mooi in een blok weer kan geven? Als ik op de Quote knop druk gebeurt er niks..) Met de Quote-knop krijg je een klein linkje boven of onder je antwoordvak waar je op kan klikken, en dan worden alle ge-quote berichten overgenomen om op te antwoorden. Kan dus ook uit andere topics zijn enzo, best handig.
Ik druk meestal op "Antwoord", en dan kopiëer ik de eerste regel, en plak die te pas en te onpas waar ik tussen je tekst wil schrijven, met het einde-quote-dingetje na jouw tekst.
Eigenlijk doe ik dus dit, maar dan met blokhaken ipv kringeltjes:
{quote="John70" pid='27716' dateline='1671043368'}
een heel verhaal van jou
verspreid over meerdere regels
{/quote}
mijn antwoord
Daar maak ik dus van:
{quote="John70" pid='27716' dateline='1671043368'}
een heel verhaal van jou
{/quote}
mijn antwoord deel 1
{quote="John70" pid='27716' dateline='1671043368'}
verspreid over meerdere regels
{/quote}
mijn antwoord deel 2
de blauwe regel beginnend met {quote} begint dus het blok (="John70", pid en dateline zijn referenties naar jou en het bericht van jou dat ik quote).
Die oranje met de schuine streep erin eindigt het citaat.
Berichten: 354
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 6
558 x bedankt in 234 berichten
Ach ja, wij fietsen in ieder geval nog. Velen blijven lekker binnen in de auto, tot volgend voorjaar. Die beginnen dan met een behoorlijke achterstand.
Overigens is altijd vol gas een heel goede manier om overtraind te raken. En dan gaat het naar beneden met de snelheid in plaats van omhoog. Een paar uurtjes met een goed boek over zinvol trainen kan ook de moeite zijn.
Met de Nutrac's gaat het nu al even goed met de bandjes. Maar ik heb geen ongebruikt nieuw stel op voorraad. Ik denk dat het Conti Urban's worden. De one's rollen redelijk maar de lekbestendigheid valt me tegen. Misschien gaat het beter als ze een poosje kunnen rijpen in de garage.
Ik wil niet zonder velomobiel, kan ook wel met een van de andere fietsen die ik heb naar het werk, maar met dit weer ben ik echt een watje en wil de Velomobiel rijdend kunnen houden zonder op onderdelen te moeten wachten.
Berichten: 249
Topics: 7
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 192
289 x bedankt in 122 berichten
Een test van Wim Schermer van Continental Contact Urban t.o.v. Speed bij lage temperatuur https://wimschermer.blogspot.com/2022/12...r-dan.html
Berichten: 3.120
Topics: 103
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 676
2161 x bedankt in 1032 berichten
Ik laat de Urbans eronder.
De Speed blijft dus de reserveband
Berichten: 746
Topics: 8
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 152
947 x bedankt in 421 berichten
Conclusie is dus dat ze nog steeds relatief snel zijn, maar dat er procentueel veel snelheid verloren gaat bij koud weer, waardoor je dit meer merkt.
Berichten: 249
Topics: 7
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 192
289 x bedankt in 122 berichten
Berichten: 59
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 3
108 x bedankt in 51 berichten
Afgelopen weekend heb ik in plaats van 5 bar, 6.5 bar op de banden gezet.
Nu 2 dagen met kruissnelheid 30 km/u gefietst, in tegenstelling instelling tot 25 km/u bij 5 bar.
Hoeveel druk/ bandenspanning zet jij op jouw CCU banden?
Berichten: 3.120
Topics: 103
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 676
2161 x bedankt in 1032 berichten
(24-Jan-2023, 08:40 PM)GerDilven schreef: Afgelopen weekend heb ik in plaats van 5 bar, 6.5 bar op de banden gezet.
Nu 2 dagen met kruissnelheid 30 km/u gefietst, in tegenstelling instelling tot 25 km/u bij 5 bar.
Hoeveel druk/ bandenspanning zet jij op jouw CCU banden?
Die van mij zijn 32mm en die staan op 7 bar.
Berichten: 249
Topics: 7
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 192
289 x bedankt in 122 berichten
Mijn CCU 42-406 pompte ik eerst altijd op naar 5 bar en de laatste tijd 6 bar. De snelheidsverschillen zijn minimaal zoals ik het ervaar.
Berichten: 147
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 59
388 x bedankt in 113 berichten
(24-Jan-2023, 08:40 PM)GerDilven schreef: Afgelopen weekend heb ik in plaats van 5 bar, 6.5 bar op de banden gezet.
Nu 2 dagen met kruissnelheid 30 km/u gefietst, in tegenstelling instelling tot 25 km/u bij 5 bar.
Hoeveel druk/ bandenspanning zet jij op jouw CCU banden?
Heb mijn trage Marathons die erop zaten bij aankoop ook op 6,5 bar staan inderdaad.
Dit voorjaar wil ik opzoek naar een setje snellere voor, maar ze mogen ook weer niet te makkelijk lek gaan
--------------------------------------------------------
Quest #229 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 746
Topics: 8
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 152
947 x bedankt in 421 berichten
(24-Jan-2023, 10:27 PM)TimSch schreef: (24-Jan-2023, 08:40 PM)GerDilven schreef: Afgelopen weekend heb ik in plaats van 5 bar, 6.5 bar op de banden gezet.
Nu 2 dagen met kruissnelheid 30 km/u gefietst, in tegenstelling instelling tot 25 km/u bij 5 bar.
Hoeveel druk/ bandenspanning zet jij op jouw CCU banden?
Heb mijn trage Marathons die erop zaten bij aankoop ook op 6,5 bar staan inderdaad.
Dit voorjaar wil ik opzoek naar een setje snellere voor, maar ze mogen ook weer niet te makkelijk lek gaan 
Voorlopig niets te klagen over de lekbestendigheid van de CCU's (32-406). Ik heb ze tot 6 bar opgepompt (van de max 7 die ze mogen hebben). Scheelt toch weer wat stuiteren over de klinkers in Amsterdam.
Berichten: 26
Topics: 0
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 1
72 x bedankt in 28 berichten
4 bar in mijn 50mm SHREDDA's (mogen 5 bar hebben) en dat rijdt goed
Hase Kettwiesel (2004) - Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020)
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|