Banden, banden en nog eens banden
|
Berichten: 21
Topics: 0
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 241
85 x bedankt in 21 berichten
Ik vind het ook wel weer eens lekker om in de winter rustig te rijden. Vandaag 81 km met 31 km/u gem. Wel in mijn lage hartslagzones als het goed leg ik hiermee de basis om in de lente weer te vliegen ;-)
Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
14-Dec-2022, 12:21 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Dec-2022, 12:21 PM door GerDilven.)
(13-Dec-2022, 12:13 AM)Roepers schreef: Maar ook het menselijke lichaam presteert minder door temperaturen tegen het vriespunt. En ook de menselijke psyche is gevoelig voor mist en kou. Op de ligfiets-emaillijst las ik een verhandeling over vermoeidheid. Die vermoeidheid hangt meestal van de psyche af in plaats van de spieren. Dat heb ik nadien ook zelf geconstateerd. De laatste kilometers zijn vaak ineens weer sneller. "Het paard ruikt de stal" pleeg ik dan te zeggen.
Hahaha, ja dit laatste is wel heel herkenbaar.
De laatste 10km op mijn woon-werkverkeer is een ideaal fietspad langs het spoor, plots lijk ik daar altijd de wind in de rug te krijgen ( alleen op de terugweg).
Dan ga ik meestal plots 10km / u harder.
In deze koude dagen nog altijd 7km/u op de lagere kruissnelheid.
Ik herken mezelf wel in je stelling, hihihi (zegt t hinnikend paard )
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
14-Dec-2022, 12:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Dec-2022, 12:57 PM door 365cycle.)
(13-Dec-2022, 08:55 PM)John70 schreef: Ik vind het ook wel weer eens lekker om in de winter rustig te rijden. Vandaag 81 km met 31 km/u gem. Wel in mijn lage hartslagzones als het goed leg ik hiermee de basis om in de lente weer te vliegen ;-) Wat dat betreft ben ik eigenlijk wel verrast. Ik trek regelmatig een keer pittig op, maar rijd zelden nog lang écht hard; sinds ik de Bülk heb heb ik één rit gedaan met een uur lang "alle meters in het rood". Meestal rijd ik op 60-70% van m'n maximum duurvermogen, m'n hartslag blijft dan ook nog relatief rustig. Wel rijd ik vrij regelmatig behoorlijke afstanden (100-200 km), en gezien ik dat vermogen zo gewend ben rijd ik dan normaal gezien niet langzamer, waardoor ik m'n lijf dus wel zwaarder belast.
Als ik dan kijk naar hoeveel vermogen er nog uit komt wanneer ik dan wél een keer "gas geef", dan is vooral heel regelmatig niet voluit rijden inderdaad hele goede training. Misschien een open deur, maar vroeger had ik niet het gevoel dat het zo werkte.
(14-Dec-2022, 12:21 PM)GerDilven schreef: De laatste 10km op mijn woon-werkverkeer is een ideaal fietspad langs het spoor, plots lijk ik daar altijd de wind in de rug te krijgen ( alleen op de terugweg). Je hebt van die plekken. De Zeelandbrug is een goed voorbeeld; ik heb daar altijd vól wind tegen OF vól wind mee. Ondanks dat de hekken langs dat fietspad niet volledig dicht zijn geleiden ze wind blijkbaar toch heel goed.
Een ander goed voorbeeld is de ventweg aan de zuidkant langs de A20 tussen Nieuwerkerk a/d IJssel en Moordrecht; meestal waait het daar van Nieuwerkerk naar Moordrecht, ook als er niet zuiver westenwind staat. Alsof de auto's op de naastgelegen snelweg de luchtstroom op gang brengen.
Berichten: 21
Topics: 0
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 241
85 x bedankt in 21 berichten
14-Dec-2022, 08:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Dec-2022, 11:14 PM door John70.)
"Ik vind het ook wel weer eens lekker om in de winter rustig te rijden. Vandaag 81 km met 31 km/u gem. Wel in mijn lage hartslagzones als het goed leg ik hiermee de basis om in de lente weer te vliegen ;-)
Wat dat betreft ben ik eigenlijk wel verrast. Ik trek regelmatig een keer pittig op, maar rijd zelden nog lang écht hard; sinds ik de Bülk heb heb ik één rit gedaan met een uur lang "alle meters in het rood". Meestal rijd ik op 60-70% van m'n maximum duurvermogen, m'n hartslag blijft dan ook nog relatief rustig. Wel rijd ik vrij regelmatig behoorlijke afstanden (100-200 km), en gezien ik dat vermogen zo gewend ben rijd ik dan normaal gezien niet langzamer, waardoor ik m'n lijf dus wel zwaarder belast.
Als ik dan kijk naar hoeveel vermogen er nog uit komt wanneer ik dan wél een keer "gas geef", dan is vooral heel regelmatig niet voluit rijden inderdaad hele goede training. Misschien een open deur, maar vroeger had ik niet het gevoel dat het zo werkte."
Vroeger zat ik op wielrennen en dacht ook altijd dat trainen vooral altijd hard fietsen is. Maar in de winter deden we niet zo veel , dat is ook niet handig.
Ik luister nu naar de podcast: Beter Worden. met o.a. Laurens ten Dam, heel intressant , hoop er wat van op te steken .
( Waar kan ik trouwens vinden hoe je een quote zo mooi in een blok weer kan geven? Als ik op de Quote knop druk gebeurt er niks..)
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
15-Dec-2022, 12:18 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Dec-2022, 12:23 AM door 365cycle.)
(14-Dec-2022, 08:42 PM)John70 schreef: Vroeger zat ik op wielrennen en dacht ook altijd dat trainen vooral altijd hard fietsen is. Maar in de winter deden we niet zo veel , dat is ook niet handig.
Ik luister nu naar de podcast: Beter Worden. met o.a. Laurens ten Dam, heel intressant , hoop er wat van op te steken . Herkenbaar... en thanks voor de tip!
(14-Dec-2022, 08:42 PM)John70 schreef: ( Waar kan ik trouwens vinden hoe je een quote zo mooi in een blok weer kan geven? Als ik op de Quote knop druk gebeurt er niks..) Met de Quote-knop krijg je een klein linkje boven of onder je antwoordvak waar je op kan klikken, en dan worden alle ge-quote berichten overgenomen om op te antwoorden. Kan dus ook uit andere topics zijn enzo, best handig.
Ik druk meestal op "Antwoord", en dan kopiëer ik de eerste regel, en plak die te pas en te onpas waar ik tussen je tekst wil schrijven, met het einde-quote-dingetje na jouw tekst.
Eigenlijk doe ik dus dit, maar dan met blokhaken ipv kringeltjes:
{quote="John70" pid='27716' dateline='1671043368'}
een heel verhaal van jou
verspreid over meerdere regels
{/quote}
mijn antwoord
Daar maak ik dus van:
{quote="John70" pid='27716' dateline='1671043368'}
een heel verhaal van jou
{/quote}
mijn antwoord deel 1
{quote="John70" pid='27716' dateline='1671043368'}
verspreid over meerdere regels
{/quote}
mijn antwoord deel 2
de blauwe regel beginnend met {quote} begint dus het blok (="John70", pid en dateline zijn referenties naar jou en het bericht van jou dat ik quote).
Die oranje met de schuine streep erin eindigt het citaat.
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Ach ja, wij fietsen in ieder geval nog. Velen blijven lekker binnen in de auto, tot volgend voorjaar. Die beginnen dan met een behoorlijke achterstand.
Overigens is altijd vol gas een heel goede manier om overtraind te raken. En dan gaat het naar beneden met de snelheid in plaats van omhoog. Een paar uurtjes met een goed boek over zinvol trainen kan ook de moeite zijn.
Met de Nutrac's gaat het nu al even goed met de bandjes. Maar ik heb geen ongebruikt nieuw stel op voorraad. Ik denk dat het Conti Urban's worden. De one's rollen redelijk maar de lekbestendigheid valt me tegen. Misschien gaat het beter als ze een poosje kunnen rijpen in de garage.
Ik wil niet zonder velomobiel, kan ook wel met een van de andere fietsen die ik heb naar het werk, maar met dit weer ben ik echt een watje en wil de Velomobiel rijdend kunnen houden zonder op onderdelen te moeten wachten.
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
Een test van Wim Schermer van Continental Contact Urban t.o.v. Speed bij lage temperatuur https://wimschermer.blogspot.com/2022/12...r-dan.html
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Ik laat de Urbans eronder.
De Speed blijft dus de reserveband
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.477
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 672
2442 x bedankt in 1138 berichten
Conclusie is dus dat ze nog steeds relatief snel zijn, maar dat er procentueel veel snelheid verloren gaat bij koud weer, waardoor je dit meer merkt.
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
Afgelopen weekend heb ik in plaats van 5 bar, 6.5 bar op de banden gezet.
Nu 2 dagen met kruissnelheid 30 km/u gefietst, in tegenstelling instelling tot 25 km/u bij 5 bar.
Hoeveel druk/ bandenspanning zet jij op jouw CCU banden?
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(24-Jan-2023, 08:40 PM)GerDilven schreef: Afgelopen weekend heb ik in plaats van 5 bar, 6.5 bar op de banden gezet.
Nu 2 dagen met kruissnelheid 30 km/u gefietst, in tegenstelling instelling tot 25 km/u bij 5 bar.
Hoeveel druk/ bandenspanning zet jij op jouw CCU banden?
Die van mij zijn 32mm en die staan op 7 bar.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
Mijn CCU 42-406 pompte ik eerst altijd op naar 5 bar en de laatste tijd 6 bar. De snelheidsverschillen zijn minimaal zoals ik het ervaar.
Berichten: 533
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 537
1347 x bedankt in 486 berichten
(24-Jan-2023, 08:40 PM)GerDilven schreef: Afgelopen weekend heb ik in plaats van 5 bar, 6.5 bar op de banden gezet.
Nu 2 dagen met kruissnelheid 30 km/u gefietst, in tegenstelling instelling tot 25 km/u bij 5 bar.
Hoeveel druk/ bandenspanning zet jij op jouw CCU banden?
Heb mijn trage Marathons die erop zaten bij aankoop ook op 6,5 bar staan inderdaad.
Dit voorjaar wil ik opzoek naar een setje snellere voor, maar ze mogen ook weer niet te makkelijk lek gaan
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 1.477
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 672
2442 x bedankt in 1138 berichten
(24-Jan-2023, 10:27 PM)TimSch schreef: (24-Jan-2023, 08:40 PM)GerDilven schreef: Afgelopen weekend heb ik in plaats van 5 bar, 6.5 bar op de banden gezet.
Nu 2 dagen met kruissnelheid 30 km/u gefietst, in tegenstelling instelling tot 25 km/u bij 5 bar.
Hoeveel druk/ bandenspanning zet jij op jouw CCU banden?
Heb mijn trage Marathons die erop zaten bij aankoop ook op 6,5 bar staan inderdaad.
Dit voorjaar wil ik opzoek naar een setje snellere voor, maar ze mogen ook weer niet te makkelijk lek gaan
Voorlopig niets te klagen over de lekbestendigheid van de CCU's (32-406). Ik heb ze tot 6 bar opgepompt (van de max 7 die ze mogen hebben). Scheelt toch weer wat stuiteren over de klinkers in Amsterdam.
Berichten: 158
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 16
350 x bedankt in 157 berichten
4 bar in mijn 50mm SHREDDA's (mogen 5 bar hebben) en dat rijdt goed
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
04-Feb-2023, 02:36 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Feb-2023, 02:37 PM door GerDilven.)
(05-Sep-2018, 11:18 PM)ZoefZoef schreef: Hier moet ik ook een keertje naar kijken voor mn quest. Die vind ik ietwat tegenvallen qua snelheid eigenlijk en dat zou best weleens aan de banden kunnen liggen.
Voor liggen er schwalbe marathons op. Mogelijk marathon plus (weet ik zo 123 niet zeker). Achter ook marathon, mogelijk de Plus, de versie geschikt voor e-bikes.
Naar aanleiding van de pendeltest, overweeg ik over te stappen op Almotions en de F-lites/Gocycles.
Ben alleen wel benieuwd naar de lekbestendigheid daarvan en -een van de redenen dat ik ze nog niet heb gekocht- hoe makkelijk het is om de achterband te vervangen :/ Dat is allemaal nieuw voor mij bij een quest.
Niet doen (Go cycle), zonde van je geld, 3x per week lek rijden, als dat is wat je wilt? Leuk voor een thuiskomertje
Koop CCU, daarmee rijd ik 1x per 1000km lek tot op heden.
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
04-Feb-2023, 04:44 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Feb-2023, 04:51 PM door pietandringa.)
De ervaringen met lek rijden met F-Lites zijn erg divers. Ik heb er duizenden kilometers mee gereden (25.000 tot 30.000 km), zowel met de Greenmachine als mijn Quest. Toch wel vaak een lekke band en op een gegeven moment liep het de spuigaten uit. Ik werd er bijna neurotisch van en dacht voortdurend lek te rijden. De band kan dan wel snel zijn, telkens banden moeten plakken kost ook tijd. En de levensduur van F-Lites is niet heel lang.
Ik ben blij met de CCU-banden. Het rolt niet zo licht als F-Lites, maar de lekbestendigheid is bij mij ontzettend veel beter dan F-Lites. Afgelopen week mijn 2e lek na 6.600 km. Het lek is veroorzaakt door iets scherps, met als gevolg een flinke scheur in de binnenband. De F-Lites gingen voortdurend lek door steentjes en stukjes glas en daar hebben de CCU's geen last van. Ook de levensduur is aanzienlijk beter. Na 6.600 km heel weinig slijtage.
Berichten: 1.477
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 672
2442 x bedankt in 1138 berichten
Zodra het wat warmer wordt (een graad of 10-12), lopen ze (CCU's) ineens een stuk lichter. En inderdaad is de lekbestendigheid niet verkeerd.
Ik heb 1x een lekke band gehad door een gat in de weg, wat me een snake bite opleverde, en mijn vrouw heeft een lekke band head doordat er een halve fles op het fietspad lag, waardoor ze een snee in de wang opliep. Tja, daar zit niet zoveel lekbescherming als op het loopvlak.
Ik check wel regelmatig (als ik mijn velomobiel toch op z'n kant heb liggen om de banden op te pompen) het loopvlak voor steentjes/stukjes glas. Die pulk ik er uit, en verder is het gewoon doorrijden, en valt de normale slijtage enorm mee.
Berichten: 1.993
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2952 x bedankt in 1634 berichten
04-Feb-2023, 06:26 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Feb-2023, 06:39 PM door ZoefZoef.)
(04-Feb-2023, 02:36 PM)GerDilven schreef: (05-Sep-2018, 11:18 PM)ZoefZoef schreef: Hier moet ik ook een keertje naar kijken voor mn quest. Die vind ik ietwat tegenvallen qua snelheid eigenlijk en dat zou best weleens aan de banden kunnen liggen.
Voor liggen er schwalbe marathons op. Mogelijk marathon plus (weet ik zo 123 niet zeker). Achter ook marathon, mogelijk de Plus, de versie geschikt voor e-bikes.
Naar aanleiding van de pendeltest, overweeg ik over te stappen op Almotions en de F-lites/Gocycles.
Ben alleen wel benieuwd naar de lekbestendigheid daarvan en -een van de redenen dat ik ze nog niet heb gekocht- hoe makkelijk het is om de achterband te vervangen :/ Dat is allemaal nieuw voor mij bij een quest.
Niet doen (Go cycle), zonde van je geld, 3x per week lek rijden, als dat is wat je wilt? Leuk voor een thuiskomertje
Koop CCU, daarmee rijd ik 1x per 1000km lek tot op heden. .
De schwalbe marathojlns zijn korte tijd na dit berocht vervangen door shredda's en een almotion achterband met dank aan een rancuneuze buurman die ze lek heeft gestoken.
De quest is alweer dik een half jaar terug verkocht dus ik laat de GoCycles daarvoor maar zitten. Bij een opvolger komen er CCU's onder.
Een opvolger die komt er mogelijk snel in de vorm van een Strada. Beetje afhankelijk van het oordeel van 365Cycle erover.
Berichten: 12
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 4
28 x bedankt in 11 berichten
(18-Dec-2022, 07:20 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik laat de Urbans eronder.
De Speed blijft dus de reserveband
Zijn die banden wel zo goed dan. Hieronder het resultaat na 1500 km
DF, Tuna en Thys 209
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Wow, nu snap ik dat een band op een velomobiel wat meer te lijden heeft dan op een eensporige grote-wielen-fiets maar 1.500 km is wel erg weinig.
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
04-Feb-2023, 08:07 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Feb-2023, 08:12 PM door pietandringa.)
Bij mij ziet het er zo uit onder de Milan GT na 6.745 km. Kan de slijtage minder zijn, doordat de wielen minder schuin staan dan de DF?
https://www.dropbox.com/s/bce20jj845wp81...2.jpg?dl=0
De ene velomobiel is de andere niet en/of de ene velonaut is de andere niet .
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7445
2588 x bedankt in 1227 berichten
04-Feb-2023, 08:36 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Feb-2023, 08:38 PM door Hoekie.)
(04-Feb-2023, 06:40 PM)johmamail schreef: (18-Dec-2022, 07:20 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik laat de Urbans eronder.
De Speed blijft dus de reserveband
Zijn die banden wel zo goed dan. Hieronder het resultaat na 1500 km
..
Als ik jou was zou ik als de donder de sporing nakijken. Dit is niet normaal.
Na 1500 km zien CCU 32-406 er bij mij nog als nieuw uit. En ik rag met de QV bochten heel hard door.
Berichten: 1.477
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 672
2442 x bedankt in 1138 berichten
Wow, ik kan na 5000 km onder mijn DF XL net zien welke band links, en welke band rechts zit qua slijtage. Rij je op schuurpapier?
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
Onder mijn DF XL zijn ze nog vrijwel als nieuw na 2000 km. Idd sporing checken.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 18 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|