Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gezocht low of mid racer ligfiets
#27
(20-Dec-2022, 08:05 PM)Fietsbennie schreef:
(20-Dec-2022, 07:16 PM)John70 schreef: Ik heb een oude m5 -lowracer staan. die mag weg....

Mag ik vragen waar je woont?
Zou deze graag eens willen proberen.

Ik woon In Emmeloord
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#28
(21-Dec-2022, 11:53 PM)RichardHammond schreef: Momenteel ben ik bezig met een Challenge Taifun. Misschien niet ideaal voor in de stad (zichtbaarheid), maar voor de overige zaken waar ik hem voor zou willen gebruiken lijkt het mij een leuk model.

Heb ik gehad. Prachtige en de mooiste ligfiets die ooit is gemaakt. Vind ik  Cool 
De ongeveerde versie is trouwens beter dan de geveerde. Let op een framebreuk ter hoogte van de vering.

Toch verkocht ik de Taifun en heb nu een Fujin. Dezelfde fiets, maar dan met een 26" achterwiel.

Check vooral de maat van de stoel. Op mijn Taifun zat een M en die was voor mij eigenlijk net te klein.
Ik ben 1.76m met verhoudingsgewijs een iets langere rug en dus korte beentjes  Big Grin 

De Fujin is een SL1 en die heeft een ander stoeltje die beter bij mijn rug past, daarom heb ik 'm o.a. gekocht.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Thijs OO
#29
(22-Dec-2022, 12:25 AM)Martin van Mourik schreef: Hoewel, de meeste mensen op renfietsen lijken gewoon niet zo erg hun best te doen om vooruit te komen.
Dit is een misverstand. Ze willen wel, maar hun pens zit in de weg. Big Grin

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel
#30
(21-Dec-2022, 11:53 PM)RichardHammond schreef: Momenteel ben ik bezig met een Challenge Taifun. Misschien niet ideaal voor in de stad (zichtbaarheid), maar voor de overige zaken waar ik hem voor zou willen gebruiken lijkt het mij een leuk model.
Mooi fietsje hoor. Als er een klapstuur op zit kom je in de stad vaak nog prima weg; je kan dan even overeind gaan zitten om zo je overzicht en zichtbaarheid te veranderen.
Wat ik verder vaak doe wanneer ik niet op het fietspad rijd (vooral met de velomobiel maar ook met de Challenge Focus), is wanneer ik op de weg moet rijden ook echt achter de auto voor me invoegen. Een automobilist achter me ziet me dan recht voor zich, en is minder snel geneigd naast me te gaan rijden. Heel goed voor je zichtbaarheid.

Defensief rijden is met een ligfiets echt wel noodzakelijk, je moet soms ook echt je plek opeisen. Als je ervaring hebt met wielrenfietsen en een beetje hard kan rijden denk ik overigens dat je dat al wel gewend bent Big Grin

(22-Dec-2022, 12:09 AM)ZoefZoef schreef:
(21-Dec-2022, 11:53 PM)RichardHammond schreef: Momenteel ben ik bezig met een Challenge Taifun. Misschien niet ideaal voor in de stad (zichtbaarheid), maar voor de overige zaken waar ik hem voor zou willen gebruiken lijkt het mij een leuk model.
Ik rijd óók met een challenge taifun in de stad. Kan probleemloos, want veelal zijn er fietspaden waar je op rijdt.   Heb er een klapstuur op en daardoor een heel kleine draaicirkel. Ideaal allround fietsje.
Dat dus. En een Taifun zal denk ik ook nog wat sneller zijn dan een Hurri.

(22-Dec-2022, 12:25 AM)Martin van Mourik schreef:
(21-Dec-2022, 04:24 PM)365cycle schreef: De zithouding kan je op de Hurri juist heel goed verstellen van "beginner/stad" (30 graden?) naar "redelijk snel" (25 graden?).
Ik heb bij mijn hurri de zitting in de laagste stand staan, en dat is bij mij ongeveer 30 graden. Ik denk dat het in de hoogste stand ongeveer 45 graden zal zijn, maar dat heb ik niet nagemeten.
Of een hurri echt niet snel of niet echt snel is hangt denk ik af van de staat van de fiets en van de berijder.
Nu wilde ik het zeker weten Big Grin 27-30-33 graden schrijft men. Mijn Hurri had echter 4 standen, ik weet niet of de vierde aan de onderkant of bovenkant zit of dat juist 30 in twee stappen verdeeld is.

(22-Dec-2022, 12:25 AM)Martin van Mourik schreef: Gefeliciteerd, dat lijkt me een mooi fietsje.
Met een ligger in de stad moet je gewoon constant erop bedacht zijn dat je over het hoofd gezien kan worden, en/of voor sommige verkeersdeelnemers verborgen bent achter andere verkeersdeelnemers, heggen, hekken, enz.
En mensen lijken vaak verrast te zijn door je snelheid.
Jep, snelheid is vaak een issue zodra je op een fiets zit. Van een speed pedelec verwacht geen enkele automobilist 48 km/h tenzij er één voor ze zit; dan zou die minstens 60 moeten kunnen "voor de eigen veiligheid" Tongue
Met m'n fixie had ik eerder ook al vaak gedoe met verkeer uit zijstraten. Ook met gewone kleding op een bukfiets met maar één overbrenging kan je aardig doorrijden, meer dan eens commentaar gehad dat ik "veel te hard" aan kwam rijden en nog veel vaker een noodstop moeten maken omdat men voorrang nam.
Als fietser ben je voor je veiligheid echt op jezelf aangewezen. Niet leuk, maar better safe than sorry Big Grin

(22-Dec-2022, 10:33 AM)melle z schreef:
(22-Dec-2022, 12:25 AM)Martin van Mourik schreef: Hoewel, de meeste mensen op renfietsen lijken gewoon niet zo erg hun best te doen om vooruit te komen.
Dit is een misverstand. Ze willen wel, maar hun pens zit in de weg. Big Grin
Big Grin Zonder gekheid: Het verbaast me vaak dat mensen op een "bukfiets" meer vermogen kunnen leveren dan op een ligfiets. Sprintvermogen snap ik nog wel, je kan je armen meer gebruiken en uit het zadel komen. Voor mij gaat zelfs dat niet op; m'n rug, billen en benen zijn sterk, dus met een stevige koolstofvezel stoel die me tegenhoudt krijg ik het meeste vermogen in de ketting.
Maar dan dat duurvermogen... hoe doen sommige wielrenners dat toch? 300-400 watt trappen met hun armen dicht bij elkaar, voorover gebogen zodat het ook nog aero is? Als ik langdurig maximaal wil rijden in de velomobiel leg ik m'n rechterarm meestal aan m'n zij (op m'n schoenen, die daar vaak onder de stoel liggen) en m'n hoofd ontspannen in de hoofdsteun. Ik heb dan echt LUCHT nodig, anders houdt het gauw op. Het verschil is voor mij denk ik wel zo'n 30 watt.

En inderdaad, veel wielrenners zijn niet zo heel snel, maar dat geldt ook voor de meeste ligfietsers. In een simpele spijkerbroek op een wielrenfiets stappen is echter wel wat minder gebruikelijk dan op een ligfiets, en dus zien we een ligfietser sneller als iemand die "gewoon gezond aan het bewegen is" en een wielrenner als iemand die "probeert te sporten".

Soms kom je er één tegen... ik vind dat toch wel machtig mooi hoor. Ik kwam er ooit één tegen die me minutenlang redelijk succesvol volgde met windkracht 6 tegen, en een tijd terug een wielrenner die een sprint inzette en probeerde aan te haken. Ik was wel sneller en hij gaf wel op, maar hij reed verrassend lang 50-60 km/h. Als je zo iemand ook een velomobiel geeft waag ik niet eens een poging  Shy
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#31
Hoe meet je eigenlijk de zithoek?

Is dat de hoek tussen de beide uiteinden van de zitting ten opzichte van de ondergrond?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#32
Eigenlijk zou je die in je rug moeten meten, niet in de zitting. Is anders namelijk sterk afhankelijk van de vorm van de stoel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#33
(22-Dec-2022, 03:10 PM)ZoefZoef schreef: Hoe meet je eigenlijk de zithoek?
Wat ik tot nu toe deed is een lat langs de zitting klemmen, een waterpas erbij houden, en dan met een geodriehoek kijken wat de hoek ongeveer is.
Ik heb het zojuist eens andersom geprobeerd: een lat geklemd op een waterpas, die lat langs de zijkant van de zitting houden en dan de hoek bijstellen totdat de waterpas waterpas is. Daarna met de geodriehoek de hoek opgemeten.

Ik kom daarmee zo ongeveer op de genoemde 27 graden uit.

Mijn hurri heeft vijf standen, en dat is wat ik ook gezien heb op de meeste foto's van hurries.
Het lijkt me dat de hoek in de hoogste stand meer zou zijn dan 33 graden. Maar ik heb geen zin om de boel om te zetten en op te meten.
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Willeke_IGKT , 365cycle
#34
Ik heb een app op mijn telefoon en dan kun je alle hoeken meten.

Is vooral om te kijken of iets recht hangt, maar de zithoek meten kan ook.

Ik meet ter hoogte van de onderrug. Niet tussen de schouderbladen.
De waardes die daar uitkomen kloppen behoorlijk goed met de fabrieksopgave.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#35
Er is vandaag een mooie M5 City Racer op Marktplaats verschenen: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...acer-26-20 Boven budget, maar erg comfortabel, redelijk snel en relatief hoog.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#36
(22-Dec-2022, 10:27 PM)melle z schreef: Er is vandaag een mooie M5 City Racer op Marktplaats verschenen: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...acer-26-20 Boven budget, maar erg comfortabel, redelijk snel en relatief hoog.

Net fietsje. Optisch keurig onderhouden en in nieuwstaat .  Ik zie er geen vuiltje op.

Prima fietsen!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
(22-Dec-2022, 02:22 PM)365cycle schreef: Van een speed pedelec verwacht geen enkele automobilist 48 km/h tenzij er één voor ze zit; dan zou die minstens 60 moeten kunnen "voor de eigen veiligheid" Tongue

Met m'n fixie had ik eerder ook al vaak gedoe met verkeer uit zijstraten. Ook met gewone kleding op een bukfiets met maar één overbrenging kan je aardig doorrijden, meer dan eens commentaar gehad dat ik "veel te hard" aan kwam rijden en nog veel vaker een noodstop moeten maken omdat men voorrang nam.


Automobilisten onderschatten inderdaad consequent de snelheid van enthousiaste fietsers zonder wielerkleding. En dat leidt regelmatig tot gevaarlijke situaties die de kwetsbare verkeersdeelnemer maar beter snel onschadelijk maakt.


Citaat:hoe doen sommige wielrenners dat toch? 300-400 watt trappen met hun armen dicht bij elkaar, voorover gebogen zodat het ook nog aero is?
[...]

En inderdaad, veel wielrenners zijn niet zo heel snel, maar dat geldt ook voor de meeste ligfietsers.

Daar zit wel een verband: wielrenners die in die houding dat vermogen kunnen volhouden zijn degenen die je ook vaak tegenkomt op, zoals zij dat noemen, het tempo "vogeltjes kijken". Smile
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#38
(24-Dec-2022, 02:21 PM)Bacchus schreef: Automobilisten onderschatten inderdaad consequent de snelheid van enthousiaste fietsers zonder wielerkleding. En dat leidt regelmatig tot gevaarlijke situaties die de kwetsbare verkeersdeelnemer maar beter snel onschadelijk maakt.
Het heeft weinig met de kleding te maken. Ik reed op de ruzie vaak wel in wielerkleding, het was voor mij een soort cadans-/flexibiliteitstraining, en gezellig met wielrennende vrienden.

Het is vooral het tempo dat vanuit je ooghoeken opletten onmogelijk maakt. Veel automobilisten hebben moeite met hun hoofd draaien.

(24-Dec-2022, 02:21 PM)Bacchus schreef: Daar zit wel een verband: wielrenners die in die houding dat vermogen kunnen volhouden zijn degenen die je ook vaak tegenkomt op, zoals zij dat noemen, het tempo "vogeltjes kijken". Smile
Die snap ik even niet helemaal: wanneer ik sterke wielrenners tref rijden ze vaak solo of hooguit met z’n tweeën. We reden ooit een winterrit met de Rotte Rijders toen we ook zo’n figuur tegenkwamen in z’n eentje. Die reed 37-38 km/h solo met vriesweer. Best pittig Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#39
Niet iedere ligfiets is even snel, van een Batavus Relax moet je geen wonderen verwachten. Ik heb een jaar of 5 redelijk intensief ligfietswedstrijden gereden, en daarbij veel afgekeken van de echt snelle jongens. Vele kleine beetjes langzamer is samen echt een boel.

Afhankelijk van waar je de fiets gebruikt kan een langzamere fiets sneller zijn. Van Nieuwegein naar Utrecht Overvecht reed ik met de m5 20-20 ongeveer net zo snel als met de lowracer. 7 km langs kanalen jagen, 7 km door de stad. Wat ik langs het kanaal verloor met de 20-20, maakte ie in de stad weer goed.

De m5 city racer is een leuke optie. Wel even checken of het een 451 of 406 voorwieltje is. De laatste heb je veel meer opties in banden, de eerste is ietsjes groter en vaak met een wat lichter wieltje. Wel kan het zoeken zijn naar bandjes. Maar goed een vlot 20 inch voorbandje vind je toch niet bij de fietsenboer om de hoek. Tenzij die toevallig in vouwfietsen doet.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#40
Precies dat zie ik bij de velomobielen ook Jeroen! De DF wint het vaak in de stad. Net wat wendbaarder, meer overzicht door de houding en optrekken doet ie goed, maar boven de 45 km/h is is duidelijk minder efficiënt dan de Bülk/Milan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#41
(24-Dec-2022, 03:10 PM)365cycle schreef: Die snap ik even niet helemaal: wanneer ik sterke wielrenners tref rijden ze vaak solo of hooguit met z’n tweeën. We reden ooit een winterrit met de Rotte Rijders toen we ook zo’n figuur tegenkwamen in z’n eentje. Die reed 37-38 km/h solo met vriesweer. Best pittig Big Grin
Ik bedoel dat sterke wielrenners die dikke vermogens kunnen rijden heel veel trainen, wat alleen kan als je het overgrote deel van die trainingen op een lage intensiteit doet. Dus de kans is groter dat je ze tegenkomt als ze rustig trainen (dus veel rustig rijdende wielrenners zijn niet noodzakelijk zwakke rijders) maar als ze intervallen knallen, kan dat ineens wel heel hard gaan. Ze rijden inderdaad eigenlijk nooit in peloton-formaat groepen, die zijn met voor de zondagochtend-coureurs.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#42
Zal halverwege januari worden eer ik bij de Taifun kan kijken, maar zijn er afgezien van de kans op framescheuring bij de demper die Wim opmerkt (waarvoor dank!) nog andere zaken waar ik op moet letten? Zoals eerder aangegeven werk ik in een fietswinkel dus alle standaard technische zaken zijn mij niet vreemd, maar zijn er nog andere typische ligfiets dingetjes waar ik op moet letten?

Wat mij wel tegenvalt is dat er zo weinig/eigenlijk geen technische datasheets te vinden zijn voor een Challenge Taifun. Was wel nieuwsgierig naar bijv. de maximale bandbreedte of inbouwbreedte van de achternaaf.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#43
Dan moet je contact opnemen met Hans van Elan.
Hij heeft Challenge overgenomen.



De winkel van Elan is te vinden in het the Bicycle Hub op de
Copernicusstraat 10 in Wijchen.
Meer informatie via Hans van Vugt (info@elan.cc)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#44
Weer een mooie M5 op MP, deze keer wat budgetvriendelijker.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#45
(22-Dec-2022, 12:09 AM)ZoefZoef schreef: Ik rijd óók met een challenge taifun in de stad. Kan probleemloos, want veelal zijn er fietspaden waar je op rijdt.   Heb er een klapstuur op en daardoor een heel kleine draaicirkel. Ideaal allround fietsje.

Hoi Zoef, doe je dat nog steeds? Ik heb net 'n Taifun: 
- heb je nog tips voor zichtbaarheid/veiligheid?
- de mijne heeft een vast stuur, heb je zelf een klapstuur erop gezet? 

Dank!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#46
(16-Oct-2023, 11:34 AM)PieterTrapt schreef:
(22-Dec-2022, 12:09 AM)ZoefZoef schreef: Ik rijd óók met een challenge taifun in de stad. Kan probleemloos, want veelal zijn er fietspaden waar je op rijdt.   Heb er een klapstuur op en daardoor een heel kleine draaicirkel. Ideaal allround fietsje.

Hoi Zoef, doe je dat nog steeds? Ik heb net 'n Taifun: 
- heb je nog tips voor zichtbaarheid/veiligheid?
- de mijne heeft een vast stuur, heb je zelf een klapstuur erop gezet? 

Dank!

De taifun is een van de fietsen die ik niet echt van plan ben om ooit weg te doen. Ik vind het gewoon een leuk ogend en rijdend fietsje die ik dus ook gewoon nog rijdt.

Qua zichtbaarheid hou ik op ligfietsen iets meer afstand van geparkeerde auto's in de woonwijken zelf en rijd ik defensief.  Meer midden op de weg dus als er geen apart fietspad is.  Ik gebruik het gehoor ook meer heb ik het idee dan dat ik vroeger deed op een normale fiets.

Mijne heeft vanaf dat ik m kocht al een klapstuur erop. Ideaal, want daardoor kan ik echt als ik wil een hele kleine draaicirkel maken. Ik kan al fietsend keren op een fietspad bijvoorbeeld op lage snelheid. Ook het veranderen van het stuurtje (hoger-lager zetten) is wel fijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt , Hoekie
#47
(16-Oct-2023, 12:57 PM)ZoefZoef schreef: Qua zichtbaarheid hou ik op ligfietsen iets meer afstand van geparkeerde auto's in de woonwijken zelf en rijd ik defensief.  Meer midden op de weg dus als er geen apart fietspad is.  Ik gebruik het gehoor ook meer heb ik het idee dan dat ik vroeger deed op een normale fiets.

Mijne heeft vanaf dat ik m kocht al een klapstuur erop. Ideaal, want daardoor kan ik echt als ik wil een hele kleine draaicirkel maken. Ik kan al fietsend keren op een fietspad bijvoorbeeld op lage snelheid. Ook het veranderen van het stuurtje (hoger-lager zetten) is wel fijn.


Top, dank voor je antwoord. Geeft me meer vertrouwen! 

Ik ben nu bezig erop te leren fietsen en wat te klussen: spatborden erop, betere banden (van die supersmalle Kojaks vind ik niet fijn voor de winter), LED-schijnwerpers, een claxon.... enz. Lekker sleutelen dus.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM