Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7445
2588 x bedankt in 1227 berichten
31-Jul-2024, 11:59 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Jul-2024, 12:00 PM door Hoekie.)
(30-Jul-2024, 10:50 PM)Arend-Jan schreef: HT's banden waren niet hard, dus die vergelijking gaat niet op
Volgens hem in de video toelichting GP5000 6.5 bar rear, CCU 5bar (Latex) inner.
Redelijk standaard hard toch? Hoe hard stonden ze bij jou en Jochem dan ?
Berichten: 346
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 180
1027 x bedankt in 342 berichten
CCU32 op 7 bar met TPU biba's, achter een andere band dan HT, een Ultra 3, die is trager, met normale butyl, op 8 bar
Zoals ik al zei: niet zomaar vergelijken, want dat gaat niet goed
Berichten: 84
Topics: 1
Lid sinds: May 2023
Bedankt: 5
232 x bedankt in 84 berichten
Ik vind 7 bar op een 32mm CCU wel erg veel moet ik zeggen, ik heb er 5.5 bar in zitten en vraag me zelfs af of een bar minder niet beter is (gegeven alle klinkers en brak asfalt)
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(31-Jul-2024, 02:21 PM)Tegelfanaat schreef: Ik vind 7 bar op een 32mm CCU wel erg veel moet ik zeggen, ik heb er 5.5 bar in zitten en vraag me zelfs af of een bar minder niet beter is (gegeven alle klinkers en brak asfalt) Jij weegt waarschijnlijk ook maar 60 kg ofzo?
Dan weeg ik meer dan 50% meer.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(31-Jul-2024, 02:31 PM)365cycle schreef: (31-Jul-2024, 02:21 PM)Tegelfanaat schreef: Ik vind 7 bar op een 32mm CCU wel erg veel moet ik zeggen, ik heb er 5.5 bar in zitten en vraag me zelfs af of een bar minder niet beter is (gegeven alle klinkers en brak asfalt) Jij weegt waarschijnlijk ook maar 60 kg ofzo?
Dan weeg ik meer dan 50% meer.
Ik weeg 75kg en heb er ook 7 bar in zitten. Direct na het oppompen zelfs 7,5
De GP 4S staan zelfs op 8,5 bar.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.477
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 672
2442 x bedankt in 1138 berichten
Ik hou het op 6 bar voor de 32-406 CCU's met butyl biba, maar misschien ook eens kijken hoe 7 bar rijdt
De DF (met stuggere voorvering) ging wel een beetje stuiteren als je geen glad asfalt had
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(31-Jul-2024, 03:57 PM)Frutsel schreef: De DF (met stuggere voorvering) ging wel een beetje stuiteren als je geen glad asfalt had
Ik houd wel van een beetje stuiteren.
Alleen de Milan heeft vering. Mijn andere fietsen niet. Alle banden staan op maximale druk of iets meer.
Die van de Handbike staan zelfs op 10 Bar. Geen vering. Heerlijk stuiteren dus.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
31-Jul-2024, 05:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Jul-2024, 05:36 PM door 365cycle.)
(31-Jul-2024, 03:57 PM)Frutsel schreef: Ik hou het op 6 bar voor de 32-406 CCU's met butyl biba, maar misschien ook eens kijken hoe 7 bar rijdt
De DF (met stuggere voorvering) ging wel een beetje stuiteren als je geen glad asfalt had Het kan bij de Bülk, maar bij mijn gewicht werd hij niet sneller van 7 bar dan hij met krap over de 6 is.
(31-Jul-2024, 04:54 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik houd wel van een beetje stuiteren. Of je het fijn vindt is uiteraard heel persoonlijk, maar van stuiterende banden ga je niet sneller. Je wil de sweet spot vinden tussen onnodig veel rubber in contact met het asfalt (want ingedrukt) en een band die zich helemaal niet meer in laat drukken en de schok doorgeeft aan de ophanging. Als je telkens "tegen kleine heuveltjes aan rijdt" in plaats van er dankzij een licht vervormende band soepel overheen rolt verlies je ook snelheid (m.a.w.: de rolweerstand neemt toe).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(31-Jul-2024, 05:35 PM)365cycle schreef: (31-Jul-2024, 04:54 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik houd wel van een beetje stuiteren. Of je het fijn vindt is uiteraard heel persoonlijk, maar van stuiterende banden ga je niet sneller. Je wil de sweet spot vinden tussen onnodig veel rubber in contact met het asfalt (want ingedrukt) en een band die zich helemaal niet meer in laat drukken en de schok doorgeeft aan de ophanging. Als je telkens "tegen kleine heuveltjes aan rijdt" in plaats van er dankzij een licht vervormende band soepel overheen rolt verlies je ook snelheid (m.a.w.: de rolweerstand neemt toe).
Je mag mijn opmerkingen over dat ik stuiteren zo fijn vind wel met een knipoogje erachter lezen
Ik rijd gewoon veel over mooi en goed asfalt, daardoor neem ik soms het stuiteren op de koop toe.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
31-Jul-2024, 05:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Jul-2024, 05:49 PM door 365cycle.)
(31-Jul-2024, 05:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Je mag mijn opmerkingen over dat ik stuiteren zo fijn vind wel met een knipoogje erachter lezen
Ik rijd gewoon veel over mooi en goed asfalt, daardoor neem ik soms het stuiteren op de koop toe. Duly noted
Da's trouwens nog wel een kanttekening: als je op een soort van zwarte glasplaat rijdt levert een hardere band wel de minste rolweerstand op.
In de praktijk kom ik die helaas niet vaak tegen, maar ik kan me nog herinneren dat ik met m'n eerste DF ooit een stuk lichte meewind had, en asfalt dat zo nieuw was dat er nog geen steentjes in zaten. Destijds reed ik nog op Continental Contact Sport (28-406), en geloofde ik de fabels van het Duitse forum dat de CCS het hardst liep bij teveel druk, wat ik dan weer niet durfde, dus ze stonden op dik 6 bar. M'n fiets vloog ineens op dat asfalt, ik kwam echt versnellingen tekort
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.963
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29396
2870 x bedankt in 1280 berichten
Hoeveel invloed heeft het oppompen van de achterband?
Ik pomp voor op voor een lange rit en voor een rit met anderen. Dus die blijven tussen 4 en 6 bar. Achter sla ik wel vaker over, die zit tussen 2 en 5 bar.
Moet ik erop letten dat achter hard genoeg blijft?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Ik ga trouwens 14/8 een proefrit maken in de Snoek-L.
Als het tenminste mooi weer is.
Eens kijken of dit een opvolger van de SL kan worden in de toekomst.
Want als de SL niet meer geproduceerd gaat worden, dan zal ik toch een andere geschikte vm moeten vinden.
Totnutoe ben ik namelijk zeer content met de MilanSL.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 557
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1013 x bedankt in 542 berichten
(31-Jul-2024, 06:22 PM)Wim -de roetsende schreef: Want als de SL niet meer geproduceerd gaat worden, dan zal ik toch een andere geschikte vm moeten vinden.
Hoezo dat?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(31-Jul-2024, 06:20 PM)Willeke_IGKT schreef: Hoeveel invloed heeft het oppompen van de achterband?
Ik pomp voor op voor een lange rit en voor een rit met anderen. Dus die blijven tussen 4 en 6 bar. Achter sla ik wel vaker over, die zit tussen 2 en 5 bar.
Moet ik erop letten dat achter hard genoeg blijft? Dat scheelt wel gewoon duidelijk idd. Een zachte achterband merk je in wegligging en in tempo even goed als een zachte band voor.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.477
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 672
2442 x bedankt in 1138 berichten
Met een (te) slappe achterband rijden voelt minder fijn dan met (te) slappe voorbanden.
Het rijdt sowieso zwaarder dan dat je zou kunnen (dat geldt voor elke slappe band, voor of achter).
Ik heb twee keer een lekke band voor gehad door een snake bite (Door een kuil/tegen een rand rijden waarbij de band plat gedrukt wordt op de velg, zodat je netjes 2 gaatjes in je binnenband overhoudt). Nu is de achterband breder (en dus ook dikker), maar met minder spannig is de kans op een snake bite groter, en ik rij toch liever niet lek achter (zeker niet als het te voorkomen was door harder op te pompen)
De fiets (of VM) voelt ook dweilerig, en dat is ook niet fijn als je bochten op snelheid maakt. Daar heb je minder last van met slappere voorbanden omdat je daar 2 van hebt, en je er alleen onderstuur door krijgt, in plaats van dat je VM gaat zwabberen.
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Ik heb ooit eens een heel langzame lekke band gehad, achter. De eerste registratie was in een afdaling dat de velomobiel raar voelde. Iets was er loos, waardoor ik niet harder durfde hoewel ik het weggetje prima kende en het daar tamelijk veilig was. Alsof ik de VM niet helemaal onder controle had, de achterkant was wat instabiel.
Ook daarna voelde het in bochten wat gek, waarop ik de snelheid maar wat reduceerde. Het was geen weg om even veilig te kunnen stoppen dus toch maar even verder. Inmiddels was de druk zo gering, dat ie bij een zeer voorzichtig bochtje achter al wild uitbrak.
Bij een te lage druk, in combinatie met een flexibele achterband, gaat het loopvlak bewegen ten opzichte van de velg. Wat Frutsel omschrijft als dweilen. Zeker bij een snelle links rechts combi van bochten bijvoorbeeld, gaat je fiets in de linker bocht iets te ver naar rechts, verder als je band, want hij "dweilt" nog een paar cm verder naar rechts terwijl je niet verder stuurt, en dan in de rechterbocht, nog wat verder naar links. Zoals een dweil net wat trager reageert als de stok waarmee je hem stuurt. Een en ander afhankelijk van rijdergewicht, totaalgewicht, welke achterband, druk etc. Een zeer stugge 50 plus gekeurde E bike band gaat waarschijnlijk iets langer rechtdoor als een super lichte flexibele variant.
Berichten: 164
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
352 x bedankt in 159 berichten
31-Jul-2024, 11:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Jul-2024, 11:32 PM door LigZeeuw.)
Dat dweilen ken ik. Ik heb ooit met mijn speedpedelec een lekke voorband gehad waar ik met 30+ in een bocht achter kwam. Dat gaf wel even een hartslag verhoging
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(31-Jul-2024, 11:06 PM)Jeroen S schreef: Bij een te lage druk, in combinatie met een flexibele achterband, gaat het loopvlak bewegen ten opzichte van de velg.
Een voordeel van een smalle band is dat deze waarschijnlijk op de velg blijft liggen.
Zo'n brede floept gemakkelijker van je velg af en dan kan ook de velg nog flink beschadigd raken.
Bron: Ymte
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.963
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29396
2870 x bedankt in 1280 berichten
Ik heb de druk nooit zo laag laten komen, wel dat ik hem met de duim iets in kan drukken maar niet laag genoeg voor een snakebite.
Maar in het vervolg misschien iets vaker wat lucht.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(01-Aug-2024, 08:34 AM)Wim -de roetsende schreef: Zo'n brede floept gemakkelijker van je velg af en dan kan ook de velg nog flink beschadigd raken. Zeker waar, maar is vooral recht evenredig bij dezelfde band in verschillende maat. Sommige banden zitten onwijs strak om de velg en lopen er daardoor ook niet makkelijk af (de Michelin Wild Run'R op een Fratelli velg is een goed voorbeeld), andere gooi je er van een afstandje omheen, maar liggen er dus ook vlot naast (GoCycle).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 169
Topics: 12
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 498
408 x bedankt in 168 berichten
Iets anders ik heb het idee dat mijn achterlicht er zacht schijnt. Remlicht is wel mooi fel en moet natuurlijk een flink verschil met het normale licht zijn maar dit lijkt me wel heel weinig. Iemand dit dit herkend?
Berichten: 1.963
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29396
2870 x bedankt in 1280 berichten
Ik dacht datzelfde tot ik mijn Strada met de achterkant naar een overweg ruim 100 meter verderop gericht had staan en ik in de spiegeltjes het rood van mijn achterlicht terug zag.
Wel even licht uit en weer aan om te checken dat het echt mijn licht was.
Misschien kun je een vergelijkbare test doen?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(01-Aug-2024, 11:00 PM)Boyd Maduro schreef: Iets anders ik heb het idee dat mijn achterlicht er zacht schijnt. Remlicht is wel mooi fel en moet natuurlijk een flink verschil met het normale licht zijn maar dit lijkt me wel heel weinig. Iemand dit dit herkend?
Kan er niet iemand in het donker een keer achter je gaan rijden?
Mijn vrouw komt mij weleens achterop terug van ww-verkeer en zij zegt dat ik echt extreem zichtbaar ben met de Milan.
In de winter heb ik dan ook: het gewone achterlicht + standaard mijn Lezyne lampje op de smurfenmuts en nog 2 achterlampjes extra bij de spiegels.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 346
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 180
1027 x bedankt in 342 berichten
Als je een bocht op 3 (of 4) wielen rijdt, dan rij je niet hard genoeg
Nee, maar serieus... bij mij doet het binnenste wiel in de meeste bochten echt verdomd weinig hoor.
En dan vind ik 7 bar fijn, want bij 5 voel ik hem gewoon dweilen/vervormen, dat stuurt niet fijn.
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7445
2588 x bedankt in 1227 berichten
Door een andere post dacht ik er aan: wie 12 speed in zijn aanstaande Snoek-L wil, dan kan dat. Theo rijdt er zelf (al een flinke tijd) mee.
Volgens mij staat nergens dat deze 12 speed optie er is.
Jochem heeft volgens mij zelfs al de Di2 versie in zijn Snoek-L zitten = elektronisch schakelen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 15 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|