M5 Carbon High Racer oftewel CHR
|
Berichten: 2.150
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 30
3232 x bedankt in 1782 berichten
, 12:23 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 04:24 AM door ZoefZoef.)
(, 10:35 PM)Snoek043 schreef: Ik ben met mijn vader (die net wat handiger is) inderdaad van plan in het midden van de voorzijde van de stoel een opening te maken.
Wat de cranks betreft dacht ik ook al aan 150 mm cranks (staat 175mm op voorlopig), maar wat het tandwiel vooraan betreft is de grootste 52. Zijn er mogelijkheden om er eentje te plaatsen die rond de 61 is? Voorlopig staan er drie op gemonteerd. 52 vond ik vooral bij snelheden boven de 50 nogal klein worden, mijn cadans werd te hoog.
Je zult moeten kijken of je de voorderailleur hoger op de derailleurbuis kan zetten. Is dat het geval, dan kun je er een groter voorblad opzetten. Het is de positie van de derailleur die de max. grootte uiteindelijk bepaalt.
Berichten: 5.776
Topics: 111
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11538
8977 x bedankt in 4406 berichten
(, 10:35 PM)Snoek043 schreef: Wat de cranks betreft dacht ik ook al aan 150 mm cranks (staat 175mm op voorlopig), maar wat het tandwiel vooraan betreft is de grootste 52. Zijn er mogelijkheden om er eentje te plaatsen die rond de 61 is? Voorlopig staan er drie op gemonteerd. 52 vond ik vooral bij snelheden boven de 50 nogal klein worden, mijn cadans werd te hoog. Monteer dan eerst die kortere cranks, daarna pas een groter blad.
Je cadans gaat waarschijnlijk automatisch hoger zijn met kortere cranks, als je die eenmaal hebt weet je ook hoeveel groter je dan nog wil. Misschien is 56 of zelfs 54 al wel genoeg.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.192
Topics: 156
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2352
8142 x bedankt in 3978 berichten
11 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 uren geleden door Wim -de roetsende.)
(, 10:05 PM)Jeroen S schreef: Met kortere cranks kan de trapas weer wat verder naar voren.
Ik zou zeggen naar achteren
(, 11:02 PM)Snoek043 schreef: (, 10:56 PM)Wim -de roetsende schreef: Van mij dus 82cm inclusief schoenen en ik ben 1.77m
85,5 cm zonder schoenen bij 1.79 m.
Dan ga je er dus 100% zeker weten op passen.
Op de foto zie ik dat er sowieso nog een paar centimeter ruimte tussen de zitting en het het frame zit.
Als dat 2cm is, dan staat mijn stoel dus 10cm verder naar voren.
Jouw bb-lengte met schoenen is dus 87,5cm. Met 150mm cranks zou jouw stoel dus maar 4,5cm naar voren hoeven.
Een fietskameraad van mij heeft ook een bb-lengte van 87,5cm en bij hem is er 3cm uit de zitting gezaagd. Hij rijdt wel met 170mm cranks. Dat is dus 2cm langer dan ik heb.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.623
Topics: 8
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 409
3169 x bedankt in 1477 berichten
De positie vooruit van de trapas wordt bepaald door de afstand bekken-voet met het been bijna gestrekt. Die blijft hetzelfde met lange en korte cranks. Als de crankarm korter wordt kan de bracketas dus verder naar voren gemonteerd worden, om dezelfde afstand tussen bekken en pedaal maximaal vooruit te houden.
87cm-17cm crank = 70 cm tussen bekken en trapas
87cm-15cm crank = 72 cm tussen bekken en trapas
68cm +15cm crank = 83 cm dus 4 cm dichterbij.
Berichten: 6.192
Topics: 156
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2352
8142 x bedankt in 3978 berichten
9 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 uren geleden door Wim -de roetsende.)
(9 uren geleden)Jeroen S schreef: Als de crankarm korter wordt kan de bracketas dus verder naar voren gemonteerd worden, om dezelfde afstand tussen bekken en pedaal maximaal vooruit te houden.
Sorry, ik had een knipoogje moeten doen. Welke kant op is vooruit of achteruit?
Ik merk dat sommige mensen, als ze een bracket verder wegzetten, ze dit achteruit noemen.
Ik noem het net zoals jij 'vooruit'.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.150
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 30
3232 x bedankt in 1782 berichten
6 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door ZoefZoef.)
Tijd voor een polletje
Als de neus buis uitgeschoven wordt, dan schuif je de buis
A. Naar voren
B. Naar achter
C. Anders.
Ik neig naar A. Of B of juist C.
Het wisselt gewoon per keer dus de ene keer is het 'naar achter', de andere keer naar voren terwijl je hetzelfde bedoelt. Maar ook: inschuiven vs. uitschuiven.
Lastig hoor!
Berichten: 2.078
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1561 x bedankt in 890 berichten
C.
Ik zou het gewoon op 'inschuiven' en uitschuiven' houden. Of korter of langer.
Voren of langer en links of rechts, zijn te subjectief om niet verwarrend te gaan zijn. Een ezelsbrug om een trapper los te draaien is om deze van het voorwiel af te draaien. Prima voor een stadsfiets, maar ook dit werkt dan weer niet op een ligfiets...
Berichten: 5.776
Topics: 111
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11538
8977 x bedankt in 4406 berichten
C. "uit".
Duidelijker.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: Snoek043, 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|