Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
#27
(15-Mar-2025, 10:35 PM)Snoek043 schreef: Ik ben met mijn vader (die net wat handiger is) inderdaad van plan in het midden van de voorzijde van de stoel een opening te maken.

Wat de cranks betreft dacht ik ook al aan 150 mm cranks (staat 175mm op voorlopig), maar wat het tandwiel vooraan betreft is de grootste 52. Zijn er mogelijkheden om er eentje te plaatsen die rond de 61 is? Voorlopig staan er drie op gemonteerd. 52 vond ik vooral bij snelheden boven de 50 nogal klein worden, mijn cadans werd te hoog.

Je zult moeten kijken of je de voorderailleur hoger op de derailleurbuis kan zetten. Is dat het geval, dan kun je er een groter voorblad opzetten. Het is de positie van de derailleur die de max. grootte uiteindelijk bepaalt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#28
(15-Mar-2025, 10:35 PM)Snoek043 schreef: Wat de cranks betreft dacht ik ook al aan 150 mm cranks (staat 175mm op voorlopig), maar wat het tandwiel vooraan betreft is de grootste 52. Zijn er mogelijkheden om er eentje te plaatsen die rond de 61 is? Voorlopig staan er drie op gemonteerd. 52 vond ik vooral bij snelheden boven de 50 nogal klein worden, mijn cadans werd te hoog.
Monteer dan eerst die kortere cranks, daarna pas een groter blad.
Je cadans gaat waarschijnlijk automatisch hoger zijn met kortere cranks, als je die eenmaal hebt weet je ook hoeveel groter je dan nog wil. Misschien is 56 of zelfs 54 al wel genoeg.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Snoek043
#29
(15-Mar-2025, 10:05 PM)Jeroen S schreef: Met kortere cranks kan de trapas weer wat verder naar voren. 

Ik zou zeggen naar achteren  Smile

(15-Mar-2025, 11:02 PM)Snoek043 schreef:
(15-Mar-2025, 10:56 PM)Wim -de roetsende schreef: Van mij dus 82cm inclusief schoenen en ik ben 1.77m

85,5 cm zonder schoenen bij 1.79 m.

Dan ga je er dus 100% zeker weten op passen.

Op de foto zie ik dat er sowieso nog een paar centimeter ruimte tussen de zitting en het het frame zit.
Als dat 2cm is, dan staat mijn stoel dus 10cm verder naar voren.

Jouw bb-lengte met schoenen is dus 87,5cm. Met 150mm cranks zou jouw stoel dus maar 4,5cm naar voren hoeven.

Een fietskameraad van mij heeft ook een bb-lengte van 87,5cm en bij hem is er 3cm uit de zitting gezaagd. Hij rijdt wel met 170mm cranks. Dat is dus 2cm langer dan ik heb.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
De positie vooruit van de trapas wordt bepaald door de afstand bekken-voet met het been bijna gestrekt. Die blijft hetzelfde met lange en korte cranks. Als de crankarm korter wordt kan de bracketas dus verder naar voren gemonteerd worden, om dezelfde afstand tussen bekken en pedaal maximaal vooruit te houden.

87cm-17cm crank = 70 cm tussen bekken en trapas
87cm-15cm crank = 72 cm tussen bekken en trapas
68cm +15cm crank = 83 cm dus 4 cm dichterbij.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#31
(16-Mar-2025, 01:42 PM)Jeroen S schreef: Als de crankarm korter wordt kan de bracketas dus verder naar voren gemonteerd worden, om dezelfde afstand tussen bekken en pedaal maximaal vooruit te houden.

Sorry, ik had een knipoogje moeten doen. Welke kant op is vooruit of achteruit?  Wink 

Ik merk dat sommige mensen, als ze een bracket verder wegzetten, ze dit achteruit noemen.

Ik noem het net zoals jij 'vooruit'.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: martinR , Willeke_IGKT
#32
Tijd voor een polletje Big Grin

Als de neus buis uitgeschoven wordt, dan schuif je de buis
A. Naar voren
B. Naar achter
C. Anders.

Ik neig naar A.  Of B of juist C.
Het wisselt gewoon per keer dus de ene keer is het 'naar achter', de andere keer naar voren terwijl je hetzelfde bedoelt.  Maar ook: inschuiven vs. uitschuiven.

Lastig hoor!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#33
C.

Ik zou het gewoon op 'inschuiven' en uitschuiven' houden. Of korter of langer.

Voren of langer en links of rechts, zijn te subjectief om niet verwarrend te gaan zijn. Een ezelsbrug om een trapper los te draaien is om deze van het voorwiel af te draaien. Prima voor een stadsfiets, maar ook dit werkt dan weer niet op een ligfiets...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
C. "uit".
Duidelijker.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR
#35
Mijn blauwe highracer bolt ondertussen verre van.  De stoel is inmiddels wel zodanig aangepast (nieuwe gaten geboord, iets korter gemaakt vooraan) dat ik met mijn schoenen vlot bij de trappers geraak.

De versnellingen? Pfft, die werken ongeveer zoals een klok die steeds 2 uur achterloopt. De binnenkabel lijkt zo versleten dat ik wel 6 ‘kliks’ nodig heb om van het kleinste blad naar een ander te schakelen. Blijkbaar schakelt hij elke keer twee keer per kamwiel, want waarom zou één klik volstaan als je er ook twee kunt hebben? Een vriend zegt dat het aan een knik in de kabel ligt, dus als dat de boosdoener is, kan ik met een tientje weer vooruit. Maakt het trouwens uit welk type binnenkabel je nodig hebt wanneer het gripshifters zijn van sram? Ik had net een plaatselijke fietshandelaar aan de lijn, en die zei dat het allemaal hetzelfde is.

Maar het mooiste van alles? Verkoper Hans die met bloed, zweet en tranen probeerde die gitzwarte ketting op het tandwiel te krijgen, goed wetende dat de fiets toch niet zou rijden. Echt, dat was pure magie – ik ga waarschijnlijk binnenkort een award voor zijn performance bezorgen.  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#36
Ik zou ook gelijk de buitenkabel vervangen, gewone kabel voldoet, jagwire heeft mn voorkeur, maar dst is niet echt ergens op gebaseerd. Zou even checken of er bij derailleur niets verbogen is en de veer nog normaal functioneerd.
Overigens, als je achterderailleur zou willen vervangen, dan past alleen sram voor zelfde aantal versnellingen bij de sram gripshift.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Snoek043
#37
Ik zou inderdaad binnen en buitenkabel vervangen. Nieuwe kabel in versleten buitenkabel lost niet veel op. Geklungel als de kabel door het frame gaat (nieuwe kabel aan oude vastmaken) maar voorkomt problemen. Merk kabel maakt inderdaad niks uit. Ik ga zeker achter altijd voor wat duurder, in de hoop dat dat makkelijker glijdt, onze kabels zijn toch wat langer dan normale fietsen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Snoek043
#38
Top, bedankt voor de tips.  Mijn vader stuurde me ook al een bericht van gelijk een buitenkabel mee te nemen.  Wat de highracer en zijn setup betreft, het zijn dus 3 bladen vooraan van Shimano Ultegra waarvan de grootste 52 tanden heeft.  Achteraan heb ik 9 bladen (cassette) van 11-23.  Voor- en achterderailleur zijn beide van ultegra dacht ik.  9 speed grip shifters van SRAM.

Naar mijn ervaring zijn 3 bladen overbodig en is het 52 tandwiel te klein om op het rechte stuk vlot boven de 50 km/u te rijden, als de omstandigheden het toelaten toch.  Iemand stuurde me onlangs een link naar een tweedehands crankset van Shimano Dura ace 54-40 met 165 mm cranks, vaak gebruikt door tijdrijders.  Echter betekent dit dat ik een nieuwe trapas nodig heb, evenals ketting, cassette, derailleur?

Lijkt het dan niet beter om meteen 2 nieuwe bladen van Alligt te bestellen?  Vooral omdat de huidige ketting zijn beste tijd lijkt gehad te hebben. Qua grootte hebben ze 39, 43, 46, 49 52, 57, 60 tanden en groter.  57 lijkt me groot genoeg, in combinatie met een iets kleiner blad (suggestie?) zodat ik toch vlot bergop kan rijden.  Leo van Alligt stuurde me al om de ruimte van de slag van de derailleur te bekijken, het totale bereik.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#39
Als je sram gripshifts hebt, dan is je achterderailleur hoogstwaarschijnlijk geen ultegra, maar een sram x5, x7 of x9.
Als je bladen gaat vervangen, dan ook de ketting checken op slijtage met een slijtagemeter meten hoeveel de ketting langer geworden is, kleur of vervuiling zegt weinig. Als die al behoorlijk gebruikt is, is dat zonde van je nieuwe bladen die dan snel slijten. Als je voor e.a. vervangt kan achter alles gewoon hetzelfde blijven. Je voorderailleur kan ook blijven, maar zal bij groter blad iets versteld moeten worden.
Mogelijk heb je wel een andere trapas nodig, weet zo niet precies hoe dat bij ultegra en dura ace zit en dat zal ook afhangen van hun ‘geboortejaar’.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#40
Ik heb in de loop van de jaren meerdere M5'jes gehad met de SRAM gripshifters. Die konden prima overweg met zowel Sram als Shimano/Deore derailleurs.

Ging dan wel om 9-speed en vooral de SRAM rocket draaishifters en dan heb je het over de gripshift van inmiddels alweer 20 jaar geleden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#41
(, 05:36 PM)ZoefZoef schreef: Ik heb in de loop van de jaren meerdere M5'jes gehad met de SRAM gripshifters. Die konden prima overweg met zowel Sram als Shimano/Deore derailleurs.
Voor voorderailleurs maakt het niks uit, maar SRAM Rocket, Attack, MRX en Centera gripshifters (1:2 overbrenging) werken alleen met Shimano achterderailleurs, en SRAM X#, #.0, Eagle, G/NX, etc. (1:1) alleen met SRAM derailleurs. Kabels zijn hetzelfde voor SRAM en Shimano.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#42
(, 04:08 PM)Snoek043 schreef: Top, bedankt voor de tips.  Mijn vader stuurde me ook al een bericht van gelijk een buitenkabel mee te nemen.  Wat de highracer en zijn setup betreft, het zijn dus 3 bladen vooraan van Shimano Ultegra waarvan de grootste 52 tanden heeft.  Achteraan heb ik 9 bladen (cassette) van 11-23.  Voor- en achterderailleur zijn beide van ultegra dacht ik.  9 speed grip shifters van SRAM.

Naar mijn ervaring zijn 3 bladen overbodig en is het 52 tandwiel te klein om op het rechte stuk vlot boven de 50 km/u te rijden, als de omstandigheden het toelaten toch.  Iemand stuurde me onlangs een link naar een tweedehands crankset van Shimano Dura ace 54-40 met 165 mm cranks, vaak gebruikt door tijdrijders.  Echter betekent dit dat ik een nieuwe trapas nodig heb, evenals ketting, cassette, derailleur?

Lijkt het dan niet beter om meteen 2 nieuwe bladen van Alligt te bestellen?  Vooral omdat de huidige ketting zijn beste tijd lijkt gehad te hebben. Qua grootte hebben ze 39, 43, 46, 49 52, 57, 60 tanden en groter.  57 lijkt me groot genoeg, in combinatie met een iets kleiner blad (suggestie?) zodat ik toch vlot bergop kan rijden.  Leo van Alligt stuurde me al om de ruimte van de slag van de derailleur te bekijken, het totale bereik.

Ik heb een CHR gehad met 52 blad. Boven de 50 ging prima hoor. Volgens mij is het helemaal niet nodig dus een andere voorblad. En niet om lullig te doen je wilde niet zo hard meer toch? ? Ik was toen wat fitter als nu. Tussen de 30 en 40 met gemak en volle bak 55. Maar wanneer doe je dit en hoe lang hoe je dit vol?
                                             


                                                 Azub 6 -  M5 M-racer - Raptobike 622 - Sunrider - HP Speedmachine - Azub Fatty
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#43
(, 07:25 PM)JarnoH schreef: Ik heb een CHR gehad met 52 blad. Boven de 50 ging prima hoor. Volgens mij is het helemaal niet nodig dus een andere voorblad. 

Dat zei ik ook al over mijn 50T kettingblad.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , JarnoH
#44
(, 07:25 PM)JarnoH schreef:
(, 04:08 PM)Snoek043 schreef: Top, bedankt voor de tips.  Mijn vader stuurde me ook al een bericht van gelijk een buitenkabel mee te nemen.  Wat de highracer en zijn setup betreft, het zijn dus 3 bladen vooraan van Shimano Ultegra waarvan de grootste 52 tanden heeft.  Achteraan heb ik 9 bladen (cassette) van 11-23.  Voor- en achterderailleur zijn beide van ultegra dacht ik.  9 speed grip shifters van SRAM.

Naar mijn ervaring zijn 3 bladen overbodig en is het 52 tandwiel te klein om op het rechte stuk vlot boven de 50 km/u te rijden, als de omstandigheden het toelaten toch.  Iemand stuurde me onlangs een link naar een tweedehands crankset van Shimano Dura ace 54-40 met 165 mm cranks, vaak gebruikt door tijdrijders.  Echter betekent dit dat ik een nieuwe trapas nodig heb, evenals ketting, cassette, derailleur?

Lijkt het dan niet beter om meteen 2 nieuwe bladen van Alligt te bestellen?  Vooral omdat de huidige ketting zijn beste tijd lijkt gehad te hebben. Qua grootte hebben ze 39, 43, 46, 49 52, 57, 60 tanden en groter.  57 lijkt me groot genoeg, in combinatie met een iets kleiner blad (suggestie?) zodat ik toch vlot bergop kan rijden.  Leo van Alligt stuurde me al om de ruimte van de slag van de derailleur te bekijken, het totale bereik.

Ik heb een CHR gehad met 52 blad. Boven de 50 ging prima hoor. Volgens mij is het helemaal niet nodig dus een andere voorblad. En niet om lullig te doen je wilde niet zo hard meer toch? ? Ik was toen wat fitter als nu. Tussen de 30 en 40 met gemak en volle bak 55. Maar wanneer doe je dit en hoe lang hoe je dit vol?

Met de Snoek reed ik bij wijze van spreken altijd (te) hard.  Met de Highracer zou het fijn zijn als je daar ook eens goed mee kan sprinten.  55 km/u red ik echt niet met een 52 tandblad, daar zit je met 90 rpm net boven de 50 km/u te rijden en in een sprint misschien 60.  Ik ben sowieso al niet die persoon die graag met een hele hoge cadans rijd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#45
Als ik dat soort snelheden haal/rijd, dan heb ik wel een iets hogere cadans dan 90  Big Grin 

Iets van 110 ofzo.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#46
Toen ik laatst 49,3km/u reed. Had ik een cadans van 110. En toen ik begon te versnellen uit de de rond de 33km/u. Had ik een cadans van 130 ofzo.

Heb ook even de gegevens gevonden van begin maart, toen ik iets over de 50km/u per uur ging. Cadans van rond de 120.

Ik vraag me trouwens echt af in hoeverre 9-speed fijn werkt voor structurele snelheden tegen en over de 50km/u. Persoonlijk heb ik het idee dat ombouwen tot 12 a 13 speed een logischer keuze zou zijn.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#47
Als je constant in de hoogste versnelling rijdt maakt het geen donder uit hoeveel versnellingen je hebt.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#48
(11 uren geleden)Hardloper schreef: Toen ik laatst 49,3km/u reed. Had ik een cadans van 110. En toen ik begon te versnellen uit de de rond de 33km/u. Had ik een cadans van 130 ofzo.

Heb ook even de gegevens gevonden van begin maart, toen ik iets over de 50km/u per uur ging. Cadans van rond de 120.

Ik vraag me trouwens echt af in hoeverre 9-speed fijn werkt voor structurele snelheden tegen en over de 50km/u. Persoonlijk heb ik het idee dat ombouwen tot 12 a 13 speed een logischer keuze zou zijn.

Mijn technische kennis is te beperkt om te weten wat de mogelijkheden zijn, al stuurde Serge Moors (toch geen onbekende in de ligfietswereld) me laatst een overzicht van tandbladen met de snelheden die je daar als wielertourist mee kan halen.  

Volgens hem zou 52-11 volstaan om 54 km/u mee te rijden en tot 60 km/u mee te spurten.  Al vind ik dat op het randje.  Voorlopig zal ik met de huidige setup rijden, en zien wat het zegt.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#49
(11 uren geleden)Hardloper schreef: Toen ik laatst 49,3km/u reed. Had ik een cadans van 110. En toen ik begon te versnellen uit de de rond de 33km/u. Had ik een cadans van 130 ofzo.

Heb ook even de gegevens gevonden van begin maart, toen ik iets over de 50km/u per uur ging. Cadans van rond de 120.

Ik vraag me trouwens echt af in hoeverre 9-speed fijn werkt voor structurele snelheden tegen en over de 50km/u. Persoonlijk heb ik het idee dat ombouwen tot 12 a 13 speed een logischer keuze zou zijn.

9-speed is het probleem niet; je moet alleen een voorblad hebben dat ervoor zorgt dat je de gewenste snelheid met een aangename cadans kan rijden.
Het is handig om wat speling te hebben (groter/kleiner tandwiel), dus het is wel handig als je niet continu op het kleinste tandwiel achter rijdt. (Nog los van het feit dat hoe kleiner het tandwiel, hoe groter het verlies is)

Met een velomobiel wil je ook nog eens een groot tandwiel achter hebben om licht weg te kunnen rijden, maar dat is bij een veel lichtere open ligfiets een stuk minder aan de orde, dus ook daarvoor heb je geen grote spread nodig achter.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#50
(10 uren geleden)Snoek043 schreef: Volgens hem zou 52-11 volstaan om 54 km/u mee te rijden en tot 60 km/u mee te spurten.  Al vind ik dat op het randje.  Voorlopig zal ik met de huidige setup rijden, en zien wat het zegt.

Ik rij op mijn M-Racer ook met een 52 en daar haalde ik vorig jaar toen ik nog regelmatig over de Zeelandbrug reed brug af tegen de 70km/h. Met dikke meewind op de brug ook meerdere keren boven de 50km/h cruise snelheid gereden.
Theoretisch rij je met een 52 voor, 11 achter en 622 wiel met 28mm band met een cadans van 90RPM 55km/h. Voor 70km/h heb je dan 115RPM nodig, dat haal ik wel in een sprintje maar niet langdurig.
Antwoord }
Bedankt door: Snoek043 , gideon , Willeke_IGKT , JarnoH
#51
(10 uren geleden)Snoek043 schreef: Mijn technische kennis is te beperkt om te weten wat de mogelijkheden zijn, al stuurde Serge Moors (toch geen onbekende in de ligfietswereld) me laatst een overzicht van tandbladen met de snelheden die je daar als wielertourist mee kan halen.  

Volgens hem zou 52-11 volstaan om 54 km/u mee te rijden en tot 60 km/u mee te spurten.  Al vind ik dat op het randje.  Voorlopig zal ik met de huidige setup rijden, en zien wat het zegt.
Als je al weet wat je een fijne cadans is kijk je even op de site die ik host (omdat ik een paar bugfixes doorgevoerd heb):

https://www.365cycle.nl/mike-sherman-shift/

Daar even instellen op kph, aangeven welke cadansrange je graag in rijdt (bijvoorbeeld 75-90), cassette kiezen, kettingblad kiezen, bandenmaat kiezen, en dan onder in de grafiek kijken of op "speed" klikken voor de daadwerkelijke snelheid (weer even instellen op kph).
Om je het leven wat gemakkelijker te maken: 52-11 op een 28-622 band resulteert bij 90 rpm in 54,2 km/h (geen 55, want je moet wel rekening houden met dat je de wielomtrek een beetje kleiner drukt met je gewicht).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Snoek043 , Willeke_IGKT
#52
Vraagje, kan je bij M5 Ligfietsen/Bram nog van die stoere carbon tri-spoke wielen kopen? 20+26 inch? die heel toevallig onder een Optima baron passen? Shy
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Snoek043, 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaringen met de Tuna
Vandaag na een dag h...renevoorburg — 08:06 PM
Honden in de achtervolging, waarop gefo...
ik stond vandaag e...Lopopodium — 06:04 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik vind het wel een ...Lopopodium — 05:48 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Mijn technische ...Snoek043 — 04:12 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Vraagje, kan je bij ...Gideonaut — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Voordeel van de keuk...Bob Hagendijk — 02:24 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Mijn technische ke...365cycle — 01:45 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vind het er best oké...365cycle — 01:38 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Idd voordeel van zo'...Gideonaut — 01:37 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
ik heb ook een hoog ...Veloquest — 01:08 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is ook absurd....Wim -de roetsende — 01:01 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Volgens hem zou 52...LigZeeuw — 11:12 AM
Medeliggers onderweg
Idem van wat jij nu ...Wim -de roetsende — 11:12 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een hoog plafond in ...Frutsel — 10:56 AM
Honden in de achtervolging, waarop gefo...
Oh ja, zwanen die hu...Frutsel — 10:48 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Toen ik laatst 49,...Frutsel — 10:34 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Toen ik laatst 49,...Snoek043 — 10:32 AM